Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli mest mulig avmagra

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Halla folks, jeg er en gutt som sliter å gå opp i vekt. Om jeg spiserer et naturlig tall kalorier så går jeg ikke opp i vekt uansett hvor høyt det tallet er.

Jeg har forhørt meg med lege og legen sier bare at jeg er heldig som ikke er overvektig. Jeg er av typen som starter å prøve forsiktig med å forbedre ting jeg misliker. Funker ikke det, eskalerer jeg og eskalerer til jeg får det som jeg vil.

Planen er nå å sulte seg ned til 50 kg og få en BMI på 15 for å så gå til legen.

Å spørre om hjelp for å gå opp i vekt. Har allerede vært hos ernæringsfysiolog og det hjelper ikke. Dette har ikke noe feil ernæring og gjøre det er rett og slett kroppen som ikke vil lagre overskuddsnæring.

Dette får meg til å bli inspirert til å vinne kampen over kroppen min. Seier er hvis jeg går opp i vekt. Tap er hvis jeg gir opp. Uavgjort er hvis jeg og kroppen min dør(da fikk hverken jeg eller kroppen min som vi ville, noe som gjør meg fornøyd, Det viktigste er ikke å vinne men, og ikke gi seg).

Skulle jeg gå ned til 50 og så gå opp igjen men, ikke passere normalvekta mi vil jeg prøve det samme igjen bare da skal jeg ned til 40.

Hva vil dere kalle dette: Anoreksi, Megareksi eller bare normalt? Anonym poster: 41e80a1e63d88103b86bc91aed94008f Anonym poster: 41e80a1e63d88103b86bc91aed94008f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen din kan sjekke om du har forøyet stoffskifte. Det vil kanskje kunne forklare problemet.

Det er enkelte som rett og slett holder normal vekt enklere enn andre, men du burde uansett ikke spise dårlig mat, for det har sin pris på kroppen selv om det ikke vises i antall kg.

Hvilken kamp er det du mener du må vinne over kroppen ?

Er du så opphengt i å gå opp i vekt at du er villig til å sulte deg for å poengtere dette for legen din slik at vedkommende skal ta deg alvorlig ?

Dette er i såfall en ganske skummel måte å tenke på og som Melvin1907 er inne på så er det kanskje lurt å lufte dette med en psykolog, for jeg tror problemet sitter mer i måten du tenker om deg selv og hva du mener er fornuftige måter å håndtere ting på. Husk at det er en stor belastning for kroppen å være i undervekt, så prosjektetplanen ditt er ikke spesielt lurt med hensyn på det.

Anoreksi er undervekt og megareksi er overvekt. Begge delene er i de ekstreme endene av skalaen.

Kan du gi eksempel på hva du spiser i løpet av en dag ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hva jeg vil kalle dette?

Det er åpenbart ikke normalt, og ikke er det anoreksi eller megareksi. Idioti derimot..

Hva spiser du i løpet av en dag?

Kan godt sette opp en bra matplan for deg, om du gir meg alder,vekt og høyde. :)

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Okei her er det jeg spiste i løpet av i går:

Frokost: en pose chillinøtter 150 g (750Kcal) og en boks med leverpostei (540 Kcal)

Lunsj: en klase bananer 5-6 stk (600 Kcal)

Middag: Halv kilo røkt bacon (1500Kcal)

Kvelds: en pose cashew nøtter ca 100g (500 Kcal)

I tilleg drakk jeg 1.5 L appelsinjuice over en hel dag (670 Kcal)

Totalt: 4560 Kcal

Jeg har bare gått lei av å holde et så høyt næringsinntak over lengre tid, noe jeg har gjort i alle fall en måned nå. Jeg vet også at hvis jeg kutter ned til 1500 Kcal vil jeg verken synke eller øke i vekt heller. Forbrenningen øker bare proposjonalt med næringsinntaket og jeg har prøvd alle trygge måter og føler nå behovet for å bli kreativ.

Er foresten 60Kg og 181 cm høy. Jeg har sjekket næringsopptaket, vitamin og mineral nivåer og alt er helt bra. Fastende stoffskifte er også normalt. Noe som tyder på at kroppen bare skrur opp forbrenningen ved høyt inntak istedet for å lagre.

Tenkte kanskje den vil lære noe av å sulte litt, at det kanskje lønner seg å spare litt til seinere. Anonym poster: 41e80a1e63d88103b86bc91aed94008f

Lenke til kommentar

Hvis du spiser så mye mat daglig i løpet av en mnd og ikke går opp i vekt og ikke har næringopptaksproblemer så må kroppen din være ekstremt tilpassningsdyktig med forbrenningen. Dette burde du kunne måle på kroppstemperaturen din fordi økt forbrenning vil også øke temperaturen din.

Antar at du generelt er aktiv og at du har ganske tynn benbygning. Det er i alle fall det som vanligvis går igjen. I henhold til indisk medisin vil du være det som kallens en pitta/vata konstitusjon, men mye energi og relativt smal kroppsramme.

Du kan gjøre en del ting for å nedregulere stoffskitet. Bl.a. ta godt med kalsiumtilskudd (2-3 gram på kvelden, helst med balanserene mengde magnesium samt D-vitamin og gjerne K-vitaminer for å bedre bruken), det virker dempende.

Du kan også spise soya eller drikke soyamelk som inneholder stoffer som demper stoffskiftet.

Du kan også la være å spise ting som stimulerer som f.eks energidrikker med koffein.

Nå anbefaler jeg ingen å spise junkfood, men det er dokumentert å få folk opp i vekt, men som sagt ville jeg tenkt meg om to ganger får jeg levde på dette.

Styrketrening som andre har vært inne på kan også fungere, men da må du trene hardt (etter at du har lært deg teknikkene godt av kvalifisert trener!) og få ødelagt mye muskelfiber. Det er det som bygger muskler og kan øke vekt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du legger i å trene hardt, men han behøver ikke å slite seg ut fullstendig. Bare han trener regelmessig og har progresjon i treningen, samtidig som han spiser like mye som nå, så vil han gå opp i styrke og muskelmasse. Han må bare gi det tid. Man oppnår ikke drømmevekta på to uker, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du legger i å trene hardt, men han behøver ikke å slite seg ut fullstendig. Bare han trener regelmessig og har progresjon i treningen, samtidig som han spiser like mye som nå, så vil han gå opp i styrke og muskelmasse. Han må bare gi det tid. Man oppnår ikke drømmevekta på to uker, for å si det sånn.

Det har du helt rett i, men forskning viser at hard trening over kort tid vanligvis fungerer like bra som vanlig trening over lengre tid når det kommer til å bygge muskler. Det som trigger muskelbygging er ødelagte muskelfiber, og flere jeg kjenner i miljøet går etter hvor vondt i har i musklene dagen etter trening på hvor vellykket nebrytningen var.

I forhold til at han trenger å spare energi istedet for å bruke den så tror jeg det er den beste treningsformen for han. Hvis han hadde vært overvektig hadde jeg anbefalt han din treningsmetode, så du har rett i din anbefaling for folk flest.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett den forskningen, men hvis han er helt utrent, vil det nok være lite hensiktsmessig å trene seg ihjel på kort tid. Det øker risikoen for skader og overtrening og ødelegger motivasjonen. Det holder ikke å bare trene i en liten periode. Han må endre livsstilen permanent. Muskler og styrke forsvinner med tida uten trening.

Stølhet, eller hvor vondt man har som du sier, er et dårlig mål på hvor god/vellykket treningen var dagen før. Stølhet henger sammen med blant annet oppvarming, hvor ofte og hvordan man trener, antall sett og repetisjoner og hvor vant kroppen er til de øvelsene man tar.

Lenke til kommentar

Det er mange faktorer i dette og miljøene krangler så busta fyker, så dette kommer egentlig til hvem man vil høre på. Så lenge en metode fungerer for noen så vil de fleste anbefale den videre.

Du har helt rett i mange av poengene dine, spesielt det å gradvis tilvenne seg tunge vekter for å unngå skade er veldig viktig. Derfor jeg alltid understreker viktigheten av å få trenere til å lære folk teknikker ordentlig før de trener med frivekter. Maskiner er som regel mye tryggere for nybegynnere fordi det er vanskeligere å trene på seg skader med dem, men man klarer sikker det også hvis man går inn for det.

Lenke til kommentar

Maskiner er tryggere, men ulempen er at kvaliteten på treningen blir dårligere. Det er greit å prøve styrkeapparater til å begynne med, men etter hvert bør man gå over til å ta baseøvelser med frie vekter. I apparater presser/løfter man i en fastlåst bane som er unaturlig for kroppen og man kopler ut støttemuskulaturen. Med frie vekter trener man balansen og støttemusklene også.

Lenke til kommentar

Maskiner er tryggere, men ulempen er at kvaliteten på treningen blir dårligere. Det er greit å prøve styrkeapparater til å begynne med, men etter hvert bør man gå over til å ta baseøvelser med frie vekter. I apparater presser/løfter man i en fastlåst bane som er unaturlig for kroppen og man kopler ut støttemuskulaturen. Med frie vekter trener man balansen og støttemusklene også.

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Greit folkens, jeg har spist helt vanlig mat til 2000 Kcal. Dette er relativt lite, så jeg fikk en kjempe idee. Å drikke 1.9L ublannet firstprice på 6500 Kcal tilsammen.

Dette har jeg gjort i to dager, altså 8500 Kcal per dag. Og har da hatt et inntak på 17000 Kcal over to dager. Vekten er uendret, verken mer eller mindre avføring eller urin enn vanlig. Jeg er sikker på at 99% av all saften ble absorbert. Jeg er også helt sikker på at eneste måten det sukkeret har forlatt kroppen er som CO2 og vann.

Aktivitetsnivå har vært null og niks. Bivirkninger jeg har merket er ekstrem tretthet, at leveren "hopper", feber og buksmerter.

Jeg er helt sikker på at kroppen bare har skrudd "forbrenningsovnene" på full guffe. Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre. Eneste løsningen jeg kan se for meg er enzymhemmere. Finnes det daglig dagse kjemikalier som hemmer forbrenningen?

Feks: Nikotin, Aceton, Metanol, Zalo og de baner? Anonym poster: 41e80a1e63d88103b86bc91aed94008f

Lenke til kommentar

Zalo? Metanol?!

Nå må du ta deg sammen. Istedenfor å drikke latterlige mengder saft, spise usaklig mye nøtter og bacon, så får du heller prøve å spise ORDENTLIG mat. Kjøtt(hvitt og rødt) ,fisk, grove kornprodukter, forskjellig type poteter osv. Kan med fordel drikke en god del melk, da det også inneholder mye viktige næringsstoffer. Selvom det kanskje ikke blir mangel på kalorier på måten du driver på nå, så er kroppen litt mer komplisert enn som så, og du sitter nok med mangel på et ti-talls vitaminer,mineraler og næringsstoffer kroppen din trenger.

Jeg er ingen lege, så jeg kan ikke uttale meg om du virkelig har en sykdom som gir deg meget høy forbrenning, men du får hvertfall prøve å spise ordentlig før du konkluderer med å enten "avmagre" deg eller vurderer å drikke metanol.

Lenke til kommentar

Har glemt å nevne at jeg tar multi vitamin og mineral tilskudd.

Spiste et normalt kosthold før, helt til jeg bestemte meg for å begynne gjøre noe med mangelen på resultater.

Men hva får deg til å tro at å spise "ordentlig mat", som jeg kaller næringsfattig får deg til å øke i vekt? Selvsagt hvis man ser mye på hva ukeblader og sånt skriver så kan man jo innbilde seg at noe mat er ordentlig mat og annen mat er ikke-ordentlig mat.. Skal nevnes at jeg ikke spiser så "ensidig" som det kommer fram i postene mine.

Hvis noen har peiling på kosthold så er det vell egentlig meg. Kostholdet er ikke problemet, det er forbrenninga.

Jeg er ute etter måter å knekke forbrenninga, pøse på med mer ikke-ordentlig eller ordentlig mat er som å hive bensin på bålet. Anonym poster: 41e80a1e63d88103b86bc91aed94008f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...