OpiumForTheMasses Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hei! Jeg har i forbindelse med min fars jobb i olje/shippingindustrien flyttet litt rundt om i verden og opplevd flere lands skolesystem, deriblant det amerikanske, kinesiske, canadiske og russiske, og da vi endelig har slått oss ned i Norge igjen så lurte jeg på en liten ting. I alle andre land har det ikke vært noe fokus på den franske formen for essay som blir brukt i den norske skolen, men derimot det engelske essay som er mer en fagpreget artikkel. Skyldtes dette en ren oversettelsesfeil, en overlagt handling der ungdommen skal oppfordres til å "tenke sjæl"? Eller er det rett og slett noe annet? Og hva med kåseri? Bare antall språk på wikipedia-artikkelen viser jo denne sjangerens irrelevans i forhold til andre lands pensum, og jeg har, i løpet av 13 år overseas aldri sett noen til den bortsett fra på min norske vgs der vi blir pumpet hardt på den. Hvorfor dette voldsomme fokuset? På forhånd takk. Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Kanskje fordi kåseri er en sjanger som kan både være underholdene og overbevisende, klarer du å bygge opp et bra kåseri, er det mer interresant enn en kjedelig presentasjon.. Er ikke ferdig med ungdumsskolen enda, men det er sånn jeg ville sett på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå