Sasja1 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hei! Jeg driver å programere i Visual Basic, jeg ganske ny på det feltet og har lastet ned en læringsbok om VB. Ut fra det jeg har lært lager jeg et beregningsprogram av spenningstap i kabler. Men den er langt fra der jeg vil ha den. Derfor kjære venner trenger jeg hjelp. På grensesnittet på programmet har jeg 8 text vinduer for produkt og innnlegging av tall som 230 ,16 osv. Dette kan jeg lagre i en text fil. Men når jeg åpner text filen igjen kommer alle parameterne inn i den første oppgitte textboks(textboks1). Jeg ønsker å få de samme tallene tilbake i samme text vindu som deSpenningstap.rar ble skrevet og lagret inn i ved opplasting fra txt fil. Dvs 230 i textboks1 og 16 i textboks 2 osv. Kan noen hjelpe meg med det? Jeg ligger med rar fil av programmet mitt så dere kan se den. Den kan åpnes i VB 2010. Et spørsmål til, kan den kun lagres i Notepad? Kan jeg ikke bruke f.eks Exel eller Word? Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Hei. Kan ikke så mye om programmering, men regner med at du må lese fra textfilen linje for linje. Så hvis du lagrer textfilen sånn at verdien til textbox1 står som linje 1. textbox2 som linje2 OSV. Når du da åpner textfilen, så looper du igjennom linjene og sier at linje 1 skal til textbox1, linje2 til textbox2 OSV Kan desverre ikke så altfor mye om programmering så det er det beste tipset jeg kan gi deg. MVH Torbjørn Endret 14. november 2012 av Bigelk Lenke til kommentar
Sasja1 Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Takk for tips! Det høres naturlig ut, men hvilken komandoer jeg skal bruke er uvist! Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 google ("visual basic read text file line by line") http://www.homeandlearn.co.uk/net/nets8p3.html http://forums.codeguru.com/showthread.php?378225-Read-Text-file-line-by-line-through-VB Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 google ("visual basic read text file line by line") http://www.homeandle...et/nets8p3.html http://forums.codegu...line-through-VB Så vanskelige måter å skrive System.IO.File.ReadAllLines() på. Lenke til kommentar
Sasja1 Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Hei, takk for svar så langt. Håper jeg ikke gjør meg missforstått. Jeg vil lese linje for linje på txt filen. ligge linje 1 på Textboks1, Linje 2 på textboks2, linje 3på Textboks3 osv. Hvis dere laster ned filen som jeg lagt ut på tråden vil dere se hva jeg mener. Lenke til kommentar
Sasja1 Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 (endret) hmm. Her åpner vi txt fil. men alt sammen går inn på en textboks og man slipper å skrive ned stien til filen. Dim AllText As String = "", LineOfText As String = "" OpenFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt" OpenFileDialog1.ShowDialog() 'display Open dialog box If OpenFileDialog1.FileName <> "" Then Try 'open file and trap any errors using handler FileOpen(1, OpenFileDialog1.FileName, OpenMode.Input) Do Until EOF(1) 'read lines from file LineOfText = LineInput(1) 'add each line to the AllText variable AllText = AllText & LineOfText & vbCrLf Loop 'update label lblNote.Text = OpenFileDialog1.FileName txtNote.Text = AllText 'display file txtNote.Enabled = True 'allow text cursor CloseToolStripMenuItem.Enabled = True 'enable Close command OpenToolStripMenuItem.Enabled = False 'disable Open command Catch MsgBox( "Error opening file. It might be too big.") Finally FileClose(1) 'close file End Try Endret 22. november 2012 av Sasja1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hvor får du disse eksemplene fra? OpenFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt" OpenFileDialog1.ShowDialog() 'display Open dialog box If Not String.IsNullOrEmpty(OpenFileDialog1.FileName) Then Try 'open file and trap any errors using handler lblNote.Text = OpenFileDialog1.FileName txtNote.Text = System.IO.File.ReadAllText(OpenFileDialog1.FileName) 'display file txtNote.Enabled = True 'allow text cursor CloseToolStripMenuItem.Enabled = True 'enable Close command OpenToolStripMenuItem.Enabled = False 'disable Open command Catch(ex As Exception) MsgBox("Error opening file. " & ex.Message) End Try End If Lenke til kommentar
Sasja1 Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Jeg forstår ikke noe av det. Så noe tekniske spørsmål kan jeg ikke svare deg på. http://thepiratebay....ep_by_Step_2010 Dette er boken. Men jeg ligger til programmet jeg fikk denne programeringen fra. Sort Text.rar Endret 24. november 2012 av Sasja1 Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Stå på Sasja du forstår det sikkert etterhvert Lenke til kommentar
Sasja1 Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Stå på Sasja du forstår det sikkert etterhvert Takk for for det. Jeg prøve å forstå loop. Jeg tror det er en enkel sak å få til. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Takk for for det. Jeg prøve å forstå loop. Jeg tror det er en enkel sak å få til. Hmmm vel, i dette tilfellet er egentlig Loop unødvendig, men det er også et problem at denne koden er skrevet på en måte man ikke burde gjøre det på. OpenFile og CloseFile er Visual Basic 6.0 kompatibilitetslag. Det er ikke et fornuftig valg for å lese eller skrive til filer. I dette tilfellet er det også ferdigskrevet funksjonalitet for å gjøre det denne loopen prøver å gjøre (på en dårlig måte) Kanskje jeg bare gjør det vanskeligere for deg... Loop er i utgangspunktet simpelt: Gjør noe om og om igjen inntil en betingelse blir oppfylt, eller så lenge en betingelse er sann. Dette er forskjellen på Do While, og Do Until Do While det_er_kaldt_ute Frys() Skjelve() Loop Do Until det_er_varmt_ute Frys() Skjelve() Loop Disse fryser og skjelver ikke noe mer enn null ganger. Dersom man altid skal fryse og skjelve minst én gang bruker man Do .. Loop While/Until Do Stek_Hamburger() While sulten Do Stek_Hamburger() Until Not Sulten I disse tilfellene steker du minst én hamburger, uavhengig om du er sulten eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå