Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen fryser

Anbefalte innlegg

Hei

Helt siden jeg skiftet skjermkort for en stund siden så har datamaskinen min sluttet å fungere ofte når jeg spiller. Nå nylig kjøpte jeg meg call of duty black ops 2, hver gang jeg er ferdig med en runde på multiplayer så går den tilbake med oppsummeringen om runden, også får jeg bare svart skjerm, lydene spiller i en loop. Ingenting fungerer, jeg kan ikke gå ut av programmet, ingenting, datamaskinen bare fryser helt 100% og det eneste jeg kan gjør er å restarte, enten ved å dra ut strømmen som jeg gjør eller ved restart button. Dette er vel skadelig for datamaskinen, det tror jeg virkelig, det skjer ofte. Skjedde aldri før jeg skiftet skjermkort. Specsa er nedenfor

Operating System

MS Windows 7 32-bit SP1

CPU

Intel Core 2 Duo E8600 @ 3.33GHz 38 °C

Wolfdale 45nm Technology

RAM

12.0GB Dual-Channel DDR2 @ 333MHz (5-5-5-15)

Motherboard

ASUSTeK Computer INC. P5Q-PRO (LGA 775) 30 °C

Graphics

BenQ GL2450H @ 1920x1080

AMD Radeon HD 7900 Series

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket HD 79xx skjermkort er det snakk om her? Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor du har 12GB RAM når Windows 32-bit kun kan utnytte 4GB av disse, så du har 8GB RAM som ikke kan brukes.

Dette at PC'en låser seg helt, kan skyldes at det er ikke nok RAM tilgjengelig for WIndows med et skjermkort med mye VRAM. Har det hovedkortet siste BIOS forresten som er versjon 1613?

Du bruker siste versjon av skjermkort drivere? Og en annen ting, de gamle driverne ble av-installert før du satte inn det nye skjermkortet og så installerte du nye drivere?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hvilket HD 79xx skjermkort er det snakk om her? Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor du har 12GB RAM når Windows 32-bit kun kan utnytte 4GB av disse, så du har 8GB RAM som ikke kan brukes.

Dette at PC'en låser seg helt, kan skyldes at det er ikke nok RAM tilgjengelig for WIndows med et skjermkort med mye VRAM. Har det hovedkortet siste BIOS forresten som er versjon 1613?

Du bruker siste versjon av skjermkort drivere? Og en annen ting, de gamle driverne ble av-installert før du satte inn det nye skjermkortet og så installerte du nye drivere?

Hvor finner jeg ut hvilken versjon den har? Jeg lastet ned noe til BIOS tidligere idag, og det skjermkortet det er snakk om er HD 7970. Hva mener du med at det ikke er nok RAM tilgjengelig for Windows?

Lenke til kommentar

Du har 32 bit av windows = kan ikke bruke mer enn 3-4gb ram/arbeidsminne.

Prøv å bytte ut til 64bit versjon av windows. Kan hende det løser det hele. Tror du har for kraftig hardware i forhold til hva software klarer å utnytte

Kan det være det? Er du helt sikker på det?

Lenke til kommentar

Men forbehold om at jeg tar feil, så regner Windows 32-bit med alt minnet du har, dette innkluderer også VRAM for skjemrkortet. Så har du et HD 7970 med 2GB VRAM, pluss 12GB RAM som du har, er det totalt 14GB minne.

Men Windows 32-bit kan kun benytte maks 4GB minne, så du har minst 8GB RAM som er i PC'en som ikke blir utnyttet. Og hvis Windows regner med 2GB VRAM på skjemrkortet, sitter du igjen med 2GB RAM DDR2 som Windows faktisk kan utnytte når du spiller. Når dette er fullt, skal swap filen brukes, men da en swap fil er mye tregere enn RAM fordi den ligger på hard disken, vil du i beste fall oppleve haklking i spill og programmer da det leses og skrives mye til hard disken. I verste fall, kan du enten oppleve at PC'en fryser eller du får BSOD.

Hardwaren din er ikke for kraftig for Winodws 7 32-bit, det eneste er at Windows 7 32-bit ikke kan bruke mer enn 4GB av alt minnet (RAM) som du har i PC'en. Windows 7 Ultimate 64-bit har en begrensing på 192GB RAM, litt av en foskjell ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...