Gå til innhold

[Løst] Excel hyperlink til flere pdf-dokumenter og åpne automatisk ved hjelp av vba

auto82

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har som mangen andre problemer med at den innebygde hyperlink funksjonen ikkje støtter andre filtyper som eksempelvis pdf-dokumenter.

oppsettet mitt er ark1 som inneholder flere statuslister av diverse elementer med tilhørende tegningsnummer. Planen min var å koble tegningsnummeret til tegning som er importert inn på ark2 som pdf-icon. Ved å klikke på tegningsnummeret vil eg gjerne at tegning åpnes automatisk og ikkje at hyperlinken bare skifter side til ark2.

Det som er frustrerende her er at eg ikkje får editert hyperlink ved å si at den skal åpne(kjøre) objekt med spesifisert navn.

Dette fører til mye ekstra arbeid for å lage til en fungerende macro i vba som gjør nettopp dette.

Det er lenge siden eg har brukt vba og husker lite igjen av dette, har brukt google flittig i ett forsøk på å finne en brukendes kode som relaterer hyperlinker til de rette tegningene på ark2. Dvs at eg har flere tegninger eg skal linke til på ark2.

la oss si at på ark1 i celle V6 har eg ett nummer oppført som K02101, dette skal linkes opp mot objekt på ark2 "K02101_" som er en minimert tegning. K02102 linkes til "K02102_" etc.

Når eg bruker hyperlink funksjonen bruker eg plassering i dette dokumentet får eg bare mulighet til å velge ark eller definert navn. eg får ikkje velge begge deler.

eg har valgt å implementere fil i excel selv om filen blir større, grunnen er siden andre skal kunne se vedleggene uten å måtte laste ned filene og plassere de i rett målmappe.

noen som vet hvordan eg får linket til rett pdf-dokument i ark2? og får åpnet link uten at siden skifter til ark2?

etter mye lesing på andre forum har eg komt frem til denne macroen, "Private Sub Worksheet_Activate()

ActiveSheet.Shapes("K02101_").Select

Selection.Verb Verb:=xlPrimary

ThisWorkbook.Worksheets("sheet1").Activate

End Sub"

men denne er ufullstendig, den skifter side til ark2 og åpner pdf, skifter tilbake til ark1, men den åpner bare det første vedlegget og dette skjer uansett når man skifter til ark2.

det lar seg gjøre å lage til flere sider og legge en tegning på hver av arkene. men det må gå an å lage en kode som relaterer til forskjellige objekter i ark2 ved å relatere til forskjellige nummer i ark1.

noen som er flink med macro programmering og kunne hjelpt meg med dette?

mvh

Helge

Endret av auto82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting har tatt tid. fikk bare macro med hyperlink til å fungere delvis, nå har eg istedet brukt funksjonen "knapper" som man kan legge til via hurtig menyen (legges til). vha denne kan man bruke "record macro" og fylle ut under modul1 vba editor:

Sub K02101_()

Sheets("Ark2").Select

ActiveSheet.Shapes.Range(Array("K02101_")).Select

Sheets("Ark1").Select

End Sub

Sub K02102_()

Sheets("Ark2").Select

ActiveSheet.Shapes.Range(Array("K02102_")).Select

Sheets("Ark1").Select

End Sub

Sub K02103_()

Sheets("Ark2").Select

ActiveSheet.Shapes.Range(Array("K02103_")).Select

Sheets("Ark1").Select

End Sub

:

Eg har gjort en liten test med 3 dokumenter og 3 knapper.

eg måtte ha tilgang til flere dokumenter enn først antatt så dette vil ikkje virke for meg uansett siden excel-filen kommer til å bli altfor stor.

håper dette kan hjelpe noen som bare trenger noen få objekter til en fraseg gjort presentasjon.

Endret av auto82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...