Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å løse et problem.. Hovedkontoret har 3 avdelingskontorer hvor der på hver lokasjon er en pc med lokal usb skriver, og på disse 3 kontorer skal det kunne skrives ut fra hovedkontoret..

Skal ikke koste en formue å sette opp det.. Må vel være en VPN forbindelse mellom stedene.. Så litt på Cisco RV220 router.. om det er et alternativ der vil kunne brukes ? eller hva skal til..

Noen gode ideer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) har dere ikke en hovedserver kjørende som tar seg av alt av nettverket? Da kan dere plassere skrivere hvor dere vil og kjøre den gjennom nettverket.

2) har dere ikke ekstern IT-ansvarlig? Som regel har bedrifter avtaler med IT selskaper som tar seg av sånne ting, oppsett for nettverk og hardware hjelp.

3) Kjøpe en egen skriver for hovedkontoret?

Lenke til kommentar

Beklager, hjernen henger ikke helt med i dag. Trodde avdelingene var i samme bygning. :/

Virker som de skriverne må registreres på nettverket uansett, slik at hovedkontoret får tilgang til dem.

Tror best en intern eller ekstern IT-ansvarlig fikser opp dette for dere.

Lenke til kommentar

En USB-tilkoblet skriver er lokal kun for maskinen den er tilkoblet og kan ikke brukes av andre maskiner i nettverket.

Derimot går det an å koble til en printserver boks til printeren, sånn at printerne får en IP adresse og dermed kan brukes av andre maskiner.

Men det enkleste er nok å bytte ut printerne med printere som har nettverkskort.

Lenke til kommentar

Joda, det går an å dele skriveren gjennom datamaskinen men det blir ganske tungvindt da klientmaskinen må koble seg til hostmaskinen for å skrive ut, men det er kanskje nettopp det du spør etter.

Nå får jeg ikke testet dette her av en merkelig grunn, men du kan prøve å konfigurere maskinen til å motta eksterne tilkoblinger og dele skriveren på nettet. Da burde andre brukere på avdelingene få tilgang til å legge til skriveren.

Lenke til kommentar

Prøvd litt forskjellige muligheter nå..

Bruker en Cisco RVS4000 på hovedkontoret, og logger på den med QuickVPN.. fungerer fint.. men ikke den annen vei.. åpnet for router i annen ende, men får ikke ping' og ingen ip..

Også prøvd å åpne for port 1723 pptp, og kobler meg opp mot serveren på vpn, og får ip adresse retur, men heller ikke der får jeg kjørt en ping test den annen vei.. får 'general failure'..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...