Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en skoleoppgave og skal ha om "The troubles" konfliktene, kampene i Nord Ireland, og IRA, Irish Republican Army.

 

Er det noen som kan relativt kort skrive litt om dette, altså si noe om hva som skjedde, grunn, resultat , hva handlet dette egentlig om? hadde vært fint med mange svar så jeg kan lære mest mulig om dette!

 

takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konflikten I Nord-Irland er kort sagt en konflikt mellom Republikanere (som ønsker at Nord-Irland skal gjenforenes med Republikken Irland) og Lojalister som ønsker at landet skal forbli en del av UK altså britisk styre.

 

Bakgrunn:

Henrik 8 (konge av England) valgte å skille seg fra sin spanske kone Katarina av Aragon. Dette gjorde at han måtte bryte med den katolske kirke så han grunnla den anglikanske kirke. På denne tiden var Europeiske land stadig i krig med hverandre. For at England skulle forbli engelsk valge Henrik 8 å okkupere Irland for å unnga en spanske invasjon. Man fryktet en spansk invasjon som straff for at Henrik hadde skilt seg fra Katarina.

 

Irland forble en del av engelsk styre. Gjennom flere hundre år har det alltid vært et opprør mot det britiske styre. Irene har valgt å tviholde på sin katolske tro. For å gjøre noe med dette valgte britene å sende protestantiske innvandrere fra skottland og Englad til å bosette seg i Irland (hovedsakelig nord). Opprøre ble ført videre under en borgerkrig på starten av 1900-tallet. Noe som førte til at landet ble delt mellom en fri del Republikken Irland som er et selvstendig ikke britisk land. Og en britisk del som da er Nord-Irland.

 

The Troubles startet på slutten av 1960-tallet og var sterkt inspirert av civil-rights bevegelsen i USA med Martin Luther King. Republikanerne(katolikkene) var annenrangsborgere som ble utsatt for rasisme og diskriminering fra arbeidsmarkedet, politiet og myndighetene generelt som ble styrt av lojalistene(protestantene). The troubles startet først med fredlige demonstrasjoner men førte fort til gatekamper, bombinger, drap og terror fra begge sider som varte helt fram til 1998 langfredagsavtalen ble inngått.

 

Partene i konflikten blir ofte betegnet som katolikke og protestanter. Men det er allikevel viktig å ha klart for seg at konflikten ikke er religiøs. Dvs den handler ikke om religiøse doktriner og den slags. Men er heller en politisk konflikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

takk, mye nyttig info du skrev der.

 

Når jeg har lest litt om IRA så leser jeg noen steder at folk skriver de var nasjonalister, noen steder har jeg sett at det har blitt skrevet at de var kommunister. Var de egentlig høyre eller venstre orientert på noen måte? eller.?

Lenke til kommentar

takk, mye nyttig info du skrev der.

 

Når jeg har lest litt om IRA så leser jeg noen steder at folk skriver de var nasjonalister, noen steder har jeg sett at det har blitt skrevet at de var kommunister. Var de egentlig høyre eller venstre orientert på noen måte? eller.?

 

IRA er nasjonalister ja. Men ikke på samme måte som Nynazister. IRA er nasjonalister i den forstand at de ønsker et selvstendig fritt Irland med irsk kultur og irsk styre og stell. De ønsker at Irland skal styres sosialistisk og er sånn sett på venstresiden. Grunnen til at IRA har en sosialistisk legning skylde nok i stor grad de store klasseforskjellene mellom katolikker og protestanter. I mange år var partiet Sinn Fein den politiske fraksjonen av IRA.

 

Bare spør om det er mer du trenger :)

Endret av Lackland
Lenke til kommentar

Er IRA helt dødt ut idag eller er det forsatt en bevegelse? er det noen aktivitet inennfor den isåfall?

 

IRA eksisterer idag under navnen RIRA (real IRA). Dette er den delen av IRA og Sinn Fein som aldri godtok fredsavtalen av 1998. RIRA skjøt to britiske soldater i 2009, ellers har det vært forholdvis stille fra RIRA da de ikke lenger er en like stor organisasjon dvs det er ikke like mange attentater og bombinger som på 70 og 80-tallet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

???

 

Det at du ikke ser så mange av Storbritannias flagg i utenfor hotell i Dublin betyr ikke at irer generelt støtter eller sympatiserer med IRA, det betyr kun at de kjemper for samme sak. Man behøver ikke å støtte den nazistiske ideologi, selv om man er for forfølgelse av jødene.

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...