Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eneste som er bevist er at man kan lage en DropBox og Google Drive klient med wxWidgets.

Nei både DropBox og og Google Drive bruker Wxpython ikke wxWidgets.

https://support.goog...&answer=1716931

Finally, here is the real kicker: The Dropbox user interface (setup wizard, preferences dialog, task bar icon, etc.) is written in wxPython!

http://wxpython.org/...tegory/toocool/

 

Nå var dette et svar til at @HDSoftware som tvilte på at man kan lage avansert GUI i python.

Noe jeg mener er helt feil ettersom python har full støtte for alle de GUI verktøyene jeg lister opp.

Da kan lage så avanserte GUI som disse GUI-verktøyene tillater.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Stemmer. Python har utrolig mange moduler, og ikke minst lett tilgjengelig, med grei dokumentasjon og jevnt over ganske så god kvalitet.

 

 

Det finnes en rekke Python IDEs, hvorav i alle fall Wing IDE støtter bruk av ekstern GUI builder (f. eks Qt). Jeg har ikke testet det selv, og det er kanskje ikke like drag-n-drop som man kan gjøre i f. eks Netbeans for Java, men det finnes.

 

 

By design så sliter det litt med større applikasjoner ja, men det er ingenting teknisk som hindrer deg i å skrive store avanserte applikasjoner med GUI i Python.

 

 

Med fare for å gjenta meg selv: Test Codeacademy og/eller Googles Code University - Python Class. Førstnevnte gjøres alt i en interpreter i nettlesern, så du trenger ikke styre lokalt engang. Føler de to utfyller hverandre ganske godt.

 

Hehe, ja, jeg skal legge vekk boka da, men syns jeg har god fremgang, og prøve googles python class. :-)

 

Endelig kommer min skrive hastighet til nytte, begynner endelig å få taket på shit 1 - + ,hehe'

 

 

Warnings For Beginners

You are done with this exercise. This exercise might be hard for you depending on your familiarity with your computer. If it is difficult, take the time to read and study and get through it, because until you can do these very basic things you will find it difficult to get much programming done.

If a programmer tells you to use vim or emacs, tell them, "No." These editors are for when you are a better programmer. All you need right now is an editor that lets you put text into a file. We will use gedit, TextWrangler, or Notepad++ (from now on called "the text editor" or "a text editor") because it is simple and the same on all computers. Professional programmers use these text editors so it's good enough for you starting out.

A programmer may try to get you to install Python 3 and learn that. You should tell them, "When all of the python code on your computer is Python 3, then I'll try to learn it." That should keep them busy for about 10 years.

A programmer will eventually tell you to use Mac OSX or Linux. If the programmer likes fonts and typography, they'll tell you to get a Mac OSX computer. If they like control and have a huge beard, they'll tell you to install Linux. Again, use whatever computer you have right now that works. All you need is gedit, a Terminal, and python.

Finally the purpose of this setup is so you can do three things very reliably while you work on the exercises:

Write exercises using your text editor, gedit on Linux, TextWrangler on OSX, Notepad++ on Windows.

Run the exercises you wrote.

Fix them when they are broken.

Repeat.

Anything else will only confuse you, so stick to the plan.

 

Da tar jeg han her på ordet og bruker 2.7.3

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

nei, Geany! Eller nei, Eclipse med python plugin! Eller, nei vent, Komodo Edit! eller....

 

Notepad++ er en helt grei tekst editor. gedit også - men foretrekker personlig geany på linux. Ganske like, men geany er raskere på store filer (forbaskede XML disipler..), og har noen plugins jeg liker bedre. Men, det er mer smak og behag :)

 

Det som er viktig i forhold til Python er at editoren støtter riktig tab indent (1 tab oversettes til 4 spaces - de aller fleste editorene støtter det), og ellers er det greit med syntax highlighting og auto indent. Bare for gud's skyld ikke bruk Windows Notepad - da kommer gamle-eirik og tar deg!

Lenke til kommentar

nei, Geany! Eller nei, Eclipse med python plugin! Eller, nei vent, Komodo Edit! eller....

 

Notepad++ er en helt grei tekst editor. gedit også - men foretrekker personlig geany på linux. Ganske like, men geany er raskere på store filer (forbaskede XML disipler..), og har noen plugins jeg liker bedre. Men, det er mer smak og behag :)

 

Det som er viktig i forhold til Python er at editoren støtter riktig tab indent (1 tab oversettes til 4 spaces - de aller fleste editorene støtter det), og ellers er det greit med syntax highlighting og auto indent. Bare for gud's skyld ikke bruk Windows Notepad - da kommer gamle-eirik og tar deg!

 

Tror det bare blir forvirrende for en begynner å sette seg inn i en IDE :) Må følge The Zen of Python! SimplicitySimplicitySimplicitySimplicityEggBaconSimplicitySimplicitySimplicitySpamSimplicitySimplicity!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei både DropBox og og Google Drive bruker Wxpython ikke wxWidgets.

Men det var ikke det sitatet refererte til. Sitatet refererte til wxWidgets som et bra API (noe jeg ikke har noen mening om, da jeg ikke har rørt wxWidgets). Det jeg pekte på, er at det ikke kan ansees som bevis for noe som helst at noe er i bruk i et eller annet produkt. MFC er i ekstremt utstrakt bruk, både av Office, Unreal Ed, 3dsmax og et massivt antall av andre programmer, men det betyr ikke at MFC er et bra GUI rammeverk.

Lenke til kommentar

Hei igjen. En kamerat av meg driver et gartneri og når jeg fortalte om min nye hobby, forhåpentligvis hehe, så ville han jeg skulle lære meg css og hjelpe han med en internettside, han kan litt selv men det er heller dårlig med resultat,hehe. Er css det språket jeg bør lære meg med tanke på å lage en hjemmeside med div tilbud,videoer,bilder, en inbox, ikke så avanserte greiene med andre ord, men som sagt, noe dreamweaver er ikke akktuelt, jeg vil lære meg det "the hard way". Er jo over halve morroa!

Lenke til kommentar

HTML brukes i prinsippet for å angi en hjemmesides struktur (f.eks. overskrifter, avsnitt, kolonner), CSS brukes for å stilsette strukturen (f.eks. skriftstørrelse, farge, kantlinje rundt bokser, marger og mye, mye annet). JavaScript gir en hjemmeside oppførsel (f.eks. reagerer på at man klikker på en knapp, endrer stil (CSS) når man beveger musen over et element, og mye, mye mer).

 

HTML/CSS er vel stort sett ansett som formatering, mens JavaScript er programmering. Hvis du vil drive klient-side-programmering for nettsteder (eller HTML-baserte mobil-apps), så er JavaScript (ECMAScript) språket du bør lære deg.

 

Uansett hvor du ender opp i verden vil det være nyttig å kunne noe om dagens web-teknologier, så du kan ikke gå feil med å bruke litt tid på HTML/CSS/JS.

Lenke til kommentar

HTML brukes i prinsippet for å angi en hjemmesides struktur (f.eks. overskrifter, avsnitt, kolonner), CSS brukes for å stilsette strukturen (f.eks. skriftstørrelse, farge, kantlinje rundt bokser, marger og mye, mye annet). JavaScript gir en hjemmeside oppførsel (f.eks. reagerer på at man klikker på en knapp, endrer stil (CSS) når man beveger musen over et element, og mye, mye mer).

 

HTML/CSS er vel stort sett ansett som formatering, mens JavaScript er programmering. Hvis du vil drive klient-side-programmering for nettsteder (eller HTML-baserte mobil-apps), så er JavaScript (ECMAScript) språket du bør lære deg.

 

Uansett hvor du ender opp i verden vil det være nyttig å kunne noe om dagens web-teknologier, så du kan ikke gå feil med å bruke litt tid på HTML/CSS/JS.

 

Ok, da blir det javas og css da.Sammen med python. Kansje jeg gaper over for mye,hehe. Ettersom jeg har forstått så er java og python "relativt like", men det er kansje alle språk?

 

Takk for hjelpen :-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Ok, da blir det javas og css da.Sammen med python. Kansje jeg gaper over for mye,hehe. Ettersom jeg har forstått så er java og python "relativt like", men det er kansje alle språk?

 

Takk for hjelpen :-)

Jeg ser nesten ingen likheter mellom Java og Python. Java og C# derimot deler veldig mye av den samme tankegangen og det er derfor enkelt å bevege seg fra C# til Java og omvendt. Det lille jeg har sett av Python minner mye mer om Basic og et annet språk jeg jobber med til daglig - Clarion for Windows.

 

Til tross for navnelikheten har Java og JavaScript ingenting med hverandre å gjøre. De er vidt forskjellige språk, med (i utgangspunktet) vidt forskjellige bruksområder. ;)

hehe. Han skrev faktisk ikke det. Han skrev: "Da blir det javas og CSS..."

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...