Gå til innhold

Vil disse objektivene fungere på Nikon D3200?

Anbefalte innlegg

Snart jul, og jeg pleier å kjøpe noe ekstra til meg selv. Denne gangen ble det en oppgradering av speilrefleksen. Har en Nikon D70 og en Nikon D80 fra før av. Men savner f.eks mulighet for å filme litt, og litt bedre oppløsning.

Kjøpte meg derfor Nikon D3200 nå i natt.

Har følgende objektiver fra før av:

Nikon 18-200mm F3.5-5.6 AF-S VRII

Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC HSM (Macro)

Sigma 10-20mm F4-5.6 vidvinkel

Nikon 28mm F2.8 AF-D (fast objektiv)

Nikon 50mm F1.8 AF-D (fast objektiv)

Er det noen av disse dere ser absolutt ikke har innebygd Auto Fokus motor?

Eller skal alle fungere fint med mitt nye kamera?

Ellers håper jeg jo at D3200 er en grei oppgradering fra D80. Det er jo noen års forskjell, så skuffet kan jeg vel ikke bli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastobjektivene dine (28mm og 50mm) har ikke fokusmotor. De vil du ikke få autofokus med på D3200.

Resten tror jeg skal gå greit.

Jeg stusser litt på at du gikk fra D80 til D3200. Mister du ikke en del funksjoner da (som bl.a AF-motor i hus)?

D3200 har en finfin sensor og gir knakende fine bilder, men føler kanskje det er et steg ned mtp. funksjonsnivå. D7000 er jo den naturlige etterfølgeren til D80 (med D90 i mellom).

Men for all del, rent bildekvalitetsmessig sett så er D3200 er oppgradering i mine øyne.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Mulig at 28-70mm heller ikke har fokusmotor, avhengig av hvilken versjon du har.

Nikkor 28mm f/2.8D er ikke spesielt god, så den ville jeg solgt. Så kunne du solgt 50mm'ern din også, og kjøpt den nyeste versjon med fokusmotor: AF-S 50mm f/1.4G, for pengene ;)

Å sitte med både 18-50mm og 28-70mm er litt bortkastet når du også har 18-200mm og 10-20mm!

Jeg ville kvittet meg med 18-50mm! Så har du to gode objektiv som gå langt ned, og ett som går opp til portrett-tele med god lysstyrke :yes:

Endret av ozone
Lenke til kommentar

D7000 koster jo ca 2.000 kroner mer enn D3200, og siden jeg kjøper ekstra utstyr som batterigrep og ekstra batterier, så begynte det å bli nokså mye med D7000.

Men ser at færre av objektivene mine vil funke enn hva jeg trodde.

Mitt mest brukte i dag er Sigma 18-50 F2.8 HSM - det skal funke greit tror jeg.

Det neste Sigma objektivet jeg er glad i er 28-50 F2.8 - her ser det ut som om det kanskje ikke vil fungere med AF.

Sigma 10-20 bruker jeg en gang i blant. Også her er det usikkert på om det vil funke.

Nikon 18-200 MM vil fungere fint.

Fastobjektivene skjønner jeg da at ikke vil funke med AF.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen skikkelig krise det her. Skal uansett beholde D80 kameraet, og har plass til to kameraer i fotobaggen. Så da kan jeg bare bruke D80 med de objektivene som ikke funker på D3200.

D70 kameraet funker også helt fint, så har faktisk tre kameaer å velge mellom da.

Lenke til kommentar

Da er kamera i hus, batteri på lading, og snart vet jeg hva som fungerer eller ikke.

Skjønner når noen nevnte at D3200 ikke er "riktig" oppgradering fra D80. D80 er ett større kamera, tyngre, og ligger bedre i hånden min. Men når jeg får batterigrepet til D3200 så blir det noe bedre.

Ellers ser jeg at jeg allerede savner info skjermen jeg har på toppen av D80 kameraet, det uten å ha slått på D3200 enda. Og "hjulet" til å justere blender foran på kameraet.

Men tror fortsatt at det er en grei oppdateringer med tanke på bildekvalitet og muligheten for å filme.

Lenke til kommentar

Jeg ville levert det tilbake på angreretten og heller kjøpt meg en pent brukt D7000. Da får du brukt all optikken din skikkelig, og du får et større hus med bedre ergonomi og to hjul til justering av blender og lukker. D3200 tar gode bilder, men det er jo helt handicappa ergonomisk og betjeningsmessig. Ganske mye dårligere enn D80 på disse områdene.

Lenke til kommentar

Jeg får gi det en sjanse noen dager. Jeg har ikke noe problem å forholde meg til to kameraer. D3200 vil primært brukes med Sigma 18-50 F2.8 objektivet eller med Nikon 18-200 objektivet.

Der vil jo AF fungere helt fint. Kan tenke meg at så og si all filming vil være med Sigma 18-50 F2.8 objektivet som jeg liker veldig godt.

Men får teste det ut i praksis. innrømmer jo glatt at D3200 er "mye" mindre enn D80 kameraet, og ikke ligger like godt. Men tror som sagt et batterigrep hjelper litt på. Men det tar det nok et par uker før jeg får, bestilte fra Hong Kong i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Å gå fra D70/D80 må bli en nedtur om det da ikke kun er for å få en mindre kamera til å ha på tur, men kjøpet av batterigrepet tyder ikke på det.

Husk at søkeren i D3200 er endel mindre enn det du er vant med også i tillegg til de andre manglene nevnt over.

Hvis du skal få full utbytte av megapikslene til 3200 er det kanskje bare 50mm'en du har som duger og der mister du autofokus...

Igjen, ville mye heller hatt et D90/D7000. Det er et drøss av D7000 på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Innser at dette har vært et mer mislykket kjøp enn hva jeg først tenkte. Kun Nikon 18-200mm fungerer uten problemer.

Sigma 18-50 F2.8 fungerer delvis, men inne fungerer AF knapt nok. Har ikke testet ute i fult dagslys.

Alle andre objektiver må jeg bruke fokus på manuelt.

Det hadde jeg faktisk ikke regnet med. Særlig var det kjipt med Sigma 18-50 F2.8 som er det objektivet jeg bruker absolutt mest.

Men det var penger jeg fikk uventet, og da brant det i lommen og impulskjøpet var et faktum. Håper bare på greie bilder og video med de to objektivene som funker da. Helt bånn i bøtta kan det jo ikke være???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Skal du ha "greie" bilder kunne du jo likegodt brukt d80 som du allerede har...men har du mulighet til å bruke angreretten ville jeg ha gjort det.

Lenke til kommentar

Skal du ha "greie" bilder kunne du jo likegodt brukt d80 som du allerede har...men har du mulighet til å bruke angreretten ville jeg ha gjort det.

Beholder selvsagt D80 kameraet. Taper vel 10% på angreretten kjenner jeg komplett.no. Men skal få testet det litt på dagtid i løpet av helgen.

Så bestemmer jeg meg da. Har jo 14 dagers angrerett.

Nå har implulskjøp nr 2 kommet på post i butikk...min første Windows Phone (HTC 8x). Så får jeg se om jeg bommet der også. :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Så vidt jeg vet taper du bare porto for sending tilbake til nettbutikken, bør vel ikke være mye over kr 100. Angreretten er jo en i hvertfall en god grunn til å kjøpte nytt.

Lykke til med valg av kamera :)

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Komplett.no har i alle fall tatt 10% før, da var det en bærbar PC.

Da burde du vurdere dustinhome.no neste gang hvis de er konkurransedyktig, har ved noen tilfeller benyttet meg av angrefristen hos dem bla. en bærbar, veldig enkelt man ringer/mailer inn og de mailer tilbake en returseddel som man leverer sammen med pakken på posten, ingen utlegg utenom turen til posten.

Lenke til kommentar

De har ikke lov til å ta 10% på angreretten. Så lenge du leverer tilbake innen 14 dager så har du loven på din side og kan kreve 100% av pengene tilbake, utenom porto, men det har du jo ikke :) Jeg ville dratt tilbake og kreve tilbake de siste 10% på den pc'en.

Om det var en type returordning utenfor angreretten, altså noe som går utover 14 dager som de tilbyr frivilllig så er det en annen sak. Ellers kan jeg også nevne at hvis ikke de sendte med et angrerettskjema så gjelder angreretten i tre måneder om ikke jeg tar feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...