Gå til innhold

Lån til eiendom, uten egenkapital.


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med systemet er at "har du ikke penger, kan vi ikke låne deg penger. Har du penger eller annen sikkerhet, kan du få låne penger". Men, hadde man hatt egenkapital eller mulighet til å ta pant i annen eiendom, hadde man sannsynligvis ikke trengt lånet i første omgang. Catch 22. ;)

Lenke til kommentar

Det er desverre ingen menneskerett å kunne kjøpe bolig. Så spar penger!

 

Nå vet jeg ikke hvor du er hen i livet, men hvis man studerer kan man ta opp studielån, og bruker man ikke dette selv teller det faktisk som egenkapital til bolig. Dvs studerer man i 3 år og sparer alt, har man egenkapital til en bolig til underkant av 2 millioner.

 

Det blir lån på lån, men for banken tells dette som egenkapital, da er det igjen bare inntekten det står på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut at banken ikke tar hensyn til gjeld når de vurderer søknad om lån. Kan man omgå egenkapitalkravet på lånetidspunktet ved å ta opp et midlertidig lån?

 

De tar hensyn når det kommer til hvor mye du kan låne. Hvis du må betale X kr i måneden i studielån, går det selvsagt utover din lånegrense da din månedlig betalingsevne ikke er like stor. Jo mer penger man tjener i måneden, jo mer kan man låne. Studiegjeld vil telle som en minus i inntekt, på en måte.

 

Får du 7000 kr i studielån hver måned, og tjener 7000 kr i jobb, er inntekten din 14000 kr ifølge banken.

 

Det er trolig kun studielån som telles som inntekt og egenkapital pga lånets spesielle betingelser, andre lån vil nok neppe telle annet enn uhyrlig negativt, da renten stortsett er meget høy også.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Med fare for å drite meg ut her, så tror jeg at det er mulig å søke husbanken for egenkapitalen ved et boligkjøp.

 

Slik jeg forstod det når jeg undersøkte saken selv så er det mulig å søke husbanken via kommunnen du bor i for lån av egenkapitalen ved lånet. Du kan lese litt om det her: http://www.husbanken.no/lan/soke-startlan/

 

Jeg tror det da vil bli noe slikt som at du har 2 lån og betaler til husbanken de første årene mens du bare betaler renter til din valige bank, deretter betaler du som normalt på huslånet ditt når startlånet er nedbetalt etter ca 4 år.

 

Jeg gikk ikke så grundig til verks når jeg sjekket selv for et års tid siden så ta det gjerne med en klype salt, men kan være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut at banken ikke tar hensyn til gjeld når de vurderer søknad om lån. Kan man omgå egenkapitalkravet på lånetidspunktet ved å ta opp et midlertidig lån?

Det tas hensyn til når banken beregner hvor stort lån du personlig kan betjene, men det tas ikke hensyn til når gjeldsgraden på eiendelen beregnes. 10%-kravet går på at banken bare kan bruke 90% av verdien på en bolig som sikkerhet for lån. En bolig til 1 000 000 gir dermed tilfredsstillende sikkerhet for et lån på 900 000, bolig til 2 000 000 er tilfredsstillende sikkerhet for lån på 1 800 000 etc. I denne beregningen tas ikke annen gjeld du måtte ha med i beregningen.

 

Men når det så skal beregnes hvor stort lån du ut fra din inntekt kan betjene, da tas selvfølgelig andre lån med i beregningen (på samme måte som bil, barn og diverse andre ting brukes). Hvis du arver 2 millioner får du ikke lån på 18 millioner så du kan kjøpe bolig til 20 mill dersom du jobber i kassa på rema, selv om du tilfredsstiller kravet til egenkapital. Disse to tallene (gjeldskrav og lånebetjeningsevne) beregnes så vidt jeg vet selvstendig fra hverandre, men enkelte momenter vil jo gå igjen i begge beregningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å drite meg ut her, så tror jeg at det er mulig å søke husbanken for egenkapitalen ved et boligkjøp.

 

Slik jeg forstod det når jeg undersøkte saken selv så er det mulig å søke husbanken via kommunnen du bor i for lån av egenkapitalen ved lånet. Du kan lese litt om det her: http://www.husbanken.../soke-startlan/

 

Jeg tror det da vil bli noe slikt som at du har 2 lån og betaler til husbanken de første årene mens du bare betaler renter til din valige bank, deretter betaler du som normalt på huslånet ditt når startlånet er nedbetalt etter ca 4 år.

 

Jeg gikk ikke så grundig til verks når jeg sjekket selv for et års tid siden så ta det gjerne med en klype salt, men kan være verdt å sjekke ut?

 

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke at det er en smal sak å få startlån av Husbanken, med forbehold om at det varierer fra kommune til kommune. For meg hadde det kommet godt med å få et lite startlån når jeg skal kjøpe bolig om ikke altfor lenge. Jeg bor i Bergen. Her er det 260000 innbyggere og 10% av dem er studenter med like trang økonomi som meg selv. Det er nok veldig mange som gjerne skulle fått hjelp til å kjøpe sin første bolig. Jeg har ikke søkt, så jeg vet ikke, men jeg vil tippe at jeg ikke har sjans i havet så lenge kommunen har begrensede midler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...