samaron Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Heisann, Har plaget meg en stund nå at speedometeret i min gamle 1986-modell Volvo 740 Trubo Intercooler viser feil hastighet. Sammenligner jeg den med GPS og "din fart er.." målere langs veien så viser den 7-8 km/t for mye. Klarer ikke helt venne meg til å kjøre 10 over på speedometeret for å korrigere det, så ville gjerne ha kalibrert det på ny. Bilen har et veldig primitivt elektronisk styringssystem. Speedometeret er da også selvfølgelig styrt med elektriske signal fra en giver i bakakslingen. Noen som vet hvordan dette signalet kan manipuleres for å kalibrere speedometeret til å vise korrekt hastighet? Jeg er også klar over at hjuldimensjon har innvirkning på hastigheten den viser. Jeg har originale felger og dekkdimensjoner som oppgitt i spesifikasjonene. Har ikke så lyst til å prøve meg frem med større dimensjoner, noe som ikke er helt lovlig heller til en viss grad? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Har brukt en slik til en lignende problemstilling (innjustering av et helt hjemmesnekret system). Godt fornøyd. Den kobles inn mellom giver og speedometer, og trenger 12V over tenning i tillegg. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Får ha det som en mulighet. Ville helst slippe å måtte klippe i ledningene, men er vel kanskje uunngåelig. Så gammelt som dette systemet er (tidlig 80-tall), så er det neppe muligheter for å manipulere signalet i ECUen. Ingen butikker i norge som selger slikt? Lenke til kommentar
-ondr3 Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det er egentlig ganske normalt og ha ca 10% feilmargin på speedometeret. Politiet trekker også fra en viss prosentandel på farten om du blir målt i gjennomsnittt eller pr laser. Det enkleste er vel egentlig og bare holde 10 km over fartsgrensen (over 60 kmt) da er du hvertfall ganske sikker. Ettersom jeg har skjønt så er det en motstand på speedometeret på 700 serien (mulig fler), som kan byttes ut istedet for og klippe i ledningene. her er en tutorial: http://www.brickboard.com/RWD/volvo/853622/740/760/780/ringlee_calibrate_speedometer.html Håper dette hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå