Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva en steppermotor er og har sett diverse kommentarer angående fordeler og ulemper. Det jeg foreløpig ikke har sett er noen målinger som viser at steppermotor er tregere, eventuelt hvor mye tregere enn en USM-motor i PDAF-sammenheng. Linser til speilløse kameraer fra for eksempel Panasonic bruker jo steppermotorer og de har ikke akkurat treg autofokus.

For å få god CDAF så trenger du antagelig kortest mulig forsinkelse i loopen kamerasensor<->fokusmotor, og muligheten til å flytte fokus "passe mye i den ene eller andre retningen". Da rekker du flere iterasjoner i løpet av en gitt tid, og dermed større presisjon per ventetid.

For å få god PDAF så holder det potensielt med en iterasjon. Da er det kanskje viktigere å kunne be fokusen om å hoppe eksempelvis 47.3% lengre bak. Hvis fokus flytter seg forutsigbart så har man "råd til" at selve bevegelsen tar mer tid enn hva tilfellet er for CDAF.

Hvis man skulle lage det ultimate basketball/fugle-kameraet med rask og presis autofokus, gitt fritt valg i mekanikk og fokus-systemer så hadde det vært interessant å se hva man landet på.

spekulasjon...

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg tror det er marked for både xxxD, xxD og xD.

Det er det store spørsmålet, det jeg ønsker meg er nødvendigvis basert på mine prioriteringer og ligger nærmere Canons tidligere xxD-modeller enn det vi har nå med en splitt i to nivåer.

Lenke til kommentar

Nye rykter angående 2013 "CR2"

Ny 10-22 men begynner da på 8mm, og 18-200 kommer det en ny utgave av lengre i teleenden og STM-motor, 17-55 f/2.8 IS får en overhaling for og bli mer motstanddyktig mot inntrenging av støv, det snakkes også om en ny makro med IS men ikke hvilken brennvidde den vil få.

Det sies også at Canon har fått ordnet opp i innkjøringsproblemene i objektivfabrikken og de vil produsere mange objektiv-varianter utover 2013.

Ryktes også om at vi har sett de siste utgavene av kameraer i xxxxD og xxD utgavene så 1100D og 60D blir ikke oppgradert, og at 7D MkII kommer utpå nyåret.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nye rykter angående 2013 "CR2"

Ryktes også om at vi har sett de siste utgavene av kameraer i xxxxD og xxD utgavene så 1100D og 60D blir ikke oppgradert, og at 7D MkII kommer utpå nyåret.

Jeg blir ikke forbauset over at Canon eventuelt kutter ut en segmentlinje, men at to av fire linjer skal få en "stille" død finner jeg litt mer vanskelig å tro.

Hvis xxxxD utgår så er vi tilbake til det tidligere innslagspunktet med xxxD, der mange av oss begynte med DSLR med 300D/350D, men betyr det at xxxD blir nedgradert litt for å bli mer økonomisk tilgjengelig som begynnerkamera?

Med xxD ute så blir 7D(II)? det eneste "store" huset som blir tilgjengelig i crop. xxD har blitt regnet som et "stort" hus, selv om 60D vel har tatt steget mot et litt mindre hus. Å eventuelt resize et nytt 7DII for å passe inn i 60D-størrelse tror jeg vil være en tabbe selv om det nok vil passe enkelte potensielle kjøpere.

Det har tidligere vært spekulert her på forumet om at Canon M kanskje er tenkt å erstatte xxxxD, og det er mulig det, men ut fra de "nybegynnerne" som jeg kjenner som har 1000/1100D så tviler jeg på at et slikt speilløst (foreløbig) vil være et alternativ.

Lenke til kommentar

Det kan bli et interessant år hvis Canon får i gang fabrikkene ordentlig og den nye sensoren leverer.

Er enig i at det er litt rart hvis xxD serien forsvinner, har mer forståelsen for at xxxxD blir erstattet med M-systemkameraet, det ville være mer fornuftig og kjøre med to/tre xxxD kameraer parallelt for og få opp volumet og ned prisen på kameraene, da kan de selge de eldre modellen noe billigere og på den måten spare inn utviklingsutgifter mer lønnsomt.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke forbauset over at Canon eventuelt kutter ut en segmentlinje, men at to av fire linjer skal få en "stille" død finner jeg litt mer vanskelig å tro.

Hvis xxxxD utgår så er vi tilbake til det tidligere innslagspunktet med xxxD, der mange av oss begynte med DSLR med 300D/350D, men betyr det at xxxD blir nedgradert litt for å bli mer økonomisk tilgjengelig som begynnerkamera?

Med xxD ute så blir 7D(II)? det eneste "store" huset som blir tilgjengelig i crop. xxD har blitt regnet som et "stort" hus, selv om 60D vel har tatt steget mot et litt mindre hus. Å eventuelt resize et nytt 7DII for å passe inn i 60D-størrelse tror jeg vil være en tabbe selv om det nok vil passe enkelte potensielle kjøpere.

Det har tidligere vært spekulert her på forumet om at Canon M kanskje er tenkt å erstatte xxxxD, og det er mulig det, men ut fra de "nybegynnerne" som jeg kjenner som har 1000/1100D så tviler jeg på at et slikt speilløst (foreløbig) vil være et alternativ.

1. Hvor alvorlig tar Canon trusselen fra de speilløse? Vil de evt primært møte den med en "1200D", eller med EOS-M?

2. Hvor lenge vil crop-faktoren overleve i entusiast-kamera? Er det grunnen til at Canon/Nikon utsetter 7D/D300s arvtagerne i det uendelige?

Kompakt-kamera er ferskvare. Man kjøper dem pga funksjonene de gir i dag, og pga bildene de kommer å leve til kameraet er oppbrukt. System-kamera er noe helt annet: man kjøper seg (i større grad) inn i systemet pga tilliten til at man kan få nye objektiver og nye hus vekselvis i lang tid framover. Når den tilliten er død så er i praksis systemet dødt.

Jeg tror at 6D og D600 markerer begynnelsen på slutten for crop-kamera beregnet på entusiaster. Disse modellene er billige nok til at mange nok kjøper dem til at FF sensorer kan masseproduseres i større omfang (og dermed bli billigere). Markedet vil ha FF (enten de kan nyttiggjøre seg det eller ei). Onkel vil ha FF fordi det gjør at brennvidden på objektivet blir "rett" ut fra hvordan han husker film SLR på 70-tallet. Nerden vil ha FF fordi flere fotoner gir bedre SNR. Pappa vil ha FF fordi den større søkeren gjør det lettere og mer behagelig å ta bilder.

-k

Lenke til kommentar

Pappa vil ha FF fordi den større søkeren gjør det lettere og mer behagelig å ta bilder.

De speilløse har/kan ha ennå større søkere. Jeg ser for meg at speilløse tar det meste av entry level i løpet av noen år, i hvert fall xxxxD, sannsynligvis mesteparten av xxxD også.

Onkel vil ha FF fordi det gjør at brennvidden på objektivet blir "rett" ut fra hvordan han husker film SLR på 70-tallet.

Litt synd med 1.6 faktoren, hadde de satset på 2x hadde flere klart å regne om - og størrelsesforskjellen hadde blitt klarere.

Entusiast-crop-kameraer. 7D ser ut til å ha vært et bra kamera for Canon så det ville være rart om det ikke fikk en oppfølger i en eller annen form. Jeg tror nok det er i 60D/7D-segmentet at crop-sensoren lever lengst (i speilreflekser).

Lenke til kommentar

Hvis Canon klarer å ha mer en en tanke i hodet, og de er fornuftige, så bør de kutte ut 1xxxxD serien og komme med et par litt mer avanserte M modeller.

Det som er mer usikkert, er om de bør også kutte ut xxxD og erstatte den med xxD, eller omvendt. Beholder de 1xxxD, så er xxxD som bør ryke ut, ellers så bør xxD ryke ut.

Å erstatte 7D med en 7DMkII er såpass innlysende naturlig at hvis Canon ikke gjør det; så bør man selge sine Canon aksjer fort som f...

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvor alvorlig tar Canon trusselen fra de speilløse? Vil de evt primært møte den med en "1200D", eller med EOS-M?

Jeg har kanskje en snever krets å hente erfaring fra, men ut fra de jeg kjenner som har kjøpt 1000D/1100D så er ikke speilløst et alternativ. Det burde kanskje vært det sett fra vårt ståsted, men min erfaring er at det er mange kompaktbrukere som har en oppfatning om speilrefleks (en muligens urealistisk romantiske en) som vil ha speilrefleks og som i all hovedsak vil kjøre konsekvent på grønn sone når de tar bilde. De er ikke interessert i alle mulige detaljer slik som mange av oss andre "tullingene" :) , men har bestemt seg for å prøve speilrefleks. Noen utvikler seg med entryhuset, noen faller raskt i fra, mange forsetter med grønn sone og er fornøyd med det.

Jeg har selv lansert speilløst (og gode kompaktkamera) som et alternativ til personer som spør om råd vedrørende sitt første speilrefleks, men nei dei SKAL ha speilrefleks og da ser jeg ingen grunn til å nevne ordet speilløst igjen.

2. Hvor lenge vil crop-faktoren overleve i entusiast-kamera? Er det grunnen til at Canon/Nikon utsetter 7D/D300s arvtagerne i det uendelige?

Jeg tror at 6D og D600 markerer begynnelsen på slutten for crop-kamera beregnet på entusiaster.............................. Nerden vil ha FF fordi flere fotoner gir bedre SNR. Pappa vil ha FF fordi den større søkeren gjør det lettere og mer behagelig å ta bilder.

-k

At mange vil ha FF er jeg med på (jeg er selv et eksempel med crop og FF), men jeg tror egentlig ikke at hoveddelen av den potensielle kundegruppen til xxxxD i det hele tatt vet om eller forstår debatten rundt crop v FF. Crop vil leve lenge i segmentet nybegynnehus.

Derimot ser jeg ikke bort fra at det er mange som når de vil bytte ut sitt første hus har blitt bitt av FF-basillen og at det kan gå ut over salget til xxxD/xxD/7D(II).

Lenke til kommentar

Så lenge fugl, ville dyr og sport (om det så bare er unga på fotballkamp), er såpass populært som det er, og lyssterke teler over 200mm koster mer enn snippene til Rimi-Hagen, tror jeg det vil være marked for avanserte crop-kameraer av typen 7D og D300.

At ikke flere av dem som kjøper xxxD for å kjøre på grønn knapp og ikke lære seg noe som helst annet enn å peke og klikke, ikke går for mindre systemkameraer, synes jeg derimot er litt rart, for dette er ofte de samme som ikke tar med kameraet ut fordi "det er for stort".

Men i dette markedet tror jeg før eller siden mindre systemkameraer vi spise av entrylevelseriene. Noe annet vil være rart.

For oss som er mer enn middels interessert i foto synes jeg det ser ut som om FF blir tingen på sikt (og så beholder vi heller våre 7D/D300 for fugl og sport der vi trenger den ekstra rekkevidden, og ikke har råd til 400mm f/2.8).

Lenke til kommentar

De siste innleggene er dekkende for mye av det jeg prøvde å si.

1. Mange entusiaster kjøper crop når de "egentlig" vil ha FF. Dvs når FF blir økonomisk og praktisk tilgjengelig så vil de kjøre FF.

2. "Soccer mums" vil kanskje ha billig speilrefleks, men jeg tror at mange av dem kan la seg overbevise av utseendet og ivrige Elkjøp-selgere til å gå for speilløst dersom pris og funksjonalitet er der.

Hvis crop DSLR mister kunder både "oppover" og "nedover", hvor mye marked er det da igjen? Jeg tror ikke at det finnes spesielt mange fuglefotografer her i landet. Ikke i forhold til hvor mange hundefotografer, barnefotografer, bryllups-fotografer, etc som finnes. Alle fuglefotografer vil ikke nødvendigvis ha en 7D-killer heller, noen vil kanskje ha et kamera med enda bedre specs/værtetting, andre vil kanskje ha et seriøst speilløst som er lettere å ta med seg.

Hva gjelder "rekkevidde" så har vel D800 omtrent samme rekkevidde som D7000, og bedre enn D300s (som rett nok er en gammel modell). Skuddtakt er dog ikke på høyde med 7D.

Hele argumentasjonen min står og faller på at introduksjonen av 6D/D600 markerer et vendepunkt hvor "powers of mass production" endelig gjør FF sensorer/kamera økonomisk tilgjengelig. Jeg kan ta feil.

-h

<edit>

Markedet for lavkost DSLR later til en viss grad å være mettet. De av vennene mine som ville ha et "godt" kamera har kjøpt et rimelig 550D/1100D/D3100 KIT. Mange av disse ligger på hylla mens bilde av barna blir tatt med iPhone eller Samsung-mobiler. Jeg kan ikke helt se at mange av disse vil oppgradere DSLR-en i overskuelig framtid. Nye generasjoner vil selvsagt komme til, men jeg tror at det store "rushet" som kom da folk i alle aldre plutselig så at DSLR var billig nok til å kunne kjøpes aldri vil komme igjen.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

<edit>

Markedet for lavkost DSLR later til en viss grad å være mettet. De av vennene mine som ville ha et "godt" kamera har kjøpt et rimelig 550D/1100D/D3100 KIT. Mange av disse ligger på hylla mens bilde av barna blir tatt med iPhone eller Samsung-mobiler. Jeg kan ikke helt se at mange av disse vil oppgradere DSLR-en i overskuelig framtid. Nye generasjoner vil selvsagt komme til, men jeg tror at det store "rushet" som kom da folk i alle aldre plutselig så at DSLR var billig nok til å kunne kjøpes aldri vil komme igjen.

At markedet er mettet er godt mulig, og at DSLR'et til mange førstegangskjøpere ofte havner på hylla til fordel for mobilkamera er jeg også med på. Men som du sier de av vennene dine som ville ha et "godt" kamera kjøpte et DSLR-kit, og det er mye av poenget mitt når det gjelder DSLR v speilløst for førstegangskjøpere. Mange har et for "romantisk" syn på DSLR og skal ha seg DSLR selv om vi (med litt mer erfaring) gjerne vil anbefale noe annet enn speilrefleks til denne gruppen.

Når det gjelder hva som bør anbefales til denne gruppen så er jeg også av den mening at for en del av de så kan også speilløst være bortkastet. Jeg er her på litt mer usikker grunn i min påstand, men de samme personene som kjører kitobjektiv på speilrefleksen (fram til det havner på hylla) vil heller ikke bruke noe annet enn kitobjektivet på den speilløse og selv om den speilløse har "en bedre" størrelse enn speilrefleksen så blir også den for stor for enkelte

Min påstand er at for svært mange, potensielle mobilkamerabrukere, så vil et godt og relativt lite kompaktkamera være den absolutt beste løsningen. Et kompakt som gir bra bilder og som gir brukeren en viss mulighet for en videre utvikling (for de som blir mer interessert i foto) videre i fotoverdenen.

Det er vel greit å presisere til slutt at alle mine "påstander" i denne saken helt og holdent kommer fra egen erfaring (i en mindre krets) og selvsagt derfor er 100% subjektive og kan gjerne være totalt motsatt av andre sin erfaring.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

At "alle" vil ha ff er en myte etter min mening - minst 90% av kamerakjøperne vet ikke hva ff eller crop er. Jeg tviler og på at ff-kamera vil kunne konkurrere med tilsvarende crop-kamera i pris på svært lenge, om noen gang. Sensorstørrelser er kun hva ordet forteller, størrelser, tall - og såkalte ff-kamera inneholder ikke noen garanti om eventyrbilder. Med bedre og nye generasjoner cropsensorer må man og ganske langt opp i ISO før man egentlig ser noen forskjell på normal bildevisning eller print.

I følge de siste linkete ryktene ser det og ut til at Canon nå satser videre også på EFS objektivene. Hva ryktene sier om kamera-linjer som skal dø ut må en nok ta med en klype salt. Men klart at hvis Canon lar foregående xxxD-modell fremdeles produseres etter at neste er i salg så vil en allerede der ha en prisdifferanse som kan forsvare bortfall av xxxxD, samtidig tror jeg at salget av den billigste modellen er mye større enn vi aner - og sikkert større enn xxD-serien.

Hvis Canon skal virkelig satse på speilløse må de først få til en autofokus som er ute av steinalderstadiet, ellers vil de ikke komme særlig langt. Personlig er jeg ikke så sikker på om Canon er kommet dit enda, dvs at de vil satse seriøst på speilløse alternativ. Man må aldri glemme at for Nikon og Canon er det nok salget av objektiver som er den store gullgruven, så at de vil med glede desarmere den delen er neppe troverdig.

Spørsmålet er og om hvor speilløse er om 5 år, pr nå synes jeg det virker som om det slakner av litt og ikke ekspanderer særlig i volum, men det er bare min følelse. Det kan godt være at speilløse blir som nå i fremtiden og, nemlig lever side ved side med speilrefleks. Man skal heller ikke glemme at speilreflekshus nok kan lages både mindre og lettere enn de fleste av dagens utgaver - men speilrefleks har alltid hatt ergonomi i høysetet.

Tor

Lenke til kommentar

At "alle" vil ha ff er en myte etter min mening - minst 90% av kamerakjøperne vet ikke hva ff eller crop er.

Jeg tror tallet er enda større, men la oss si 90%.

Hvis 10% av kjøperne er villig til å betale en premium på 5000,- for huset for å få FF (evt leve med noe dårligere AF og skuddtakt), så utgjør det kanskje en stor andel av den "harde kjerne" som er relativt betalingsvillig, og som gir Canon/Nikon gode avanser på high-end hus, optikk osv.

Hvis de resterende 90% bare vil ha et "godt kamera til å ta bilder av ungene med" så kan de kanskje bli fornøyd med et 1100D KIT, eller Panasonic GH-ett-eller-annet eller Sony rx-100 for den saks skyld. Volumet av omsetning er nok stort, men betalingsvillighet og avanse så som så.

Det fine for Canon og Nikon (fram til nå) er de har greid å betjene begge disse markedene med ett (evt 1.5) system. Dvs en opplagt oppgraderings-sti for de som vil, praktisk lock-in av brukere, og en stor total omsetning å fordele utviklings-kostnader på (hvor mye av softwaren i en 5Dmk3 er egentlig forskjellig fra den i 650D?).

Så hvor blant disse prosentene finner vi de som er villige til å betale 10.000 eller 15.000 for et crop DSLR med høy skuddtakt og mye fokus på autofokus? Du er en fuglefotograf, noen vil helt sikkert ta "actionbilder" av hunden eller fotballtrening, men er dere/vi mange nok?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Så hvor blant disse prosentene finner vi de som er villige til å betale 10.000 eller 15.000 for et crop DSLR med høy skuddtakt og mye fokus på autofokus? Du er en fuglefotograf, noen vil helt sikkert ta "actionbilder" av hunden eller fotballtrening, men er dere/vi mange nok?

Godt spørsmål. Thom Hogan (bythom.com) mener det; jeg er usikker. Tror det har noe med at 1.5x større rekkevidde ikke nok forbedring til at det er verdt det.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Thom Hogan (bythom.com) mener det; jeg er usikker. Tror det har noe med at 1.5x større rekkevidde ikke nok forbedring til at det er verdt det.

Crop i seg selv gir vel ikke endring i rekkevidde. Økning av sensel-tetthet gir bedring av rekkevidde.

Dersom FF-kamera har samme sensel-tetthet som crop-kamera (det er vel tilfelle for D800 vs D7000?) så bortfaller argumentet om rekkevidde såvidt jeg forstår: en D800 kan ta omtrent samme bilde som en D7000 med samme objektiv (sett bort ifra forskjeller i autofokus og sånt).

Det kan fremdeles være gode argumenter for crop mhp størrelse/vekt/pris, skuddrate, kompabilitet med optikk, etc. For de som trenger det.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

For oss som er mer enn middels interessert i foto synes jeg det ser ut som om FF blir tingen på sikt (og så beholder vi heller våre 7D/D300 for fugl og sport der vi trenger den ekstra rekkevidden, og ikke har råd til 400mm f/2.8).

Ingen grunn til å beholde D300 av den grunn, om du kjøper D800. D800 har samme oppløsning i DX-utsnitt, (sånn ca) som D300.

Lenke til kommentar

Crop kameraer kommer garantert ikke til å forsvinne. Spesielt ikke i "billig segmentet". Det er her Canon tjener my av pengene sine. Ikke først å fremst på kamera hus, men på EF-S optikk. Det er en "penge maskin" de ikke legger ned.

Speilløse kamerahus i full DSLR størrelse med (minimum) 1920x1080 EVF, "object tracking" autofokus for video, Crop og FF modeller med "super-høy" oppløsning...............Ja Takk! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg tror tallet er enda større, men la oss si 90%.

Hvis 10% av kjøperne er villig til å betale en premium på 5000,- for huset for å få FF

Om 90% av kjøperne ikke vet hva crop eller ff er så betyr ikke det at de 10% som vet hva forskjellen består i vil være i en potensiell kjøpergruppe. Det tallet er nok altfor høyt - jeg tipper når det gjelder ff-salg så snakker vi om små entall i prosent totalt sett.

Og fordi om Nikon og Canon nå har kommet med hver sitt ribbet ff-hus er de egentlig fremdeles betydelig dyrere enn tilsvarende crophus (tilsvarende ment som dersom man ser bort fra sensorstørrelsen).

Det er nå slik engang at det ikke har skjedd noen prisrevolusjon på ff-kamera, og dermed vil den typen kamera fortsette å være for noen få spesielt interesserte og proffe fotografer.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...