Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Imponert

Sveinbjørnsson lar seg imponere av de sterke salgstallene fra Kina i helgen, og sier at iPhone 5 vil fortsette å være et nøkkelprodukt for Apple fremover.

- Telefonen har jo vært en brukbar suksess. Forventningene var høye og den har solgt veldig bra. iPhone 5 har absolutt ikke vært noen nedtur for selskapet, selv om børskursen har fått kjørt seg i det siste, sier Sveinbjørnsson.

Økosystem

Redaktøren mener det viktigste for Apple fremover blir å forbedre økosystemet til brukerne av produktene.

- Det blir veldig spennende å se om de lanserer et fjernsynsapparat. Dette vil i så fall låse brukerne enda tettere inn i Apples økosystem. Har du en iPhone, en Mac og kanskje andre Apple-produkter også, så skal det veldig mye til for at du bytter til Android hvis Apple lanserer et fjernsyn, sier Sveinbjørnsson.

I think he's on to somethin and the big sharks (microsoft/google) keeps tailin the trail. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Samsung vs. Apple de siste 3mnd

Du trenger ikke spamme ned to tråder med aksjesamelikninger som gir lite mening.

Har ingen ønske om å drive med voksenopplæring innenfor økonomi på deg, men en aksjeverdi reflekterer ofte ikke hvor bra et firma går, det er ganske mange andre faktorer som teller.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke spamme ned to tråder med aksjesamelikninger som gir lite mening.

Har ingen ønske om å drive med voksenopplæring innenfor økonomi på deg, men en aksjeverdi reflekterer ofte ikke hvor bra et firma går, det er ganske mange andre faktorer som teller.

Det er jo grunn til å håpe at det er en viss korrelasjon mellom aksjeverdien og hvor bra firmaet går da. Økonomer prøver å jo å late som det de gjør ikke BARE er ren gjetning.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo grunn til å håpe at det er en viss korrelasjon mellom aksjeverdien og hvor bra firmaet går da. Økonomer prøver å jo å late som det de gjør ikke BARE er ren gjetning.

Selvsagt, men i ArcticOC sitt tilfelle så blir det litt som å sammenligne epler og pærer.

To forskjellige selskaper notert i to forskjellige land.

Lenke til kommentar

Selvsagt, men i ArcticOC sitt tilfelle så blir det litt som å sammenligne epler og pærer.

To forskjellige selskaper notert i to forskjellige land.

Hva så? Det er vel ingen grunn til å tro at noen av disse to er fritatt fra denne korrelasjonen, uansett om det er to forskjellige selskaper og to forskjellige land.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er en David sammenlignet med Goliat Samsung. At Apple har hatt den enorme verdiveksten de har sett siste årene er fantastisk prestasjon i seg selv og slår Samsung langt ned i støvlene. Alle som har litt basis kunnskap rundt dette vet at en slik eventyrlig vekst ikke varer evig men at det vil justere seg over tid. Det er helt riktig at dette er epler vs. pærer om man ser på hva selskapene faktisk driver med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Syntes det er litt snodig hvordan folk mener at Apple nå raser helt sammen, akkurat som de går raka veien mot konkurs. Det er vell slettes ikke tilfellet, og Apple før iPhone hadde helt klart sin plass i markedet, sitt bruksområde og sine kunder som de levde godt av.

Det at de fikk en helt eventyrlig opptur og vekst med lanseringen av iPhone og iPad som mer eller mindre skapte nye trender i markedet er nå en ting, men at slikt skal vare evig blir som å tro på julenissen. Konkurrenter vil bli inspirert, og tar etter Apple og markedet vil utjevne seg med flere gode enheter over tid, og det er akkurat det som nå er i ferd med og skje, og det er en helt naturlig konsekvens av at Apple kjører et såpass eget og lukket økosystem som de gjør og satser mer eller mindre kun på forbrukere som gjør at de aldri vil klare å opprettholde størst markedsandel på verken PC, mobil eller nettbrett over tid.

Apple er også et relativt lite selskap om vi sammenligner med hovedkonkurrentene Google og Microsoft, også Samsung som produsent er langt større enn Apple og alle disse satser på langt flere områder enn Apple og så lenge Apple forblir såpass fokusert (noe jeg håper det fortsetter med) på visse målgrupper og produktgrupper og ditto fraværende i andre mål og produktgrupper så vil de jo aldri klare å hamle opp med Google, Microsoft og Samsung på alle plan.

Det at folk flest og markedet generelt nærmest forventer innovering og storlanseringer fra Apple årlig er for meg utrolig snodig tatt i betraktning størrelsen på selskapet, og det faktum at de tross alt ikke har kommet med ny innovasjon annen hvert år tidligere heller.

Folk fremstiller dette som dommedag, men om Apple legger seg på omlag 20-25% markedsandel med iOS, og de fremdeles har grei markedsandel med OS X så går de jo ikke dunken med det første akkurat. De vil ikke ha det samme eventyrlige og kontinuerlige økende overskudd de har hatt de siste årene, men igjen så vokser intet tre inn i himmelen.

Personlig håper jeg de kan roe litt ned med mobil og nettbrett satsingen og få litt mer fokus på OS X igjen, og da tenker jeg på skikkelig fokus og ikke "la oss iOSifisere OS X ytterligere".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vel sikkert endel å gjøre med at det har vært holdningen til mange at det er forventet og vil fortsette at apple har så høye markedsandeler innen feks mobil. Når det er samlet store forventninger blir også negative nyheter tolket sterkere. Jeg håper og tror også at apple vil stabilisere seg på endel lavere markedsandel.

Jeg tror derimot du kan se langt etter noen større satsning på OSX på bekostning av mobil og nettbrett.

AtW

Lenke til kommentar

De trenger forsåvidt ikke å minske fokuset på mobil og nettbrett, men få tilbake litt mer fokus på OS X. Helt siden iPhone og iPad tok markedet med storm så har OS X havnet litt i glemmeboka virker det som, først fikk man servert OS X Lion som ikke akkurat oset kvalitet ved lansering, alt dette ble rettet over tid og man fikk en trimmet og optimalisert utgave i form av OS X Mountain Lion som har fungert svært godt, jeg bruker jo OS X av en grunn så jeg er fornøyd med det men utviklingen fra OS X Snow Leopard til OS X Mountain Lion har jo ikke akkurat vært abnorm, og jeg håper de kan få på plass litt mer videreutvikling av OS X og ikke bare ha fokus på iOS og tro det at å implementere iOS features i OS X er så mye å hoppe i taket for.

Lenke til kommentar

Jeg tror derimot du kan se langt etter noen større satsning på OSX på bekostning av mobil og nettbrett.

Jeg tror vel egentlig at det motsatte blir tilfellet. Den eventyrlige veksten er jo nærmest ene og alene pga. ios og da er det naturlig at de vil satse mest på dette.
Lenke til kommentar

Tror ikke det er/var pga iOS veksten er/var der. Jeg tror det er for at produktene deres er fine og (var) trendsettende. Ola og Kari tror jeg ikke nesten vet hvilket OS (hva er det for noe?) de har på tlf. Det eneste relatert til OS er at 'det bare virket', men det løpet er over. Andre er kommet dit også nå. Nå er OSet bare begrensende (men det driter også Kari og Ola for det meste i tror jeg, men flere og flere vil ha muligheter (widgets osv) kan det virke som utifra de med iPhone jeg har snakket med i alle fall)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...