janerrn Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Hei! Får ikke oppgitt svaret med riktig antall desimaler når jeg prøver å lage en BMI kalkulator. Bruker formelen =B1/B2^ og får da svaret som 0,002340575 noen som kan hjelpe? Endret 13. november 2012 av janerrn Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 For å få riktig svar må du oppgi høyde i meter og ikke centimeter. Et komma i oppgitt høyde burde gjøre susen. Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 facepalm, haha tenkte ikke på det! takktakk Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Helt sjanseløs når det gjelder excel skjønner jeg, prøver å bruke =HVIS funksjonen sammen med =OG for å gi svar på BMI kalkulatoren. Jeg prøver: =HVIS(OG(B3<=18);"BMI er for lav"(OG(B3>=18.1,B3<24.9);"Normal BMI"(OG(B3>=25,B3<30);"Overvekt"))) Fungerte ikke i det hele tatt, håper på at det bare er en liten feil, noen som ser den? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 HVIS-setningen er feil. OG-funksjonane er og feil. =HVIS(B3<18;"Undervekt";HVIS(B3<25;"Normalvekt";"Overvekt") Svart er HVIS-strukturen. Raud er kriteriet i HVIS-setningene. Blå er resultat dersom HVIS = SANN. Grønn er resultat dersom HVIS = USANN. Les sånn: HVIS B3 er mindre enn 18, skriv "Undervekt, HVIS B3 er større enn 18, men mindre enn 25, skriv "Normaltvekt", ellers, skriv "Overvekt". Er ikkje B3 under 18 eller under 25 så må den vere over 25. Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Ok, takk for svar men ble egentlig bare mer forvirra nå. Trenger jeg ikke bruke OG funksjon for å få disse til å fungere sammen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 OG kan du bruke når du må oppfylle meir enn eitt krav for å få eit resultat. Til dømes: =OG(B1=1;B2=2) Den blir SANN dersom B1 = 1 OG B2 = 2. Du kan liste opp så mange tilleggskrav du vil med semikolon etter kvart. =OG(B1=1;B2=2;B3=1;B4=2;B5=1...) I HVIS-setningen din er det berre eitt krav som må bli oppfylt. HVIS-setningen ordnar resten ved at du putter ein ny HVIS-setning som resultat dersom den første blir USANN. Dersom den første HVIS-setningen blir sann stoppar løkka der og skriv resultatet. Du kan på same måte bygge på med så mange HVIS-setningar du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå