Fizzle Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hei. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan søke for å få meg jobb som "fortøyningsassistent"? Altså den personen som kommer på kaien og fester trossene fra båten til en puller på land. De folkene som kommer og gjør dette, hvem jobber de for / hvem kan jeg søke til? Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Nå har ikke jeg fartet rundt i gigant skip men har nå hatt noen turer rundt om på ett lasteskip i min ungdom. Vanligvis på en kai jobber det folk med det som vanligvis lastes/losses fra båten og det er de gutta som står på land og får knyttnevva (den runde klumpen på enden av ett tynt tau) vi pælmer avgårde i trynet viss vi sikter bra nok. Så en bedrift som driver med import/export/salg/kjøp fra/til båter er jo en plass å begynne. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Som "knut71" skriver, så er det sikkert havnearbeiderene (sjauere), som gjør den jobben. Lite trolig det er egne ansatte, som har den 10 minutteres jobben, hver gang det kommer en båt. Så da er det vel å søke seg fram til frimaet, som driver med lasting og lossing på kaia/havna.Og spørre om jobb som sjauer. Ta kontakt med havnekontoret, de kan sikkert lose deg videre, hvis de ikke administerer dette selv. Jeg har også kastet mang en "hiveline", enten det har vært med en "hivelineknop", eller en "hivelinepose", i enden av hivelinen. Kan forøvrig lage begge. Men kan ikke husk noe pressist, om hvem som mottok hivelinene. Og det var for meg som sjømann, ganske uinteressant. Endret 22. november 2012 av geco5 1 Lenke til kommentar
Railltut Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Tankanlegg bruker ofte eksterne fortøyningsfirmaer for å fortøye store tankskip, hvertfall hvis det trengs båt for å fortøye i bøyer utfor land, så det fins et marked for det, men da må du regne med at det blir en del natt og helge-jobbing. Dette er som regel private små firmaer så du må ta gulesider/google til hjelp! 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Fizzle! Skulle ikke du bli sjømann? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå