Gå til innhold

[Løst] Bygging av PC - Kompatibilitet, plass og andre spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hallois. Jeg skal bygge min første PC, og er litt usikker på en rekke ting. For det første, er disse komponentene noe tess?:

• Asus Radeon HD 7970
  • Intel Core i5 3570K
  • Asus P8Z77-V LX
  • Samsung SSD 830 Series 128GB
  • Seagate Barracuda 7200.14 2TB
  • Corsair TX 650W V2
  • Sony AD-5280
  • Corsair Carbide 500R
  • Corsair Dominator DDR3-1600 32GB (4 x 8GB)
  • Windows 8

Vel, jeg vet jo at dette er sånn passe bra for en data, men er usikker på prossessoren. Er den ålreit til gaming?

Og så var det det jeg egentlig er mest usikker på: Passer disse delene sammen? Er det plass i Corsair Carbide 500R til disse delene? Har dere noen andre anbefalinger?

Ble en hel del spørsmål her, på forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja komponentene er noe tess.

Ja prosessoren er bra til gaming.

Ja delene passer sammen, men du bør kanskje tenke på et hovedkort som har minst to PCie-3.0 i tilfelle du skulle få lyst på å kjøre crossfire etterhvert.

650 w kan bli for lite i tilfelle crossfire, da vil det være bedre med 850W.

Ja det er god plass til dette i Carbide 500R, jeg har samme kabinettet selv. Der er det også plass til stor prosessorkjøler eller Corsair H100 vannkjøling, og selvfølgelig to 7970.

Endret av aam01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja komponentene er noe tess.

Ja prosessoren er bra til gaming.

Ja delene passer sammen, men du bør kanskje tenke på et hovedkort som har minst to PCie-3.0 i tilfelle du skulle få lyst på å kjøre crossfire etterhvert.

650 w kan bli for lite i tilfelle crossfire, da vil det være bedre med 850W.

Ja det er god plass til dette i Carbide 500R, jeg har samme kabinettet selv. Der er det også plass til stor prosessorkjøler eller Corsair H100 vannkjøling, og selvfølgelig to 7970.

Takk for hjelpen! :D

Er litt usikker på budsjett enda, men skal definitivt vurdere to grafikkort! 6000 til sammen for grafikkort... Jaja, jeg finner det ut!

Men har noen spørsmål til angående 650W/850W: Hva er forskjellen? Er det VELDIG viktig? Og hva er Crossfire? :p

(Vet jeg spør mye, men det er lurt å være på den sikre siden når man først skal bruke så mye penger xD)

Lenke til kommentar

CrossfireX (CFX) er AMD sin teknologi for å bruke 2 eller flere skjermkort i en maskin for mest mulig ytelse. For nVidia heter det SLI.

Det er ikke alle spill som støtter CFX og SLI så du vil ikke kunne få en ytelsesøkning i alle titler.

Det er ikke alltid at drivere er på topp når det kommer til CFX og SLI.

Det er en del personer som opplever forstyrrende microstuttering i forbindelse med CFX og SLI.

For de aller fleste holder det i massevis med ett skjermkort, for heller å bytte ut dette når det ikke lenger gir den spillopplevelsen en ønsker. CFX og SLI er, i mine øyne, kun for de med mer penger enn fornuft, eller de som spiller på svært store oppløsninger, eventuelt de som virkelig dyrker spilling som en hobby.

Forskjellen på 650W og 850W er at 850W er 200W kraftigere. Altså kan en PSU med 850W drive et kraftigere oppsett enn 650W.

En 650W av kurant kvalitet vil ofte være nok selv for CFX og SLI.

Her er en kalkulaktor for å beregne strømforbruk.

-Deluze

Edit: La til en kategori til om brukere av CFX/SLI.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

CrossfireX (CFX) er AMD sin teknologi for å bruke 2 eller flere skjermkort i en maskin for mest mulig ytelse. For nVidia heter det SLI.

Det er ikke alle spill som støtter CFX og SLI så du vil ikke kunne få en ytelsesøkning i alle titler.

Det er ikke alltid at drivere er på topp når det kommer til CFX og SLI.

Det er en del personer som opplever forstyrrende microstuttering i forbindelse med CFX og SLI.

For de aller fleste holder det i massevis med ett skjermkort, for heller å bytte ut dette når det ikke lenger gir den spillopplevelsen en ønsker. CFX og SLI er, i mine øyne, kun for de med mer penger enn fornuft, eller de som spiller på svært store oppløsninger, eventuelt de som virkelig dyrker spilling som en hobby.

Forskjellen på 650W og 850W er at 850W er 200W kraftigere. Altså kan en PSU med 850W drive et kraftigere oppsett enn 650W.

En 650W av kurant kvalitet vil ofte være nok selv for CFX og SLI.

Her er en kalkulaktor for å beregne strømforbruk.

-Deluze

Edit: La til en kategori til om brukere av CFX/SLI.

Okei. Er ikke nødvendig, med andre ord. Tror jeg klarer meg med et skjermkort. Har jo tross alt et budsjett (som jeg ikke er helt sikker på enda).
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke nødvendig.

Finn ut av budsjettet ditt, så er det enklere å se over oppsettet ditt og eventuelt komme med forslag til endringer. Jeg har vært borte fra HW en stund, så det kan være at jeg kaster ballen videre til olestokk, sveibuen, eller arni90, men det får vi se senere.

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke nødvendig.

Finn ut av budsjettet ditt, så er det enklere å se over oppsettet ditt og eventuelt komme med forslag til endringer. Jeg har vært borte fra HW en stund, så det kan være at jeg kaster ballen videre til olestokk, sveibuen, eller arni90, men det får vi se senere.

-Deluze

Takker så mye! Tror budsjettet havner på 10-15 tusen kroner (for øyeblikket 11 000 ekskludert skjerm og tastatur). Lurer på å bytte ut prossesoren med en Intel Core i7 3770K, men vet ikke om det er "nødvendig". Hva anbefaler du? Endret av Muffinrex5
Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

Et lite forumtips: Når du svarer på den siste posten i en tråd trenger du ikke å sitere posten. På den måten unngår vi unødvendig sitering og får en mer ryddig tråd.

Over til spørsmålet.

En i7-3770K gir bedre ytelse i programmer som kan utnytte flere kjerner og hyper threading. Spill vil ikke tjene noe på dette (ett og annet unntak kan eksistere), og prosessoren er retter mer mot en arbeidsmaskin enn en maskin for spilling.

I ytelse kjerne for kjerne og klokke for klokke yter de tilsvarende og du vil ikke få bedre ytelse med en i7-3770K over en i5-3570K.

Så med andre ord, hvis du en stor andel av tiden bruker tunge applikasjoner som kan utnytte hyper threading (typisk rendering av filmer, Photoshop, etc) kan det være verdt å kjøpe i7-3770K (men strengt tatt burde da LGA-2011 plattformen være et bedre valg), men for spilling og litt bilderedigering i ny og ne er en i5-3570K et langt bedre valg (pris/ytelse).

-Deluze

Lenke til kommentar

4GB RAM er nok til spill i dag.

8GB RAM kan være greit for noen spill.

16GB RAM er noe som de som bedriver redigering og rendering bør sette som minimum.

32GB RAM er noe som de som bedriver redigering og rendering bør unne seg.

Altså, 2x4GB RAM til rundt 400,- er mer enn nok for spilling.

-Deluze

Lenke til kommentar

Redigerer både film og bilder i blandt. Det er liksom ikke noe jeg har tatt meg tid til med den datamaskinen jeg har nå, som knapt kan rendre en film uten å gå ad undas. Når jeg finner ut av budsjettet, skal jeg nok mest sannsynelig kjøpe 32GB om jeg har råd. Jeg mener, når man førstest skal bygge PC, så bygger man en skikkelig en! xD

Lenke til kommentar

Det er greit å bygge en skikkelig maskin når man har muligheten, men det er liten grunn til å bruke penger kun for å bruke dem. Nå er riktignok ikke RAM det som koster mest, men allikevel.

Finn ut av budsjettet først, og deretter plukker du ut de kritiske komponentene. Deretter ser du hva som er igjen for eventuelle tilpasninger eller oppgraderinger.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...