Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon Rumor sier at 7D mkII ikke kommer før i slutten av 2014.

 

"CR2"

 

We’re told there is zero chance of a 7D Mark II in 2013. The camera is currently slated for release in the second half of 2014. We’re told the final specifications of the camera are far from complete, but it will have the same 20.2mp sensor as the EOS 70D. As well as the Dual Pixel AF and built-in GPS. At present, it will not have wifi, though this could change for the final product.
Lenke til kommentar

Et jævlig godt spørsmål. Den kommer sannsynligvis til ågi dårlige DXOmark målinger, men mange av de som bruker kameraet kommer til å ta noen utrolig fantastiske fine bilder.

 

Litt som 6D, egentlig.

Eller som mitt gamle 350D.

 

At utstyret i de fleste tilfeller er i stand til mer enn eieren, eller at gammelt utstyr kan brukes til fantastiske bilder er en dårlig grunn til å velge noe annet enn det som (man tror) gir best bilde for pengene hvis man først skal bytte. For mange så vil kanskje f.eks tilgjengelige objektiver være viktigere enn dxo-målinger men når flere kilder viser samme tendens så ser jeg ingen grunn til å "hate" dxo-målinger. De er hva de er.

 

Jeg tror kanskje også at 70D vil forbedre bildekvalitet via mer robust fokus (i LV og video) heller enn rå sensor-kvalitet. Men hvem vet. Kanskje er det ny prosess-teknologi som tillater Canon å dytte inn så mye mer logikk.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hva er galt med sensoren i 70D?

Et jævlig godt spørsmål. Den kommer sannsynligvis til å gi dårlige DXOmark målinger, men mange av de som bruker kameraet kommer til å ta noen utrolig fantastiske fine bilder.

Det som jeg ivertfall forventer av 7Dmk2 er med DR og bedre kvalitet på høy ISO, og jeg tror jeg ikke er alene om det. Foreløpig av det som har blitt publisert ser det ikke ut til at 70D kommer til å yte bedre enn 7D på høy ISO eller DR. 70D er enda ikke i butikken men jeg tror ikke det blir nevneverdig forskjell i forhold til 7D.

 

Selvfølgelig vil det bli tatt massevis av fantastiske bilder med 70D. Jeg har selv 40D og den gir meg mange gode bilder den. Men det er jo ikke det som er poenget. 7D ble en hit for natur/action-fotografer, og dersom en oppfølger kommer i 2014 hele 5 år etter 7D så forventes det at ISO og DR blir forbedret.

Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller på ISO-egenskapene til 4 år gamle 7D og konkurrentenes siste modeller. Det får i hvert fall meg til å lure på om det i det hele tatt er mulig å bedre ISO-egenskapene spesielt mye (og i hvert fall ikke så mye som mange brukere ser ut til å ønske).

 

Vil man ha betydelig bedre ISO-egenskaper må man nok opp på fullformat.

 

Brukerne vil uansett aldri bli fornøyd, og skulle de bli fornøyd ved lansering, vil de bli misfornøyde igjen to måneder senere når en konkurrent kommer med marginalt bedre sensor.

 

7DII kommer nok til å bli et knakende godt kamera, som 7D fortsatt er et knakende godt kamera, men jeg tviler på at det kommer til å være særlig mye å hente i ren bildekvalitet.

 

Det er nok helt andre egenskaper som kommer til å gjøre kameraet til et svært godt kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller på ISO-egenskapene til 4 år gamle 7D og konkurrentenes siste modeller. Det får i hvert fall meg til å lure på om det i det hele tatt er mulig å bedre ISO-egenskapene spesielt mye (og i hvert fall ikke så mye som mange brukere ser ut til å ønske).

 

...

 

Joda, også dynamikken kommer til å utvikles videre, og dermed også ISO-egenskapene. Men du kan ikke sammenligne med 1 -en- generasjon tilbake, det blir for snaut. Ser du 10-15 år tilbake har alle egenskaper ved et digitalkamera blitt betydelig utviklet. Og jeg setter en tier på at det fortsetter å utvikle seg betydelig også de neste 10-15 år...og fremover...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Det kommer garantert til å utvikle seg også framover, men ikke like fort som de forrige 10 årene. Utviklingen gikk også betydelig raskere for 10 år siden enn de siste 5 årene. Nå er det knapt forskjeller fra generasjon til generasjon.

 

Det er det samme med PC-er og annen teknologi. Det er knapt noe poeng å oppgradere lenger. For 10 år siden, derimot - var det enormt mye å hente på å bytte maskin hvert år.

Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller på ISO-egenskapene til 4 år gamle 7D og konkurrentenes siste modeller. Det får i hvert fall meg til å lure på om det i det hele tatt er mulig å bedre ISO-egenskapene spesielt mye (og i hvert fall ikke så mye som mange brukere ser ut til å ønske).

Jeg så for ikke lenge siden en sammenligning mellom 700D og 7D på høy ISO, og fremdeles var 7D en tanke bedre (hvis jeg får tid og gidder skal jeg se om jeg finner igjen testen og linke). Resultatet forundret meg egentlig ikke. Foreløpige signaler tyder vel på at den nye sensoren i 70D antagelig heller ikke vil banke 7D på høy ISO, sansynligvis blir den marginalt dårligere (men vi vet ikke 100% sikkert før kameraet er ute og testet av flere).

 

Hvis det stemmer at 7Dmk2 nå ikke kommer før om over et år så forteller det meg at canon pr i dag sliter med å putte noe i mk2 som får mange nok til å oppgradere fra mk1. Bedre støyegenskaper er jeg sikker på står som nr 1 på lista til det store flertallet av de som kan tenke seg å oppgradere - og det vet nok canonfolkene selv og.

 

Dersom mk2 ikke kommer før slutten av neste år burde canon virkelig ta seg i skinnet og prøve å få til autofokus ved f8 i mk1 via en firmwareoppdatering, det er et viktig moment for mange. På samme tid vil man sikre seg at mk1 fremdeles er godt salgbar.

.

Det er nok helt andre egenskaper som kommer til å gjøre kameraet til et svært godt kamera.

Jeg er ikke i tvil om at 7Dmk2 vil bli et godt kamera, men for å få mange til å oppgradere fra mk1 er det ikke nok med kun etpar ekstra bps, litt bedre autofokus samt noe dilldall. Selv kommer jeg ikke til å oppgradere dersom ikke ISO-egenskapene er synlig forbedret, dvs dersom min gamle mk1 fremdeles lever, men selv om den er død kan det være at jeg heller velger noe annet, eller en ny mk1. 7Dmk2 vil garantert koste flesk lenge.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller på ISO-egenskapene til 4 år gamle 7D og konkurrentenes siste modeller. Det får i hvert fall meg til å lure på om det i det hele tatt er mulig å bedre ISO-egenskapene spesielt mye (og i hvert fall ikke så mye som mange brukere ser ut til å ønske).

Jeg tror ikke at det er mulig å redusere støyen ved høy ISO veldig mye (som i "lett synlig") vha tradisjonell sensor-forbedring før man møter fundamentale fysiske begrensninger ved lys. Kamera med store sensorer kommer nok til å ta igjen kompakt-kamera/mobiltelefoner en eller annen gang, men jeg ser ikke helt at det er så mye mer å hente.

 

http://www.sensorgen.info/

http://micro.magnet....agesensors.html

http://www.astrosurf...il/50d/test.htm

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Link

 

EOS 7D Mark II Rumoured Specs

  • 20.2mp APS-C
  • 12 fps is possible – target is 10
  • Video features are said to be limited by marketing (or by Magic Lantern)
  • ISO 100-2560
  • A “new” AF system, probably built on the EOS-1D X system
  • Dual Pixel AF (possibly improved)

Tar det et år før mkII kommer tror jeg vi ser en 24mp sensor.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Tar det et år før mkII kommer tror jeg vi ser en 24mp sensor.

Jeg synes det er interessant å se på EF-S objektiver. Når de er introdusert, og av hvilken type. For tele-objektiver så er det visstnok lite å tjene på å lage spesial-versjoner for crop.

 

Hva er egentlig lagd av spennende optikk (dvs annet enn versjon ørten av kit-objektivet) de senere år? Hvorfor har de f.eks ikke lagd en 30mm f/1.8 IS STM EF-S? Betyr dette at de fleste EF-S brukerne er fornøyd med å ha kit-objektiv, evt komplettere med 55-250mm? Betyr det at f.eks 10-22mm fra 2004 eller 17-55mm f/2.8 fra 2006 er "bra nok", "så bra som det er økonomisk mulig å gjør den"?

 

Evt så ser de 7Dmk2 som en "range extender" for de lange hvite objektivene, sammenlignet med fullformat-kameraene med lavere sensel-tetthet. Så lenge disse objektivene har nok oppløsning, så fungerer en 7Dmk2 til den jobben.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant å se på EF-S objektiver. Når de er introdusert, og av hvilken type. For tele-objektiver så er det visstnok lite å tjene på å lage spesial-versjoner for crop.

Hvorfor Canon ikke har laget en 30mm F1.8 IS (eller lignende) er det nok mange som lurer på, særlig etter at Nikon lanserte en rimelig normal for crophus. Det blir selvsagt spekulasjoner, men Canon mener nok at EF-S objektivene primært skal fylle hull som ikke dekkes av EF-optikk på crop-hus. Det er forsåvidt en fornuftig strategi å ikke ha alt for mange spesialversjoner for crop, men en 50mm ekvivalent burde vært på plass.

 

Jeg er ikke sikker på om det er så mye tjene størrelsesmessig på å designe for crop i forhold til fullframe, selv for vidvinkel. Bildesirkelen kan opplagt lages noe mindre, men så lenge registeravstanden er den samme på EF og EF-S vil grunndesignet uansett bli det samme, muligens med unntak av noen grensetilfeller hvor det at objetkivet kan stikke litt inn i fatningen på EF-S gir enklere design.

 

Problemet når crop-kameraene kom var primært at eksisterende normalzoomer og vidvinkelzoomer ikke ga ønsket effekt på crop og crop-tilpassed varianter vil være ganske ekstreme design hvis de også skulle kunne brukes på fullframe, egne varianter for crop løste det problemet. Siden Canon og de fleste andre bestemte at 55mm skulle være lengste brennvidde på normalzoomen var det behov for billige telezoomer som startet på den brennvidden i steden for 70mm eller 100mm som var vanlig tidligere på (rimelige) telezoomer.

 

Jeg har ingen offisiell statistikk, men det blir ofte referert at maks en av tre kjøper et esktra objektiv til kameraet sitt. Antar det er snittall og siden en god del kjøper mer enn ett ekstra objektiv er nok prosentandelen som sitter der med bare normazoomen veldig stor. At 10-22 og 17-55 som ble designet når sensorer hadde rundt 10MP kunne blitt bedre med en oppfriskning virker sannsynlig, men begge er fortsatt av de bedre i sine klasser så det har neppe veldig høy prioritet hos Canon hvis ikke salgstallene sier at en oppgradering må til.

Lenke til kommentar

Canon + phase one = sant

Det gikk rykter om mellomformat og Canon for et par år siden også uten at det har resultert i noe produkt. Jeg forstår ikke helt hvorfor Canon skulle begynne å rote med mellomformat som er et veldig lite marked, men det er mye Canon gjør som jeg ikke forstår logikken bak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...