AnonymDiskusjon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Da jeg var 5 år, såg jeg syner om nettene. Dette ga seg og er ikke dukket opp før nå i det siste. I natt foreksempel, såg jeg utspredte ledninger i alle farger, og jeg reiste meg opp av senga for å ta dem. Er det noe jeg bør få sjekket opp? Anonym poster: d277d9317c9db96aff168ad346a1d0b5 Lenke til kommentar
Bruker-280022 Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Det du opplevde var kanskje det vi kaller for søvnparalyse, også kalt hypnagogia. Urfarlig, men kan være ganske skremmende til tider - snakker av erfaring. Vi alle har søvnparalyse og drømmer hver eneste natt, men som oftest legger vi ikke merke til at kroppen blir paralysert fordi hjernen sovner før kroppen. Søvnparalyse er det som kommer før du havner i drømmeland, en sikkerhets mekanisme som kroppen har for å paralysere kroppen slik at den ikke skal kunne klare å utføre akter når du drømmer. Men en sjelden gang kan kroppen bli sykronisert feil, at kroppen sovner før hjernen eller at du våkner og kroppen er forsatt paralysert. Dette fører til at du drømmer i våken tilstand, men er ute av stand til å røre deg. Du flyter mellom bevistheten og underbevistheten. Du kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks at noe ukjent er i rommet. En video som illustrerer søvnparalyse. Kjenner du deg igjen? Beklager for eventuelle skrivefeil. https://www.youtube.com/watch?v=Om9L3RrAWAw&feature=related Endret 15. november 2012 av Hafti Lenke til kommentar
snorkeren Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Jeg tror ikke det er det jeg får, fordi jeg klarer å røre meg. Endret 15. november 2012 av snorkeren Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg opplever det samme. Som oftest paralysert, men det hender jeg kan bevege meg også. Det går gjerne i perioder. Noen uker kan det skje hver natt, før det fort kan gå noen måneder før jeg kommer inn i en slik periode igjen. Har hatt det slik så lenge jeg kan huske, og selv om det kan være helt forferdelig der og da, har jeg ikke tatt noe skade av det. Det som funker for meg når det skjer er å prøve roe meg helt ned og puste rolig. Jo mer jeg kaver, jo lengre varer det. Det kan være veldig vanskelig, for selv om en er klar over hva som skjer, så er det vanskelig å gi slipp på panikken når en er "våken" i sitt eget mareritt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Jeg har det ikke sån at jeg blir paralysert. Jeg er lys våken og kan gå og sitte. Jeg hadde søvnparalyse før, så jeg vet att dette er noe annet. Anonym poster: d277d9317c9db96aff168ad346a1d0b5 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Om du vet det er noe annet går du til fastlegen din. Der vil du bli henvist videre om nødvendig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Parasomni. http://snl.no/.sml_artikkel/parasomni Kan ha en sammenheng med de samme grunnene til din tidligere episoder med søvnparalyse. Skader uansett ikke å snakke med legen din om det. Lenke til kommentar
fj50 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det kan hende du har noe som kalles eidetisme. Det er ganske vanlig at barn ser syner slik du gjorde, gjerne i halvmørke. Det bruker å gå over senest i 12-årsalderen. Dette leste jeg bare om for mange år siden i en bok om barnepsykologi, så jeg vet ikke om det kan skje når man blir voksen. Foreslår at du googler "eidetiker". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg kan se bilder, det kan være av en by eller lignende i utrolig detalj. Så står bildet i mange sekunder. Jeg kan også holde alt jeg ser. Jeg kan til og med se teksten på siden i en bok. Slik at jeg jeg ser det i mange sekunder etter at jeg har sett det. Mens jeg er våken. Eller jeg kan høre stemmer av alle folkene jeg vet om, alle norske kjendiser som finnes på tv skjermen, osv, og det kan jeg fremkalle med vilje. F.eks Flatland, Harald Eia, Bård Tufte Johansen, Flatland, Alle skuespillerne I Hotel Cæsar, osv, alle kommentatorer, alle familiemedlemmer. Forresten, stoffet Remeron, roter med 5Ht2 reseptorene som er ansvarlige for den psykedeliske effekten i LSD, og Remeron kan gi en psykedelisk effekt. Min oppfatning er at grunnen til at du får det er at 5-HT2 blokaden av Abilify går ut av kroppen, samtidig som effekten på 5-Ht2 av Cipralex slår inn mer og mer. Jeg tror du kunne fått samme effekt av å trappe ned på remeron og samtidig trappe opp på en SSRI. Anonym poster: 70357268f618f7b512f22275649316cb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå