Gå til innhold

- I morgen kommer HBO Nordic til Norge

Anbefalte innlegg

Med den utrolig arrogante holdningen HBO har vist vet jeg ikke om jeg vil bli kunde likevel. Hvertfall ikke om de bestemmer seg for å øke kostnadene pr mnd.

Nå har vel store deler av befolkningen bevist at et firma kan være så arrogante de vil så lenge de har et produkt som er attraktivt (les Apple) - så hvorfor skulle ikke man betale for dette også hvis man vil se de seriene som er tilgjengelig?

Selv akter jeg å bli langvarig kunde ene og alene pga utvalget de har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke 1080i som brukes på HD-sendinger i Norge også da? At 1080p er bedre er nå så sin sak, men 1080i er vel ikke helt ubrukelig?

Nei, det er 720p som det sendes i Norge, more or less.

Sakset fra NRK sine nettsider:

NRK er medlem i EBU, den Europeiske Kringkastingsunionen, og de anbefaler oss å sende i 720p. De fleste kringkastere i Europa som sender i HD, bruker 720p. Et unntak er BBC som sender i 1080i. De fleste amerikanske HD-kanaler sender i 1080i.

For de spesielt teknisk interesserte så er HD i NRK på 1,5 Gbit, som enten kan brukes til 720p50 (720 med 50 bilder pr sekund) eller til 1080i25 (1080 med 25 bilder pr sekund). NRK har pr i dag ikke produksjonsutstyr som greier 1080p50 som da blir 3 Gbit. Det er det heller ingen settopp bokser som greier. NRK har derfor valgt og produsere i 1080i25 og sende i 720p50, med konvertering i NRKs hovedkontroll, fordi vi mener dette gir det klart beste bildet på flatskjermene hjemme hos dere.

Kort sagt så sendes det i 720p, mens det strengt talt produseres i 1080i. De påstår også det gir klart bedre bidle å sende i 720p, enn å sende i 1080i, selv om det krever en ekstra, skikkelig konvertering på forhånd.

Interlacing burde som sagt, dø i en brann. 720p vil kunne fremstå som noe mindre skarpt på 1080p skjermer og høyere, noe man venner seg til i løpet av filmen, mens 1080i kan fremstå som hakkete/pixelfeil som oppstår ved bevegelse etc. Ergo, så er det ikke noe du får direkte vendt deg til, og det er plagsomt.

Slik vil et interlaced bilde se ut ved bevegelse:

1080i_artifact.jpg

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så... Noen som har hørt noe? Torsdagen er over, men ingen HBO enda :(

Ifølge pressemeldingen var det bare Sverige som fikk i går, mens de andre nordiske landene får "snart". I tillegg åpner de ikke for alle med en gang såvidt jeg har forstått.

Enten er de bare veldig forsiktige, eller så sliter de med et eller annet.

Selv skal jeg ikke bestille noe før de kommer med en app til AppleTV.

Lenke til kommentar

For meg er det nå snakk om å gå igjennom alle disse ymse tingene jeg betaler 50-100,- i måneden for samt alt relatert til internet. Det er skremmende hvor dyrt dette kan bli i året.

Så for min del blir det snakk om å avvente og se hvilke tjenester som kan gi meg en samlepakke av tjenester på internett etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Netflix slo dem på målstreken. Jeg, og sikkert mange andre også, kommer ikke til å gidde å bytte.

Netflix vs HBO = Epler vs Taco

Etter å ha testet Netflix litt frem og tilbake siden det kom (har det gratis ut året) har jeg foreløpig konkludert med at jeg ikke kommer til å fortsette med det.

Grunnene er flere, men de viktigste:

1. Innholdet er gammelt. Det finnes masse gamle filmer jeg ikke har sett, men på serier blir det fort til at jeg kommer til et punkt hvor jeg må vente på de neste 2-3 sesongene som allerede er tilgjengelig på andre måter.
  2. Det er altfor tungvint å finne frem til det man vil se. Spesielt når jeg ikke har den fulle oversikten over hva som faktisk finnes. Gi meg en alfabetisk liste.
  3. Netflix har nesten ikke vært brukt siden vi fikk det. Vi har sett et par filmer og starten på noen serier (før vi kom til det punktet hvor Netflix ikke hadde mer).

Entusiasmen for HBO er langt fra like stor som den var noen uker siden, men jeg er fortsatt spent på hva de kan tilby.

• Liker 2
Lenke til kommentar
I følge artikkelen på dagbladet, blir det 1080i og 5.1 surround. Kvifor ikkje 1080p?
USA liker "interlaced"-standarden, har ingenting å si i praksis.-frank

Jo det har masse å si i praksis. Det er gjort for å spare penger men likevel si de har 1080 >_>

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har HBO blitt lansert i Norge nå? Hvis så, hvor finner jeg det?

Tror det bare er for enkelte kunder i Sverige og Finland enda. Personlig begynner jeg å tvile på hele greia, for det er jo så mye surr, rot og forsinkelser - det skal litt til for å få meg til å binde meg nå.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Ser at de heller ikke har gitt ut noen eksakt dato for når tjenesten lanseres. Tåpelig å komme med løfter om når noe skal lanserers, kommentere det dagen før for så å ikke si noe som helst.

Skal vel også være 12 måneders bindingstid? Med mindre jeg får èn måndes prøveperiode blir det neppe HBO på meg. Med mindre utvalget er ekstremt bra da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...