Gå til innhold

Noen tips om bilder på internet.

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært et lite "problem" at bilder som postes i denne kategorien og bilder som sendes inn til casemod-galleriet er svært dårlige. Derfor kan følgende glimrende guider hos www.akamera.no være nyttig lesestoff:

Hvordan ta bilder av PC'n?

Generelle fototips

Fotorelatert programvare

For dere med digitalt kamera er dette NYTTIG lesestoff:

Om hvitbalanse

Ellers har jeg følgende generelle tips når bilder skal postes på web:

- Alrdi bruk æ, ø eller å i filnavnet

- Unngå bruk av store bokstaver og mellomrom

- Begrens størrelsen - 800x600 dekker de aller fleste behov!

- Bruk thumbnails, eller små versjoner av et bilde. De laster fortere, og man slipper å laste ned flere megabytes med bilder som man strengt tatt ikke vil se på.

Størrelse.

Dette er svært viktig på web. Når jeg ser bilder som er flere megabyte svære, får jeg nesten noia - det er sløsing med ressurser! Et JPG -bilde tar ikke store plassen dersom det er komprimert. Vurdér hvorvidt det er vesentlig å ha maks kvalitet på et bilde kontra lavere kvalitet.

GIF eller JPG/JPEG?

GIF har sine fordeler på samme måte som JPG har sine fordeler - og de har hvert sitt bruksområde. GIF har mulighet for transparens; Altså at områder eller bestemte farger skal være gjennomsiktige slik at bakgrunnen kommer med. GIF gir ikke mer enn 256 farger, og er best egnet til bilder uten for mange detaljer.

JPG / JPEG passer for bilder med mange farger og mange detaljer. De fleste bilder av diverse casemods bør formatteres som JPG.

BMP?

BMP skal IKKE brukes på web! Du vet ikke om alle browsere kan vise formatet, dessuten tar bildene ENORMT med plass.

Et godt bilde...

Hva er et godt bilde? Hva skal være med? Det er ikke særlig smart å ta et bilde av hele rommet når det bare er maskinen du vil vise fram. Vi er ikke interessert i rotet og hybelkaninene dine, så de trenger du ikke vise! :) Husk - det er hva du vil vise som er vesentlig, og da bør det komme fram. "man ser ikke skogen for bare trær" er et ordtak som riktignok ikke passer så veldig bra i denne sammenhengen, men i overført betydning er det midt i blinken.

Hvor skal jeg legge bildene?

c:documents and settingsn00bskrivebordforumbilder bør gi deg en liten indikasjon på at her er det noen som ikke har skjønt det. :) Det som ligger lokalt på din egen PC kan IKKE nås av noen andre via web sånn helt uten widerøe.

Bildene kan du legge ut på egnet hjemmesideområde. Dette er noe du som regel får hos din ISP (de som leverer internet -tilknytningen din). Hvis du ikke har fått webområde, finnes det nok av gratis tilbydere å velge mellom - home.no er et eksempel. Tilbyderne av webområder kan hjelpe deg med hvordan du skal gjøre for å legge ut ting.

Til slutt: En glad modder er en flink modder - og det er ingenting som skulle hindre deg i å vise din siste kreasjon! Husk - casemod er amatørkunst! Akkurat DIN idé kan bli Den Store Hit'en. Se f.eks. hos Metku - jeg har ikke sett at noen har montert LED i drevkontaktene før Metku gjorde det - og nå finnes det splittkabler med LED ferdig montert å få kjøpt!

Det er en barnslig, men ærlig, glede å kunne si: "det der gjorde jeg først". ;)

Happy moddin'!!!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Et bilde på nettet trenger ikke være mer enn 100KB. Jeg også HATER når det er en amatør som slenger opp mange bilder på flere MB. What's the point ? Når man ikke skal vise kunst eller liknende så holder 100KB i massevis, og det at folk legger ut bilder med 3000x1600 format osv. er også helt på tryne. 800x600 er helt ypperlig.

EDIT: Jeg får vel si at jeg har 3Mbit linje så jeg er ingen 55k modem dude som sliter vette ut á seg :tease:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
GIF eller JPG/JPEG?

GIF har sine fordeler på samme måte som JPG har sine fordeler - og de har hvert sitt bruksområde. GIF har mulighet for transparens; Altså at områder eller bestemte farger skal være gjennomsiktige slik at bakgrunnen kommer med. GIF gir ikke mer enn 256 farger, og er best egnet til bilder uten for mange detaljer.

GIF passer ikke til foto... Derimot passer GIF bedre enn alle andre(?) til screenshot av tekst og gjengivelse av GUI.

PNG skal etter det jeg husker kunne brukes både som GIF og JPG erstatter, men min erfaring er at filstørrelsen blir lavere med GIF/JPG..

De færreste skjermer klarer mer enn 72 pixler/inch så da bør dem som lager bilder som de vil poste sørge for at de bruker denne innstillingen.

Alle som er mer enn middels interessert i informatikk kjenner til IrfanView. Helt greit prog for crop/endre dpi/screenshot/komprimering/endre format..

BMP er ikke noe utbredt problem, og kunne like greit vært droppet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...