Gå til innhold

Skal vi forsøke å skjerpe oss, allesammen?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

På et stort svensk forum jeg har fulgt mye med på, har endel brukere fått telefoner med drapstrusler mot seg, sine barn og sin familie. Det er svært alvorlige trusler fremsatt fra et miljø som mener alvor med truslene og for de som opplever dette er det svært reelt og svært truende.

I lys av dette så har jeg tenkt på to ting:

1 -Hvor sikkert er det at våre aliaser ikke blir avslørt? Kan for eksempel moderatorer trues til å avsløre brukeres identitet, eller kan flinke folk fiske frem identiteten med en eller annen hackerteknikk? Hva om selve forumet blir hacket osv? Kan vi som brukere stole på at vår identitet er trygg mot avsløringer?

2 -Selve klimaet i diskusjonene. Man skal ikke grave mye i forumet før man får ganske krasse uttalelser, spydigheter, personangrep osv og jeg har begynt å frykte en utvikling hvor også dette forumets brukere en gang mottar drapstrusler. Forumets regler er vel rettet mot brudd på norsk lov og generelt være snille med hverandre, men vi som brukere bør kanskje ta oss litt i nakken og forsøke å holde en sniller tone og forsøke å diskutere uten å krangle. Det bør være lov å være uenig, men man trenger ikke slenge med leppa og hetse hverandre eller hverandres motiver for det.

Nå som det nærmer seg nytt år og nye muligheter så er det kansje på tide å forsøke å skape et snillere diskusjonsmiljø med mildere omtale av hverandre. Dette vil også gjøre jobben for moderatorene enklere, som slipper å svette over tastaturet mens de sensurerer og sletter så bitsene spretter veggimellom.

Hva synes dere, er vi istand til å diskutere uten å skjelle hverandre ut og klarer vi å godta hverandres uenigheter og ulike syn uten å ha som mål å vinne enhver diskusjon man kaster seg ut i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsåvidt enig i det du beskriver, men jeg mener at folk strengt tatt kan klare å passe munnen sin selv. Klarer de ikke det får de ta de konsekvenser det måtte medfølge. Har man ikke folkeskikk, fornuft eller innsikt nok til å forstå at det man ytrer i ytterste konsekvens kan medføre direkte trusler mot seg selv og/eller familie da har man misforstått noe så fundamentalt som god etikk og moral. Hvis man i tillegg tror at det nytter å gjemme seg bak et alias og man dermed er usårbar har man misforstått enda mer.

Det har blitt en gjennomgående trend over hele nettet at man, uavhengig av bruk av alias eller fullt navn, tror en selv er usårlig fordi man ikke står ansikt til ansikt med noen. Alle har rett til sine meninger, og alle har rett til å ytre de, men noen ting bør man rett og slett holde for seg selv. Jeg tror veldig mange kunne hatt godt av en liten realitycheck når noen faktisk gjør om ord til handling og man får føle på kropp og sinn hva som skjer når man ikke tenker seg om før man publiserer noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det fantastiske med anynome forum er nettopp anonymiteten, som gjør at ingen er redd for å si hva de egentlig mener og ingen legger lokk på hva slags person de egentlig er. Samtidig er det sånn at mange mennesker går rundt med svært mye søppel i seg og anonyme forum blir fort en ventil for det.

Jeg tror ikke det har noe for seg å be disse menneskene om å oppføre seg. Det man imidlertid kan gjøre er å oppfordre alle våre mer avbalanserte og oppegående medlemmer til å ikke svare på useriøse innlegg som inneholder personangrep, hets eller trolling. Disse innleggene burde ignoreres og i verste fall rapporteres, men aldri besvares i tråden. Hvis denne typen innlegg blir besvart oppfordrer det ikke bare til gjentagelse men også til å avspore hele diskusjonen til å dreie seg rundt det useriøse innlegget og dermed ødelegge tråden. Så min oppfordring er å bare la disse innleggene ligge og ikke gi noen tilbakemeldinger uansett hvor hårreisende man synes innholdet er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1 -Hvor sikkert er det at våre aliaser ikke blir avslørt? Kan for eksempel moderatorer trues til å avsløre brukeres identitet, eller kan flinke folk fiske frem identiteten med en eller annen hackerteknikk? Hva om selve forumet blir hacket osv? Kan vi som brukere stole på at vår identitet er trygg mot avsløringer?

Administratorer kan se brukeres IP-adresser og e-postadresser. Moderatorer kan også se IP-adresser, men jeg er usikker på om de kan se e-postadresser. Dette er det eneste som kan brukes til å identifisere dere, men man kommer ikke langt med en IP-adresse og en anonym e-postadresse.

Jeg vil påstå det er lettere å fiske frem identiteten til en bruker ved å se på det han skriver og laster opp, enn det er ved å spore IP-adressen og e-postadressen hans.

Ellers er det kjempeflott å se at du vil skape et mildere diskusjonsmiljø! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Behovet for anonymitet kan skyldes mange ting, for eksempel en ansatt i en bedrift som skal kritisere egen bedrift (en varsler), en som står frem som homofil uten at miljøet rundt en vet om det, kristne som diskuterer sex og alkohol erfaringer de ikke vil dele med sin kristne menighet, folk som har politisk ukorrekte politiske og religiøse syn, muslimske jenter som trosser ektemannen og familier osv. Det er også forskjeller på hva folk oppfatter som provoserende, trolling, hets, personangrep osv. Jeg har f.eks inntrykk av at trolling anklager brukes av mange for å kneble motdebattanter, og da vipper trolling anklager over mot hets.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Administratorer kan se brukeres IP-adresser og e-postadresser. Moderatorer kan også se IP-adresser, men jeg er usikker på om de kan se e-postadresser. Dette er det eneste som kan brukes til å identifisere dere, men man kommer ikke langt med en IP-adresse og en anonym e-postadresse.

Jeg vil påstå det er lettere å fiske frem identiteten til en bruker ved å se på det han skriver og laster opp, enn det er ved å spore IP-adressen og e-postadressen hans.

Ellers er det kjempeflott å se at du vil skape et mildere diskusjonsmiljø! :)

Så om hells angels kontakter en moderator eller administrator og krever å få oppgitt IP adressen til en bruker som har kritisert dem, så er det ihvertfall ikke umulig. Om de videre drar til telenor med ip adressen og truer til seg info om hvem som eier iP adresssen så er det vel også mulig at noen etterkommer kravet for å redde livet.

Det diskuteres jo hvordan de som har ringt opp brukerne har klart å identifisere dem. Så langt er det enten NRK journalisten som har laget sak om det som har videreformidlet navnene, trusler mot moderatorer, hacking, og bruk av samme alias på flere nettsider hvor man har identifisert seg selv mot det konkrete aliaset som ser ut til å være alternativene.

Jeg vurderer også om det kan være en sikkerhetstrussel for moderatorer og administratorer om de har tilgang til slik info, som andre kan true til seg. Nå som det har vært fremsatt trusler på det svenske forumet så er det kanskje på tide å vurdere om det er tiltak som bør gjennomføres på dette forumet også både for å øke sikkerheten til administratorer og moderatorer, og brukerne selv.

Lenke til kommentar
Det er også forskjeller på hva folk oppfatter som provoserende, trolling, hets, personangrep osv. Jeg har f.eks inntrykk av at trolling anklager brukes av mange for å kneble motdebattanter, og da vipper trolling anklager over mot hets.

Det er veldig vanlig, men hvis man unnlater å svare på innlegg som man oppfatter som trolling vil ikke problemet oppstå. Er det et innlegg man mener er trolling så rapporterer man det og lar moderatorene ta avgjørelsen, og holder den diskusjonen utenfor tråden. Det burde gjelde enten det er snakk om trolling eller anklager om trolling, da det bare er to sider av samme problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er nok svært mange brukere som kan identifiseres i løpet av kort tid. Bruker noen mer enn et par minutter for å finne identitieten min, så gjør de noe feil. Men når man gjør det lett å bli identifisert, så bør man jo også være obs på det. Jeg står for det jeg skriver, og formidler de samme meningene her som jeg gjør ellers. Skulle jeg ha behov for å være mer anonym, så kan jeg jo velge å poste innlegget anonymt.

I løpet av mine år på nettet har jeg opplevd å få telefonnummer til både meg og min familie lagt ut på nett. Jeg har fått enorme mengder SMS fra personer jeg aldri har truffet, og jeg har fått svært spesifikke drapstrusler. Noe må man ta med en klype salt - andre ting kan være skremmende. Diskusjoner må være greit. Drapstrusler er ikke greit. Det finnes et skille, og uavhengig av hvor het diskusjonene kan bli så bør man ta ballen og ikke mannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...