Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple

Anbefalte innlegg

Ergo er alle "påstandene" her da ikke riktige.

Nei, det følger ikke. Bare fordi man ikke kan bruke en påstand som bevis betyr ikke at den ikke er riktig. Om man knipser mynt, og jeg sier "det blir kron", så kan det vise seg å være riktig, selv om en tilfeldig persons gjetning ikke beviser at det kommer til å bli det. Det ligger i det å spå komplekse problemers natur at man ikke vet hvem som har rett før etterpå. Skal man gjette hva investorer tenker, så er det i beste fall en kvalifisert gjetning, ingen fasit.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du tror tydeligvis at de er kørka nok til å ikke forstå at Apples resultatet sånn i virkeligheten er helt fantastisk dette kvartalet :)

Apples resultat dette kvartalet er virkelig helt fantastisk, det beste noen gang i selskapets historie, og overgår det de selv stipulerte ved utgangen av forrige kvartal med god margin. Ingen konkurrenter er i nærheten engang når det gjelder inntjening. Selv de mest kørka av kørka aksjespekulanter bør skjønne såpass, om de tenker seg om bittelitt. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apples resultat dette kvartalet er virkelig helt fantastisk, det beste noen gang i selskapets historie, og overgår det de selv stipulerte ved utgangen av forrige kvartal med god margin. Ingen konkurrenter er i nærheten engang når det gjelder inntjening. Selv de mest kørka av kørka aksjespekulanter bør skjønne såpass, om de tenker seg om bittelitt. ;)

Men det gjør de altså ikke, da aksjen går mye ned på nyheten, så konklusjonen din er att de er kørka? At de overgår sine egene konservative estimat er vel ikke noe unikt for dette kvartalet forøvrig?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, Apple har definitivt mye bra utviklet hardware, men det hjelper jo ikke noe når hoved"argumentet" til fanklubben er at "de bryr seg ikke om hardware,benchmarks, specs etc." . Eller kanskje de gjør det likevel når Apple kommer seg i tet på noe? ;)

Stråmannsargumentet ditt er bare pinlig for din del. Apple har alltid vært svært opptatt av hardware og specs, og har lang tradisjon i å bruke benchmarks for å framheve produktenes forbedrede egenskaper, men det finnes også en del andre ting de er opptatt av samtidig. Dessuten, jeg har diskutert hardware, og postet benchmarks og specs så det holder i forumet her gjennom de siste årene - men prøver å unngå å bli spec-wanker som så mange andre er - for specs er altså bare en del av det som samlet sett utgjør et godt eller mindre godt produkt for en bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han snakket om fanklubben, ikke apple selv. Når det er sagt, så er jo det en mangefasetert gruppe som mener mye forskjellig. Men at hardwarespecs er lite viktig har jo ikke vært ett spesielt uvanlig argument blant endel framtredene individer i nevnte fanklubb. Personlig mener jeg det er ett ganske tøvete argument både da og nå.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det følger ikke. Bare fordi man ikke kan bruke en påstand som bevis betyr ikke at den ikke er riktig. Om man knipser mynt, og jeg sier "det blir kron", så kan det vise seg å være riktig, selv om en tilfeldig persons gjetning ikke beviser at det kommer til å bli det. Det ligger i det å spå komplekse problemers natur at man ikke vet hvem som har rett før etterpå. Skal man gjette hva investorer tenker, så er det i beste fall en kvalifisert gjetning, ingen fasit.

AtW

Så hva er egentlig poenget ditt? Vi diskuterer ut i fra den informasjonen som er tilgjengelig. Slik sett blir alle kilder "tilfeldige personer" som betrakter informasjon. Hvem her sier at det vi presenterer er fasiter?

Han snakket om fanklubben, ikke apple selv. Når det er sagt, så er jo det en mangefasetert gruppe som mener mye forskjellig. Men at hardwarespecs er lite viktig har jo ikke vært ett spesielt uvanlig argument blant endel framtredene individer i nevnte fanklubb. Personlig mener jeg det er ett ganske tøvete argument både da og nå.

AtW

Hvilken fanklubb? Hvilke fremtredende individer?
Lenke til kommentar

Men det gjør de altså ikke, da aksjen går mye ned på nyheten, så konklusjonen din er att de er kørka? At de overgår sine egene konservative estimat er vel ikke noe unikt for dette kvartalet forøvrig?

Ehh, nei, jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe sted at aksjespekulanter generelt er kørka, men som på de fleste områder finner du også en del av det slaget som spekulerer i aksjer. Aksejmarkedet er komplekst, følsomt og til dels irrasjonelt, og det trenger ikke å være en direkte sammenheng mellom resultatene et selskap presterer på et gitt tidspunkt og utviklingen i aksjekursen. Rykter, spekulasjoner og forventninger, som kan være plantet eller hypet for å påvirke markedet, er faktorer som kan drive aksjer både opp og ned.

Den ofte manglende sammenhengen mellom objektive resultater og kursutvikling illustreres bl.a også av det faktum at aksjekursen til Samsung Electronics har sunket med ca 5% denne uken og 2,5% bare i dag, til tross for at de i går presenterte kvartalstall med rekordomsetning og resultater som visstnok skal ha overgått forhåndsestimatene.

Som du sikkert har sett i en annen pågående diskusjon med deg, så har jeg illustrert nettopp det at Apple har for vane å overgå sine noe konservative forhåndsestimat for hvert kvartal, og om du titter på kurvene så ser du at plussmarginen ift. egne estimat for dette kvartalet er i samme størrelsesorden som ofte tidligere, og faktisk større nå enn da aksjekursen var på sitt høyeste.

rev-and-eps-q1-2013-thurs.png?w=411&h=552

Lenke til kommentar

Han snakket om fanklubben, ikke apple selv. Når det er sagt, så er jo det en mangefasetert gruppe som mener mye forskjellig.

Akkurat, og derfor blir det tåpelig stråmannsargumentasjon å tillegge "fanklubben" (implisitt at undertegnede er en del av den) slike synspunkt - og spesielt i diskusjon med individer som står for noe helt annet enn denne såkalte "fanklubben" hans.

Lenke til kommentar

Hehe

Samsung må jo tjene noe enormt per telefon siden de produserer mye av innmaten selv, der apple må kjøpe innmaten hos f.eks. Samsung. I tillegg så er jo plaststøpingen til samsung sikkert billigere enn apples glass/metall telefoner.

Oops der var det vel en del folk her inne som må slutte å kjøpe samsung telefoner på grunn av noen teite overbevisninger.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra vondt til værre :)

http://finance.yahoo...l=AAPL;range=1y

1968000000000kr. av markedsverdien til Apple borte på noen få mnd, 40% nedgang bør vel kunne kalles et krakk, hehe

Tja, Apple er da verdt temmelig nøyaktig like mye som for ett år siden, så det er ikke spesielt dramatisk, tatt i betraktning at de stadig er ett av verdens høyest verdsatte selskap.

Til sammenligning: Samsung stupte med ca 30% fra mai til juli i fjor, uten at selskapet gikk ad undas av den grunn. Samsung gikk opp igjen, og Apple kommer til å gå opp igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oops der var det vel en del folk her inne som må slutte å kjøpe samsung telefoner på grunn av noen teite overbevisninger.

Opps - teit (eksempel)

"Apple tjener 2700 kroner per iPhone

Nokias toppmodell koster mer å produsere, men selges langt billigere."

Edit: Hvorfor snakker du Samsung? - Apple er i særklasse uansett annen produsent

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Akkurat, og derfor blir det tåpelig stråmannsargumentasjon å tillegge "fanklubben" (implisitt at undertegnede er en del av den) slike synspunkt - og spesielt i diskusjon med individer som står for noe helt annet enn denne såkalte "fanklubben" hans.

Hvilken "stråmannsargumentasjon"? Bare les rundtomkring så kommer alltid medlemmer av Apple fanclubben med påstander som "vi bryr oss ikke om specs". Hvem trengte en raskere prosessor i iphone egentlig når iphone var perfekt? Hvem trengte større skjerm egentlig når iphone var perfekt? Hvem trenger 4g egentlig når 3g fungerer helt perfekt. Å jo, alt dette ble jo implementert av Apple til slutt, og da var det plutselig et must å ha ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og uansett hvordan man forsøker å vri og vende på det: Synkende marginer, økte utgifter og økende avstand til konkurrentene slik vi nå ser hos Apple er ikke positive egenskaper for en bedrift. (Og det krever ingen gjetning for å konstantere)

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er egentlig poenget ditt? Vi diskuterer ut i fra den informasjonen som er tilgjengelig. Slik sett blir alle kilder "tilfeldige personer" som betrakter informasjon. Hvem her sier at det vi presenterer er fasiter?

Hvilken fanklubb? Hvilke fremtredende individer?

Poenget mitt er at når du skriver "Man mister ikke troen på et selskap pga. vekst, men at man kan ha videre vekst i samme grad, les teksten en gang til." Så virker det som du mener at teksten inneholder en slags fasit, og at hadde Vice bare lest den, så hadde han påstått noe annet, og at det som står i teksten er det rette.

Poenget mitt er at selv om det er mer eller mindre kvalifisert gjetning, så er det likefullt gjetning folk driver med i disse forklaringene.

AtW

Lenke til kommentar

ATW:

Vi, mange journalister, analytikere etc. bedriver mer eller mindre kvalifisert gjetning og meningsutvekslinger ut i fra den informasjon man tilegner seg rundt temaet, så jeg ser ikke helt hva det er du forsøker å poengtere som ikke allerede er opplagt for diskusjon.no? Jeg ser jo stadig vekk dine gjetninger og synsinger i ymse tråder.

Når det gjelder Vice så henviste jeg til innlegget fordi han tydeligvis enten ikke svarte meg eller ikke hadde fått med seg det som stod i innlegget. Ellers var det en meningsutveksling hvor jeg er uenig i hans måte å se på saken. For han har jo ingen fasit, sant? :)'

Forøvrig er det mer interesant å diskutere temaet enn diskusjonsteknikker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ATW:

Vi, og de fleste journalister, analytikere etc. bedriver mer eller mindre kvalifisert gjetning så jeg ser ikke helt hva det er du forsøker å poengtere. Jeg ser ikke på dine innlegg som noen mer fasit enn jeg gjør med andres.

Når det gjelder Vice så henviste jeg til innlegget fordi han tydeligvis enten ikke svarte meg eller ikke hadde fått med seg det som stod i innlegget.

Det er ingen grunn til å tro at han ikke fikk med seg det som stod i innlegget, han bare mener noe annet. Om du ikke ser på det du siterte som en fasit, hva får deg til å tro at han ikke fikk med seg det som sto, bare fordi han kom med en annen forklaringsmodell?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Atw:

I ditt tilfelle henviste jeg til linken fordi du ikke forstod hvem jeg henviste til (hvem er "man"?) og det kommer klart frem i sitatet at det er en "enkeltperson"/"He" jeg siterer. På samme måte som daglig leder av Apple er en enkeltperson. I Vice sitt tilfelle henviste jeg til en annen forklaring på mitt standpunkt.

For å si det som du sier, det er ingen grunn til å tro at jeg ser på mine sitater som fasiter da det vi driver med i diskusjoner er å kaste lys på saken fra flere vinkler. Når vi mener noe er feil presenterer vi et annet syn på det og presenterer ofte kilder som støtter det synet. Men hva er dette for en merkverdig diskusjon du har startet? En A-B-C om diskusjonsteknikk?

På tide å komme tilbake til temaet eller har man ikke flere argumenter ift. saken?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvilken "stråmannsargumentasjon"? Bare les rundtomkring så kommer alltid medlemmer av Apple fanclubben med påstander som "vi bryr oss ikke om specs". Hvem trengte en raskere prosessor i iphone egentlig når iphone var perfekt? Hvem trengte større skjerm egentlig når iphone var perfekt? Hvem trenger 4g egentlig når 3g fungerer helt perfekt. Å jo, alt dette ble jo implementert av Apple til slutt, og da var det plutselig et must å ha ;)

Man finner folk med forskjellige meninger rundt omkring, enten de tilhører den ene eller andre "klubben" eller gruppen. Det jeg ikke helt skjønner er hvilken relevans angivelige meninger fra ikke-spesifiserte "klubbmedlemmer" skulle ha når du svarer på et innlegg fra meg? At du nå pøser på med flere stråmannsargument hjelper deg i grunnen lite, så du får heller fortsette diskusjonen med dem du mener har kommet med idiotien du "siterer".

EOD.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...