Gå til innhold

Fortjener Trond Ali Linstad Kongens fortjenestemedalje?

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

74 stemmer

1. 1. Burde Linstad få fortjenestemedaljen?

• Ja
      20
    • Nei
      47
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

Altså ræva smak, i så fall er vi enige.

Meninger er som rasshull, alle sammen har et og alle tror at deres ikke stinker.

Jeg postet det nettopp for å fremkalle slike reaksjoner som du har vist hvor det er fullstendig uakseptabelt å stille spørsmål med selv de mest åpenbare løgner som jødene serverer og som en referanse til det TWA kaller en "feil" måte å mislike jøder på kontra en akseptabel en som er kun det å protestere mot okkupasjonen av palestina uten å se på de underliggende årsaker.

Lindstad misliker jøder på "feil" måte fordi at han ber folk være kritisk til jøder som er i posisjoner av makt i vestlige samfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det får "Den åttende profet" eventuelt bekrefte. I så fall, hva mener han er galt med måten han ikke liker dem på? Finnes det noen god måte å mislike jøder?

Tja, om jeg hadde hatet deg pga. din fødsel, så kanskje jeg hadde holdt kjeft om det og ikke nødvendigvis hadde proklamert min misnøye til den brede befolkning?
Lenke til kommentar

Man kan la være å annonsere det i de brede lag, ja, men bortsett fra at vi slipper å forholde oss til det da, hvorfor er det bedre?

Jeg ser ikke helt poenget med å spre edder og galle offentlig på den måten. Er det for at han selv skal føle seg bedre? Er det for å få andre til å føle seg dårlige? Jeg klarer ikke å finne en intelligent, rasjonell grunn for slik oppførsel.
Lenke til kommentar

Det får "Den åttende profet" eventuelt bekrefte. I så fall, hva mener han er galt med måten han ikke liker dem på? Finnes det noen god måte å mislike jøder?

Geir :)

Trodde det var åpenbart. Sikkert mange som går rundt og "misliker" et eller annet, noe som er et ganske mildt ord. Linstad derimot går hardt ut offentlig mot jøder og advarer mot dem i mange artikler, ganske klar rasisme. Men det er som sagt bare en liten del av bildet. Han støtter diktatur-regimet i Iran og den tidligere lederen Khomeini, han støttet dødsdommen mot Salman Rushdie, han fordømmer homofile som perverse. Han er rett og slett tvers gjennom uspiselig, han er fylt av hat mot bestemte grupper av personer. Bare en person med en klar agenda kan greie å antyde at den eneste grunnen til at han ikke fikk medaljen er at han "misliker" jøder. Når man bruker "ytringsfrihet" til å spre hat, er en ting å tolerere det, men et av kravene for medaljen er noe sånt som at han må kunne stå som et forbilde for andre, og det kravet stryker han glatt på, og dermed ingen medalje.

Endret av Den åttende profet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

..., men et av kravene for medaljen er noe sånt som at han må kunne stå som et forbilde for andre, og det kravet stryker han glatt på, og dermed ingen medalje.

Nja. Som jeg forstår det så er det ett av fire alternative kriterier. Man behøver ikke å oppfylle alle. (Det skulle godt gjøres.) Det siste punktet om en "livsinnsats som kan stå som eksempel for andre" er for å fange opp de som ikke passer helt med en av de tre første, som er mer konkrete.

Nå sier Slottet i sin pressemelding at de har «heftet oss ved skriftlige ytringer som synes egnet til å mistenkeliggjøre jøder som folkegruppe og som minner om den spesielle floraen av stigmatiserende konspirasjonsteorier om det jødiske folk.» og videre på språkbruk «som kan fremstå som stigmatisering av homofile.»

Som tidligere sagt er det flere klarttalende homomotstandere blant tidligere medaljemottakere. Det har ikke skapt bruduljer før. Noe er åpenbart anderledes denne gangen, og da står vi vel igjen med jødehetsen...

Og ja, misliker er et mildt ord. Men Linstad har vel aldri sagt han hater dem, det er nettopp konspirasjonsaktige teorier han har lansert.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Linstad derimot går hardt ut offentlig mot jøder og advarer mot dem i mange artikler, ganske klar rasisme.

Hvorfor er det "rasisme" å advare mot jøder ? Jøder er forøvrig ikke noe rase.

Med din logikk så ville det være "rasisme" å advare folk mot mafiaen også, eller en hvilken som helst annen gruppe kriminelle.

han er fylt av hat mot bestemte grupper av personer. Bare en person med en klar agenda kan greie å antyde at den eneste grunnen til at han ikke fikk medaljen er at han "misliker" jøder. Når man bruker "ytringsfrihet" til å spre hat, er en ting å tolerere det, men et av kravene for medaljen er noe sånt som at han må kunne stå som et forbilde for andre, og det kravet stryker han glatt på, og dermed ingen medalje.

Og med hvilken rett tar du deg den frihet å avgjøre at han er fylt av hat mot bestemte folkegrupper ?

Å si sannheten om jødene, eller å si at han misliker jødene, er ikke automatisk uttrykk for hat. Det kunne jo være at han vet noe om jødene som ikke du vet.

Og det er fult lovlig å gi utrykk for dette, det er det som er ytringsfrihet.

Dette handler forøvrig ikke lenger om hvorvidt han fortjener medaljen, det handler om å holde et løfte. Som Harald selvfølgelig burde gjøre, og ikke latt seg presse av jødene og deres lakeier til å bryte et løfte om å gi Linstad denne medaljen.

Lenke til kommentar

Å diskutere med en innbitt konspirasjonsteoretiker og kreasjonist som Baltus har i hvert fall ingenting for seg. Nøyer meg med å konstatere at flertallet av befolkningen, ordføreren i Oslo og Kong Harald er enige om at mannen ikke fortjener en medalje. Så får dere som er uenige, fortsette å være uenige. Det finnes ingen lover mot det i Norge, men det gjør det derimot i idealstaten til Linstad, nemlig Iran.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det holder - for min del - at kongen mener han ikke fortjener den. Hva Stang måtte mene får være hans sak. Det vi diskuterer i denne tråden dreier seg i stor grad om vår respekt for medaljen som tilskuere. Om vi kan ha respekt for en medalje som tildeles en som ønsker diktatur og prestestyre.

Det vet jeg ikke, det får den enkelte vurdere. Men jeg vet at jeg ville ha respekt for den som delte ut medaljen til en meningsmotstander, om den ellers var fortjent. Det kan selvsagt diskuteres, men det er en separat problemstilling.

Og du har helt rett: Vi har ingen lover mot å være uenige eller uttrykke uenighet i Norge. Det er et gode som også bør gjelde Linstad. At det er slik i Iran bør være et tankekors for Linstad, men vedkommer ikke meg eller de andre som er uenige med deg. Vi vil nemlig ikke ha iranske tilstander i Norge, vi vil ha liberale tilstander bygget på ytrings- og meningsfrihet. Da må det være legitimt å propagandere for kommunisme eller nasjonalisme eller islamisme eller [sett inn -isme du eller jeg ikke liker], og allikevel få en pris for din innsats på andre områder.

Fortjenestemedaljen går til folk for lang og tro tjeneste innen næringsliv eller organisasjoner. Det har aldri vært noe krav at man skulle gå mottakerens liv utenom dette i sømmene. Paragraf 7 ble opprettet for å fange opp dem som viste seg å ha ikke fortjent medaljen etter begrunnelsen. Nå brukes den til å bedømme ideologisk "verdighet". Det synes jeg er uheldig og dumt. Ikke på langt nær så dumt som det samfunnet Linstad ønsker seg, men allikevel et skritt i uheldig retning: Nemlig at det er noen holdninger som samfunnet mener er så upassende å ytre at personen må ekskluderes fra det gode selskap, selv når vedkommende har gjort en fortjenestefull innsats i samfunnet.

Edit: Det er mitt anliggende her, akkurat som det var det som admin for forumet. Alle ytringer (dog begrenset av lovverket, som jeg ikke nødvendigvis er enig i) skulle få plass, og alle som ytret disse på seriøst vis skulle få samme anledning og respekt av oss som drev forumet. Fra kommunister til nasjonalister, fra islamister til karikaturtegnere.)

Så fikk den enkelte gjøre seg opp sin mening og eventuelt argumentere i mot. Vi som ledere i dette nettsamfunnet skulle ikke ta stilling eller forskjellsbehandle på bakgrunn av ytringer eller ideologi. Mange av forumets beste og mest konstruktive medlemmer har vært rykende uenige med meg og stått for totalitære holdninger. Jeg ville ikke nektet dem prisen for langvarig forumaktivitet (om vi hadde en slik) av den grunn.

Og slik synes jeg det norske samfunnet burde fungere også. Det er mange meninger der ute jeg synes er gale, og vil argumentere imot, men ikke ved å gjøre meningsbærerne til annerangs borgere.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

kissinger-300x200.jpg

Fikk Nobelpris i 1974

http://en.wikipedia....nd_associations

He was awarded the 1973 Nobel Peace Prize for helping to establish a ceasefire and U.S. withdrawal from Vietnam. The ceasefire, however, was not durable.[20] As National Security Advisor, in 1974 Kissinger directed the much-debated National Security Study Memorandum 200.

Ikke bare nobelpris heller :)

][/b]http://en.wikipedia....nd_associations

Awards, honors and associations

In 1973, Kissinger, while serving as the United States Secretary of State, and Le Duc Tho were awarded the Nobel Peace Prize for the Paris Peace Accords of 1973, "intended to bring about a cease-fire in the Vietnam war and a withdrawal of the American forces," Unlike Tho, who refused the prize because Vietnam was still at war, Kissinger accepted it.

In 1976, Kissinger was named as the first honorary member of the Harlem Globetrotters.

On January 13, 1977, Kissinger was presented with the Presidential Medal of Freedom by President Gerald Ford.

In 1980, Kissinger won the National Book Award in History[a] for the first volume of his memoirs, The White House Years.[93]

In 1995, he was appointed an honorary Knight Commander of the Order of the British Empire.[94]

In 1998, Kissinger became an honorary citizen of Fürth, Germany, his hometown. He has been a lifelong supporter of the Spielvereinigung Greuther Fürth football club and is now an honorary member and has lifetime season tickets [3]. He served as Chancellor of the College of William and Mary from February 10, 2001 to the summer of 2005.

In 2000, Kissinger was awarded the Sylvanus Thayer Award at the United States Military Academy, West Point, NY.

Since 2000, he is the 'honorary member' of the International Olympic Committee.

In 2005, Kissinger was awarded a Gold Medal at the annual Queen Sofia Spanish Institute Gold Medal Gala.

In April 2006, Kissinger received the Woodrow Wilson Award for Public Service from the Woodrow Wilson Center of the Smithsonian Institution.

In June 2007, Kissinger received the Hopkins-Nanjing Award for his contributions to reestablishing Sino–American relations. This award was presented by the presidents of Nanjing University, Chen Jun, and of Johns Hopkins University, William Brody, during the 20th anniversary celebration of the Johns Hopkins University—Nanjing University Center for Chinese and American Studies also known as the Hopkins–Nanjing Center.

In September 2007, Kissinger was honored as Grand Marshal of the German-American Steuben Parade in New York City. He was celebrated by tens of thousands of spectators on Fifth Avenue. Former German Chancellor Helmut Kohl was supposed to be a co-Grand Marshal, but had to cancel due to health problems. Kohl was represented by Klaus Scharioth, German Ambassador in Washington, who led the Steuben Parade with Kissinger.

He was honored as the first recipient of the Ewald von Kleist Award of the Munich Conference on Security Policy.

In June 2011, Kissinger was honored by the American Council on Germany with a McCloy Lifetime Achievement Award for his contribution to transatlantic relations.

March 1, 2012 he was awarded the President's Medal, the highest award of the State of Israel.

Kissinger is known to be a member of the following groups:

Aspen Institute[95]

Bilderberg Group[96][97]

Bohemian Club[98]

Council on Foreign Relations[99]

Men Henry Kissinger bør vel strengt tatt strippes for alle disse prisene som ettersøkt krigsforbryter?

http://en.wikipedia....nd_associations

The CIA, acting under the approval of the 40 committee (which Kissinger chaired), was involved in various covert actions in Chile during this period: It tried to buy off the Chilean Congress to prevent Allende's appointment, worked to sway public opinion against him to prevent his election, and financed protests designed to bring the country to a stand-still and make him resign. The most expeditious way to prevent Allende from assuming office was somehow to convince the Chilean congress to confirm Jorge Alessandri as the winner of the election. Once elected by the congress, Alessandri—a party to the plot through intermediaries—was prepared to resign his presidency within a matter of days so that new elections could be held. This first, nonmilitary, approach to stopping Allende was called the Track I approach.[39] The CIA's second approach, the Track II approach, was designed to encourage a military overthrow. CIA agents told senior Chilean military officials that "the United States intended to cut military assistance to Chile unless they moved against Allende."[42]

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke finnes noen hjemmel i reglene for tilbakekalling av pris så kan man følgelig ikke trekke tilbake noen pris, uansett hva persner måtte finne på i ettertid. Man kan feks. heller ikke trekke tilbake prisen fra tidligere mottakere som har fått Kongens Fortjenestemedalje, til tross for at de også offentlig fremmet irrasjonelt hat og intoleranse mot enkelte grupperinger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En ting skal nå den fordømte mannen ha, og det er at han er den eneste som kommer ut av dette med æren i behold. Hadde han vært skikkelig ekstrem, så ville han kanskje melket situasjonen for det det er verdt, for å pleie fordomsfullheten og det som oppfattetes som "hatfullhet" sin, og sverte eks. jødene og de homofile. I stedet oppfører han seg på den samme måten som ligger til grunn for prisen, nemlig, ved å være ett godt forbilde for sine trosfeller, som må kalles; godt integreringsarbeid

Han bøyer nakken og sier at han respekterer kongen, selv om kongen har rota det til, og signaliserer dermed at han som muslim, fullt ut kan være norsk nok.

Det synes jeg han fortjener honnør for.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser egentlig ikke hvordan han kan velge å ikke respektere avgjørelsen? :shrug: Selv om han driver med mye rart så innser han vel uansett at ved å lage noe rabalder om dette så vil verken han eller evt. saker han arbeider for komme bedre ut av det.

Vi har endel andre så kalte "ekstremister", og de nøler ikke med å gripe enhver mulighet som byr seg, for å få oppmerksomhet, slik som jeg oppfatter det, og en muslimsk/islamsk offerrolle, er jo et saftig kjøttbein, vil jeg tro

Lenke til kommentar

Vi har endel andre så kalte "ekstremister", og de nøler ikke med å gripe enhver mulighet som byr seg, for å få oppmerksomhet, slik som jeg oppfatter det, og en muslimsk/islamsk offerrolle, er jo et saftig kjøttbein, vil jeg tro

Om det hadde vært noen som helst sjanse at det skulle vært noen fordel å bedrive med dette for ham så kunne jeg forstått. En "muslimsk offerrolle" tror jeg her bare hadde skadet ham selv (og evt. sak).

Og selv innenfor eskremistkretser finnes det forskjellige grader av ekstremisme.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare skyte inn litt i ettertid, er det flere enn meg som synes at Lindstad, har opptredd på en utrolig bra måte i ettertid av tildelingen og konflikten rundt dette? En ting er hva han har sagt tidligere, men han virker da både som han tar det med humør og på en skikkelig måte. Det skal han faktisk ha kreds for, selv om jeg for det meste er uenig med han ellers.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere: Lindstad har alt å tape ved å opptre som en drittsekk men alt å vinne ved å opptre anstendig. :shrug:

Kongehuset fremstår definitivt dårlig i denne situasjonen når det fremstår at de var såpass slurvete i tildelingsprosessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...