AnaXyd Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Heisann! Tenkte å hive meg på bølgen med DSLR filming snart, og tenkte å skaffe meg en passende rigg til en god pris. Vet slike ting kan koste fort over 10.000kr, men jeg er ikke ute etter high-end studiokvalitet som vil vare i evigheter, men ser mot en nogenlunde hobbyrigg som gir god valuta for pengene. Kunne egentlig tenke meg en rigg (uten stativ) til rundt 2.000kr. Har sett en del på nettet, og er jo drøssevis av merker, priser, kvaliteter og lignende. Ser også at det er noen som er litt slarkete og "lealause", noe som jeg helst vil unngå. Kommer til å liste opp noen alternativer her etterhvert som jeg klarer å filtrere frem noen, slik at andre kan dra nytte av denne tråden i fremtiden. Er det noen som har noen tips og erfaringer til en slik rigg? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Beste Kit priser finner du mest sannsynlig hos The CineCity. For to år siden kostet det billigste Kit'et $1000 der, så prisene har sunket betraktelig. Definer i mer detalj hva du trenger. Det er lett å "gå av seg skoene" i alle konfigurasjons valgene. Mattebox trenger du strengt tatt veldig veldig sjeldent. Samme gjelder egentlig Followfocus, hvor denne saken nesten er mer nyttig; http://www.akam.no/a...av-fokus/114300 Spar pengene til andre mer nødvendige rigg komponenter, EVF og lys (LED lys begynner også å få interessante priser.) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Det jeg egentlig trenger, er noe som gjør det lettere å holde kameraet stødig mens man filmer. Kunne gjerne også tenkt noen slags rails som man kan skli kameraet på også. Det er hovedsakelig det jeg trenger. Nevner mattebox da det ser ut som bildet blir mye bedre (jeg klarer ikke å definere bedre her) med det. Det ser jo også kult ut, men det må også ha en funksjon, ikke bare være kult - da er det jo ikke noe poeng. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 For å holde kamera er en skulder rigg det mest praktiske. Da vil du trenge enten en View finder for å bedre se skjermen på kamera, eller en monitor. På en skulder rigg er det mest praktisk med en følgefokus. For å "skli kamera" trenger du en slider. Det jeg linker til her er bare for å illustrere, ikke nødvendigvis de beste eller billigste løsningene. PROAIM DSLR VIEW FINDER EYEPIECE Carry Speed VF-3 Universal LCD View Finder Enklere view finder. Monitor link 1 Monitor link 2 EVF Slider Det finnes billigere løsninger enn disse som kanskje passer deg bedre. Det er ofte billigst å kjøpe en skulder rigg Kit, så da får du både matteboks og følgefokus. Men husk at du først å fremst trenger et solid video stativ med fliud head før du kjøper noe annet. Det billigste stativ settet med hodet koster ca. 5-6000.- og det er godt nok i massevis. http://www.fotovideo.no/Produkter/Stativ/Videostativ/Manfrotto/Manfrotto-Videotativ-MVK502AM-Stativ--hode-og-bag-126973-p0000146978.aspx http://www.fotovideo.no/Produkter/Stativ/Videostativ/Manfrotto/Manfrotto-Videostativ-501HDV547BK-Kit-med-stativ--videohode-og-veske-123492-p0000133513.aspx Prøv å bruk kamera ditt til å filme med før du kjøper alt mulig stæsj. Få deg litt erfaring først. Det er lett å bruke opp pengene på ting du egentlig ikke trenger. Fortsett å stille spørsmål! 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Se der ja, takk for grundig svar! Her var det mye spennende å se på. Har sett litt på de skulder rigg kitene fra Cinecity, men det er jo liksom 10stk, og jeg syntes det er vanskelig å se hva som skiller de enkelte. Men som du sier, så er nok stativ det første jeg bør kjøpe, men 5-6000kr for et stativ? Er ikke det litt heftig? Greit at det er Manfrotto, det er jo veldig bra, har et vanlig Manfrotto stativ og kvaliteten er på topp. Er det tilsvarende som ligger litt lavere i pris? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 En annen ide er og bruke et enkelt trebeins-stativ og modifisere det litt, sånn som en testløsning til du er mer komfortabel med dette Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Jøss, det ble jo faktisk ikke så ille! Med den metoden kan man jo også få til "slide" effekten, ved å gå sidelengs bortover. Det skal jeg tenke litt på. Har faktisk noen gamle kamerastativ liggende og slenge, så kan jo bruke en av de til å lage en sånn "rigg". Men fremdeles trenger jeg vel et vanlig kamerastativ, gjerne til en litt bedre pris enn 5000kr, som har fluid head. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Det er mulig denne Benro stativ kit pakken er OK og muligens like bra som Manfrotto Kit'et, uten at jeg har noen erfaring med den. Ser solid ut og er vesentlig billigere; http://www.fotovideo.no/Produkter/Stativ/Videostativ/Benro/Benro-Videostativ-KH-25-m-hode-Videostativ-med-oljedempet-videohode-114263-p0000073468.aspx For video må stativet være vesentlig stødigere enn for foto. Og fliud hodet må kunne bevege seg mykt. Regn også med at noe av det første du vil savne er et ND filter. Råder deg til å satse på Variabel ND fremfor å starte med store 4x4 filtersett. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Den så meget bra ut! Tipper det blir en sånn en faktisk, om hodet er tilstrekkelig da. Leste om "strikk"-trikset ved smoothe panoreringer forresten, veldig enkelt og greit det også. ND filter tittet jeg litt på nå, ser ganske så mye bedre ut med et slikt et ja. Med variabel ND, mener du forskjellige type størrelser? Hvorfor ikke 4x4 filtersett? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 ND filter tittet jeg litt på nå, ser ganske så mye bedre ut med et slikt et ja. Med variabel ND, mener du forskjellige type størrelser? Hvorfor ikke 4x4 filtersett? Fordi du må skifte filterstyrke hver gang lyset forandrer seg. Med variabel ND så skrur du bare litt på filteret for å oppnå den eksponeringen du ønsker. Hvis du ikke har veldig mange objektiver så blir det ikke dyrere enn å investere i et holder og filtersett av god kvalitet, som f.eks. Formatt/Hitec eller Lee. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Havnet innpå en Youtube channel av en over budsjettprodukter til videobruk. Han anbefalte dette stativet, som havner på rundt 1200kr (1500-1600 med mva). Ser ut som det kan virke ganske potensielt, er det noen her inne som har hørt noe eller sett noe til dette stativet? Ellers virker det som det kan bli Kit nr 6 med carbonfiber fra Cinecity, ser veldig bra ut og er vel litt lettere enn ellers. Er også med cage, noe jeg kan ha mye nytte av. Får dem til å bytte ut skuldersaken med en med bryststøtte også. Men jeg tenkte å kjøpe stativ først da, ettersom dette er ganske vesentlig. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Et godt stativ er bud nummer èn. Men den største forskjellen for min del var å skaffe en dolly, finnes en del billige (og gode) på markedet. Viss du primært skal filme inne, ville eg venta litt med ND-filter. Husk at filter er et ekstra lag med glass lyset skal gjennom, kjøper du billig kan det gå utover kvalitet på bildet. Så skal du filme mest inne, ville eg gått for et godt stativ, kanskje en billig dolly/slider, og noke brukbart lys. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Har du noen tips på billige slidere? Dette gir jo det lille ekstra, men har kun funnet relativt dyre opplegg, selv på cinecity. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Havnet innpå en Youtube channel av en over budsjettprodukter til videobruk. Han anbefalte dette stativet, som havner på rundt 1200kr (1500-1600 med mva). Ser ut som det kan virke ganske potensielt, er det noen her inne som har hørt noe eller sett noe til dette stativet? Det stativet er sikkert et godt kjøp. Prøv å kjøp med deg et par ekstra quick release plates. De er alltid nyttige å ha hvis du får mer riggutstyr ettervert. Stativet blir produsert av en stor stativ produsent i Kina; Weifeng og blir solgt under merke navnet Fancier. Ellers virker det som det kan bli Kit nr 6 med carbonfiber fra Cinecity, ser veldig bra ut og er vel litt lettere enn ellers. Er også med cage, noe jeg kan ha mye nytte av. Får dem til å bytte ut skuldersaken med en med bryststøtte også. Men jeg tenkte å kjøpe stativ først da, ettersom dette er ganske vesentlig. CineCity er noen luringer når de setter sammen forskjellige rigg pakker som ofte består av omtrent det samme men med vidt forskjellig pris. Kit nr 6 ville jeg ikke kjøpt. Den er unødvendig dyr. Du kan spare en del ved å bestille noen av tingene separat. Det som er dårligst med den er først og fremst front hendlene. Jeg har samme. De holder seg ikke i posisjon uten å måtte fores opp. Bra at du får byttet ut skulder delen, men vær oppmerksom på at det er to forskjellige typer med bryst støtte. (mer om det om litt) Hvis du virkelig trenger/ønsker deg en så stor matteboks, så spander på deg en som svinger ut. Det er noe herk og skifte objektiv på den som ikke svinger. Jeg vet, fordi jeg har den som ikke svinger. Kamera feste braketten er unødvendig lang for DSLR, egentlig beregnet på DV video kamera. Her kommer første eksempel på forskjellige pris på nesten samme produkt: PROAIM MB-1200 CF swing away wide angle matte box $247.00 PROAIM MB-1200 swing away wide angle matte box $175.00 Eneste forskjellen er materialet selve matteboksen er laget av. Penger å spare. Her er to basis rigger jeg ville vurdert hvis jeg skulle kjøpt i dag. DSLR KIT-3 Shoulder Mount + matte box+ follow focus $550.00 (stor fast matteboks som du kan be om oppgraderes til svingbar.) Denne har de beste håndtakene som burde kunne holde seg i posisjon med vekten av kamera. Skulder puten er den samme som jeg har, og jeg synes den har litt for lett for å skli av skulderen. F-23 DSLR Rig Kit with Matte Box MB-77 & X-1 Follow Focus $225.00 Denne har håndtak som ikke det kan justeres vinkelen på, noe som ikke strengt tatt er nødvendig. Bedre skulderpute. Når du dytter riggen forover så kan du spenne skulderputen mot ryggen din for bedre stabilitet. Matteboksen er liten og lett og har alt du trenger for å skjerme mot side/overlys. Minus er at den ikke kan ta 4x4 filtere. Spørsmålet er om du kommer til å investere i dyre 4x4 (Cokin-Z system) filtre? I tillegg har den Følgefokus med to tannhjul. Den har også karbon rods. I tillegg kjøper du en 6" Cage $145.00 Der får du med en ekstra Kamera mount. Den er god å ha for å montere på en slider. Det eneste du ikke får med i disse forslagene er mikrofonholderen. Den ber du om at de slenger med som bonus. En bakdel med å bare ha karbon rods er at aluminium rods kan skjøtes flere sammen hvis du skulle trenge veldig lange rods. (for å stabilisere lange tele zoom f.eks.) Kit 6 $615.00 DSLR kit 3 + 6" Cage $695.00 ( med stor matteboks) Her får du litt mer rods å kamera mount enn kit 6. F-23 DSLR Kit + 6" Cage $370.00 ( liten matteboks + bedre følgefokus+ bedre skulder pute + bedre håndtak enn Kit6, men dårligere enn Kit3) Dette siste kit'et er det jeg ville kjøpt i dag (muligen jeg ville revurdere å kjøpe et endre mindre kit, men har ikke fått sett nok rundt på CineCity enda), for så heller kjøpe ekstra deler senere ved behov når jeg hadde fått litt mer erfaring med rigg utstyr. Dette er bare et forslag for å vise prisforskjeller og hvordan du kan spare litt penger + unngå å kjøpe noe som fungerer dårlig. Se litt på de delen jeg foreslår og spør hvis du har spesielle ønsker for deler/konfigurasjoner. Lett å gå seg bort på CineCity. Endret 8. desember 2012 av arthon Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Takk for grundig innlegg! Flott med egne erfaringer rundt kittene, det trengs. Jeg gikk egentlig bare utifra han fra Youtube kanalen sine erfaringer, hvor han virket ganske fornøyd. Men om håndtakene gir etter osv kan jo dette være slitsomt. Du sier noe med det å gå seg bort der ja, er jo så utrolig mye greier, vanskelig for en stakkar som meg å velge. Svingbar mattebox har jeg sett på, men var litt redd for at den kanskje var litt "slarkete", ettersom den har noen ekstra ledd? Har du noen tanker på det? Det er den eneste deal-breakeren for meg, ellers ville jeg hoppet på svingbar med en gang. Kanskje det er lurt å kjøpe separat ja, jeg har jo ikke akkurat sjekket om det er noen stor rabatt på kitene fremfor å velge separat. Føler jeg har en maks grense på 600 dollar, så håper jeg kan havne under det. Skal titte litt videre og revurdere litt! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Takk for grundig innlegg! Flott med egne erfaringer rundt kittene, det trengs. Jeg gikk egentlig bare utifra han fra Youtube kanalen sine erfaringer, hvor han virket ganske fornøyd. Men om håndtakene gir etter osv kan jo dette være slitsomt. Så bare link til stativet på YouTube kanalen. Var det en link til rigger der også? Du sier noe med det å gå seg bort der ja, er jo så utrolig mye greier, vanskelig for en stakkar som meg å velge. Svingbar mattebox har jeg sett på, men var litt redd for at den kanskje var litt "slarkete", ettersom den har noen ekstra ledd? Har du noen tanker på det? Det er den eneste deal-breakeren for meg, ellers ville jeg hoppet på svingbar med en gang. Den svingbare matteboksen låser seg når den er foran objektivet, så der er det ikke noe slark. (uten selv å ha prøvet den). De svingbare matteboksene kommer med egen koffert som er ganske smart å ha, siden du i de fleste tilfeller har rigget ferdig hjemme og frakter riggen uten matteboksen påmontert riggen. Da slipper du å dra med hele kofferten utstyret kommer i fra Cine City. Som jeg har nevnt før så er egentlig spørsmålet om du trenger en matteboks. Skal du filme inne med mye kraftig filmlys eller ute i mye motlys? Da kan det være gunstig med matteboks. Men prisen på matteboksen tar jo nesten 1/3 av budsjettet ditt, Bare som eksempel. En av linkene til Fancier stativet du la ut er til Link Delight. Hvis du kjøper stativet der så har de også den lille matteboksen fra Cine City. Den koster $21.33. Den kan du jo kjøpe med for å se om du trenger en stor matteboks. De har også 2 rods for $7.65, og en hel del andre småting til rigger. Sammenlikn med Cine City prisene. Kanskje det er lurt å kjøpe separat ja, jeg har jo ikke akkurat sjekket om det er noen stor rabatt på kitene fremfor å velge separat. Føler jeg har en maks grense på 600 dollar, så håper jeg kan havne under det. Skal titte litt videre og revurdere litt! Problemet er at de har ikke alle delene de selger i rigger til salgs separat. F.eks. under Rig Accessories så er det ingen rods, selv om de er avbildet. Her har jeg samlet noen linker av de beste delene fra forskjellige rigger. Noen kan kjøpes delvis separat, andre må du i tilfelle spørre om de selger separat. Jeg tviler på om du sparer noe, men det er jo verdt å spørre om hva en rigg satt sammen av disse delene koster. Beste håndtak + OK skulder støtte; Kan kjøpes i kombo sett uten rods å kamera mount. Samme håndtak og skulder støtte med rods og kamera mount. Kamera mounten er ikke den beste da den er for lang. (Det kan ofte bli for trangt når man monterer mange deler på en rigg). Best kamera mount finner du i denne rigg pakken. Den er passe lang og kan justeres i høyden, som noen ganger er en fordel. (finner ikke kamera mounten solgt sparat). De to nyeste følgefokusene; Enkel + inkluderer flere lens gears. Litt mer "avansert", men har bare ett lensgear inkludert. Matteboks og cage er nevt i tidligere poster. Strengt tatt så trenger du bare en Cage arm med håndtak. Husk den bør være 6", da 9" blir unødvendig stor. Største problemet med å filme med DSLR på en skulder rigg er at man må ha kamera så lang unna ansiktet så det blir ekstra tungt og vanskelig å holde alt stødig. Det er jo også umulig å fokusere underveis når man filmer uten en søker, så beregn en søker/større monitor/Loupe/EVF i fremtidig budsjett. Vær også oppmerksom på at skal du bruke følgefokus på en skulder rigg og ikke har en ekstra person til å operere følgefokusen så må du balansere skulder riggen med en hånd. Husk at du må inkludere moms. Angående Slider. Den slideren fra Cine City er omtrent det billigste du kan få. Den er ikke super i forhold til dyrere slidere. Den er bygget på et tidligere DIY prosjekt basert på Igus DryLin® industrielle automatisering systemer. Cine City Heavy Duty 3ft koster $280 + frakt & moms. Fordelen er at den har føtter og bære bag. Forhandler i Norge av Igus DryLine industrielle produkter ASI automatikk as i Drammen har også monter sammen en 1m slider som de selger for 1990.- ikl. moms fraktfritt. Den har ikke føtter men store ende skruer. Prisen ikl. moms fra ASIflex og Cine City blir omtrent den samme. Jeg har den fra Cine City. Den er ikke helt linjær (litt trang i den en enden). Er vanskelig å få jevn bevegelse. Er også usikker på om den er basert på originale Igus Dryline eller er en kopi. Kjøper du fra ASI i Drammen har du bedre muligheter til å reklamere. Og hvis du senere ønsker en lengre eller kortere skinne eller andre deler så vet du sikkert at delene passer sammen. Men koster litt mer. Har ikke bag eller føtter. For å bruke en slider stødig må du beregne at du kanskje også trenger to stativer og et ekstra video hode. Det er mulig å spare en del på å bygge deg en slider hvis du er nevenyttig. Endret 9. desember 2012 av arthon Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 To slidere som ser ut som om de er basert på Igus Dryline som er på salg; 1 meter slider $149.99 38cm Kamerar Slider Dolly SD-1 $129.99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå