Gå til innhold

Vil lære meg å programmere, men har ingen aning hvor jeg skal begynne. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Som tittel sier, jeg har lyst til å lære meg å programere men er helt grønn og vet ikke hvor jeg skal begynne. Første mål vil være å lage et data"spill" hvor formålet er å lære seg grunnleggende teori rundt piano, rytme og teori.

 

Men jeg er som sagt helt grønn anngående data, men jeg har mye tid til overs og lærer relativt raskt( haha, "alle" sier dette). Men hva slags språk skal jeg begynne å kikke på, finnes det noen netsider med bok med grunnlegende kurs for.eks? Kort fortalt så trenger jeg å lage grafikk som i monkey island, samme beveginsystem med klikk på man, så der du skal gå. Må kunne åpne diverste ting, hand som spiller på pianoet, spille lyd selvsagt og lage et piano med diverse lyder, elpiano,strings etc. hvor man klikker på tagenten så kommer lyden. Velge varigheten på tonen og legge sammen noen takter før dataen spiller det som er trykket inn.. Jeg regner med dere forstår hva jeg trenger.

 

Men jeg må vel lære ganske mye grunnleggende før jeg kan begynne på programmet, så noen som vil hjelpe en i gang? Greier nok å lære meg selv ved hjelp av google, men går så mye raskere når man blir pekt i rikig retning :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg var deg ville jeg begynt med Game Maker.

http://yoyogames.com...studio/standard

 

Game Maker har et språk som heter GML, som er veldig likt PHP i syntax.

Det var der jeg begynte for 8 år siden, før jeg gikk over til å utvikle mer i PHP, Visual Basic og deretter begynte jeg så vidt på C++ men det ble for mye for hodet mitt, så jeg gikk sakte men sikkert over til andre interesser. :p

 

Uansett, Game Maker. Det har mulighet til å gjøre alt du spør om her, selv om jeg ville ha satset på noen basic spill til å begynne med. Game Maker gjør hvertfall at du klarer å lage noe, sånn at du får inspirasjon til å lære mer avansert programmering.

Endret av coyotemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På HiB starter vi med Java for å så gå over til C++ i andreåret. Finnes masse gode norske bøker samt utrolig mye informasjon på nettet. Du bør rett og slett bare sitte deg ned og se på forskjellige språk på nettet. Google litt selv, og google noen enke tutorials.

 

Men bare så det er sagt: Selv point and click-spill er vanskelige å programmere. Og du nevnet at du vil ha Monkey Island-lignende grafikk. Håper du er forstått med hva dette innebærer - grafikken er jo stort sett laget i andre programmer og importert inn i programmeringen. Du må jo ha litt av ei artistisk sjel dersom du skal klare alt dette alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle innspillene. Da blir det c++. Var meget greit når jeg fikk boka hevet i fanget! :w00t: Og jeg er nok en meget kunstnerisk sjel, men jeg kommer nok til å jukse litt da jeg kjenner en meget habil kunstnerspire. Selv plusker jeg bare med musikk. Jeg nevnte bare dette med spillet fordi det er et mål å nå, jeg regner med det tar noen år i allefall og begynne å mestre programering. Dette er et forsøk på å skaffe seg en ny hobby kan man si.

 

@dbas : Jeg spurte ikke etter noen lett snarvei, jeg vil selvsagt starte med det mest grunnleggende selv om det er kjedelig, og lett hadde jeg aldri regnet med det skulle være,hehe. Det er som når man lærer å spille et instrument, de som gjør ting riktig selv om det er veldig tungvindt i starten blir så vannvittig mye bedre til å spille på relativt kort tid, slik regner jeg med det er i alt i grunnen ;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Da kan du starte med å gjøre denne:

Skriv inn programmet på side 38-39 i læreboka. Kjør det. Endre eventuelt teksten til

programmet er identisk med det i læreboka (dvs. at kompilatoren godtar det uten

feilmeldinger).

 

Send meg pm når du vil ha neste.

Hvis du plukker ting opp fort, og har mye fritid på kvelden, så kan du fullføre det halve året jeg tar nå på 2 uker uten problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.gamasutra...g_in_python.php

 

Vil forøvrig egentlig ikke anbefale å starte med C / C++

 

Ville heller satset på C# eller Python i begynnelsen.

Veldig enig. Det er lurt å starte i det enkle. Det er ikke noe problem å lage spill i C# eller Python. For C# har du XNA, for Python har du PyGame, og for begge (vel, Boo istedet for Python) har du Unity.

 

Begge er språk som er relativt enkle å lære, men svært kraftige.

Lenke til kommentar

Vil dere anbefale å begynne med Java, Python, C# eller C++ først. Jeg spiller litt Minecraft, og har derfor lest litt på Java for å kunne lage noen små Bukkit plugins. Syntes dere jeg skal fortsette med Java eller begynne på C++, C# eller Python?

Og hva er forskjellen på C++ og C#? Hvilket er mest brukbart, og hvilket er enklest å lære?

Lenke til kommentar

Vil dere anbefale å begynne med Java, Python, C# eller C++ først. Jeg spiller litt Minecraft, og har derfor lest litt på Java for å kunne lage noen små Bukkit plugins. Syntes dere jeg skal fortsette med Java eller begynne på C++, C# eller Python?

Og hva er forskjellen på C++ og C#? Hvilket er mest brukbart, og hvilket er enklest å lære?

 

Rangert etter hva som er lettest:

1. Python er det letteste. Et High-Level scripting språk.

2. Java eller C#. Du kan se på C# som .NET version av Java, med en hau av forbedringer.

3. C/C++

 

Forskjellen på C++ og C# er at det har en høyere abstraksjon, det betyr at den "gjemmer" noen detaljer for deg.

En form for abstraksjon kan gjemme f.eks hvordan du behandler pointers, og minne (garbage collection).

C++ er igjen en C med Objekt-Orient paradigme.

 

(Folk får bare pirke om jeg forklarer ting veldig krøkete)

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Ruarcs:

Hvis du aldri har programmer før, bør du absolutt ikke starte med C++.

 

Det er en grunn til at programmeringsspråk som C# og Ruby er "hot" om dagen, mye av rammeverket er pakket inn. Det er bare opp til å deg å sette bitene sammen.

C# brukes som oftes til windows programmer, mens Ruby er for websider... Du bør helst velge et språk i den rettningen du vil programmere mot.

 

Hvilket språk man velger, henger litt sammen med hvordan du er skrudd sammen også. Personlig foretrekker jeg C++, men det er fordi det er det første språket jeg lærte.

 

Et godt sted å starte med C# kan være hos http://www.codeproject.com/

For Ruby er Pines lærebok en god start: http://pine.fm/LearnToProgram/ samt interaktiv guide her http://tryruby.org

 

Du kan komme i måle utrolig mange veier, når du står fast bør du bruke deg av forumet med konkrete problemer, det får du mye igjen for.

Endret av Largie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale å begynne med noe som er GØY (ikke i den forstanden at du bør begynne å lage spill, men at du faktisk ser at DU FÅR TING TIL Å SKJE).

 

Og fra det synspunktet er C++ noe av det værste å begynne med. Skal du begynne på bunnen av behagelighetsskalaen, begynner du med Assembler og går over til C og senere lærer deg objektorientert programmering med hvilken som helst av moderne objektorienterte språk (VB, Java, C#, C++, Python, Delphi osv.) Sjansen er stor at du på et tidspunkt blir så lei det harde arbeidet med pointeraritmetikk at du rett og slett forlater programmeringen for godt.

 

Så hvorfor ikke begynne med noe som er lett (Python? Et enkelt Winforms program i VB/C#?), slik at du faktisk opplever hvor lett det er å få datamaskinen å gjøre hva du ønsker.

 

Noen andre synspunkter http://prog21.dadgum.com/93.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vil dere anbefale å begynne med Java, Python, C# eller C++ først. Jeg spiller litt Minecraft, og har derfor lest litt på Java for å kunne lage noen små Bukkit plugins. Syntes dere jeg skal fortsette med Java eller begynne på C++, C# eller Python? Og hva er forskjellen på C++ og C#? Hvilket er mest brukbart, og hvilket er enklest å lære?

 

Du kan mer eller mindre rangere språkene etter hvor "close to the metal" de er. C++ er den som er nærmest der, og gir deg best ytelse*, men på bekostning av mye vanskeligere utvikling. Du må gjøre flere ting manuelt, og du må tenke mer på hvordan du skal skrive problemene, generelt sett (formulere ting nærmere maskinen's "tenkemåte").

 

I andre enden av skalaen har du Python, som er mest "frigjorte" av de språkene, og putter overhead på maskinen istedetet for programmereren, med resultat av dårligere ytelse*.

 

Java / C# er en mellomting, med noe abstrahering (trenger f.eks ikke tenke på minnebehandling så mye), men der det meste fremdeles må defineres før programmet kjøres. Og C# vs Java, så er C# som jeg pleier å si "Just like Java, but without the crazy" :p

 

*Ytelse : IGNORER YTELSE! - Seriøst. Det er største feilen nybegynnere gjør. Om du ikke lager en 3d motor (noe du IKKE vil klare før du allerede er GOD å programmere og KAN vurdere ytelse selv) eller holder på med kalkulasjoner som tar timesvis (og som faktisk tar timesvis med fornuftig koding!) så .. Ikke bry deg om ytelse! Om koden kjører på 50ms eller 100ms har ingenting å si i praksis. Den sitter fremdeles å venter på bruker input, disk eller nettverk. Det at du brukte 15 minutter på å skrive det istedet for 4 dager derimot HAR faktisk noe å si i praksis.

Endret av Terrasque
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...