CanonRamin Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hei! jeg har lyst på et objektiv jeg kan bruke daglig i byen og generelle ting. jeg lurer på hvilken av disse objektivene som er best og har best bildekvaltitet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Til Cropkamera vil nok 30mm'tern være mest ideelt. På 1.4 er nok Sigmaen litt skarpere, men nedblendet er de like bra,Sigmaen er nok vanskelig å bruke siden fokusplanet er buet. Endret 12. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Vil først foreslå å finne ut hvilket utsnitt du vil ha, og så kikke etter optikk i ønsket brennvidde. EF 50/1.4 er nok skarpere, men velg heller objektiv ut fra ønsket brennvidde. Endret 12. november 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Antar Canon-en slår Sigma-en i ren bildekvalitet, men på crop-kamera kan 50mm bli trangt. Jeg hadde Sigmaen, og etter en justering på verksted var det glimrende på full åpning - dog kun i senter. Ut mot hjørnene var det direkte svakt, og det ble ikke vesentlig bedre ved nedblending. Jeg brukte også trettimillimeteren som standardobjektiv, og endte med å selge det nettopp fordi det ikke dugde spesielt godt nedblendet. På f/1.4, med motivet i senter, var det derimot godt. Et rimelig alternativ er kanskje Canon 35mm f/2. Det koster så vidt jeg vet rundt 2000 kroner, og det får relativt greie skussmål. Dårligere lysstyrke, dog. Hvis penger ikke er tema lanserer Canon i disse dager en 35mm f/2 IS, men den koster rett under 7000 kroner (synker sikkert noe i pris den nærmeste tiden). Sigma lanserer også et nytt 35mm f/1.4 til omtrent samme prisen. Tror ikke det finnes noen tester av disse ennå, da de er for nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå