Gå til innhold

Kristne symboler, refereanser i Ringenes herre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gandalf døde ikke, han var en "spirit" (Maiar). Han og fire andre var på oppdrag i Middel Earth (midgard = Norrønt). Etter kampen med balrogen ble han kallet tilbake, debriefet, forfremmet (da Sauromann naturlig nok hadde blitt avsatt) og returnerte som Gandalf den hvite (En tittel Sauromann hadde).

Altså ingen død, ingen oppstandelse.

ps. Gandalf er et norrøt navn, passer dårlig til en kristen referanse

Jeg vet at han ikke døde etter boka sin forstand av "død". Jeg har lest den. Poenget var at den prosessen, hva enn man vil kalle det, kan tolkes som en allusjon på Jesus sin død og oppstandelse.

Lenke til kommentar

Jeg vet at han ikke døde etter boka sin forstand av "død". Jeg har lest den. Poenget var at den prosessen, hva enn man vil kalle det, kan tolkes som en allusjon på Jesus sin død og oppstandelse.

Kan man tolke den slik ?

Syns det er merkelig å trekke en slik sammenligning da utgangstidspunktet er totalt forskjellig.

Hvordan rettferdiggjør du sammenligningen på død og oppstandelse, men en som ikke dør og ingen oppstandelse. Hva er egentlig likt ?

Det er rent ønsketenkning, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Det jeg er mer interessert i er at siden omtrent all enkeloriginalitet i verden er brukt opp kan man ratt ikke skrive bøker, regisere filmer eller lage videospill uten at noen skal overtolke de til det ugjennkjenlige.

Altfor mye i dag blir anklaget for å ha et skjult budskap som oftest er religiøst i dag.

Så klart det er jo artig at man kan finne såpass mange symbolske ting i enkelte greier men, noen ganger grenser det til det tåplige.

Lenke til kommentar

Du må gjerne være uenig, men på hvilket grunnlag vil du kalle det ønsketenkning?

For det to fullstendig forskjellige ting. Hva med Harald Hårfagre og jesus. Det ville være mye bedre, de har no i allefall tilfelles at de døde.

Ps. (om man da går ut fra at jesus faktisk har levd)

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Så lenge jeg ikke har noen litteraturutdannelse eller lest noe Tolkien har sagt selv om eventuelle allusjoner, er din tolkning like god som min, men du har ennå ikke svart på hvordan det kan være ønsketenkning. Er det mulig at du selv har ønsketenket litt?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Så lenge jeg ikke har noen litteraturutdannelse eller lest noe Tolkien har sagt selv om eventuelle allusjoner, er din tolkning like god som min, men du har ennå ikke svart på hvordan det kan være ønsketenkning. Er det mulig at du selv har ønsketenket litt?

Se ovenfor. Det er ønsketenkning da det er to fullstendig forskjellige scenario, å trekke en felles tråd er å ønske det skal være likheter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...