Gå til innhold

Smiths venner (Menigheten). ER FORBANNA!

Pakistaner

Anbefalte innlegg

Altså.. Jonlem.. Du skriver dropp alkohol byturer osv.. Faren min er sivilingeniør og gjør rundt 1 mill i året. Vi klarer oss veldig bra! Jeg har atv og storfornøyd med det.

Som sagt - dette handler sannsynligvis kun om hvordan man disponerer og prioriterer midlene sine. Din familie har nok en del utgifter som disse smittisane ikke har, og dere disponerer sannsynligvis pengene radikalt annerledes enn dem. Det kan virke uforståelig, det er greit, men kriminelt er det ikke.

Men jeg lurer på hvorfor de liksom kun holder sammen med seg selv og hvor de får pengene ifra. Kjenner en til.. Han har en bror som er liksom 7 år gammel.. Og den gutten har sålangt fått en motocross sykkel, iphone. Ipad osv men eldste gutt kjører impreza. Han er 18 pg har aldri jobbet. Men igen; d er vanskelig å forklare hva jeg mener. Når en gutt får en bil til rundt 200.000, ganger vi det med antall søsken 200.000 * 8 = 1.600.000 kr ? Det skal jo være likt skal det ikke?

Hva denne gutten og dens foreldre gjør, tjener og hvordan de disponerer pengene sine er ikke mitt problem, men jeg velger å ha som utgangspunkt at de ikke driver med noe kriminelt.

Jeg kjenner selv en familie på østlandet av disse smittisane, et gjeng med ørten søsken som du jo beskriver - men disse var stort sett ute i jobb fra femtenårsalderen, alle sammen. Jobba deltid på matbutikker, kafeer osv. Imponerende, spør du meg. Det er ikke alle i den alderen som faktisk er villig til å jobbe, de gnager heller lommepenger av foreldrene sine.

Forøvrig tror jeg du kan få en del svar om du leser denne wikipedia-artikkelen. Da spesielt kanskje avsnittene om teologi og menighetsliv.

Men som jeg forsøkte å forklare over, så kan denne lukketheten stamme blant annet fra frykten for det "utenfor". Man mener gjerne at omverdenen er et syndefullt sted, som man helst ikke skulle befatte seg med mer enn nødvendig. Det er gjerne tryggere å holde seg til sine egne, enn å vimse for mye rundt alene i denne "farlige" verdenen utenfor.

Samtidig er jeg helt sikker på at om du åpner deg litt opp og rekker ut en hånd til disse, vil du kunne oppleve dem som veldig hyggelige og inkluderende mennesker - misjonstanken står sterkt her, og de bør ikke la sjansen gå fra dem til å forsøke å omvende en ikke-troende. Slik kan du komme innenfor, og lære mer om dette, men det vil kreve litt av deg også. Sinnet må bort, blant annet, det må erstattes med nysjerrighet og undring :)

EDIT

De er på Facebook også visst: https://www.facebook.com/BrunstadChristianChurch

Der kan du nok stille alle spørsmål du makter ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mange smitter i familien min (har sikkert 100 søskenbarn ++ nå, og nei, jeg er ikke med i smiths venner, og ble aldri oppdratt i det heller.) Men jeg har aldri hørt om at noen av dem har blitt ekskludert fra de andre, og ja, de har mopeder og surrer rundt om oss andre, men som sagt, aldri hørt / blitt fortalt at de skal holde seg unna ikke-troende. Har forsåvidt også vært på Brunstad en gang, og ble ikke bedt om noe kort der(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...