Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Nå har Canon annonsert 11-22 IS STM, det første av tre EOS-M objektiver som sannsynligvis kommer i år.

 

Bilder tatt med objektivet her, ser ikke så halvgæernt ut, rimelig skarpttegnende, selvfølgelig noe avtagende skarphet mot hjørnene og også noe CA, men ikke mer enn man kan forvente.

 

MTF-chart:

130606_canon_efm_1122_03.jpg

 

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM til sammenligning (wide/tele har byttet plass her):

zu6.gif

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Jeg regner dessverre med at en 14-24L prises på ett latterlig nivå. En 16-50L IS kan også være interessant, men regner vel nesten med Canon priser den alt for høyt det første året uansett.

Spent på evt. ytelsen til en eventuell 14-24L, den bør være på høyde med Nikon sin eller bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som det blir en ren erstatter for 60D, og ikke en mer lik 50D/7D. så det tyder på at vi vil se en 7D mkII en eller annen gang.

Jeg vil si 70D er betydelig mer lik 7D enn 60D siden den trolig får samme AF-system og 7fps. Det virker nesten som om den skal konkurrere mot Nikon 7100. Forhåpentligvis får 70D AFMA også. Lite er sagt om bufferstørrelse, men forhåpentligvis er den på lik linje med 7D sin.

 

Dette gjør jo meg svært interessert i hvilke specs en eventuell 7D 2 vil få.

Lenke til kommentar

Jeg vil si 70D er betydelig mer lik 7D enn 60D siden den trolig får samme AF-system og 7fps.

Jeg synes ikke det som har kommet av specs så langt er nok til si hva Canon satser på, forutsatt at det som er lekket stemmer er det 7D nivå på en del ting, men byggekvalitet, hvor god søkeren er, bufferstørrelse, får den AF-justering osv er foreløpig ikke kjent og ganske avgjørende for hvor det havner i bildet.

 

Jeg synes uansett ny oppløsning på sensoren er intereessant, ikke fordi 18MP er for lite, men fordi det tyder på at det kommer en (reelt) ny sensor. Det blir spennende å se hvordan bildekvaliteten er i forhold til D7100 som er det "naturlige" målet for Canon i øyeblikket. Med "bare" 7bps ser det for meg ikke ut som noen 7D-erstatning, men skal Canon ha et kamera som er konkurransedyktig mot D7100 i et par år bør specen være neste på dagens 7D-nivå + forbedret sensor.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg vil si 70D er betydelig mer lik 7D enn 60D siden den trolig får samme AF-system og 7fps. Det virker nesten som om den skal konkurrere mot Nikon 7100. Forhåpentligvis får 70D AFMA også. Lite er sagt om bufferstørrelse, men forhåpentligvis er den på lik linje med 7D sin.

 

 

Jeg vet ikke helt, huset er mer likt 60D en 7D, ser ikke ut som 70D får dobbelt opp mer prosessorer som 7D har, og et helt nytt fokussystem optimalisert for liveview/video bruk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt, huset er mer likt 60D en 7D, ser ikke ut som 70D får dobbelt opp mer prosessorer som 7D har, og et helt nytt fokussystem optimalisert for liveview/video bruk.

 

Fokussystem optimalisert for liveview/video bruk vil nok bli bare viktigere og viktigere uansett nivå for kamera. Doble prosessorer krever mer strøm, mer plass, generer mer varme og øker prisen på kameraet. Er de nødvendige for å ta unna data med ønsket bildefrekvens som på 7D er to nødvendig, men klarer Canon seg med en er det en fordel på de fleste områder.

 

Når en tre år gammel Digic-prosessor greide 18MP og vel 5 bps burde dagens Digic'er fint klare 20MP og 7 bps uten å overanstrenge seg. Dessuten er vel ikke alle detaljer i specen tilgjengelig ennå, men holder det med en prosessor ser jeg det i utgangpunktet som en fordel.

Lenke til kommentar

Fokussystem optimalisert for liveview/video bruk vil nok bli bare viktigere og viktigere uansett nivå for kamera. Doble prosessorer krever mer strøm, mer plass, generer mer varme og øker prisen på kameraet. Er de nødvendige for å ta unna data med ønsket bildefrekvens som på 7D er to nødvendig, men klarer Canon seg med en er det en fordel på de fleste områder.

 

Når en tre år gammel Digic-prosessor greide 18MP og vel 5 bps burde dagens Digic'er fint klare 20MP og 7 bps uten å overanstrenge seg. Dessuten er vel ikke alle detaljer i specen tilgjengelig ennå, men holder det med en prosessor ser jeg det i utgangpunktet som en fordel.

Det er veldig vanskelig å si noe generelt om to prosessorer kontra 1 med mindre man vet hvilke prosessorer det er snakk om. Banalt så kan man selvsagt si at hvis man dobler antallet prosessorer av samme type så kan man gjøre inntil dobbelt så mye jobb og bruke dobbelt så mye energi (sett bort fra energi brukt til interkommunikasjon).

 

 

Det later til at Canon (i det minste delvis) speccer sine prosessorer selv og får dem produsert ett eller annet sted. Dette er en uhyre kostbar og risikabel prosess, og gir bare mening om man planlegger å selge veldig mange av dem (og/eller har god profitt). En måte å bedre lønnsomheten i et slikt prosjekt kan være å lage en "litt treig/billig" prosessor som egner seg for lav-ende (og lav fps) modeller, og så gjenbruke samme design i high-ende (høy fps) modeller. Dette forutsetter at arbeidslasten lar seg fordele mellom 2 eller flere prosessorer.

 

Det å øke antall prosessorer/kjerner har vist seg å være en fin måte å utnytte økt tilgjengelighet av transistorer for oppgaver som lar seg fordele på flere tråder.

 

Poenget mitt er at 2 prosessorer/kjerner _kan_ være billigere og bruke mindre energi enn 1 prosessor/kjerner, alt etter hva man sammeligner. Uten spesifikk kunnskap om Canons trade-off så er vi rimelig i ørska.

 

-k

Lenke til kommentar

20Mpx er en edruelig oppgradering av oppløsningen. Så da er det muligens lov å håpe på en klart forbedret høy ISO ytelse?

Det ser positivt ut dersom ryktene stemmer, men er det den nye sensorgenerasjonen? Eller er det ny mekking av den gamle teknologien. 20 er ihvertfall bedre enn 24.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser ut som det blir en ren erstatter for 60D, og ikke en mer lik 50D/7D. så det tyder på at vi vil se en 7D mkII en eller annen gang.

Hvis jeg ikke husker helt på trynet feil har vel canon selv bekreftet at 7Dmk2 kommer (en eller annen gang), det vil nesten vært en gedigen tabbe om det ikke skjedde. Når mk2 kommer tipper jeg den blir stappet med alt av det beste og raskeste canon har mulighet til. Regn med 10-14 bps, skikkelig buffer, beste autofokus, 2 kort, wifi, osv osv. Blir proff nivå, men uten fast ekstra grep (håper jeg). Behovet for et topp cropkamera vil være like stort i fremtiden som nå. Men regn med at prisen blir et sjokk første året (hvis det da er mulig å bli sjokka av prisene til canon lenger).

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du trodde at 70D ville bli noe annet? 70D er ikke samme klassen som 7D. Men jeg våger påstanden at det vil bli betydelig bedre enn gamle 50D. 60D er og bedre enn 50D forresten.

 

Tor

Lenke til kommentar

En fordel med en-prosessor design, er at det betydelig letter arbeidet for Magic Lantern utviklerne. De har slitt mye med Dual-Digic i 7D, og støtter vel fortsatt ikke så mye på 7D.

Det kjenner jeg ikke til (og bryr meg ikke hva ML holder på med), men regn med at 7Dmk2 også får 2 prosessorer, tror det kan regnes som bankers.

 

Tor

Lenke til kommentar

Uten spesifikk kunnskap om Canons trade-off så er vi rimelig i ørska.

Det er jeg enig i når det gjelder detaljer i arkitetkuren, men vi det vi vet er at Digic IV ikke var rask nok for å håndtere 7D på full hastighet, men 50D og 60D klarte seg med en prosessor. Ingen produsent vil frivillig bruke mer hardware enn nødvendig da det (som nevnt i forrige innlegg) gir en rekke ulemper. Men å gå til to kjerner gir ikke nødvendigvis samme ulemper da to kjerner (som du også skriver) på "lav" frekvens ofte kan gjøre jobben mer effektivt enn en på høy frekvens så lenge jobben egner seg for parallelisering, og det gjør mange bildebhandlingsoppgaver.

 

Mitt poeng var bare at to prosessorer ikke er noe kvalitetsstempel, det betyr bare at produsenten ikke fikk til det de ville med en prosessor. Prosessorkraft øker generelt raskere enn antall megapiksler og speilets bevegelser setter en praktisk grense for bilde per sekund (som 70D ikke er i nærheten av, men 7DMkII sannsynligvis vil være). Uansett vil "båndbreddekravet" på speilreflekser sannsynligvis dekkes av en enkelt prosessor is stadig større grad. Om 7DMkII (hvis det kommer) fortsatt vil trenge to er selvsagt mulig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt på trynet feil har vel canon selv bekreftet at 7Dmk2 kommer (en eller annen gang), det vil nesten vært en gedigen tabbe om det ikke skjedde.

Hvis du tenker på dette intervjuet på dpreview så bekreftet han at det kommer en 70D, men begynte å snakke om fullframe da de spurte om halvprofesjonelle modeller. Ikke akkurat en bekreftelse av 7DMkII slik jeg leser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...