Gå til innhold

1 gb ram?

Fragletrollet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De finnes og har faktisk hadd grei tilgjengelighet i det siste. 2GB-brikker finnes også men de er kun papirlansert..

Å selge brikker i par synes jeg er helt tullete. Folk må da få bestemme selv om de vil kjøpe en eller to brikker i slengen. Parvise brikker er bare et tullete markedsføringstriks som egentlig ikke tilbyr annet enn to brikker av halv størrelse. Da kan man like gjerne velge dette selv.

En rask søk i prisguiden sier at den billigste 1GB SDram-brikken PC133 koster ca 2900kr og DDRram PC2100 koster fra ca 5200kr Alle disse er ECC/REG. Raskere brikker finner jeg ikke. Forøvrig støtter nok hovedkortet en fremtidig oppgradering til 1GB-brikker når bare brikkene blir tilgjengelige. Det er nok det produsentene tenker på.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår, er poenget med minnebrikker i par, at de skal kunne matche hverandre. Jeg tenker da på at de lar seg overklokke like langt. Kjipt å ha en minnebrikke som greit klarer 210 mhz fsb, mens den andre stopper på 190...

Grunnen til at man bruker par i nforce oppsett, er de doble minnebussene. Det er ikke så enormt å vinne på det, men det gir bittelitt ekstra ytelse.

Lenke til kommentar
De finnes og har faktisk hadd grei tilgjengelighet i det siste. 2GB-brikker finnes også men de er kun papirlansert..

Å selge brikker i par synes jeg er helt tullete. Folk må da få bestemme selv om de vil kjøpe en eller to brikker i slengen. Parvise brikker er bare et tullete markedsføringstriks som egentlig ikke tilbyr annet enn to brikker av halv størrelse. Da kan man like gjerne velge dette selv.

En rask søk i prisguiden sier at den billigste 1GB SDram-brikken PC133 koster ca 2900kr og DDRram PC2100 koster fra ca 5200kr Alle disse er ECC/REG. Raskere brikker finner jeg ikke. Forøvrig støtter nok hovedkortet en fremtidig oppgradering til 1GB-brikker når bare brikkene blir tilgjengelige. Det er nok det produsentene tenker på.

2Gb brikker er i salg, har faktisk vært det en stund nå,

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

Lenke til kommentar
Såvidt jeg forstår, er poenget med minnebrikker i par, at de skal kunne matche hverandre. Jeg tenker da på at de lar seg overklokke like langt. Kjipt å ha en minnebrikke som greit klarer 210 mhz fsb, mens den andre stopper på 190...

Jepp, men jeg ser fortsatt ikke forskjellen fra å bestille 2 stk brikker av samme merke og type i slengen fra det å kjøpe et "par". Om noen vil kjøpe de enkeltvis synes jeg de må få lov til det.

Takk GeCcO. Flott at du holder meg/oss oppdatert :wink:

Fragletrollet: Sånne doblere fantes til SDram en gang, men jeg tror ikke de finnes til DDR-ram. Grunnen er at det går ut over signalkvaliteten og gjøre minnet raskere ustabilt. Med de hastighetene som moderne DDR-ram tilbyr så tror jeg det blir vanskelig å få slikt stabilt. Men holder ikke 3x512MiB ? Evt. hva er det du trenger mer til?

Lenke til kommentar

Forskjellen er at de to brikkene er testa for å ha samme ytelse. Det er faktisk ganske essensielt, ettersom det varierer veldig på noen brikker.

Det er jo sløsing med en god minnebrikke å sette den i par med en dårlig, da ytelsen aldri blir bedre enn det svakeste leddet...

Lenke til kommentar
Forskjellen er at de to brikkene er testa for å ha samme ytelse. Det er faktisk ganske essensielt, ettersom det varierer veldig på noen brikker.

Det er jo sløsing med en god minnebrikke å sette den i par med en dårlig, da ytelsen aldri blir bedre enn det svakeste leddet...

Jeg skjønner poenget ditt og det kan være store forsjeller fra merke til merke eller mellom produktseriene, men kjøper man 2 brikker fra samme produsent fra samme webshop med samme rating (f.eks PC3200 CL2) så kommer de fra samme batch og er lar seg overklokke så og si nøyaktig like mye.

Kanskje den ene klarer 230MHz og den andre 234MHz men slike forskjeller finner du ved å kjøpe såkalte "par" også.

Poenget mitt er altså at salg i "par" er veldig overvurdert i forhold til å kjøpe to brikker av samme merke og type fra samme produsent og webshop samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...