Goby Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Hei Jeg driver med saltvannsakvarier, og har nylig kjøpt noen flotte LED lamper som kan programmeres via en SW fra lampeprodusent. Koblingen foregår ved at en kabel kobles i lampen og så inn i en USB port i PC. Siden jeg ikke hadde noen laptop tilgjengelig, kun iMac hjemme, kjøpte jeg en rimelig Acer PC med Win8, nemlig denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=765772 Problemet mitt er at SW ikke greier å koble til lampene via denne PC fordi PC ikke har noen definert COM&LPT i enhetsbehandleren, kun USB. Her er første en illustrasjon jeg har fått fra et forum for lampeprodusenten, som viser at man skal definere nettopp en COM port for tilkoblingen, den som er angitt som GHL Virtual communications port (COM15): http://i71.photobuck...-direct/dm2.jpg I pc er enhetsbehandleren slik: Går visst ikke an å lime inn bilder her, så da må jeg bare si at ovennevnte COM løsning ikke finnes i enhetsbehandleren... Så mitt spørsmål er det mulig, og hvis ja hvordan få lagt til en slik COM port løsning i denne pc? Kan problemet skyldes win8, eller er dette et hardwareproblem? Endret 13. november 2012 av Goby Lenke til kommentar
tingo Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Følger det kabel med? I så fall, hva slags plugger er det i endene? USB-plugg i den ene enden og ?? i den andre Lenke til kommentar
Goby Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg vet ikke navnet, men det er samme plugg som jeg benytter ved kobling av kamera og GPS enheter, og korrekt det er USB-plugg i andre enden. Endret 13. november 2012 av Goby Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 OK, når du plugger inn kabelen (eller kabel koblet til LED lampe) inn i PC'en din, foreslår den å installere drivere da? Lenke til kommentar
Goby Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Lampen synes faktisk på skjermen, men det finnes ingen driver. Har forsøkt som anvist både å søke internett og på PC etter driver, men ingen finnes. Betyr det at løsningen er å spørre lampeprodusent om å lage en driver? Mistenker inkompatibilitet med win8, siden jeg har testet med suksess mot en win7 PC. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Lampen synes faktisk på skjermen, men det finnes ingen driver. Har forsøkt som anvist både å søke internett og på PC etter driver, men ingen finnes. Betyr det at løsningen er å spørre lampeprodusent om å lage en driver? Mistenker inkompatibilitet med win8, siden jeg har testet med suksess mot en win7 PC. Vel, du kunne jo skrevet at det var testet ok med win7, men ikke med win8 i første post. Du kan alltids spørre produsenten av lampen om de har tenkt å lage en driver for win8. I mellomtiden er løsningen å bruke en win7 maskin til å programmere lampene. Lenke til kommentar
Goby Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Problemet er endelig løst, det hadde med såkalte digitale signerte drivere å gjøre. Her er instruksen jeg fikk fra en fyr i USA: This is a workaround for the digitally signed driver issue. This web page is talking about installing a different program, however the steps are laid out nice on the part about disableing the requirement for Digitaly signed drivers. Hope this helps... LMK if you need any more info on this... http://laslow.net/2012/03/14/disable...-in-windows-8/ Here they are for all to see as well.... To get started: 1.From the Metro Start Screen, open Settings (move your mouse to the bottom-right-corner of the screen and wait for the pop-out bar to appear, then click the Gear icon). 2.Click ‘More PC Settings’. 3.Click ‘General’. 4.Scroll down, and click ‘Restart now’ under ‘Advanced startup’. 5.Wait a bit. 6.Click ‘Troubleshoot’. 7.Click ‘Advanced Options’ 8.Click ‘Windows Startup Settings’ 9.Click Restart. When your computer restarts, select ‘Disable driver signature enforcement‘ from the list. You can now load your modified driver. Reboot again once the driver is installed and all will be well Etter å ha gjort dette lot det seg gjøre å installere lampenes drivere, og kobling OK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå