toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg har tysk 1 og trenger hjelp til å skrive en postkort: Hallo! Hier ist Julia. Heute ist Mittwoch, und ich bin in Bern. Trenger hjelp til (Bern ligger i Sveits). Noen som kan oversette riktig og ikke bruke google translate? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Hallo! Dette er Julia. I dag er det onsdag, og jeg er i Bern. (Bern liegt in der Schweiz) Endret 13. november 2012 av Kevlar Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Hallo! Dette er Julia. I dag er det onsdag, og jeg er i Bern. (Bern liegt in der Schweiz) Ok Takk Er dette riktig da? Das Wetter ist nicht so gut, aber die Menschen sind net. Morgen bin ich wieder in Berlin. Viele Grusse Julia Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 nett der Gruß, die Grüße Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 nett der Gruß, die Grüße Jeg vet at det er nett og har ikke sånn (gravid p) på min tastatur men læreren min sier at man kan også bruke to s'er som Grusse. Men det jeg tenkte på her var måten jeg bygde setningen på? Er det feil med plassering? Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Alle setningene dine er hovedsetninger, så ordstillingen er riktig. Husk omlyd i Grüsse, så ser det greit ut Forresten får jeg frem "ß" med alt gr + s på min PC - kanskje det er samme på din Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Alle setningene dine er hovedsetninger, så ordstillingen er riktig. Husk omlyd i Grüsse, så ser det greit ut Forresten får jeg frem "ß" med alt gr + s på min PC - kanskje det er samme på din Ja det vet jeg, det er vår andre prøve på tysk 1, så det er dårlig skrevet siden det kun er hovedsetninger? Hvordan bør jeg skrive det da? Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 btw her er hele postkortet: Hallo Leopold! Hier ist Julia. Heute ist Mittwoch und ich bin in Bern. Bern liegt in der Schweiz. Das wetter ist nicht so gut, aber die Menschen sind nett. Morgen bin ich wieder in Berlin Viele Grüsse Julia Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Det ser nesten helt fint ut. Mente ikke at det var noe galt med å bruke hovedsetninger. Husk at "Wetter" er et substantiv ... Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Det ser nesten helt fint ut. Mente ikke at det var noe galt med å bruke hovedsetninger. Husk at "Wetter" er et substantiv ... Ja det vet jeg hahah glemte å skrive med stor "W", men noe tips til hva mer jeg kan ta med? Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Du kan jo få med en bisetning og en setning som inneholder futurum, så får du sikkert litt plusspoeng Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Du kan jo få med en bisetning og en setning som inneholder futurum, så får du sikkert litt plusspoeng Ok, men jeg vet ikke hva det er? Kan du gi forslag til hvilken setning? Og hvor jeg burde plassere den? Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 En bisetning er f.eks. en setning som begynner med "dass", "weil" o.l., og futurum er werden+infinitiv-former, som uttrykker fremtid. Hvis du ikke har hørt om det, er det sikkert fordi dere ikke har lært det ennå. Teksten din er helt fin, den Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg har tysk 1 og trenger hjelp til å skrive en postkort: Hallo! Hier ist Julia. Heute ist Mittwoch, und ich bin in Bern. Trenger hjelp til (Bern ligger i Sveits). Noen som kan oversette riktig og ikke bruke google translate? Eg er ikkje tysk og snakkar ikkje god tysk, så skyt meg om eg tar feil, men eg trur det manglar eit subjekt i denne setninga: "Heute is Mittwoch". "Heute" er eit adverb på tysk. Eg trur det må stå "Es ist Mittwoch heute" for at det skal bli riktig. "Morgen bin ich wieder in Berlin." Her tenkjer eg at det må stå "Ich bin morgen wieder in Berlin". No tar eg ikkje stilling til om det er riktig preposisjon som skal stå der. Sjå for deg at du puttar inn eit kva som helst anna adverb i staden for "morgen" i den setninga. "Schnell bin ich wieder in Berlin". "Raskt er jeg videre i Berlin". Den setninga gir lita meining på norsk, og eg trur det er det same på tysk. Endret 13. november 2012 av Magnus_L Lenke til kommentar
malef Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Vaanessas setninger er korrekte. Husk at tysk ikke er norsk Du tenker i og for seg riktig, men slike setninger kan være subjekstløse og ha tidsadverbet på første plass. Adverbet fungerer da som såkalt plassholder slik at kravet om finitt verbal på andreplass i hovedsetningen skal være oppfylt. Endret 13. november 2012 av malef Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 En bisetning er f.eks. en setning som begynner med "dass", "weil" o.l., og futurum er werden+infinitiv-former, som uttrykker fremtid. Hvis du ikke har hørt om det, er det sikkert fordi dere ikke har lært det ennå. Teksten din er helt fin, den Nope vi har ikke lært om det Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Ville ikke tatt med noe du ikke har lært ennå, med mindre du vil gjøre det veldig tydelig at du har fått hjelp Læreren vet som regel sånn ca. hvilket nivå elevene ligger på. Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Ville ikke tatt med noe du ikke har lært ennå, med mindre du vil gjøre det veldig tydelig at du har fått hjelp Læreren vet som regel sånn ca. hvilket nivå elevene ligger på. Vi har egentlig ikke lært å skrive postkort en gang.. men vil ligge litt foran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå