Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple

Anbefalte innlegg

jeg vet de omsetter mye og gjør det bra men de har en veldig kunstig verdi. og derfor kaller jeg det en boble. microsoft f.eks er vesentlig større som firma men er verdt mindre og er derfor ikke i en situasjon at hvis aksjen konken en stund så sliter de mye, dette har skjedd før og vil skje igjen.

Apple derimot har en ekstremt liten reel verdi(ansatte, fabrikker butikker osv) i forhold til aksjen og hvis aksjen deres skulle stupe så ender de i en situasjon hvor de skylder mer i tapte aksjer en det de er verdt på salg. da får du plutselig "toxic debts" og situasjonen ender som regel i at de blir bankrupte.

sier ikke at dette kommer til å skje men de burde ha satt en grense på hvor mange aksjer som selges om gangen da dette er et veldig kortsiktig tankesett som er farlig for hvilketsomhelst firma.

i tilegg til at de mister "innovasjon" ryktet sitt mer og mer(ipad mini, WOW for et produkt). personlig syns jeg de gjorde noe bra med å starte smartphonene og nettbrettbølgen men bortsett fra det har de kun tatt valg som er helt blåst(retina skjermene deres som kun har masse pixler men stinker på alt fra kontrast til fargegjengivning, for å ikke snakke om at en skjer med full hd allerede ER retina når den er under 20 tommer.)

Det er ikke slik aksjer fungerer... Det er aksjeeiere som taper penger når aksjeverdien synker. Apple må ikke betale noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blogger og iOS-bruker Hans-Petter Nygård-Hansen tror Steve Jobs vrir seg i grava nå.Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple
Jeg tror og håper at Apple vil bestå, for det er vel få firmaer som har hatt mer og si for utvikling av mobilen og siden nettbrett. Selv om jeg ikke liker måten de forvalter resursene på, de skulle ikke saksøkt i øst og vest, heller søkt samarbeid og forsoning. De ville da kunne utvikle nye innovative løsninger som bringer media og kommunikasjon sammen til nye løsninger. Dette er også muligheten for de og vokse, for Android kommer til og knuse ios og dda må de ha flere bein og stå på.

Hvis du hadde visst hva de EGENTLIG saksøkte om, så tror jeg ikke du hadde skrevet det du skriver nå. Hva mener du med saksøking i øst og vest? Prøv å være litt åpen for begge OS, de har begge sine "unike" løsninger. Samsung, Nokia, Sony, Apple og vet ikke hvem fler jeg skal nevne. Av og til kan det være lurt å følge med på litt andre ting enn bare det it-avisene skriver. De vinkler det som oftest så flest mulig skal lese stoffet dems (enten med "hat" eller "elsk" som tema).

Er ikke noen Apple fan, er mest Android. Men håper på å gå over til WP når de får plantet ned røttene dems snart.

Eneste innovative Apple har gjort er vel skjermen dems. Er noen som har lagd bedre skjermer, men de har ikke blitt lagt i søkelyset pågrunn av den det dårlige OSet. Skal ikke nevne noen navn her..

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt paff. Dette var overraskende fra deg, Hans-Petter. Men kjekt å se at flere diskusjoner faktisk fører frem.Hmmm! "2009 – nada innovasjon de siste 3 årene". Hvor kan jeg har hørt det før? ;)Jeg håper Apple innfører litt flere avanserte funksjoner. Apple sitt økosystem er blant det som "bare fungerer", men kun under visse forutsetninger. Nå begynner "hverdagsteknologi" endelig å skikkelig normalt i hus, og med det kommer også behovet for mer fleksiblitet, noe som Apple scorer fryktelig lavt på. Jeg leter enda etter det hel-integrerte huset, og jeg kommer stadig nærmere, men det kan ikke Apple gi meg. Apple sitt økosystem fungerer utmerket hvis du ikke har så store behov (eller har så høye forventninger), men er ikke akkurat lett å utvide...Jeg tror Apple kommer tilbake. Jeg håper faktisk Apple kommer tilbake. De klarer riktignok å selge middelmådige produkter til en forferdelig pris, men de får andre til å skjerpe seg. Det tjener også jeg på. :)Og hvem vet? Kanskje de kommer med noe også jeg har lyst på?

Gratulerer du har akkurat ramset opp alt det Apple selger på. Å ha ting simpelt...

Hvis du sjekker de andre produktene til Apple så vil du nok skjønne hvordan produktene deres er ment å være. (Tips: Begynn å lete etter et annet økosystem)

Lenke til kommentar
Blogger og iOS-bruker Hans-Petter Nygård-Hansen tror Steve Jobs vrir seg i grava nå.Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple
Jeg tror og håper at Apple vil bestå, for det er vel få firmaer som har hatt mer og si for utvikling av mobilen og siden nettbrett. Selv om jeg ikke liker måten de forvalter resursene på, de skulle ikke saksøkt i øst og vest, heller søkt samarbeid og forsoning. De ville da kunne utvikle nye innovative løsninger som bringer media og kommunikasjon sammen til nye løsninger. Dette er også muligheten for de og vokse, for Android kommer til og knuse ios og dda må de ha flere bein og stå på.

Jeg tar kommentaren min tilbake...

Lenke til kommentar

Det er ikke slik aksjer fungerer... Det er aksjeeiere som taper penger når aksjeverdien synker. Apple må ikke betale noe.

det er sånt som gjør at firmaer går konkurs det. de ender med gjeld akkuratt som aksjeeierene. derfor vi har den "lille" finanskrisen. eller har du ikke fått med deg hvordan nesten alle de desidert største bilprodusentene gikk konkurs og ble kjøpt opp fordi de nesten sluttet å eksistere?`det var basert nesten utelukkende på at de ikke hadde noen verdi lenger.

Lenke til kommentar

det er sånt som gjør at firmaer går konkurs det. de ender med gjeld akkuratt som aksjeeierene. derfor vi har den "lille" finanskrisen. eller har du ikke fått med deg hvordan nesten alle de desidert største bilprodusentene gikk konkurs og ble kjøpt opp fordi de nesten sluttet å eksistere?`det var basert nesten utelukkende på at de ikke hadde noen verdi lenger.

Ikke helt slik det henger sammen heller. Et firma går konkurs når de ikke lenger tjener penger. Bilselskapene tapte milliarder, egenkapital forsvant og man kan ikke lenger betale kreditorer. Slik går selskap konkurs. Apple genererer enorme overskudd.

Aksjeeiere får aldri gjeld av å eie aksjer. Der de risikerer er å tape aksjene. Selskap risikerer heller ikke å skylde aksjeeiere noe. Det du omtaler som toxic debts er ikke Apple sitt problem, det er evt. et problem for de som eier store mengde Apple-aksjer. Les her: http://www.google.no...k2yqx8xgqrcQSJQ

Men, dette er ikke noen finanstråd. Ville bare rydde opp i noen feil.

Endret av borchgrevink
Lenke til kommentar

Ikke helt slik det henger sammen heller. Et firma går konkurs når de ikke lenger tjener penger. Bilselskapene tapte milliarder, egenkapital forsvant og man kan ikke lenger betale kreditorer. Slik går selskap konkurs. Apple genererer enorme overskudd.

Aksjeeiere får aldri gjeld av å eie aksjer. Der de risikerer er å tape aksjene. Selskap risikerer heller ikke å skylde aksjeeiere noe. Det du omtaler som toxic debts er ikke Apple sitt problem, det er evt. et problem for de som eier store mengde Apple-aksjer. Les her: http://www.google.no...k2yqx8xgqrcQSJQ

Men, dette er ikke noen finanstråd. Ville bare rydde opp i noen feil.

ok takk for klarifiseringen. står uansett for OP at apple ikke er vidunderselskapet de sier. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Store svingninger siste uke på apple aksjen, ned 6% opp 2%, og i dag ned 2,5% på en dag der nasdaq kun har falt 0,4%

Tyder på mye usikkerhet om aksjen, mye kan tyde på at selskapet har vært priset kunstig høyt og at investorene begynner å bli edru igjen etter mye "hype" tidligere i høst.

post-15715-0-49790600-1354908609_thumb.png

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hva er dette? Patentkontoret i USA tar til fornuft? Og her ligger det aller største problemet med patenter i USA: De innvilges tilsynelatende ukritisk fordi de satser på at dersom det skulle være noe feil så kan det rettes på i en evt. etterfølgende saksøkings rettssak. Problemet er bare at når store bøllefirmaer som Apple med sitt kobbel av av advokater setter tennene i mindre selskaper så skal det mye til for at de tør å slåss imot og dermed blir Apple sittende med sitt urettmessig tildelte patent.(Og dette er nok Apple selv også veldig klare over, derfor går de først og fremst mot de svakere og ikke mot dem på sin egen størrelse) En skam for utviklingen og en skam for rettferdigheten.

Håper denne nyervervede fornuften i USAs patentkontore kan bli en trend framover og at man går Apple sine såkalte patenter nærmere i sømmene. Men det beste hadde selvsagt vært om de avviste slike tøysepatenter med en gang slik at det aldri fikk utvikle seg til slike latterlige søksmål som vi har blitt forurenset med i den siste tiden.

http://www.digi.no/9...h-patent-i-fare

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke forsvare Apple, det er mange temmelig hårreisende patenter og ganske mange merksnodige rettsaker ute å går.

Det folk ser ut til å fullstendig ignorere er jo det faktum at slike patentsøknader og slike søksmål har vært i denne bransjen i en årrekke, det Apple driver med her er ikke noe unikt og noe som kun Apple finner på. Apple er et såpass stort og anerkjent selskap, som står såpass sterkt i media hvor det gjerne alltid er følelser involvert den ene eller andre veien (les litt i overkant emosjonelle Apple brukere, og ikke minst Apple "hatere") som gjør at det å skrive slike artikler som omhandler Apple er langt mer aktuelt for diverse nettsteder da det generer langt mer søkelys og reklameinntekter enn om det hadde handlet om så godt som hvilket som helst annet selskap.

Det skaper et utrolig skjevt bilde av historien bak, folk ser jo ut til å sitte med en slags innbilning at det er kun Apple som holder på på denne måten, og at selskaper som Google, Microsoft og Samsung aldri ville funnet på noe liggende. At Apple er den store og stygge ulven i markedet og at andre selskaper fremstår som rene helgener, noe som blir riv ruskende feil på alle måter.. De som innbiller seg de andre selskapene aldri har forsøkt å få innvilget tvilsomme patenter, og at de ikke sitter på et par snodige patenter som de hover inn lisensierte penger på og som de ville gått til søksmål mot andre selskaper om de åpenbart brøt med patenter som de sitter på så tar de nok skammelig feil.

Blir også en helt vannvittig dobbeltmoral når folk nærmest sitter å jubler hver gang noen går til søksmål imot Apple, når man tilsynelatende er imot disse søksmålene i utgangspunktet. Da har det null å si hvem som saksøker hvem, enten er du imot søksmålene uavhengig av hvem som står bak dem eller så bedriver du rett og slett et form for dobbeltspill oppi det hele. Argumentet med at Apple ikke fortjener bedre, de får smake sin egen medisin og alt slik vissvass er bare tøv, det har samme moral som "blod for blod", "død for død" som ikke hører noe sted hjemme i dagens samfunn.

Flere ser også ut til å innbille seg at Apple på en eller annen måte setter "alle mann til pumpene" når det gjelder søksmålene, folk sier at Apple heller burde brukt mer tid og ressurser på utvikling av egne produkter og tjenester kontra det å sende advokater veggimellom.. Hvis folk virkelig er så naive at de tror Apple reduserer sin egen arbeidskraft når det kommer til produktutvikling tar nok skammelig feil, det er jo ikke sånn at programvareutviklere, designere og utviklere hos Apple er det som arbeider med disse søksmålene, det gjøres naturligvis av eksterne selskaper og har jo på sånn måte ingen betydning for de ressurser Apple legger ned på videreutvikling av sine egne produkter og tjenester. Apple består ikke av ti mann som nå bedriver søksmål og farter rundt fra rettssak til rettssak kontra det å sitte å jobbe videre på iOS og OS X.

Også har du de som ser ned på Apple brukere basert på hva Apple som selskap foretar seg, det at man kanskje er motstander av måten Apple står frem på iforhold til patentsøknader og søksmål mot konkurrenter basert på ymse patenter har da overhode ingenting med de som er godt fornøyde Apple kunder. Skal en fornøyd Apple bruker, som foretrekker Apple sine løsninger av helt legitime grunner plutselig ta fullstendig avstand fordi selskapet kjørerer en kritikkverdig patentpolitikk? For meg som sluttbruker så er det hvordan produktene fungerer for meg i praksis som betyr noe, alt annet er egentlig fullstendig likegyldig. Det blir som alle som mener at vi ikke burde spise kjøtt og gudene vet hva på grunn av måten dyr fostres opp og slaktes.. Det er flott at folk bryr seg og står for det de mener, men jeg som enkelt person uten noe nevneverdig interesse eller eget engasjement for tema må nesten kunne få lov til å kjøpe det jeg er mest fornøyd med, spise akkurat det jeg foretrekker uten å sette meg inn i alt det som er bak.

Skulle alle tenke på alt her i verden så kunne vi liksågreit bare gå tilbake til huleboer tiden, skaffe og slakte vår egen mat.

Lenke til kommentar

Det som ofte er gjengse i slike diskusjoner er at de er totalt ensidige. Ser man nøye på en del selskaper vil man finne patenter eller andre forhold som kan virke konkuransevridende eller lite eksemplarisk ift. ymse idealer. Dette ligner som alltid på en "vi hater Apple og vi skal alltids finne årsaker for å rettferdiggjøre holdningen". Man man forøvrig bytte ut Apple med X og deretter erstatte med et random selskap. Påpeker man "upopulære" forhold i Google i en Android tråd blir man kalt oppvigler og det som verre er, samt ofte moderert, gjør man det i en Apple tråd er det godkjent og populært.

Derfor må jeg si at uttrykket "iSheep" har en ironisk tvist over seg. Apple er muligens familiens sorte får (for enkelte), men saueflokken synes å være andre steder. Det er "pop" å være en Apple kritiker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke forsvare Apple, det er mange temmelig hårreisende patenter og ganske mange merksnodige rettsaker ute å går.

Det folk ser ut til å fullstendig ignorere er jo det faktum at slike patentsøknader og slike søksmål har vært i denne bransjen i en årrekke, det Apple driver med her er ikke noe unikt og noe som kun Apple finner på. Apple er et såpass stort og anerkjent selskap, som står såpass sterkt i media hvor det gjerne alltid er følelser involvert den ene eller andre veien (les litt i overkant emosjonelle Apple brukere, og ikke minst Apple "hatere") som gjør at det å skrive slike artikler som omhandler Apple er langt mer aktuelt for diverse nettsteder da det generer langt mer søkelys og reklameinntekter enn om det hadde handlet om så godt som hvilket som helst annet selskap.

Du tror ikke kanskje det har noe med Apples svært aggresive, la oss kalle det "oppfølgin" av patentene sin i det siste? Duste-patenter er ikke noe nytt hverken for apple eller andre, så hvorfor kommer denne irritasjonen over apples patenter nå? Jo fordi de aggresivt forfølger tøve-patentene sine. Så hvorfor ser det ut som folk ignorerer at andre selskap også har tøvete patenter? Jeg synes folk er ganske konsistente, når selskaper går til rettsak på duste-patenter, så blir folk irriterte. Det har vist seg tidligere i utallige saker som ikke involverer apple også.

AtW

Lenke til kommentar

Tror nok enkelte forsøker å dysse ned situasjonen her(hvorfor det montro ;) ) ved å tillegge kritikere navn som "Apple haters" og også indikere at de tror at "Apple er eneste firma som driver med slikt idioti".

Nei, det er ikke fordi noen mener at det er "mote" å kritisere Apple at man ser at Apple møter mer uvillighet. Det folk først og fremst reagerer på er når det kommer klart latterlige søksmål ut i lyset slik som Apple dessverre blir mer og mer representert i. Mye av Apple sine såkalte patenter fremstår som såpass enkle og banale at man trenger ikke være noen ekspert for å se at det er tvilsomme saker. Det strider mot folks rettferdighetssans.

Lenke til kommentar

Dysse ned? Kan du peke på utsagn som fornekter sakene Apple har vært involvert i? Kan det være at enkelte forsøker å fremstille Apple som en vesentlig verre aktør enn de er ift. konkurrenter.

"Latterlige" søksmål eller andre grumsete forhold har vi sett mange av fra x antall aktører i forretningsverden. At Apple har vært mer i stormen siste tiden kan jo ha med å gjøre at så godt som hele bransjen ser ut til å ville ha en stor bit av Apples vellykkede økosystem på alt fra produktene til infrastrukturen. Apple skapte noe andre ønsket å gjenskape.

I mine øyne er dette en naturlig utvikling og sunn konkuranse som driver utviklingen fremover.

Aktører må hele tiden tilpasse seg og følge i fotsporene til de som går i front, inoverer og høster stor suksess. Lykkes du stort vil du ikke bare tiltrekke oppmerksomhet fra de som ønsker å følge og finne sin egen plass men også aktører som oppfører seg mer agressivt som rovdyr med teften av blod. Selskaper som ikke kvier seg for å opprette et samarbeid, bedrive industrispionasje, deretter sette kniven i ryggen og vri den rundt i det de forlater "samarbeidet".

For å overleve må man ha ordninger og advokater (soldatene) som beskytter selskapet og deres produkter til en viss grad. Når alle begynner å følge i Apples fotspor forstår jeg at de som selskap må se på hva som er sunn konkuranse og hva som grenser til plagiat.

Dette er en kjent risiko når man setter ut produksjonskontrakter og da spesielt til asiatiske selskaper og dermed har denne "outsourcing" trenden nå begynt å snu av flere årsaker.

1. Man risikerer at partnere kopierer produktene og blir konkurenter

2. Økonomien vokser sterkt i disse regionene og det er ikke like lønnsomt som før. Man kan like gjerne gi arbeidsplassene til egne landsmenn eller nærområder.

3. Produksjonselskapene med kontraktene blir griske og utnytter arbeierne på det groveste, noe som setter selskapene i et dårlig lys og gir dårlig publisitet.

4. Det gir heller ingen god miljøprofil å produsere på andre siden av kloden.

Dermed vil den nye trenden bli "insourcing" ved at vestlige selskaper gradvis trekker ut produksjonskontrakter fra asia (aksjer?) for å beskytte seg mot disse og mange andre faktorer. Det er selvfølgelig også mange andre aspekter og sammenhenger i dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dysse ned? Da tar du nok feil, det er dog enkelte som forsøker å henge ut Apple som en verre aktør enn de er ift. konkurrenter.

Jeg har ikke sett noen som fornekter de sakene som har vært. Latterlige søksmåleller andre forhold har vi sett mange av fra x antall aktører i forbrukerelektronikk bransjen.

Finnes det feks. noe mer latterlig i senere tid fra andre firmaer enn Apples søksmål mot Samsung pga av deres tablet som besto av en "rektangulær skjerm med avrundede hjørner?" Det finnes nok definitivt mindre patenttrollfirmaer som sikkert har gjort latterlige patensøksmål til en kunstform, men man forventer mye mer fra et firma som Apple.
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...