Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanskelig å si noe generelt om to prosessorer kontra 1 med mindre man vet hvilke prosessorer det er snakk om.

Den ene prosessoren blir kun brukt til autofokussystemet, og den andre til resten av prosesseringen.

Hvis jeg ikke husker helt på trynet feil har vel canon selv bekreftet at 7Dmk2 kommer

Jeg forstår ikke helt hvorfor du trodde at 70D ville bli noe annet? 70D er ikke samme klassen som 7D. Men jeg våger påstanden at det vil bli betydelig bedre enn gamle 50D. 60D er og bedre enn 50D forresten.

Tor

Akkurat som rykene at 7D mkII kommer har det også vært rykter om at 7D og 60D blir slått sammen og man får kun en linje i semiproff-segmentet igjen.

Edit: ser at spesifikasjonene er satt til CR3, så da er de mer pålitelige, og kameraet blir offisielt 2juli.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på dette intervjuet på dpreview så bekreftet han at det kommer en 70D, men begynte å snakke om fullframe da de spurte om halvprofesjonelle modeller. Ikke akkurat en bekreftelse av 7DMkII slik jeg leser det.

Nei, det var ikke den saken, der er jo ikke snakk om 7D. Det har i tillegg også versert endel rykter om spesifikasjoner på et mk2 hvis jeg husker rett.

Tor

Lenke til kommentar

Den ene prosessoren blir kun brukt til autofokussystemet, og den andre til resten av prosesseringen.

Tja, er ikke det bare 1Dx (som da vel har 3) som har egen for autofokussystemet ? Såvidt jeg husker er det 2 i 7D for å kunne ta unna datamengden på full speed.

Akkurat som rykene at 7D mkII kommer har det også vært rykter om at 7D og 60D blir slått sammen og man får kun en linje i semiproff-segmentet igjen.

Hvor har du de ryktene fra? Det eneste jeg husker i den leia var noen som mente at det ville bli slutt på xxD-serien - noe som ikke stemmer som en ser. Jeg tror bestemt at når canon fremdeles satser på xxD serien er det helt ulogisk å tenke seg at de ikke går videre med 7D og. 7D har vært en megasuksess som nok overgår f.eks 60D. At de i tillegg for å holde på brukerne i den lange ventetiden brukte tid og resurser på den omfattende firmwareoppdateringen sier vel og sitt. Jeg tror at det er kun problemer/forsinkelser med den nye sensorteknologien som er årsaken til at 7Dmk2 enda ikke er lansert, en ny sensor vil jo være hovedgrunnlaget for et mk2.

Canon er rimelig konservative og ser ut til å holde på seriene sine nesten uavhengig av hva andre gjør, og som en ser med bla 100D og 6D så kommer det heller flere speilrefleksnivåer enn det motsatte.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke at 7DMkII må ha to prosessorer; detat 7D har to, sier mer om hvilken teknologi var tilgjengelig da kameraet ble designet, enn hvordan kameraet er designet.

Jeg vil ikke være overrasket om den råseste utgaven av dagens Digit prossesor inneholder 4 kjerner; der hver enkelt er raskere enn en av de som står i 7D.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke at 7DMkII må ha to prosessorer; detat 7D har to, sier mer om hvilken teknologi var tilgjengelig da kameraet ble designet, enn hvordan kameraet er designet.

Jeg vil ikke være overrasket om den råseste utgaven av dagens Digit prossesor inneholder 4 kjerner; der hver enkelt er raskere enn en av de som står i 7D.

1DX har 2 stk Digic 5+ for å ta unna 12bps (pluss en egen Digic 4 for lysmålersystemet). Hvis man regner med minst 10bps for 7Dmk2 så tipper jeg at man må inn med 2 der og, tviler på at det har noen hensikt å kjøre en prosessor helt på grensen (men jeg tror ikke en Digic 5+ klarer den datamengden det vil bli snakk om). Selvsagt kan jeg ta feil, men da antar jeg at man må hoste frem en helt ny prosessor med betydelig mer futt enn Digic 5+. Jeg tror heller ikke at kostnadene med en ekstra prosessor har så mye å si for totalprisen, det er høyprisete produkter på det nivået uansett.

Tor

Lenke til kommentar

1DX har 2 stk Digic 5+ for å ta unna 12bps (pluss en egen Digic 4 for lysmålersystemet).

Ser den. Men så er også 1Dx et kamera der det marketings-messig passer å ha 2 CPU'er. (to er bedre enn en). Etter en nærmere ettertanke, så vil vel også 7DMkII være der ...

Selv om det teknisk sett er billigere å lage en integrrert dual/quad utgave av CPU-en.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel med en-prosessor design, er at det betydelig letter arbeidet for Magic Lantern utviklerne. De har slitt mye med Dual-Digic i 7D, og støtter vel fortsatt ikke så mye på 7D.

+1

Støtte for Magic Lantern er en viktig parameter ved mitt valg av neste kamera.

-k

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i når det gjelder detaljer i arkitetkuren, men vi det vi vet er at Digic IV ikke var rask nok for å håndtere 7D på full hastighet, men 50D og 60D klarte seg med en prosessor. Ingen produsent vil frivillig bruke mer hardware enn nødvendig da det (som nevnt i forrige innlegg) gir en rekke ulemper. Men å gå til to kjerner gir ikke nødvendigvis samme ulemper da to kjerner (som du også skriver) på "lav" frekvens ofte kan gjøre jobben mer effektivt enn en på høy frekvens så lenge jobben egner seg for parallelisering, og det gjør mange bildebhandlingsoppgaver.

Mitt poeng var bare at to prosessorer ikke er noe kvalitetsstempel, det betyr bare at produsenten ikke fikk til det de ville med en prosessor. Prosessorkraft øker generelt raskere enn antall megapiksler og speilets bevegelser setter en praktisk grense for bilde per sekund (som 70D ikke er i nærheten av, men 7DMkII sannsynligvis vil være). Uansett vil "båndbreddekravet" på speilreflekser sannsynligvis dekkes av en enkelt prosessor is stadig større grad. Om 7DMkII (hvis det kommer) fortsatt vil trenge to er selvsagt mulig.

Jeg tror du glemmer det økonomiske aspektet. Det har muligens en egenverdi for Canon å utvikle en ASIC som de må nedbetale gjennom å bruke den i så mange produkter som mulig i så lang tid som mulig. Så lenge noen produkter skal ha mye større båndbredde enn andre så vil det være krevende å bruke samme brikke i begge (vil brukerne godta en EOS-M som er betydelig større og mer batteri-slukende enn konkurentene bare fordi brikken den bruker skal ha kapasitet til å dra rundt på topp-modellene?). Noe fleksibilitet kan nok kjøpes ved å variere klokkefrekvens/spenning og ambisjonene i bildebehandling, men friheten ved å kunne sette inn to (eller flere) brikker er tydeligvis verdifull.

Selv om cpu-design utvikler seg raskere enn sensor-tetthet, så kan dette lett kompenseres ved å innføre mer kompleks bildebehandling (og dermed på en måte status quo hva gjelder behovet for flere brikker). In-camera HDR kan f.eks benytte seg av store mengder regnekraft hvis denne blir gjort tilgjengelig.

Ulempen med flere kjerner på en die kontra flere prosessorer er at dette krever flere ASICer, og når hver ASIC har enorme oppstartskostnader, utviklingstid og usikkerhet så er det ikke nødvendigvis rett for high-end kamera som selger i relativt lave antall.

Jeg er helt enig i at to prosessorer ikke er noe kvalitetsstempel.

Det er opplagt at Canon har brukt 2 brikker i f.eks 7D "frivillig" i så måte at det ville være teknisk mulig å utvikle en enkelt brikke som gjorde samme jobben. At det er teknisk mulig er ikke det samme som at det ville være praktisk/økonomisk fornuftig, eller at produktet ville oppfattes som bedre av kjøperen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

I en diskusjon om hva Canon hypotetisk kunne ha fått til i 7D (eller en evt 7Dmk2) ved å gå for en kontra to cpu-er så må man spesifisere nærmere hvilke cpu-er man ser for seg, og om man evt foreslår å endre kameraets evner.

-k

Lenke til kommentar

I en diskusjon om hva Canon hypotetisk kunne ha fått til i 7D (eller en evt 7Dmk2) ved å gå for en kontra to cpu-er så må man spesifisere nærmere hvilke cpu-er man ser for seg, og om man evt foreslår å endre kameraets evner.

-k

Skal du ha igang en utdypende diskusjon om cpu, klokking, ASIC, etc, får du lage en egen tråd, denne tråden omhandler rykter 2013.

Når det gjelder at 1stk. digit4 er dedikert til autofokus så har jeg lest det en gang i tiden at 7D har det akkurat som 1DmkIV har dette, jeg leste det en eller annen plass når 7D ble lansert.

Lenke til kommentar

Skal du ha igang en utdypende diskusjon om cpu, klokking, ASIC, etc, får du lage en egen tråd, denne tråden omhandler rykter 2013.

Siden temaet ble tatt opp og opplagt er relevant for spekulasjoner om framtidige Canon DSLR så har jeg litt vanskelig for å forstå hvorfor og hvordan du ønsker å separere dette ut i egne tråder.

Hvis du mener at diskusjoner om cpu i Canon DSLR er irrelevant for rykter om framtidige Canon kamera så går jeg ut ifra at du i det minste vil avstå fra å poste om temaet selv...http://www.diskusjon...post&p=20700973

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

quote :

We’ll know tonight

We’ve received word that the new Canon EOS 70D which is right around the corner will set the benchmark for ISO performance from a crop camera.

That bit of information will make a lot of people happy, as it may mean Canon is ready to make a jump back into the top end of sensor and processor development.

We should be seeing sample images within the next 24 hours.

Lenke til kommentar

We’ve received word that the new Canon EOS 70D which is right around the corner will set the benchmark for ISO performance from a crop camera.

Tja, kommer an på om de snakker om jpg rett ut av kameraet eller raw. Er det jpg sier det ikke så mye.

Uansett tviler jeg på at alt annet blir plutselig akterutseilt.

Tor

Lenke til kommentar

Tja, kommer an på om de snakker om jpg rett ut av kameraet eller raw. Er det jpg sier det ikke så mye.

Tor

Vi kan jo håpe.

Husk at sjefen for Canon som drev frem Canon som topp kamera produsent fra starten på digitaliseringen er nå tilbake i sjefstolen (for et år siden) etter å måtte ta en "sideposisjon" i Canon fra 2006 (tror jeg det var) pga. noen business relaterte grunner.

Kanskje han kan få utviklingen i Canon på rett spor igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dvs hvis det nye 7D slår 1D mkIV, som også er et crop-kamera, så vil det jo bli ganske så bra

Det er faktisk et ganske interessant spørsmål selv om 1D mkIV mer eller mindre er erstattet av 1D X. Hvis 70D (som er det som mange tror kommer nå) slår 1D mkIV vil det jo også slå 7D på ren bildekvalitet og Canon vil ha et lite forklaringsproblem hvis de ikke oppgraderer 7D også ganske kjapt.

Om det faktisk blir beste bildekvalitet fra crop spørs nok helt hvem som måler. Er det DxO er det forøvrig ikke 1D mkIV som må slås, men Nikon D5200.

Edit: Ble litt uklart, DxO overall er D5200, på ISO scorer 1D mkIV høyere

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tor

Er det den nye sensoren som blir presentert kan det hende Canon leverer, men enig i at det ikke blir eksepsjonelt, de skal jo bruke denne nye sensoren i endel år og det ville være dumt og levere maksimalt av hva sensoren klarer fra dag 1 :)

We should be seeing sample images within the next 24 hours.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er faktisk et ganske interessant spørsmål selv om 1D mkIV mer eller mindre er erstattet av 1D X. Hvis 70D (som er det som mange tror kommer nå) slår 1D mkIV vil det jo også slå 7D på ren bildekvalitet og Canon vil ha et lite forklaringsproblem hvis de ikke oppgraderer 7D også ganske kjapt.

Var litt kjapp til å lese teksten fra Canonrumors der, så mente 70D, men gjelder jo uansett 7D mkII også..

Det blir spennende å se hva som kommer uansett når det gjelder disse nye crop-husene. Er jo på tide at ISO-egenskapene på de billigere crophusene blir mye bedre, nå som FF-husene til Canon er særdeles gode. Tør jeg si at de er på Nikon-nivå.. uten å bli hengt ut for det? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...