Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette har med fremmedfrykt å gjøre eller er noe sammenlignbart, at hvis man diskuterer til fordel for den påståtte djevelen "Apple" så må man jo tilhøre gruppen satanister fordi man ellers ikke klarer å skape mening av ståstedet. For at verden skal gi enkelte mening må alle andre plasseres i grensesatte båser. En mulig teori, ingen fasit :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man finner folk med forskjellige meninger rundt omkring, enten de tilhører den ene eller andre "klubben" eller gruppen. Det jeg ikke helt skjønner er hvilken relevans angivelige meninger fra ikke-spesifiserte "klubbmedlemmer" skulle ha når du svarer på et innlegg fra meg? At du nå pøser på med flere stråmannsargument hjelper deg i grunnen lite, så du får heller fortsette diskusjonen med dem du mener har kommet med idiotien du "siterer".

EOD.

Er vel bare å se litt på signaturen din (og nicket) så skjønner man vel sammenhengen her litt bedre. ;)

Det er mulig dette har med fremmedfrykt å gjøre eller er noe sammenlignbart, at hvis man diskuterer til fordel for den påståtte djevelen "Apple" så må man jo tilhøre gruppen satanister fordi man ellers ikke klarer å skape mening av ståstedet. For at verden skal gi enkelte mening må alle andre plasseres i grensesatte båser. En mulig teori, ingen fasit :)

Ahh, ja. Nettopp. Fremmedfrykt og den påståtte djevelen "Apple". Var noen som bablet om stråmanns argumentasjon her isted. :)

Kan ikke heller noen av dere argumentere for hvordan synkende marginer, økte utgifter og økende (negativ) avstand til konkurrentene er positivt for et selskap? Det hadde vært enda mer underholdende. :thumbup:

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder produksjonskostnadene iforhold til salgspris så har Apple selv investert stort i sin egen produksjonslinje, noe de nå tjener penger på. Ingenting galt med det, og de priser seg helt logisk iforhold til konurrentene tatt i betraktning at de har den toppmodellen på markedet som selger mest og tjener suverent mest penger i forhold til konkurrentene.

Skal Apple drive med veldedighet å prise ned produktene når markedet tilsier at dette ikke trengs?

Lenke til kommentar

Når det gjelder produksjonskostnadene iforhold til salgspris så har Apple selv investert stort i sin egen produksjonslinje, noe de nå tjener penger på. Ingenting galt med det, og de priser seg helt logisk iforhold til konurrentene tatt i betraktning at de har den toppmodellen på markedet som selger mest og tjener suverent mest penger i forhold til konkurrentene.

Skal Apple drive med veldedighet å prise ned produktene når markedet tilsier at dette ikke trengs?

Når "trengs det" å prise ned produkter? Hvordan vet du akkurat hva apple tjener mest penger på? Og det er jo overhode ingen motesetning mellom å mene at ett produkt er for dyrt fra forbrukersiden og at en bedrift tjener penger?

AtW

Lenke til kommentar

Apple kommer seg aldri inn på markeder under utviklig hvor det er milliardpotensiale iallfall med prisene deres. Tenker da på f.eks et helt kontinent som Afrika, deler av asia, pluss 9/10 av India hvor penger ikke vokser på trær. De har utrolig nok ikke skjønt at "subsidiering" er en lur ting for å få folk "fanget" inn i et økosystem. Her er det snakk om 1,5-3 mrd folk som går for android heller.

Lenke til kommentar

Vice:

Hvis du har fulgt med i debatten så ser du jo at vi har forsøkt å holde oss til fakta men at det av og til fra andre hold sklir ut i usakligheter. Dermed i god tradisjon presenterte jeg noe av det samme som "andre her har bablet" om i tide og utide ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samsung produserer vel litt selv de også .... de selger godt og kan selge dyrere. Personlig kjøper jeg ikke iProdukter av flere ting - pris er en av tingene. Hadde Samsung tatt like mye overpris, så hadde jeg ikke kjøpt derfra heller.

Det blir som millionæren (mulig det var milliardær) her i Norge (husker ikke hvem det var .... mulig Thon) som skulle kjøpe seg en brus. Han kunne gått inn der han stod - inn på bensinstasjon, men han valgte å gå over gata og litt lengre nedi gata for å kjøpe den brusen på butikken der istedet - grunnet prisen.

Fornuftig kar - man trenger ikke kaste bort penger bare for at man har råd til å kjøpe det dyreste. Det skorter ikke på pengene her i Norge for de fleste, men det skorter på noe annet ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vice:

Hvis du har fulgt med i debatten så ser du jo at vi har forsøkt å holde oss til fakta men at det av og til fra andre hold sklir ut i usakligheter. Dermed i god tradisjon presenterte jeg noe av det samme som "andre her har bablet" om i tide og utide ;)

Gidder du å definere arroganse for oss "bablende" gjøker som ikke skjønner så mye?

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner vi å gå tom for saklige og seriøse argumenter? Jeg ser en hyppigere forekomst av usaklige og spydige innlegg, og har allerede fjernet ett. Så langt har det egentlig gått bra, men nå ser dere ut til å ha truffet veggen da dere er ved et punkt hvor dere er uenige og aldri kommer til å bli enige. Men, så lenge dere avstår fra personangrep og -diskusjon, samt spydige kommentarer, skal jeg avstå fra å slette innlegg og gi advarsler.

Dette innlegget er rettet mot begge «sider». Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser, ikke her i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Re-Offender, hvis du hadde hatt noe som helst interesse for tråden så hadde du sett at vi for lengst har snakket om Exxon. Jeg kan derfor ikke se at du er spesielt interesert i tråden.

http://appleinsider....o-turn-a-profit

Apple's profits for fiscal 2012 reached above $40 billion, making it the only tech company to ever reach that benchmark. In fact, it's a feat only ever matched by oil giant Exxon Mobil.

Leser du artikkelen ser du faktumet presenteres på fra en annen synsvinkel ;) Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan vet du akkurat hva apple tjener mest penger på?

Ved å lese regnskapet. Å produsere iPhone er det samme som å ha verdens største seddelpresse stående i kjelleren med kontinuerlig drift. Hvis marginene Apple har opplevd hittil med iPhone er i nærheten av å holde er selvskapet grovt undervurdert selv med moderat salgsvekst. Hvis marginene kollapser er selskapet tilsvarende overvurdert.

iPhones profitt er helt absurd, ikke noe teknologiselskap har noen gang hatt et så snålt produkt. Markedene og analytikere aner ikke hva man skal tenke eller tro om dette, og har endt opp med en forsiktig verdsettelse basert på tradisjonelle målestokker, i frykt for at iPhone-inntektene er en midlertidig boble.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den midlertidige boblen har vart noen år nå. Snålt kan også erstattes med nyskapende. Forøvrig nevnes det tidligere i tråden at platikktelefonene til Samsung, som også produserer sine egne komponenter nok har minst like god margin. Men selv er jeg spent på å se nøyaktige tall fremfor synsing :)

Lenke til kommentar

Nøyaktige tall finner du i kvartalsrapportene, her er det ikke noe behov for synsing. Poenget med verdsettelsen av aksjen er at et selskap med Apples inntekter og utvikling burde vært priset høyere, men hvis en tror iPhone-profitten kommer til å dale over tid kan dagens prisnivå forsvares.

Et interessant spørsmål i diskusjonen om iPhone er en boble eller ikke er graden av lojalitet til økosystemet (boble blir her brukt ekstremt lite presist -- mener ikke annet enn en situasjon der marginene faller). Jeg har en del tusen i iOS-apps, terskelen for å bytte til en annen plattform stiger stadig. For Samsungs del er ikke dette noen garantist for evig høye marginer siden en kan gå over til andre Android-telefoner, vi som er Apple-kunder har ikke det alternativet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ved å lese regnskapet. Å produsere iPhone er det samme som å ha verdens største seddelpresse stående i kjelleren med kontinuerlig drift. Hvis marginene Apple har opplevd hittil med iPhone er i nærheten av å holde er selvskapet grovt undervurdert selv med moderat salgsvekst. Hvis marginene kollapser er selskapet tilsvarende overvurdert.

iPhones profitt er helt absurd, ikke noe teknologiselskap har noen gang hatt et så snålt produkt. Markedene og analytikere aner ikke hva man skal tenke eller tro om dette, og har endt opp med en forsiktig verdsettelse basert på tradisjonelle målestokker, i frykt for at iPhone-inntektene er en midlertidig boble.

Hvorfor har de da vært verd mer enn feks exxon? Et selskap som tjener mer i en mer stabil bransje?

Uansett dette er irrelevant i forhold til påstanden min "apple tjener mye" er ikke det samme som "apple kunne ikke tjent mer med å gjøre noe annet".

AtW

Nøyaktige tall finner du i kvartalsrapportene, her er det ikke noe behov for synsing. Poenget med verdsettelsen av aksjen er at et selskap med Apples inntekter og utvikling burde vært priset høyere, men hvis en tror iPhone-profitten kommer til å dale over tid kan dagens prisnivå forsvares.

Et interessant spørsmål i diskusjonen om iPhone er en boble eller ikke er graden av lojalitet til økosystemet (boble blir her brukt ekstremt lite presist -- mener ikke annet enn en situasjon der marginene faller). Jeg har en del tusen i iOS-apps, terskelen for å bytte til en annen plattform stiger stadig. For Samsungs del er ikke dette noen garantist for evig høye marginer siden en kan gå over til andre Android-telefoner, vi som er Apple-kunder har ikke det alternativet.

For deg stiger terskelen, men for IOS generelt er det motsatte tilfellet, markedsandelene til android spiser stadig mer. Så det er en terksel som for "gjennomsnittsbrukeren" i langt mindre grad en før er i IOS sin favør.

AtW

Lenke til kommentar

ExxonMobil tjener mer, men har ikke opplevd noen særlig vekst på mange år. I et veldig enkelt verdensbilde kan vi anta at prising av aksjer er en sum av dagens fortjeneste og fremtidig forventet vekst. Amazon har aldri tjent stort, men har helt siden starten levd på en lovnad om at den store gevinsten kommer et sted der ute, Apple har både tjent drøsser med penger og vokst.

Kjøper ikke argumentet om at Androids markedsandel tilsier at de som i dag har iOS ikke er nært bundet opp mot plattformen. Det selges svært mange Android-telefoner til de som tidligere ikke ville kjøpt smartphone, det er ikke slik at det er en storstilt marsj bort fra Apples produkter og over til Android-varianter. Jeg kan godt være med på at jeg har sterkere tilknytning til økosystemet enn de fleste, men det begynner å bli mange som har et par iPhones, en iPad, en Apple TV og litt annet som helst skal snakke sammen -- dette gir stor makt fremover når Apple skal prise sine produkter, og kan være en faktor som holder marginene høye lengre enn de ellers ville klart. Hvor mye, hvor lenge? Der tror jeg ingen av oss skal late som om vi har noe svar.

Lenke til kommentar

Euklid:

Jeg henviste til påstanden en del ser ut til å henge seg på, at Apple har stor profitt og margin per enhet ift. eks. Samsung. Med tanke på at Samsung lager de fleste komponenter selv og bruker billigere materialer synes jeg dette virker noe merkverdig. Derfor hadde det vært kjekt å få presentert faktainformasjon på dette fremfor synsing.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...