Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Html var i allefall lett å lære syns jeg, må vel innrømme det er litt mere givendes å lære noe man får se resultatende av fortløpende :hmm:

 

Ikke meningen å hovere, men det er nesten ordrett hva jeg sa i første setning i min første post i denne tråden: :p

 

Hvis du er helt ny i gamet vil jeg helt klart anbefale å begynne med noe du ser resultatet av med en gang. Med andre ord anbefaler jeg å begynne på en nettside som er satt opp spesifikt for live-redigering/interaktivitet, f.eks. (...)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Html var i allefall lett å lære syns jeg, må vel innrømme det er litt mere givendes å lære noe man får se resultatende av fortløpende :hmm:

 

Enig. Flere språk er heldigvis interaktive:

  • Clojure
  • Haskell
  • Common Lisp
  • Rust (ganske nytt; ikke stabilt ennå)
  • Scala (etter hva jeg har forstått)
  • m.m.

For meg er det viktig at miljøet rundt språket er lagt opp for interaktivitet. D.v.s., at en ikke må gjøre "hacks" for å f.eks. redefinere bare én funksjon o.l. -- at interaktivitet ikke er lagt til som en ekstra liten ting i ettertid.

 

Clojure:

$ java -cp clojure-1.5.0-master-SNAPSHOT.jar clojure.main
Clojure 1.5.0-master-SNAPSHOT
user=> (* 3 2)
6
user=>

 

Rust:

$ rusti
rusti> 3 * 2
6
rusti>

 

Haskell:

$ ghci
GHCi, version 7.4.1: http://www.haskell.org/ghc/  :? for help
Loading package ghc-prim ... linking ... done.
Loading package integer-gmp ... linking ... done.
Loading package base ... linking ... done.
Prelude> 3 * 2
6
Prelude>

 

..o.s.v..

 

Dette er rett fra CLI'et; omtrent alle språkene har støtte for interaktivitet via Emacs.

Lenke til kommentar

Måtte nevne de vanskligere språkene ja ;) (Clojure <3<3)

 

:) Kult at det finnes et par norske som surrer med Lisp, Clojure o.l.. :) "Alle" skal liksom knote med C#, Java eller PHP -- men nye språk på JVM'en er spennende synes jeg; da får en liksom litt av alt.

 

En kan strekke seg ganske langt ut i yttersjiktet m.t.p. det en kanskje ellers ville ansett som "akademiske språk ikke brukende i 'virkeligheten'" (noe som egentlig i blant er tull -- men uansett), og samtidig lett ta i bruk og samarbeide med mainstream type ting.

 

F.eks. jsoup ( http://jsoup.org/ ), som er skrevet i og for Java -- kan taes i bruk slik for templating:

 

https://www.refheap....7417/fullscreen

 

 

..dette med type hinting o.s.v. -- så noe verbost blir det, slik at ingen reflection o.l. gjøres. :)

 

 

Bedre begynner språk som har dette er:

  • Ruby
  • Python
  • JavaScript (& co)

 

Ja, jeg tenkte på disse også, men jeg var usikker på hvor sterk fokus disse har på interaktivitet. F.eks. har jeg en bekjent som surrer noe med JavaScript og Node.js -- og det var visst ganske knotete (umulig?) å sette opp et like interaktivt miljø der som det en får mer eller mindre by-default i f.eks. Clojure, Haskell og Common Lisp. :)

 

..det er mulig han gjør ting feil -- og jeg kjenner ikke så godt til Node.js, Ruby og Python sånn i detalj m.t.p. dette selv.

Endret av nostdal.org
Lenke til kommentar

:) Kult at det finnes et par norske som surrer med Lisp, Clojure o.l.. :) "Alle" skal liksom knote med C#, Java eller PHP -- men nye språk på JVM'en er spennende synes jeg; da får en liksom litt av alt.

 

Har ikke holdt på lenge og liten tid til å faktisk få gjort noe pga skole osv.

Men nå har jo Torbjørn reklamert mye for Clojure de siste årene:

http://blog.kjempekjekt.com/?s=LISP+Clojure

 

 

 

Ja, jeg tenkte på disse også, men jeg var usikker på hvor sterk fokus disse har på interaktivitet. F.eks. har jeg en bekjent som surrer noe med JavaScript og Node.js -- og det var visst ganske knotete (umulig?) å sette opp et like interaktivt miljø der som det en får mer eller mindre by-default i f.eks. Clojure, Haskell og Common Lisp. :)

 

Nå er da Python, Ruby og JavaScript scriptspråk. Ruby og Python er hvertfall "interpreted" (bedre ord på norsk noen?) så der har du stor fokus på interaktivitet siden ingenting kompileres og kjøres "live".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er da Python, Ruby og JavaScript scriptspråk. Ruby og Python er hvertfall "interpreted" (bedre ord på norsk noen?) så der har du stor fokus på interaktivitet siden ingenting kompileres og kjøres "live".

 

Ah, noe i mot intuisjon eller kanskje mot det som er aller mest vanlig, men spørsmålet om interaktivitet og tolkede vs. kompilerte språk har lite med hverandre å gjøre -- faktisk. :)

Endret av nostdal.org
Lenke til kommentar

F.eks., her (re)defineres en funksjon, interaktivt:

 

cl-user> (defun sum (x)
	  (declare (fixnum x))
	  (the fixnum (+ x x)))
sum

cl-user> (disassemble 'sum)
; 0C60D896:	   8D0412		   lea eax, [edx+edx]   ; no-arg-parsing entry point
;	   99:	   8BD0			 mov edx, eax
;	   9B:	   8D65F8		   lea esp, [ebp-8]
;	   9E:	   F8			   clc
;	   9F:	   8B6DFC		   mov ebp, [ebp-4]
;	   A2:	   C20400		   ret 4
nil

cl-user>

 

..og som du ser ble den kompilert.

 

 

edit: indenteringen på dette forumet er rimelig brekt.. hm.

Endret av nostdal.org
Lenke til kommentar

Litt interaktiv python:

 

Python 2.6.6 (r266:84292, Dec 26 2010, 22:31:48)
[GCC 4.4.5] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> class kitten(object):
...  def speak(self):
...   print "Miew"
...
>>> maple = kitten()
>>> maple.speak()
Miew
>>> def new_speak():
...  print "Roar!!"
...
>>> maple.speak = new_speak
>>> maple.speak()
Roar!!
>>> def new_speak():
...  print "Reeeaouw"
...
>>> maple.speak()
Roar!!
>>> maple.speak = new_speak
>>> maple.speak()
Reeeaouw
>>>

 

Når det gjelder node.js så kan jeg forstå hvordan det kan bli problemer å få interaktivt, siden alt der er event basert. Du definerer kode for forskjellige events, så venter du på at de trigges. Ikke akkurat noe som gjør seg lett interaktivt. Det har forsåvidt ikke noe med javascript vel å merke. Både Chrome og Firefox har interaktiv js konsoll.. Enkelt eksempel:

 

> function lol () {};
< undefined
> lol.prototype.laugh = function () {console.log("Huehuehue");}
< function () {console.log("Huehuehue");}
> var laugher = new lol();
< undefined
> laugher.laugh();
 Huehuehue
< undefined

Lenke til kommentar

Alle språk kan gi glede. Man vet ikke hva man behøver slags språk før man kommer over visse problemer. Det første språket jeg begynte med var Basic på C64. Jeg husker ikke om jeg kodet noe på mz700, jeg spilte iallefall på den. Deretter var det Turbo Pascal 7.0 og noen måneder etter begynte jeg med Turbo Assembler, og så gikk jeg fra Turbo Assembler til netwide assembler. Så gikk det en stund, så begynte jeg med Borland Delphi, der går det virkelig fort unna å utvikle programmer, men filene blir store som poteter, 700 KB er ikke uvanlig for et program som ikke gjør noen ting i det hele tatt, Delphi er sterk på utviklingstiden og som regel får man et godt design med lite effort. Etter det begynte jeg med microsoft sin macro assembler og etter det begynte jeg med flat assembler.

 

Jeg tror jeg har holdt på med qbasic også i dos dagene. Ja, i mellom tiden har jeg hatt et år på it-akademiet som webmaster, der lærte jeg scripting, html, photoshop, flash og noe sql scripting, jeg kunne forøvrig html før jeg gikk inn der, men det var mest tidsfordriv.

 

Jeg har holdt på bare noen fåtalls måneder med c++, bare for gøy skyld og har vurdert å se på ruby bare for gøy skyld, men kom aldri dit.

 

Istedet for å lære deg å lage spill som programmerer kan du heller bruke tiden på å lære deg å modellere i AutoDesk, jeg tror tiden vil være bedre brukt der, for halve eller mer av arbeidet er jo faktisk all den dritten du behøver for at et spill skal se ut som et spill.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...