Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013

Anbefalte innlegg

vil det jo også slå 7D på ren bildekvalitet og Canon vil ha et lite forklaringsproblem hvis de ikke oppgraderer 7D også ganske kjapt.

Der er vi enige, men det er ikke sikkert 7Dmk2 får samme sensor som 70D. Selv om samtlige cropkamera fra Canon har hatt en sensor med tilnærmet 18mp de siste årene betyr ikke det at de er klin like. Jeg minnes å huske da første xxxD kom med 18mp sensor var det et eller annet sted en kilde fra canon hadde sagt at den sensoren ikke var 100% lik den som stod i 7D, men en litt enklere (og billigere antagelig) utgave.

Det er heller ikke lenge siden jeg leste en støysammenligning som viste at selv i dag var 7D bedre på støy enn dens nyeste mindre søsken. Så det kan være at 7D får en egen sensor som slettes ikke engang behøver å være 20mp, kanskje mer, kanskje mindre. Eller det samme, bare et hakk kvassere (med tanke på en betydelig lengre levetid for et 7Dmk2 enn seriene under synes ikke de tankene å være helt ulogiske, det ville være litt merkelig dersom et toppkamera ble forbigått av entrylevel etter kort tid).

Men det kan og tenkes at 70D og 7Dmk2 deler sensor mens xxxD får en egen med f.eks 24mp (oppløsning selger fremdeles til massene).

Vi kan bare spekulere, tiden vil vise hvordan kabalen blir løst.

Om det faktisk blir beste bildekvalitet fra crop spørs nok helt hvem som måler. Er det DxO er det forøvrig ikke 1D mkIV som må slås, men Nikon D5200.

Edit: Ble litt uklart, DxO overall er D5200, på ISO scorer 1D mkIV høyere

Seriøst tror jeg neppe man noen gang vil se et canonkamera på toppen hos dxo, det er noe med deres måte å gjøre det på eller softvaren de bruker som favoriserer sony/nikon sensorer. Deres overall score er uforståelig samtidig som den hovedvektlegger det området sony/nikon takler brukbart. Man skulle tro at iso-støy (og ikke bare på lave tall) var nr 1, men ikke hos dxo. DR kverkes effektivt av iso-støy allerede på middels nivåer.

(men nå gidder jeg ikke en lang dxo debatt igjen dersom noen ønsker å ta den lengre)

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er 70D lansert.

- 20.2 megapixel APS-C CMOS sensor and DIGIC 5+

- 19 point cross-type AF System and 7 fps shooting

-Dual Pixel CMOS AF

- Instant sharing and remote control with Wi-Fi

- ISO 12800 (H:25600)

- Vari-angle 7.7cm ClearView II LCD touch screen

- Intelligent viewfinder

- Full-HD movies

*UHS-I card required for maximum burst duration

**Dual Pixel CMOS AF is possible over 80 per cent of the width and height of the Live View frame

According the Canon the EOS 70D's Dual Pixel CMOS AF system has the following key characteristics:

- Usable phase detection AF area covers 80% of the frame horizontally and vertically

- AF works at apertures down to F11

- AF works in light levels as low as 0 EV

- Can work with face detection to keep moving subjects in focus

Pris $1199.

Tar kun SD-kort. 70D har AFMA.

Endret av Frijazz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dpreview om AF i liveview:

But does it actually work?

This, of course, is the million-dollar question - technology can be as conceptually clever as you like, but ultimately all that matters is whether it works in the real world. So far we've only had our hands on a non-final EOS 70D for a relatively short time, but our initial impressions are pretty positive. With the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM kit zoom, the camera is clearly much faster and more decisive at focusing in Live View than any previous EOS - or indeed any other SLR. We'll need to test it with more lenses in real-world shooting, but at the moment we're cautiously optimistic.

Synes den nye fasedetekterende sensoren låter kjempespennende, jeg. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

But does it actually work?

With the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM kit zoom,

Det kan bli et problem, får håpe at Canon også tenker på resten av objektivene de har i sortimentet og ikke jobbe utifra bare STM-teknologien når det gjelder kameraytelsene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kan bli et problem, får håpe at Canon også tenker på resten av objektivene de har i sortimentet og ikke jobbe utifra bare STM-teknologien når det gjelder kameraytelsene.

Les dpreviews artikkel - de aller, aller fleste Canon-objektivene understøtter den nye AF'en - og all nåværende Canon-optikk.

Lenke til kommentar

Les dpreviews artikkel - de aller, aller fleste Canon-objektivene understøtter den nye AF'en - og all nåværende Canon-optikk.

Har ikke tid til det nå, skumleser litt her og der imellom kontorarbeidet, har endel papir som skal leveres snart, få ta meg litt bedre tid senere i kveld :)

Lenke til kommentar

Lens compatibility:

http://www.dpreview....canon-eos-70d/3

Canon has made no fewer than 156 EF lens models in the 26 years since the EOS system first appeared, and it says that 103 of them fully support Dual Pixel CMOS AF, including all current lenses. This means that these lenses only ever use phase detection for live view and movie focusing - there's no need for a slower contrast detection step. The other 53 lenses count as partially supported, which means that for One-Shot AF (either stills or movie) they use a hybrid system with phase detection to determine the initial focus movement, and contrast detection to fine-tune correct focus. The full list of lens compatibility is on Canon's website.

What we don't know anything about, as yet, is how well third party lenses will work.

Kompatibel optikk: http://www.usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/eos/DAF/compatible_lens_chart.pdf

"Alle nyere"

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Absolutt et spennede hus.

Noen ting om knappelayout, størrelse og materialkvalitet?

Det er vel identisk med 60D vil jeg tippe.

edit: En rask tit på dpreview sin gjennomgang kan vi fastslå at huset er ørlite mindre enn 60D, kontrollene er litt anderledes og at det samme byggemateriale som 60D.

Men det er mye snadder her; AF fra 7D, en helt ny sensor og Wifi er de tingene jeg festet meg ved.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men det er mye snadder her; AF fra 7D, en helt ny sensor og Wifi er de tingene jeg festet meg ved.

Litt bedre søker, mikro fokusjustering inn igjen, vesentlig bedre buffer enn D7100. Ser veldig lovende ut og som en verdig konkurrent til D7100. Men fortsatt ikke 60p i Full HD video som Sony og Panasonic har. Det store spørsmålet nå er om sensoren er basert på samme teknologi som før. Det ser ikke slik ut, men vurdering av bildekvalitet og ytelse på høy ISO har jeg ikke funnet ennå.

Edit: Og kanskje det aller viktigste på litt sikt er hva den nye sensoren vil bety for ytlesen til Eos M

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet nå er om sensoren er basert på samme teknologi som før. Det ser ikke slik ut, men vurdering av bildekvalitet og ytelse på høy ISO har jeg ikke funnet ennå.

Ut i fra dpreview og Imaging Resource forteller om sensoren, så er jeg rimelig sikker på at den er helt ny - det er nemlig egentlig en 40Mpx sensor der to og to piksler henger sammen - de opererer seperat i AF modus, og som en når bildet tas.

Jeg vil tro at at det har vært et komplisert design å få til; så det er nok den viktigste forklaringen på at det har tatt så lang tid som det har.

Edit: Og kanskje det aller viktigste på litt sikt er hva den nye sensoren vil bety for ytlesen til Eos M

Neste generasjon EOS M vil være meget interessant; særlig hvis de kommer med en modell med innebygget søker.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg har svirrende rundt i hodet, stort sett alle er enige i at det kommer en 7D mkII, men jeg er litt i tvil.

Det som gjør at jeg er litt i tvil er følgende, Nikon har ikke kommet med en D400 som burde være en direkte konkurrent, både Nikon og Canon har kamera som tilsvarer 7D i fullformat, og 70D er jo egentlig et avansert entusiastkamera.

Jeg har lenge hatt tanken på at 7D egentlig er et enkelt tilfelle.

Vel, jeg håper og tror jeg tar feil, men jeg ser ikke på dette tidspunktet at Canon har behov for og lansere et 7D mkII, det kan forandre seg fort hvis Nikon kommer med en D400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...