Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg har svirrende rundt i hodet, stort sett alle er enige i at det kommer en 7D mkII, men jeg er litt i tvil.

Er alle enige om at det kommer en 7D Mk II? Jeg har hittil ikke sett noe rykter eller uttalelser fra Canon som tyder på det, tvert imot IMO. I et intervju på dpreview jeg linket til (innlegg #300) bekrefter de 70D, men snakker om fullframe for semipro modeller. Det betyr jo ikke at det ikke kommer en 7D-oppgradering, men er heller ikke noe "godt tegn".

 

Det som peker mot en 7D-oppgradering er IMO at 70D ble som den ble. Dvs, veldig nærme dagens 7D på mange områder, men et stykke unna på andre. Så Canon har nå et hull mellom 70D og 5DMkIII som er neste kamera opp hvis 7D forsvinner og du ser på seriebilde/følgefokus.

 

Canon kan tette hullet ved å senke 5DIII prisene til rundt 15K (som 5DII lå på lenge), men da må 6D ned tilsvarende. Alternativet (og jeg synes det er et bedre alternativ) er et nytt 7D Mk II crop-hus for sport/fugl/dyre-fotografen.

 

Men det er flere ting som kan tvinge 5DIII-prisene ned en del og da er jeg ikke sikker på om det er behov/plass til et oppgradert 7D. Det jeg tenker på da er både hva Nikon gjør med sine priser og en D800-konkurrent fra Canon med 35-40 MP som potensielt kan havne på dagens 5DIII nivå hvis Canon plasserer den der i byggekvalitet. Går de for høy-MP i et 1Ds-format blir det ikke samme press på 5DIII-prisene.

 

Og så er det som du sier D400, kommer det må Canon gjøre noe med 7D for da holder ikke 70D i konkurransen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er alle enige om at det kommer en 7D Mk II?

 

Tok litt hardt i kanskje :)

 

Nye rykter på gang angående neste generasjon EOS-M "CanonRumors CR1"

 

Link

 

Kommer kanskje en ny 18mp basic/erstatter og en 20mp dualpixel med søker etterhvert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er spent på hva Canon skal lansere i morgen jeg :)

 

Det har jo versert en reklame teaser på nett en stund nå , virker som om opplegget er urbant , og da synes jeg det er rart hvis det er det nye ryktedes 1-serie kameraet med 44 mp.

 

Kanskje en ny EOS-M ?

 

Uansett , gleder jeg meg til i morgen. :xmas:

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hva Canon skal lansere i morgen jeg :)

 

Det har jo versert en reklame teaser på nett en stund nå , virker som om opplegget er urbant , og da synes jeg det er rart hvis det er det nye ryktedes 1-serie kameraet med 44 mp.

 

Kanskje en ny EOS-M ?

 

Uansett , gleder jeg meg til i morgen. :xmas:

Kommer det noe nytt i morgen? Det har jeg ikke fått med meg.

 

Ellers forteller vel ryktene at det ikke kommer flere speilrefleks fra canon dette året (skal visstnok være fra sikre kilder) - dermed ligger det an til en lang dødperiode derfra.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Kommer det noe nytt i morgen? Det har jeg ikke fått med meg.

 

Ellers forteller vel ryktene at det ikke kommer flere speilrefleks fra canon dette året (skal visstnok være fra sikre kilder) - dermed ligger det an til en lang dødperiode derfra.

 

Tor

 

 

Kan hende jeg bare er litt for oppspilt og feilinformert. Jeg leste bare i går på Facebook siden til Canon ; " bare en dag igjen til lansering , hva tror du det er ". De linker til en video om mange mennesker som samles i en gate , klar til noe stort. Mulig det bare er noe skvip....

Lenke til kommentar

Kanskje en ny EOS-M ?

Det er rimelig å forvente en EOS-M med AF tilsvarende 70D. Med mindre Canon har bestemt seg for å gi opp systemet.

 

Kanskje litt rart om de lanserer på en slik måte at det tar futten ut av lanseringen til 70D. De vil vel gjerne at den skal ha den fulle oppmerksomhet og selge litt før de putter teknologien inn i EF-M?

 

-k

Lenke til kommentar

Kanskje litt rart om de lanserer på en slik måte at det tar futten ut av lanseringen til 70D. De vil vel gjerne at den skal ha den fulle oppmerksomhet og selge litt før de putter teknologien inn i EF-M?

Nå er vel EOS M og standard EOS såpass forskjellige at det ikke bør være direkte farlig. men det hadde kanskje vært greit å vente til 70D faktisk er i butkken ...

 

I og med at det er stille hos rykte-følgerene (Canon Rumours og Canonwatch), så er det vel en viss sjanse for at det ikke er noe viktig som kommer i morgen.

Lenke til kommentar

Det er rimelig å forvente en EOS-M med AF tilsvarende 70D. Med mindre Canon har bestemt seg for å gi opp systemet.

-k

 

Ryktene sier at det kommer to utgaver at EOS-M, en direkte etterkommer og en entusiast utgave, tror nok det er entusiast utgaven som får dual-piksel sensor og den direkte etterkommeren er nok en lett oppdatering.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at det kommer to utgaver at EOS-M, en direkte etterkommer og en entusiast utgave, tror nok det er entusiast utgaven som får dual-piksel sensor og den direkte etterkommeren er nok en lett oppdatering.

Evt så får begge "dual-pixel" (evt i en billigere variant enn 70D), og den dyre får EVF, mens den billige får bare LCD-skjerm.

 

-k

Lenke til kommentar

Det er snakk om at entusiastmodellen skal få elektronisk ekstern søker "EVF" ja, om, begge får dual-piksel vet ikke jeg men skulle tro dette er en ting som gjør at Canon kan ta seg mye bedre betalt for en entusiastmodell.

Kritikk av fokus er vel mye av grunnen til at dagens (husmor-)modell har solgt dårlig. Hvis de skal oppdatere den uten å oppdatere autofokus så er det vel liten grunn til å tro at den gjør det noe bedre?

 

Uten å vite noe om komponent-kost og markedsstrategi så tror jeg at det gir mer mening å sørge for "god" AF i begge modellene (gitt at 70D sin løsning faktisk er bra, noe vi bare kan gjette så langt), og så heller differensiere på søker (entusiastene krever ofte og vil betale for søker, mens mannen i gata later til å ikke prioritere det så høyt). Legg inn noen kunstige begrensninger på grep/ergonomi, fps og AF tracking så har man to modeller.

 

-k

Lenke til kommentar

Kritikk av fokus er vel mye av grunnen til at dagens (husmor-)modell har solgt dårlig. Hvis de skal oppdatere den uten å oppdatere autofokus så er det vel liten grunn til å tro at den gjør det noe bedre?

+1 på den, en ny Eos M uten kraftig forbedret AF ville være å skyte seg selv i foten (igjen) av Canon. Kommer det to modeller ville jeg forvente samme AF-ytelse på begge og er det 70D-sensoren som skal til for å få til det er det nok den de vil bruke.

Lenke til kommentar

Drømte faktisk i natt om et nytt EOS-M som ser ut som en retro av den gamle AE-1 som jeg hadde for mange herrens år siden.

 

En modell ala OMD , med søker og kontrollhjul , 20mp og god autofokus :xmas:

Hvorfor kan ikke Canon gjøre det ?

Olympus har PEN og OMD , da kunne Canon godt hatt en M modell som PEN husene og en M modell som OMD.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Drømte faktisk i natt om et nytt EOS-M som ser ut som en retro av den gamle AE-1 som jeg hadde for mange herrens år siden.

 

En modell ala OMD , med søker og kontrollhjul , 20mp og god autofokus :xmas:

EOS-M var en kandidat når jeg skulle kjøpe "lommekamera". Hvis modellen med 22mm og EF-overgang hadde vært tilgjengelig til samme pris som den med kit-zoom (ca 2990,-) så hadde kanskje utfallet blitt noe annet.

 

Nå ble det Sony rx100 M2 i stedet. Poenget var å komplementere DSLRen så mye som mulig (minimal størrelse, god video(-AF)) men god bildekvalitet, spesielt vidvinkel/lite lys/statiske motiver. Ergonomi, fravær av søker er de største ankepunktene så langt. Med en EOS-M så tror jeg kanskje at overlapp hadde blitt litt for stor: jevnere størrelse, to systemer som begge "vil ha" dedikert objektivpark (jada, EOS-M kan bruke EF med overgang), omtrent samme sensor.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...