Gå til innhold

Fortjener Trond Ali Linstad Kongens fortjenestemedalje?

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

74 stemmer

1. 1. Burde Linstad få fortjenestemedaljen?

• Ja
      20
    • Nei
      47
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

Så fordi kongen ga homohatere medaljen i fortiden skal det liksom være en unskyldning for at homohatere skal få medaljen i dag? Det er jo heller ikke så rart.. innstiftelsen ble innført først i 1908, og homofili ble ikke lovlig før på 1970-tallet. Ting utvikler seg heldigvis.

Selvsagt. Men poenget er at denne fortiden var så sent som i fjor. Da fikk Karl Johan Hallaråker fortjenestemedaljen, og han fikk den i gull. Han er åpen og uttalt homo- og abortmotstander også, forskjellen på ham og Linstad er at han er på Israels side. Og at han ytret sine meninger på jobb som generalsekretær i Misjonsforbundet. Han har endog for å gjøre parallellen enda mer ironisk vært generalsekretær i Muhammedanermisjonen, som hadde som oppgave å frelse disse vantro muslimene...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er flink til å slenge ut fornærmelsar, turbonello, men du argumenterer ikkje :) Er det ein måte å snike seg unna på?

Det er jo ikke noe vits i å diskutere når det du skriver i seg selv er et godt argument for å endre regelverket slik at humanistskolen kan starte opp og få statstøtte. Det sosialistene er redde for er at de private skolene blir bedre enn de offentlige. De ser på konkuranse på dette området som noe skummelt.

Dessuten finnes det INGEN god grunn what so ever til å kun gi statstøtte til religiøse skoler og ikke til skoler som er basert på et humanistisk livssyn. (Om man ikke ønsker å bremse utviklingen.)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg synes nå egentlig kongen er ekstremt flink til å ikke drite seg ut i forhold til en hvilken som helst politiker. Om politikere skulle bli president i steden tror jeg vi ville sett mange flere oppslag og mer oppstuss. Både fordi politikeren i større grad vil være "sines" president og dermed veldig farget av eget ståsted, og fordi veldig mange vil se seg tjent med å grave opp dritt på presidenten, rettmessig eller ikke.

Jeg tar kongehuset og tradisjonene over enda en selvhøytidelig pratmaker anyday.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes nå egentlig kongen er ekstremt flink til å ikke drite seg ut i forhold til en hvilken som helst politiker.

Det er fordi kongen har mer ressurser enn en hvilken som helst politiker. Han har flere ansatte som har som oppgave å veilede og sørge for at han ikke driter seg ut. Det har ikke de fleste politikere.

Jeg tar en demokratisk valgt person over en selvhøytidelig adelsperson som kun har prestert å bli født ut av riktig kvinne til riktig tid.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes nå egentlig kongen er ekstremt flink til å ikke drite seg ut i forhold til en hvilken som helst politiker.

Det er fordi han bare er en helt vanlig mann uten noen spesielle politiske oppfatninger. Han er en av oss.

Hadde du eller jeg vært konge, og vi ble anbefalt å ikke uttale noe politisk og sånt, men bare kle oss pent og holde en høy stil, så ville vi klart det også.

Men nå er det vel også delte meninger om dette også. Alt går på skjønn. Mange mennesker (jeg er ikke en av dem) ler av kongens mange talefeil etc. At han ikke klarer å holde en tale uten å konstant se ned på arket sitt... Det er svært mye man kunne ha "tatt" Kongen på også, dersom det var aktuelt... Dersom han var en autoritetsperson på den måten at han faktisk hadde hatt reel makt.

Om politikere skulle bli president i steden tror jeg vi ville sett mange flere oppslag og mer oppstuss.

Det tror jeg ikke... Ikke noe mer enn i dag.

Det er i alle fall mer realt og ærlig å ha et motsigelsesfritt system som er det det utgir seg for å være.

Vi er egentlig ikke et monarki i ordets rette betydning. I et monarki ville kongen hatt en reel politisk makt.

Han har ingen ting. Han har ikke engang rett til å stemme på den politikken han ønsker...

Både fordi politikeren i større grad vil være "sines" president og dermed veldig farget av eget ståsted, og fordi veldig mange vil se seg tjent med å grave opp dritt på presidenten, rettmessig eller ikke.

Jeg tar kongehuset og tradisjonene over enda en selvhøytidelig pratmaker anyday.

Jeg vil ha et folkevalgt statsoverhode... Om dette overhodet blir kritisert gjør meg ingen ting. Dagens Konge blir også kritisert, og alt det kongefamilien forøvrig gjør, er stadig i Se og Hør... Og de er vanlige mennesker som driter seg ut en gang i blandt de også...

Hva med for eksempel Marthas engleskole? Er ikke akkurat noe alle er enige i og beundrer... Det er mange som irriterer seg over det... =) De har heller ikke noe særlig valg. En president, og hans eller hennes familie har i alle fall et valg. De kan velge å bli offentlige personer eller ikke. Jeg syntes det er mye bedre i det moderne samfunnet vi lever i.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Men poenget er at denne fortiden var så sent som i fjor. Da fikk Karl Johan Hallaråker fortjenestemedaljen, og han fikk den i gull. Han er åpen og uttalt homo- og abortmotstander også, forskjellen på ham og Linstad er at han er på Israels side. Og at han ytret sine meninger på jobb som generalsekretær i Misjonsforbundet. Han har endog for å gjøre parallellen enda mer ironisk vært generalsekretær i Muhammedanermisjonen, som hadde som oppgave å frelse disse vantro muslimene...

Det sies egentlig mer om hvilken vits denne fortjenestesmedaljen er. Selvfølgelig fortjener han den like lite som Lindstad.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at den offentlige skule er humanistisk så er det vell lite grunnlag for å starte humanistiske friskular :) Den vil jo i såfall være kliss lik den offentlige skule, bære med færre elevar.. forstår godt at staten ikkje vil ha ein slik konkurrent, då er det like greit å holde alle barna på ein plass.

Ser poenget ditt, er ikkje verdt å splitte opp eit lokalsamfunn for å starte ein kopi av den offentlige skule. Dei kristne privatskulane er små, og dei samlar ofte få personar frå kvar bygd til ein skule på 100-150 elevar, det splittar ikkje opp lokalmiljøa :)

Den offentlige skolen er nok mer sekulær enn den er humanistisk...?

Humanisme er et sekulært livssyn.

Les mer om problematikken her:

http://www.humanistskolen.no/

Humanistskolen vil dessuten ha et litt annet innhold enn den offentlige skolen.

Filosofi er et eget fag, og så videre.

Her er mer stoff på verdidebatt.no:

http://www.verdideba...7/thread212304/

...

Det blir ingen kopi av den offentlige skolen. Bare et bedre alternativ for de foreldrene som ønsker at barna sine skal gå på en skole som lærer bort i god tradisjonell humanistisk ånd. (Eller som selv ønsker å gå på en slik)

Sitat:

"Hvis foreldre med et ikke-religiøst humanistisk livssyn vil starte skole for å gi barna sine den oppdragelsen de ønsker, så må de selvsagt få støtte til det.

Utdanningsdirektoratet har gitt avslag på en søknad om å starte privatskole fra en gruppe som ønsker å starte en humanistisk skole i Oslo. Privatskoleloven gir adgang til å starte skoler med offentlig støtte dersom de er et religiøst eller pedagogisk alternativ. Direktoratet mener at humanisme ikke er en religion, og har derfor gitt avslag.

Noen vil kanskje mene at den offentlige skolen er humanistisk nok. Men det mener ikke foreldrene som står bak denne nye skolen. De vil ha en skole der det ikke undervises i RLE-faget, men i filosofi. De vil ha en skole som ikke inviterer til skolegudstjenester. Og de vil at kritisk tenkning og filosofi skal gjennomsyre undervisningen i alle fag."

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er mer stoff på verdidebatt.no:

http://www.verdideba...7/thread212304/

Dørum er globalist (En Verden - Odd Einar Dørum ny president i Én Verden). Humanist er infiltrert av globalister (John Færseth = globalistisk aktivist, hvis man lurer på hva det er). Hva er formålet med Humanist-skolen? Selvfølgelig er det å få flere skoler under globalistisk eierskap.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dørum er globalist (En Verden - Odd Einar Dørum ny president i Én Verden). Humanist er infiltrert av globalister (John Færseth = globalistisk aktivist, hvis man lurer på hva det er). Hva er formålet med Humanist-skolen? Selvfølgelig er det å få flere skoler under globalistisk eierskap.

Jeg er globalist selv jeg... Så det... Til det andre du sier: Selvsagt er ikke det formålet... Du har vel ikke mulighet til å komme med noe fornuftig for en gangs skyld vel?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall glad for at Slottet nå har besluttet å slette medaljen til Ali Linstad. Desto færre gærninger som får denne medaljen desto bedre.

http://www.dagbladet...tisme/24384986/

Desverre er det vel for mye forlangt at det også skal ramme kristne rabulister i fremtiden. Men det blir spennende å se om det setter noen presedens. Medaljerådets medlemmer er vel blitt skuddredde for en tid framover, uansett, og vil tenke seg om to ganger før de gir en anbefaling det kan bli strid om.

Lenke til kommentar

Nå blir det vel en folkesport fremover å grave frem kompromiterende stoff i ettertid om medaljemottakere?

Sånn sett spørs det om det var særlig lurt å gjøre om reglene (mars 2012) vedr. medaljen, for å kunne ta den tilbake senere. Rundt 3-400 mennesker får denne hvert år, og disse kan jo gjøre seg "skylidg" i litt av hvert på et tidspunkt.

Hva om Lommemannen satt på en medalje for sitt arbeide med barn & unge innen motorsport el.? Skulle han fratas den senere når han ble dømt for utukt osv.?

Kongen kan få mye å gjøre etterhvert.

Men for Linstad-saken er det jo litt anderledes, han "straffes" for noe de burde visst på forhånd. Han har ikke gjort noe galt i ettertid som gjør at han burde miste den.

Flaut.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Ja, vi har jo for eksempel den beryktede vannverkssjefen som fikk medaljen for "sitt arbeid med vann og kloakk gjennom 25 år" og så ble dømt til fengsel for grov korrupsjon...

Den saken var jo spesiell fordi medaljen ble gitt med direkte tilknyttning til forhold han senere ble dømt for.

Og det var vel i forbindelse med den påfølgende mediastormen at slottet følte seg tvunget til å innføre denne tilbakekallelse-paragrafen.

Men jeg mener det uansett er uholdbart å slå inn på den veien. For å si det sånn, all den tid kongen er i god tro på tidspunktet når medaljen utdeles, så får det bli med det.

Det blir fort mye tøv og støy hvis man skal fotfølge og nærmest sitte med hjertet i halsen for år fremover, på enhver som har fått denne metallbiten.

Lenke til kommentar

Desverre er det vel for mye forlangt at det også skal ramme kristne rabulister i fremtiden. Men det blir spennende å se om det setter noen presedens. Medaljerådets medlemmer er vel blitt skuddredde for en tid framover, uansett, og vil tenke seg om to ganger før de gir en anbefaling det kan bli strid om.

Geir
:)

Vel, vi får se og håpe. Er tydeligvis endel høyst tvilsomme utnevnelser tilbake i tid som man kan sette store spørsmålstegn ved. Men man kan vel uansett ikke få gjort noe med dem. Men det man
får
gjort noe med er å være mer kritisk i fremtiden.
Lenke til kommentar

Det blir fort mye tøv og støy hvis man skal fotfølge og nærmest sitte med hjertet i halsen for år fremover, på enhver som har fått denne metallbiten.

Nå kan jeg ikke akkurat se at man skal sitte "med hjertet i halsen" pga. slikt!?. Hva med bare å oppføre seg normalt? "Hmm, hadde egentlig tenkt å gjøre innbrudd ikveld men med tanke på at jeg fikk kongens hedersmedalje i sølv for to år siden så er det nok best jeg dropper det.."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...