Gå til innhold

Porosjekt i elektronikk/elektroteknikk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går nå gk elektro og vi skal ha et prosjekt som skal gå inn under elektronikk/elektroteknikk.Og gruppa mi har bestemt oss for å lage en lader til et mopedbatteri.Og da lurte jeg på om det er noen andre her som har laget noen lignende eller om man kan finne tips til slik på nettet,er litt usikker på hva jeg skal søke på.Vet som omtrent om hvordan vi kan lage en slik en.Håper på gode tips/råd det setter jeg stor pris på. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde satt utrolig stor pris på om dere har kunne legge ut resultatet, har behov for noe sånt selv.

Åssen skole går du på btw?

 

Hei,jeg går på ladejarlen.Kan sikkert legg ut resultater når jeg/vi er ferdige.Kan dessverre ikke legge ut bilder,har ikke digital kamera + at jeg ikke har peiling på hvordan jeg legger ut bilder i en post :oops:

Lenke til kommentar

Zemeckis:

 

Først av alt må dere vite hva slags batteri dere skal lade.

 

Sannsynligvis er det et blysyre batteri.

 

Det er to typer blysyre batteri:

 

1. Frittventilert blysyre batteri.

2. Ventilregulert blysyre batteri ( VRLA - Valve regulated lead acid ).

 

Frittventilert blysyre batteri, er batteri der du kan fylle syre på, du kan åpne opp skruer/propper.

 

Ventilregulert blysyre batteri, er batterier som navnet tilsier, har en gassventil som regulerer gasstrykket inne i cellene. Man skal ikke fylle vann på disse, da de er forseglet. Fordelen med disse batteriene er at de er "vedlikeholdsfrie" ( siden man ikke trenger å fylle på vann ), men ingen blysyrebatteri er vedlikeholdsfrie da de trenger jevnlig ettersyn og rengjøring. Ulempen med ventilregulerte blysyre batteri er en relativt kort levetid, maks 5-6 år ved vanlig bruk.

 

 

Disse to batteritypene krever forskjellige lademetoder.

 

Frittventilert:

 

For at et frittventilert blysyre batteri skal bli 100% oppladet, så MÅ det være 2.23V/celle. Det tar dog lang tid å lade opp, setter vi på 2.23V/celle.

Batteriet kan derfor boostlades med all strøm tilgjengelig til spenningen er 2.4V/celle, uten å risikere at batteriet blir ødelagt. Ved 2.4V har man ladet inn 80% av tilgjengelig kapasitet ( batteri i god stand ). Hvis man forsetter å lade videre uten å kutte den store ladestrømmen, så vil det oppstå en voldsom gassutvikling uten at man kommer noe vei med ladingen. Neste trinn av ladingen gjøres derfor med: (0.1 * Kapasitet i Ah) ampere, dvs man går over til konstantstrømlading. Siste trinn i ladingen er gassutvikling eneste reaksjon i cellene, dvs de siste lademinuttene skjer det ingen reaksjon av ladetilstanden til batteriet.

 

Når denne ladingen er ferdig, pleier gode ladere å gå over til vedlikeholdslading. Dvs, man lader med en konstant spenning som skal dekke batteriets naturlige utladingstap.

 

VRLA batteri:

 

Samme som ovenfor, men ladingen må være strombegrenset mot slutten fordi oksygenomdanning inne i cellene vil øke kraftig og dermed trekke mye strøm. Er det ikke strømbegrensing kan "thermal runaway" oppstå, altså batteriet blir kokvarmt og får redusert kapasitet grunnet fordampning av elektrolytt via ventilene. I værste fall eksplodere ( Varm syre er ikke greit å få på seg..)

 

Alt i alt... en konstant spenningslader er greit nok hvis du har god til til å lade frittventilert blysyre batteri og ikke har hastverk med å få ladet opp batteriet. Da vil den kunne stå på hele tiden. Vær obs på at VRLA batteri har en annen blylegering ( for å hindre vannforbruk og forbedre syklings egenskaper ) enn frittventilerte, derfor vil ladespenning og vedlikeholdsspenning variere fra produsent til produsent. Skal du lade et VRLA batteri, sjekk databladet til batteriet for å lese mer om hva de skriver om rett ladespenning. Det bør du igrunn gjøre for alle batteri som skal lades..

 

Temperatur har også noe å si på lademåte. Hvis temperaturen avviker mer enn 5 grader fra nominell temperatur ( 20 grader cel. ) bør spenningen korrigeres med 4mV/grad cel. Høyere spenning, jo kaldere det er, lavere ved økt temp.

 

Det er tilgjengelig ulike IC`er som styrer lademåte. Les databladene nøye, hva de er beregnet for og hvordan de gjør det. Eneste IC`en jeg fant hos ELFA for blysyre batteri er for VRLA batteri.

 

 

For å utnytte levetiden til et blysyre batteri maksimalt, må en god lader brukes.

 

Enkle og billige ladere består av en transformator og en likeretter. Disse bør unngås. Kalles populært batterikokere fordi de ødelegger batteriene..

 

Et blysyre batteri er dødsdømt i første øyeblikk det fylles syre på. Det blir hele tiden konsumert bly. Derfor er levetiden begrenset. Dype utladinger sykler blyet kraftig og reduserer levetid. I uladete blysyre batteri vil korrosjonsprosessene gå fortere, og de stiger med økene med økene temperatur. Motto: Lagre fulladet og kaldt! Lad dem min. hver 3 mnd ca.

 

Faktorer som fører til forkortet levetid til blysyre batteri:

 

*Høy temperatur, jo høyere jo fortere ødelagt.

*Lademåte ( koking )

*Utladetype. Dyype utladinger sykler blyet kraftig ( ved utlading brukes syre og bly dannes, ved lading brukes bly og syre dannes ) Denne prosessen er altså ikke uten tap.

*Antall utlade/ladeprosesser. Ved lade/utlade forløp vil noe bly gå tapt og legge seg som bunnfall.

*Dårlig rengjøring. Syresøl på negativ pol gjør ingenting. Syresøl på positiv pol medfører at den blir spist opp!. Renhold renhold renhold!

 

 

Ok det var litt om blysyre batteri, bare spør hvis dere lurer på noe mer :)

 

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...