Gå til innhold

Spørsmål angående Produktutvikling og Produksjon ved NTNU

Xanman

Anbefalte innlegg

Jeg gjennomfører for tiden førstegangstjeneste i forsvaret, men har fått holdt av studieplass på kommunikasjonsteknologi ved NTNU. Nå vurderer jeg dog å heller søke på produktutvikling og produksjon. Er det noen her som går på den linjen og kan dele erfaringer? Er studiet krevende? Hvilke egenskaper og interesser bør man ha? Hvordan er studiemiljøet? Vil jeg bli attraktiv på arbeidsmarkedet?

Planlegger også å søke om hybel så fort som mulig. Hvor er det best å bo med tanke på beliggenhet, pris og generell standard? Og er det tungvindt å måtte dele bad og kjøkken med andre?

På forhånd takk!

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ikke PuP, men kan si på generell basis at det skal mye til å ta en sivilingeniørutdannelse på NTNU og ikke være attraktiv i arbeidsmarkedet, så den biten er ikke noe du behøver å fokusere mye på ved valg av studie.

Angående bosted er SiT å anbefale som førstegangsstudent. Da vet du i mye større grad hva du får i forhold til på privatmarkedet. De har systemene i orden på de fleste områder; du slipper å ordne ting som strøm, internett og TV separat, og du kan forvente en viss standard.

Av konkrete steder må man egentlig bare finne et kompromiss på de tre kriteriene du nevner. Nedre Singsakerslette studentby er veldig bra på både beliggenhet og standard. Til gjengjeld er prisen litt høyere, men fortsatt rimelig tatt i betraktning de andre kriteriene.

Berg studentby er bra med tanke på standard ettersom det er nytt, og beliggenhet er bra i forhold til Gløshaugen men ikke like bra i forhold til sentrum og Samfundet. Pris er vel midt på treet.

Moholt og Karienlund er eksempler på steder med dårlig beliggenhet og midt på treet standard, men er til gjengjeld billig.

Å bo i kollektiv vil jeg si er en helt ok måte å bo, i hvert fall som førstegansstudent. Du blir kjent med nye folk og det er billigere enn å bo alene. Du tar alltids rikikoen med å havne med folk du ikke kan fordra, men erfaringsmessig er sannsynligheten for det liten. Å dele bad og kjøkken kan være tungvint hvis alle har nøyaktig samme døgnrytme, men ellers går det helt greit. I hvert fall hvis man har flere enn et bad, som mange av kollektivene, i hvert fall på Berg og Nedre Singsaker, har. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå går ikke jeg på maskin, men siden jeg kjenner mange som går der, og generelt sett går på en linje som er veldig lik så kan jeg svare deg.

De to første årene på siv.ing. på NTNU er generelt litt krevende og har mange fellesfag. Man må regne med å jobbe flere timer hver dag hvis du sikter høyt på karakterskalaen.

Hvilken linje du spesialiserer deg innenfor i tredje årstrinn har mye å si på hvor mye det er å gjøre. Produktutvikling og materialer(PuMa) er mer rettet mot å utvikle nye produkter(innovasjon). Industriell mekanikk er sånt sett en "ren" konstruksjonslinje hvor du også kan velge strømningslære, med grunnlag i elementmetoden. De to resterende retningene kan jeg lite om, men du kan lese mer her: http://www.ntnu.no/studier/mtprod/oppbygning

Om du liker å lage/designe maskiner, kunne konstruere produkter og generell produktutvikling er dette linjen for deg. Man lærer også en del 3D-modellering i et program som heter NX.

Retningen Energi-, prosess og strømningsteknikk har stort overlapp til Energi og miljø, mens Industriell mekanikk har overlapp til kontruksjon på Bygg- og miljøteknikk.

Og ja, du er attraktiv. Det spørs dog litt hvor du ønsker å jobbe og hva du vil jobbe innenfor. En som har gått på PuMa kan f.eks. jobbe i oljebransjen, bilbransjen, produksjonsanlegg etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...