cowboy bob Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hei hopp, i det siste har jeg opplevd å bli litt dårlig i magen dersom jeg har spist mye ost, spesielt på pizza (spiser ikke noe særlig med ost ellers fordi jeg foretrekker annet pålegg på skiven) så jeg lurer på om jeg kan ha en eller annen allergi, intoleranse elns og hva dette eventuelt kalles. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det blir litt vanskelig, siden en del hvite oster inneholder lite til ingen laktose (det man pleier å reagere på i ost, Jarlsberg har f.eks ingen overhode på grunn av måten den er blitt behandlet på). Forøvrig så kan jeg også bli dårlig i magen hvis jeg spiser for mye muggost (Camembert, OMG!!! Godt!). Har du prøvd å finne ut av hvor ''grensen'' din er? Det kan kanskje være lurt å ha mindre ost på pizzaen? Hvordan er du sikker på at det er osten du reagerer på? Hvordan dårlig i magen blir du? Løs, vondt, begge deler, andre ting, osv? Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Promper og bæsjer løst. Har stort sett bare vært vanlig hvit ost, har ikke noe særlig erfaring med andre typer ost. Jeg går ut ifra at det er osten jeg reagerer på ettersom jeg ikke kan huske å ha reagert på andre vanlige ingredienser i pizza i andre måltid. Har bare vært sånn det siste året elns så vidt jeg kan erindre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hva slags ost pleier det å være snakk om? Har du prøvd å drikke masse melk og se hva som skjer? Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Har ikke prøvd å drikke masse melk nei, og det er vel jarlsberg eller norvegia elns det er snakk om ettersom det er det som er vanligst å bruke i Norge. Den de bruker hos Peppes/Grandiosa. Kom på at jeg skal til legen om ikke så lenge, så finner nok ut av det der om jeg ikke gjør det her. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hm... peppes og grandis smaker så fælt/lite at jeg mistenker at de begge bruker ''falsk ost'', og da kan det være tilsatt ett eller annet ''ekstra''. Grandiosa har også veeeldig lite ost på pizzaene sine. Har du prøvd å lage hjemmelagd pizza med gulost for å se hvordan du reagerer på det? Husk at selv om du tar prøver som sier at du ikke har det eller det så er det mulig at du fremdeles reagerer på det, kjenner mange som helt klart reagerer på hunder og katter men som tydeligvis ikke er allergiske ifølge norske blodprøver. Det er en vits.. Det beste er å prøve å feile selv, og se hvordan man reagerer på ting. Lenke til kommentar
MBerg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hvis du spiser mye brødmat, bytt til grovbrød. Det hjalp for meg. Det kan være pizzabunnen som er grunnen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Du kan vurdere å teste lactrase som hjelper deg å spiltte ned melkesukker. Hvis du spiser det samme som nå og det går bort med lactrase så vet du hva som er årsaken. Da kan du velge bort matvaren. http://www.lactrase.no/ Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hei hopp, i det siste har jeg opplevd å bli litt dårlig i magen dersom jeg har spist mye ost, spesielt på pizza (spiser ikke noe særlig med ost ellers fordi jeg foretrekker annet pålegg på skiven) så jeg lurer på om jeg kan ha en eller annen allergi, intoleranse elns og hva dette eventuelt kalles. Kan det hende at du er allergisk mot gluten? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Hm... peppes og grandis smaker så fælt/lite at jeg mistenker at de begge bruker ''falsk ost'', og da kan det være tilsatt ett eller annet ''ekstra''. Grandiosa har også veeeldig lite ost på pizzaene sine. Har du prøvd å lage hjemmelagd pizza med gulost for å se hvordan du reagerer på det? Peppes bruker en osteblanding basert på norsk "mozzarella" og Norvegia. All osten i blandingen er ekte ost. Grandiosa bruker Jarlsberg. Ellers er jeg enig når det kommer til smaken på både Peppes og Grandiosa. Endret 15. november 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå