GeirGrusom Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 De fleste som starter å studere informatikk kan ikke programmere fra før av bare så det er sagt I klassen min på datateknikk så var det meg og én annen som hadde programmert før de begynte der i en klasse på kanskje 50. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Jaja, kansje derfor vi har så mye dårlige datafolk da;-p Er vel en fordel å se om man liker dette før man hopper i det, men på den annen side så er det vel ikke uvanlig at folk ikke fullfører studiene sine,hehe Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det er ingen nødvendighet å kunne programmering fra før av så lenge du er normalt oppegående/typen til å programmere. På samme måte som noen sliter veldig med matte, sliter noen veldig med programmering. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Kan noen si meg om det er mulig å se netflix med linux på noen vis? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Vi har et eget underforum til det. Svaret er uansett ja, men det er litt grisete. Det inkluderer et emuleringslag (Wine) og Firefox kjørt derfra. Det går ann å få det til da. http://www.iheartubuntu.com/2012/11/netflix-on-ubuntu-is-here.html 1 Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Html var i allefall lett å lære syns jeg, må vel innrømme det er litt mere givendes å lære noe man får se resultatende av fortløpende Ikke meningen å hovere, men det er nesten ordrett hva jeg sa i første setning i min første post i denne tråden: Hvis du er helt ny i gamet vil jeg helt klart anbefale å begynne med noe du ser resultatet av med en gang. Med andre ord anbefaler jeg å begynne på en nettside som er satt opp spesifikt for live-redigering/interaktivitet, f.eks. (...) 1 Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Html var i allefall lett å lære syns jeg, må vel innrømme det er litt mere givendes å lære noe man får se resultatende av fortløpende Enig. Flere språk er heldigvis interaktive: Clojure Haskell Common Lisp Rust (ganske nytt; ikke stabilt ennå) Scala (etter hva jeg har forstått) m.m. For meg er det viktig at miljøet rundt språket er lagt opp for interaktivitet. D.v.s., at en ikke må gjøre "hacks" for å f.eks. redefinere bare én funksjon o.l. -- at interaktivitet ikke er lagt til som en ekstra liten ting i ettertid. Clojure: $ java -cp clojure-1.5.0-master-SNAPSHOT.jar clojure.main Clojure 1.5.0-master-SNAPSHOT user=> (* 3 2) 6 user=> Rust: $ rusti rusti> 3 * 2 6 rusti> Haskell: $ ghci GHCi, version 7.4.1: http://www.haskell.org/ghc/ :? for help Loading package ghc-prim ... linking ... done. Loading package integer-gmp ... linking ... done. Loading package base ... linking ... done. Prelude> 3 * 2 6 Prelude> ..o.s.v.. Dette er rett fra CLI'et; omtrent alle språkene har støtte for interaktivitet via Emacs. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Ikke meningen å hovere, men det er nesten ordrett hva jeg sa i første setning i min første post i denne tråden: haha, ja jeg husket det, det var vel i grunnen derfor jeg skrev det, for å fortelle deg at du kan si: Hva var det jeg sa! hehe ;-) Lenke til kommentar
GtR Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 http://www.blitzbasic.com/Products/blitzmax.php Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 det var vel i grunnen derfor jeg skrev det Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Enig. Flere språk er heldigvis interaktive: **snip** Måtte nevne de vanskligere språkene ja (Clojure <3<3) Bedre begynner språk som har dette er: Ruby Python JavaScript (& co) PHP har det også men...erm... Just don't. Endret 8. desember 2012 av JuletreDuden Lenke til kommentar
Occi Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 PHP har det også men...erm... Just don't. Den er like kjip som Perl sin, i tillegg er språket shit. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Den er like kjip som Perl sin, i tillegg er språket shit. Tenkte på språket generelt egentlig. Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Måtte nevne de vanskligere språkene ja (Clojure <3<3) Kult at det finnes et par norske som surrer med Lisp, Clojure o.l.. "Alle" skal liksom knote med C#, Java eller PHP -- men nye språk på JVM'en er spennende synes jeg; da får en liksom litt av alt. En kan strekke seg ganske langt ut i yttersjiktet m.t.p. det en kanskje ellers ville ansett som "akademiske språk ikke brukende i 'virkeligheten'" (noe som egentlig i blant er tull -- men uansett), og samtidig lett ta i bruk og samarbeide med mainstream type ting. F.eks. jsoup ( http://jsoup.org/ ), som er skrevet i og for Java -- kan taes i bruk slik for templating: https://www.refheap....7417/fullscreen ..dette med type hinting o.s.v. -- så noe verbost blir det, slik at ingen reflection o.l. gjøres. Bedre begynner språk som har dette er: Ruby Python JavaScript (& co) Ja, jeg tenkte på disse også, men jeg var usikker på hvor sterk fokus disse har på interaktivitet. F.eks. har jeg en bekjent som surrer noe med JavaScript og Node.js -- og det var visst ganske knotete (umulig?) å sette opp et like interaktivt miljø der som det en får mer eller mindre by-default i f.eks. Clojure, Haskell og Common Lisp. ..det er mulig han gjør ting feil -- og jeg kjenner ikke så godt til Node.js, Ruby og Python sånn i detalj m.t.p. dette selv. Endret 8. desember 2012 av nostdal.org Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Kult at det finnes et par norske som surrer med Lisp, Clojure o.l.. "Alle" skal liksom knote med C#, Java eller PHP -- men nye språk på JVM'en er spennende synes jeg; da får en liksom litt av alt. Har ikke holdt på lenge og liten tid til å faktisk få gjort noe pga skole osv. Men nå har jo Torbjørn reklamert mye for Clojure de siste årene: http://blog.kjempekjekt.com/?s=LISP+Clojure Ja, jeg tenkte på disse også, men jeg var usikker på hvor sterk fokus disse har på interaktivitet. F.eks. har jeg en bekjent som surrer noe med JavaScript og Node.js -- og det var visst ganske knotete (umulig?) å sette opp et like interaktivt miljø der som det en får mer eller mindre by-default i f.eks. Clojure, Haskell og Common Lisp. Nå er da Python, Ruby og JavaScript scriptspråk. Ruby og Python er hvertfall "interpreted" (bedre ord på norsk noen?) så der har du stor fokus på interaktivitet siden ingenting kompileres og kjøres "live". 1 Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Nå er da Python, Ruby og JavaScript scriptspråk. Ruby og Python er hvertfall "interpreted" (bedre ord på norsk noen?) så der har du stor fokus på interaktivitet siden ingenting kompileres og kjøres "live". Ah, noe i mot intuisjon eller kanskje mot det som er aller mest vanlig, men spørsmålet om interaktivitet og tolkede vs. kompilerte språk har lite med hverandre å gjøre -- faktisk. Endret 9. desember 2012 av nostdal.org Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) F.eks., her (re)defineres en funksjon, interaktivt: cl-user> (defun sum (x) (declare (fixnum x)) (the fixnum (+ x x))) sum cl-user> (disassemble 'sum) ; 0C60D896: 8D0412 lea eax, [edx+edx] ; no-arg-parsing entry point ; 99: 8BD0 mov edx, eax ; 9B: 8D65F8 lea esp, [ebp-8] ; 9E: F8 clc ; 9F: 8B6DFC mov ebp, [ebp-4] ; A2: C20400 ret 4 nil cl-user> ..og som du ser ble den kompilert. edit: indenteringen på dette forumet er rimelig brekt.. hm. Endret 9. desember 2012 av nostdal.org Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Litt interaktiv python: Python 2.6.6 (r266:84292, Dec 26 2010, 22:31:48) [GCC 4.4.5] on linux2 Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> class kitten(object): ... def speak(self): ... print "Miew" ... >>> maple = kitten() >>> maple.speak() Miew >>> def new_speak(): ... print "Roar!!" ... >>> maple.speak = new_speak >>> maple.speak() Roar!! >>> def new_speak(): ... print "Reeeaouw" ... >>> maple.speak() Roar!! >>> maple.speak = new_speak >>> maple.speak() Reeeaouw >>> Når det gjelder node.js så kan jeg forstå hvordan det kan bli problemer å få interaktivt, siden alt der er event basert. Du definerer kode for forskjellige events, så venter du på at de trigges. Ikke akkurat noe som gjør seg lett interaktivt. Det har forsåvidt ikke noe med javascript vel å merke. Både Chrome og Firefox har interaktiv js konsoll.. Enkelt eksempel: > function lol () {}; < undefined > lol.prototype.laugh = function () {console.log("Huehuehue");} < function () {console.log("Huehuehue");} > var laugher = new lol(); < undefined > laugher.laugh(); Huehuehue < undefined Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Alle språk kan gi glede. Man vet ikke hva man behøver slags språk før man kommer over visse problemer. Det første språket jeg begynte med var Basic på C64. Jeg husker ikke om jeg kodet noe på mz700, jeg spilte iallefall på den. Deretter var det Turbo Pascal 7.0 og noen måneder etter begynte jeg med Turbo Assembler, og så gikk jeg fra Turbo Assembler til netwide assembler. Så gikk det en stund, så begynte jeg med Borland Delphi, der går det virkelig fort unna å utvikle programmer, men filene blir store som poteter, 700 KB er ikke uvanlig for et program som ikke gjør noen ting i det hele tatt, Delphi er sterk på utviklingstiden og som regel får man et godt design med lite effort. Etter det begynte jeg med microsoft sin macro assembler og etter det begynte jeg med flat assembler. Jeg tror jeg har holdt på med qbasic også i dos dagene. Ja, i mellom tiden har jeg hatt et år på it-akademiet som webmaster, der lærte jeg scripting, html, photoshop, flash og noe sql scripting, jeg kunne forøvrig html før jeg gikk inn der, men det var mest tidsfordriv. Jeg har holdt på bare noen fåtalls måneder med c++, bare for gøy skyld og har vurdert å se på ruby bare for gøy skyld, men kom aldri dit. Istedet for å lære deg å lage spill som programmerer kan du heller bruke tiden på å lære deg å modellere i AutoDesk, jeg tror tiden vil være bedre brukt der, for halve eller mer av arbeidet er jo faktisk all den dritten du behøver for at et spill skal se ut som et spill. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Noen linker til bøker med oppgaver+oppgaveløsning ? Linkene i begynnelsen fungerer ikke lengre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå