Gå til innhold

Hva vil det si å være intelligent?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men du kan retestes, enten med en annen test, eller med samme test etter 1-2 år (avhengig av hvilken test det er snakk om).

Spørsmålet er hvorfor du vil klage? Det er jo innenfor hva man definerer som øvre normalområde.

Forøvrig: Er dette et resultat du har fått etter testen du gjennomførte på sesjon? Jeg trodde nemlig ikke man fikk ut noen IQ-score fra disse testene, bare tallkarakter fra 1-9 i likhet med alle andre scorer man får på sesjon.

Lenke til kommentar

Kan det være dette?

Kameratene mine gjorde mye mindre lekser, det de lærte var det lærerne våre klarte å få inn i dem. De aller fleste av dem lærte ikke å lære. Etter fullført utdannelsen ble det lite videreutdannelse å få, ett og annet kurs?

Da blir "intelligens" mer et spørsmål om metode

Mann som gjorde alt rett

Siddharta Gautama (trolig 563–483 f.Kr.) var en indisk prins som regnes som stifteren av buddhismen. Siddharta Gautama fikk ærestittelen Buddha, som på sanskrit betyr «den oppvåknede», fordi han ifølge buddhismen på et tidspunkt innså hvordan alt henger sammen og fant en metode for å kunne gjøre slutt på lidelsen i tilværelsen og oppnå nirvana .
Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Kan vi kanskje dreie oss tilbake til tema og la Rosario sin IQ-test ligge?

Jeg er av den oppfatning av at intelligens og en jobb med høy status ikke nødvendigvis har noen sammenheng. En intelligent fyr kan like gjerne være en snekker som en lege. En intelligent mann født i Uganda uten mulighet til å lese til legeutdannelse er ikke noe mindre intelligent enn om han hadde vært født inn i en norsk familie med sterke tradisjoner for legeyrket. Intelligens for meg er evnen til å ta til seg informasjon, tenke rasjonelt og overveie situasjoner og konsekvenser. For en mer intelligent person ser jeg for meg at disse prosessene er lettere og går gjerne uten at personen stopper opp for å tenke på saken. Det er da naturlig at en intelligent person vil kunne hevde seg i livet, fordi han/hun har lettere for å ta til seg og vurdere informasjon, gjerne også raskere. I det store og det hele ser jeg på det som likegyldig hvilken jobb en person har. Personen er fortsatt like intelligent selv om han velger å være en snekker resten av livet istedenfor å bli hjernekirurg med teoretisk fysikk på si. Sistnevnte vil kanskje sitte på mer kunnskap, men er ikke nødvendigvis noe mer intelligent.

Lenke til kommentar

Du sier det omvendte av hva jeg mener

Høy/lav intelligens er ikke noe medfødt (hvis man er normal og ikke medisinsk skadet eller underernært). Det potensialet vi alle har er så stort at det ikke en begrensende faktor.

Sistnevnte vil kanskje sitte på mer kunnskap, men er ikke nødvendigvis noe mer intelligent.

(Det er ikke hastigheten på en PC som bestemmer responstiden for en tekstbehandler, men software'n. Dagers tekstbehandlere er omtrent like rask/treg som min første tekstbehandler)

Hva en lege baserer seg på er ikke intelligens, men kunnskap (der er vi enige).

Det er den kunnskapen som betyr noe, ikke hvor fort man svarer på et spørmål. De gamle er fortsatt eldst.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Du sier det omvendte av hva jeg mener

Ehm, ok.

Høy/lav intelligens er ikke noe medfødt (hvis man er normal og ikke medisinsk skadet eller underernært). Det potensialet vi alle har er så stort at det ikke en begrensende faktor.

Jeg vil gjerne se noen kilder på at dette ikke er noe medfødt. Lengden på armer, ben, nakke hals, penis, fingre, tær er genetisk, arvelig og medfødt. Hele kroppen din er medfødt, og siste jeg sjekket var hjernen en del av kroppen - derav også medfødt. Ja, jeg ser du peker på innlegget mitt og sier at hjerne og intelligens ikke er det samme, og det har du rett i. Men hjernen er ikke en stor klump. Den består av kjempemasse kjempesmå biter, og hvordan disse kjempemange kjempesmå bitene samarbeider avgjør hvor effektiv hjernen er.

(Det er ikke hastigheten på en PC som bestemmer responstiden for en tekstbehandler, men software'n. Dagers tekstbehandlere er omtrent like rask/treg som min første tekstbehandler)

Jeg skulle likt å se deg kjøre Word 2012 på en PC fra 1995 :)

Hva en lege baserer seg på er ikke intelligens, men kunnskap (der er vi enige).

Det er den kunnskapen som betyr noe, ikke hvor fort man svarer på et spørmål. De gamle er fortsatt eldst.

Vi er enige om at en lege baserer seg på kunnskap, men likevel vil en mer intelligent person kunne bruke denne kunnskapen mer effektivt. Om man er lege kan jo nettopp evnen til å svare fort være livsviktig.

Lenke til kommentar

Du mangler begrep for "potensial"?

Opptakskravene til universitet i Kina ble av en journalist beskrevet som å ligge på mastergradsnivå i Storbritannia :(

http://middlekingdom...ish-teacher.htm

A Typical Day in the Life of a Chinese Student

If I had to come up with just one word to describe a typical day in the life of a Chinese student, that word would be exhausting. They generally wake up around 6:30 to 7:00 in the morning and begin classes by 8:00 a.m. In many universities throughout China, classes begin as early as 7:40 in the morning. They will typically attend between four to five 40- to 50-minute periods in the morning, and as many as three to four 40- to 50-minute periods in the afternoon with a ten-minute break between each period. Primary and secondary schools usually close between 4:00 to 5:00 p.m., and many of these students will then attend some extracurricular activity such as music lessons after school before returning home and commencing their homework. Universities also schedule evening classes that typically end around 9:30 p.m. Many schools, including universities, impose mandatory study halls in the late afternoon or evening hours, and attendance is taken by a faculty monitor. The amount of daily homework they receive tends to be massive and students report usually having to stay up until 11:00 p.m. to midnight in order to complete it. Children will often be severely punished by their parents if they are caught "wasting time" by engaging in recreational reading

Gjett hva som skjer her? Kineserne lærer ikke å tenke, men akseptere hva som helst :(

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se deg kjøre Word 2012 på en PC fra 1995 :)

Det ligger i sakens natur at det blir ikke rare responstid med Word 2012 på cloud.

Jeg håper at den kan konkurrere med blyant og notatblokk

Jeg tenker at intelligens er summen av de egenskaper som bestemmer vår funksjonsevne

Mulig hele begrepet er en misforståelse. Jeg oppfatter folk som dum når de går glipp av mere enn halvparten av hva som blir sagt

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opptakskravene til universitet i Kina ble av en journalist beskrevet som å ligge på mastergradsnivå i Storbritannia

En mer intelligent person vil sannsynligvis oppfatte disse kravene som enklere og oppnå enn andre.

Mulig at det hele er en misforståelse.

Jeg oppfatter folk som dum når de går glipp av mere enn halvparten av hva som blir sagt

Når noen går glipp av mer enn halvparten av hva jeg skriver går jeg tilbake og omformulerer meg, i tilfelle feilen ligger hos meg. Jeg insinuerer ikke at de som leser det jeg skriver er dumme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er intelligens?

http://en.wikipedia....ki/Intelligence

Indeed, when two dozen prominent theorists were recently asked to define intelligence, they gave two dozen, somewhat different, definitions.[6][7]

Folk blir mer intelligente?

When IQ tests are revised, they are again standardized using a new sample of test-takers, usually born more recently than the first. Again, the average result is set to 100. However, when the new test subjects take the older tests, in almost every case their average scores are significantly above 100. Test score increases have been continuous and approximately linear from the earliest years of testing to the present.
Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Med det mener jeg evnen til å ikke la følelsene ta fullstendig kontroll over deg i f.eks dramatiske situasjoner.

Har dette noe med tankelivet å gjøre? Har ikke dette mer å gjøre med at en klarer å beherske seg? Jeg er ganske sikker på at det er mange som tradisjonelt blir sett på som intelligente som ikke innehar den evnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Intelligens er evnen til å løse ukjente problemer. Når man har funnet en løsning, så blir løsningen om til kunnskap. Om denne kunnskapen spres videre, så kan den kalles for lærdom eller teori om man vil.

Man kan ha høy IQ og samtidig være analfabet. Hjernens evne er det som skal måle ved en IQ test.

Lenke til kommentar

Når man definerer 100 som middelverdi for en IQ-indeks, og man antar IQ som normalfordelt, spredning ca. 60-140... da betyr 140 noe slikt som 1 av 10.000 i gjennomsnitt (ikke så viktig hva eksakt tall er her)

Hvis man IQ-tester 10.000 elever, 1 får 136-140, 10 får 131-135 osv. ... hva har man funnet svar på egentlig?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Er du intetlignet, slik jeg er, så lærer du første gang du har gjort en feil, om du kommer til skade for å utføre den samme feilen en gang til så er det kun for å sjekke om resultatet fortsatt blir det samme. Teorier skal jo sjekkes nøye før det blir en regel, eller lov. :p

Intelligens er evnen til å på egenhånd tilegne seg evnen til å løse et tidligere ukjent problem ved å bruke kunnskap om andre lignende problemer.

Jo større gap det er mellom de tidligere kjente problemene og det ukjente problemet som løses ved deres kunnskap, og jo større variasjon det er mellom de ukjente oppgavene man klarer å løse, jo mer intelligent er man.

Prøving og feiling er også ok, men det må styres av eksisterende relevant kunnskap, ellers er det kun vill gjetting (men noen ganger kan det være ønskelig for å unngå enkelte typer biaser/skjevhet/fordommer). Spørre eller leite opp ett konkret svar på problemet er heller ikke et tegn på intelligens, da følger man kun en oppskrift, noe de dummeste data program også fint klarer (men det er idiotisk og ikke prøve dette føre man bruker tid på å løse oppgaven).

Endret av kim0085
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...