Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK melder:Telenor lurer oss alle !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-02-15 13:49, Beemer skrev:


dum at du vil kjøpe en bil. Norge lever i etterkrigs-tida, der man faktisk hadde restiksjoner til og med på hvor mye du kunne bruke bilen. Eksempelvis kunne du ikke kjøre bil på Søndag.


 

dette var under oljekrisen (liten oljeproduksjon = spare på bensinforbruk

 

etter min mening bør staten tvangsutløse den delen av Telenor som eier kobberet, slik at vi (forhåentligvis) får det billigere.

 

og husk at grunnen til at det er så billig i Sverige (m.fl. land) er at det er så dyrt/høye lønninger, så vis folk er villige til å gå ned i lønn (=lavere driftskostnader), kan vi sikker få billigere Adsl, strøm osv.

 

Nrk kan begynne med reklame for min del (tv2 pauser ikke tv3) evt. lisensøkninger må godkjennes av byråkrater/stortinget

 

Får det reklame må Nrk sende programmer som folk ser på (slik at de får inntekter, og dermed blir vi kvitt de verste programmene f.eks gudstjenester (min mening)

Lenke til kommentar

Mulig jeg er helt i tåka her, men når det gjelder TV lisensen er det en mulig løsning på problemet for de som er tilknyttet et kabelnett (dvs ikke har radio- eller satelitt mottaker); Fjern den.

 

I henhold til § 9 i forskriften om fjernsynsmottakere

(http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-19801023-8798-0.html#5) kan man fritas for lisensavgiften om man enten ikke har mottaker eller ikke bruker den. Er vel denne disse lisensh*rene leter etter når de går rundt omkring...

Lenke til kommentar

Quote:



Vel,når du tenker på billig sprit etc så bør ein tenke på at ein Svenske tener mindre enn ein Nordmann..Ein må sjå til i samanheng..Tenke på konsumprisindexen etc..:wink:

Fine damer..Vel,eg tenker også på det indre..:wink:

Svenske damer snuser generelt mykje har eg hørt..Vil ikkje seie at dei snuser meir enn svenske menn..Men,i forhold til Norge er det mykje..


 

Grunnen til at svenskene har billigere sprit og røyk enn oss har INGENTING med forbruket å gjøre. Det har med at de er med i EU og må justere prisnivået etter de andre EU landene! Heldigvis pga EØS så vil også norge merke dette. Blant annet vil det om kort tid bli åpnet for salg av "rusbrus" (tezer, cider osv) i vanlige butikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

svært enkelt og svært greit..

i fjor betalte norge 50 millioner for at en russisk (ett eller annet) skulle minske utslippene sine slik at forurensingen skulle bli mindre..

1 uke etterpå avsløres det at den samme bedriften hadde et overskudd på 5 milliarder det året...

norge gjør ingenting annet enn å drite seg ut gang på gang, vi var 5 cm unna å gi i fra oss nordsjøen til svenskene for mange år siden da vi ville ha noe i bytte, de takket nei pga de så ingen økonomiske muligheter med norsjøen, takk og pris..

 

de norske lovene er ikke noe bedre..

alle vet at det er ulovlig å sykle over sykkel og gangstien, hvorfor fikk da sjåføren skylden for å ha kjørt på syklisten som syklet over sykkel og gangstien i en vanvittig fart...

hvorfor skal sjåføren av bilen få skylden av en ulykke som forårsakes av at en annen person gjør noe ulovlig..

 

det er så mange fantastiske lover her i norge at det er vanskelig å trekke frem de morsomste eksemplene..

vil jeg ha noen titalls tusen i lomma mi så springer jeg ut i veien og blir påkjørt med vilje, jeg kan hoppe rett ut i bilen og få pengene mens sjåføren får skylden, ganske enkelt pga de norske lovene sier at sjåføren skal avpasse farten slik at han kan stoppe for hva som helst, klarer han ikke stoppe har han holdt for høy fart..

ganske enkel konklusjon..

Lenke til kommentar

Dere klager å klager på priser/stat/telenor, alt er galt i Norge...

 

HVORFOR FOR FA**N IKKE GJØRE NOE MED DET..

GÅ UT I GATENE, DEMONSTRER..

KAST TOMATER/RÅTNE EGG..

HENG EN FINANSMINISTER/POLITIKER/TELENORDIREKTØR OPP I EI GATELYKT TIL SPOTT Å SPE..

 

Eller, gidder dere ikke..?

Er dere for late..?

Har dere det for bra..?

Bor hjemme hos mamma/pappa..?

Gidder ikke få ræva opp/øya vekk fra data skjermen..?

 

Jeg bare spør...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-02-12 17:10, SR1Data skrev:

Ser her mange klager på landet Telenor etc. etc

likedan overalt skulle jeg tro.

Hva er det egentlig alle klager så på?


Til alle som bare klager og klager er det noen som vet hvordan det er i andre land? Vært og reist endel kanskje? har selv vært ganske mange plasser på denne

jord og vil bare si at vi har det utrolig bra her opp i nord.



Er det for ille hvorfor ikke bare flytte? Det kan vel ikke være så forferdelig vanskelig?



SR1Data.KonsulentTjenester.


 

Å klage over forskjellsbehandlig innenfor Norge vil jeg ikke akkurat definere som sutring.

Lenke til kommentar

For å kommentere det tråden startet med, så vil jo omtrent alt i Norge være dyrest i verden hvis man ikke ser prisene i forhold til hvor mye vi tjener. Selvsagt er det relevant å se prisene i forhold til kjøpekraften. Hvis du ikke vet hva kjøpekraft er, vennligst ikke svar på dette innlegget.

Hvis f.eks. 10mbit bredbånd kostet 60kr/mnd i Sierra Leone, så vil allikevel de fleste innbyggerne der synes det var ufattelig dyrt hvis de bare tjener 5 kr/mnd. Hvis du må jobbe et år for å ha råd til bredbånd, oppleves det selvsagt som dyrere enn i Norge, hvor du kun trenger jobbe noen timer/heve trygd en halv dag for å ha råd til bredbånd i en måned.

 

Ergo har Norge noen av verdens laveste priser på telekommunikasjon.

 

Når det gjelder overskuddet til Telenor, så var vel det rundt 400 millioner i første kvartal. Overskuddet i fjor skyldtes at de solgte eierandeler i utenlandske mobiloperatører.

 

Telenor har ikke monopol på noen verdens ting, hvis du vil legge fastnett over hele Norge for å slippe å bruke nettet til Telenor, så versågod.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk har fått det for seg at: Telenor IKKE har monopol på telenettet? Det telenettet som finnes her og nå, I DAG!!!

Telenor har jo monopol på telenettet!! Og en dag vil de bli like sure og grinete som da NRK mista monopolet på rikskringkasting. Husker ikke folk hvor MUGGA NRK ble da?

 

Hva dere røyka sokka deres eller?

Lenke til kommentar

Må si meg enig Med TomasM, spring i en parkert bil og legg skylda på bil-eiern, få penger.

Merk: Parkert bil. (sjåføren var ikke i bilen engang)

 

Å det er en faktisk hendelse jeg har hørt om!

 

Husker jeg leste i vg for ei stund siden, ei spesialavgift på tyggegummi, tjener staten ca. 1kr pr 10 kilo tyggegummi ellerno. Hvis de ikke går i munus pga av papirarbeid, og han som tar seg av papirarbeidet skal ha betaling.

 

^2 av de alt for mange like idiotiske lover og avgifter jeg har hørt vi har her i norge.

 

Kom over en kalkulator for bilavgift, bilmerke, motorvolum, hk, vekt osv. Den var ikke lite avansert for å si det slik.

 

Tror problemet med norge er er feilprioritering og en masse idioti, dårlig prioritering!

De begraver seg i unødvendig utgifter og løser problemet med avgifter.

 

Får ikke nrk penger fra staten?

Så hvis "nrk"-avgifta egentli betales til staten, så er det jo nrk som stikker av med penga uansett.

TV2/TV3 motar ingen støtte fra staten?

 

Telenor står bak både cabel linja mi og sense abonemanget mitt på mobiln.

De driver monopol!

Veit ikke hvordan men telenor og deres logo dukka opp i papirene når jeg starta å abonere på sense.

Og det er et underselskap av telenor avidi som gir meg kabel internett.(vis de ikke har klart å løsrive seg da... De prøver iallefall!)

 

Men var det ikke slik at staten skulle overta kablinga(fysiske kablene) til telenor slik at det skulle bli bedre kunkuranse?

 

*hate elkjøp* *hate telenor* *hate norge* *hate microsoft* *hate nrk* *hate norge*

Lenke til kommentar

Quote:


[...]

Hvor mye får du igjen for at prisene ble halvert? INGENTING. Det er slik alt fungerer. Istede for å tenke "vi har råd til å betale så mye for varene fordi vi tjener så mye" så bør du tenke "vi tjener så mye fordi vi har så høye priser".


 

Enig. Fint at flere har skjønt dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 23:27, PumpAction skrev:

*hate elkjøp* *hate telenor* *hate norge* *hate microsoft* *hate nrk* *hate norge*


 

Da er det jo bare en ting å gjøre: flytt midt ut i ørkenen et eller annet sted. Der er det hverken telekommunikasjon, fjernsyn, butikker, strøm, pcer eller annet som gir deg den hverdagen du har i dag. Det eneste som er igjen å hate blir da:

 

A) Sand

B) Deg selv

 

Ikke er det dyrt der heller, for det er jo ikke noe å få kjøpt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 22:28, president skrev:

For å kommentere det tråden startet med, så vil jo omtrent alt i Norge være dyrest i verden hvis man ikke ser prisene i forhold til hvor mye vi tjener. Selvsagt er det relevant å se prisene i forhold til kjøpekraften. Hvis du ikke vet hva kjøpekraft er, vennligst ikke svar på dette innlegget.


Når du først er on-topic, så gjelder den misbruk av statistikk fra Telenor ( ensidig kjøpekraft ).

Quote:


Hvis f.eks. 10mbit bredbånd kostet 60kr/mnd i Sierra Leone, så vil allikevel de fleste innbyggerne der synes det var ufattelig dyrt hvis de bare tjener 5 kr/mnd. Hvis du må jobbe et år for å ha råd til bredbånd, oppleves det selvsagt som dyrere enn i Norge, hvor du kun trenger jobbe noen timer/heve trygd en halv dag for å ha råd til bredbånd i en måned.


Hva har du i Sierra Leone å gjøre, når det er snakk om OECD ?

Quote:


Ergo har Norge noen av verdens laveste priser på telekommunikasjon.


Ergo gjør du samme feilen som Telenor kritiseres for: viser ensidig til kjøpekraft for og holde prisleiet høyt, slik at hjemmemarkedet betaler selskapets tap i utlandet.

Quote:


Telenor har ikke monopol på noen verdens ting...


Inntil nylig hadde de monopol på kobberet og ISDN-boksene, og spiller fortsatt på folks vaner/ uvitenhet ang. den nye situasjonen: Tele2 er kommet inn som totalleverandør ( politisk vedtak ) på lik linje ( bortsett fra Telenors monopol på ISDN-boksene ), og med garantert lavere priser enn Telenor.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 00:42, Zink skrev:

Hva har du i Sierra Leone å gjøre, når det er snakk om OECD ?


Sierra Leone var tilfeldig valgt for å vise at kjøpekraft er relevant når man sammenligner priser. Jeg kunne selvsagt slått opp og funnet et OECD-land med gjennomsnittlig relativ lavere kjøpekraft enn Norge.

 

Quote:


Ergo gjør du samme feilen som Telenor kritiseres for: viser ensidig til kjøpekraft for og holde prisleiet høyt, slik at hjemmemarkedet betaler selskapets tap i utlandet.


Hvis du hadde lest det jeg hadde skrevet, hadde du skjønt at prisleiet faktisk ikke er høyt. Å sammeligne absolutte priser er totalt uinteressant i denne sammenheng. Forøvrig har Telenor tjent, ikke tapt, masse penger i utlandet. Største delen av fjorårets overskudd på 11 milliarder skyldtes gevinst på salg av aksjeposter i mobiloperatører i andre land.

 

Quote:


Inntil nylig hadde de monopol på kobberet og ISDN-boksene, og spiller fortsatt på folks vaner/ uvitenhet ang. den nye situasjonen: Tele2 er kommet inn som totalleverandør ( politisk vedtak ) på lik linje ( bortsett fra Telenors monopol på ISDN-boksene ), og med garantert lavere priser enn Telenor.


Altså har jeg rett når jeg sier at Telenor ikke har monopol på noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Uff og uff så uopplyste folk er! Virker som mange av dere tror driften av en stat med avgifter og skatter, penger-ut-penger-inn, er en enkel sak... Det å drive et moderne samfunnet er jo tross alt noe man er ganske ferske på da! Ser dere ikke de dypere aspektene, the big picture...??? Det popper jo stadig opp ett ellerannet nytt det skal tas stilling til, en eller annen ny faktor... var bredbånd en del av den polititske agendaen for 5 år siden? neppe...

 

Hvis Telenor er så ***** råttent, bytt fakkings leverandør da? Eller burde kanskje Telenor gjøre det for deg? Hvis Norge er så ***** råttent, flytt for *******, eller gjør noe med det! Start parti, lag en politisk slagplan for hvordan du skal revolusjonere den norske staten!

 

Jeg forsvarer på ingen måte unødvendige skatter og avgifter, TV-lisens, høye telefonpriser, dårlig statlig kapitalforvaltning etc, men det er vel egentlig ikke så ille??? Det er mange ting som kan forandres, samfunnet er i stadig utvikling... men vi har det vel egentlig jævlig bra her i dette landet eller hva? Det har i allefall jeg, og hvis alt det dere nevner er prisen å betale for å bli boende, så betaler jeg gjerne!!!

 

-->Calm

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 00:53, president skrev:

Jeg kunne selvsagt slått opp og funnet et OECD-land med gjennomsnittlig relativ lavere kjøpekraft enn Norge.


...vennligst gjør det - poenget er at Telenor misbruker statistikken til eget formål.

Quote:


Å sammeligne absolutte priser er totalt uinteressant i denne sammenheng.


OECD-statistikken er avansert på den måten, at den omfatter nødvendige økonomiske forhold som Telenor neglisjerer til egen fordel. Samtidig som de ref. til OECD-statistikk, kutter de ut viktige deler av den, for å opprettholde et unødig høyt prisnivå her hjemme.

Quote:


Forøvrig har Telenor tjent, ikke tapt, masse penger i utlandet. Største delen av fjorårets overskudd på 11 milliarder skyldtes gevinst på salg av aksjeposter i mobiloperatører i andre land.


De fortsetter på samme vis iår. Sannheten er at uten salgsgevinster på 21 milliarder kroner, ville det siste halvåret vært en katastrofe for Telenor.

Salgsgevinstene har selskapet fått fra salg av andeler i VIAG Interkom i Tyskland og Esat Digifone i Irland.

Dette var gullkanta andeler ( i motsetning til Asia-postene som går underskudd hele tiden ) og viser et desperat Telenor som handler kortsiktig. Børsen oppfatter selskapet på samme måte, og sender om kort tid selskapet under 25,- kroner pr. aksje.

Quote:


Altså har jeg rett når jeg sier at Telenor ikke har monopol på noen verdens ting.


...eh, feil igjen.

Lenke til kommentar

Den 2002-02-12 15:37, CdBuRnR skrev:

Quote:


On 2002-02-12 10:25, Mr.Hassan skrev:

Hei CdBuRnR!


CdBuRnR skreiv:


Norge er et ****land .. argh.. Bor altfor langt fra grensa .. desverre


Er det grensa mot Russland du meiner..?


Vel,synest det blir feil å kritisere NRK for lisensen..Det er ikkje dei som bestemmer at den skal være der..Men,når den er der må dei forholde seg til det..





Vel var helst til sverige jeg ville da... billi sprit , fine damer , bredband og fyrverkeri året rundt
:grin:

Alt man trenger kort sagt..


Om du leser det jeg skriver så er det Regjeringa jeg kritiserer, for det er de som bestemmer at man skal betale NRK Lisensen på 1750 kr i året.



 

jeg var smart å flytta fra kjedelige dyre norge i 98, har vært her å der siden da nå bor jeg i sverige, drar til danmark å kjøper øl å pizza lever som en konge :smile:

******* kommer til å snå over før jeg flytter til norge, ( å da mener jeg ikke kommunen hell i trøndelag )

lenge leve rask å billig breidband billig mat røyk å øl

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-28 12:07, GeCcO skrev:

men dere må ikke glemme at Telenor gir oss de beste linjene, de gir mer enn hva vi betaler for


 

Når vi var inne på sammenligning før i posten vil jeg si at du får mindre en hva du betaler for(hvis vi sammenligner med andre)...

 

men mer en hva som er spesifisert kan så vere mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...