Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problem med kjøper

Lami

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal aldri mer selge noe brukt! Dette her er så irriterende at jeg ikke har ord.

Saken min her, er at en privatperson har kjøpt et hovedkort av meg (privatperson). Denne privatpersonen sender ikke mail før etter 1 måned og 2 dager, at hovedkortet ikke fungerer som det skal! Han har nemlig problemer og sier han har prøvd mye rart.

Tingen her er at kortet fungerte 100% når jeg brukte det før jeg sendte det avgårde (nei ingen skader), og jeg skrev i annonsen min "som nytt" pga det var ikke brukt så mye.

Så foreslår at vi angrer kjøpet, MEN. Kortet kostet 700,- + 170,- frakt, tilsammen overførte han kr 870,- til kontoen min. Han vil ha meg til og overføre pengene FØRST og dette er kr 1040,-, altså at jeg skal betale frakten (170,-) tilbakeveien (870+170)

Kan han kreve at jeg betaler for tilbakeveien også når hovedkortet fungerte som det skulle når jeg sendte det? Ingenting i veien med kortet, derfor ingen reklamasjonssak heller og han må betale for tilbake, dvs at jeg betaler 870,- og ikke mer.

Jeg skal heller ikke overføre en dritt før jeg har sett kortet, men han henviser bare til "Når selger er privatperson" fra Forbrukerrådet sine sider.

Hva tror dere? Skal jeg virkelig betale 1040,- for å få det tilbake når det fungerer? Jeg kan vel også kreve å sendes i oppkrav eller han venter til pengene er på konto etter jrg har fått tilbake kortet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har som privatselger rett til å få produktet tilbake og utbedre feilen. Be han sende hovedkortet i retur, så inspiserer du varen. Er det tegn på feil bruk (svidde kontaktpunkt, knekte pinner i cpu socket etc) så har du ditt på det tørre.

For all del ikke betal noe tilbake uten at du har det fysiske produktet igjen. At det drøyer over en mnd gjør at dette tilfellet lukter litt. Til nøds kan du overføre porto hvis han slår seg helt vrang, men ikke salgsummen før du har hovedkortet igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Står det ikke i angrerettloven at sålenge salget ikke har skjedd via telefon eller på dør (?), så skal kjøper stå for porto ved retur?

Du har ikke angrerett hvis selger er en annen privatperson.

Hva tror dere? Skal jeg virkelig betale 1040,- for å få det tilbake når det fungerer? Jeg kan vel også kreve å sendes i oppkrav eller han venter til pengene er på konto etter jrg har fått tilbake kortet?

Du må ikke gjøre noe. Hvis du solgte hovedkortet som privatperson har kjøper ingenting han skulle ha sagt. Angreretten gjelder som sagt kun ved kjøp mellom privatperson og bedrift, ikke motsatt og heller ikke mellom to privatpersoner eller to bedrifter. Fortell kjøper at det fungerte da du solgte det, og det fungerte tydeligvis i over en måned. Synd, trist, leit.

Jeg tok feil.

Lenke til kommentar

Her ville jeg ikke gjort en dritt, og forklart kjøper at når han ikke har gitt deg beskjed før det er gått en måned så er det synd for ham, og henvist til kjl. §§ 31 og 32. Subsidiært er det ingen mangel fordi den funket når du ga den fra deg. Risikoen går over på ham i det du sender det med posten, og feilen har oppstått etter det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Setter pris på det.

Jeg har nå svart han på mail, så jeg oppdaterer så snart jeg har fått svar.

Jeg kan også fortelle at han truet med å Politianmelde meg for svindel, hvis han ikke fikk pengene på konto innen idag. Har tatt tid før jeg har svart på mailene hans, så kanskje han drøyer det, hvis han anmelder meg.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Politiet vil nok henlegge anmeldelsen med begrunnelse at det er en sivilrettslig sak. Det er stort sett bare ved overtredelse av straffeloven politiet blander seg inn i slike saker.

I en sivil sak vil du nok få medhold fordi kjøper brukte så lang tid på å ta kontakt. Kjøper vil slite med å begrunne at han ikke gav beskjed innen kort tid etter at han oppdaget feilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

nicho_meg: Og hvis han får medhold i en sivil sak, hva hadde det gjort om politiet ikke henla saken? Kravene er åpenbart mye, mye strengere for å bli dømt for svindel i en slik sak enn for å bli dømt til å betale erstatning i en sivil sak.

Det var ment som et svar til TS, etter at han blir "truet" med politianmeldelse. Jeg sier bare at det ville blitt en sivil sak og ikke en straffesak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra fyren etter jeg skrev at jeg må ha produktet tilbake først oghenviste til kjl §§31 og 32.

Dette skrev han:

Utdrag av kjøpsloven : Når selger er privatperson

"Du har to års klagefrist når du kjøper fra en privatperson."

Jeg ser at du ikke vil gjøre det du sa, så du skal få et tilbud på denne saken:

Vi kan dele dette og da kan du sende meg kr.400,.så dropper vi denne saken. Da tar vi litt skyld i dette hver.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått svar fra fyren etter jeg skrev at jeg må ha produktet tilbake først og henviste til kjl §§31 og 32. Dette skrev han: Hva tror dere?

Med mindre du får hovedkortet tilbake før du betaler noe ut så no deal.

To års klagefrist ok, men klagen skal komme i rimelig tid. En måned er lang tid om kortet var dead on arrival som kjøper hevder (hvis det ikke brukte 3 uker i posten da?).

Du har rett til å utbedre feilen på produktet og kjøper kan så vidt jeg kjenner til ikke heve kjøpet før du har fått prøvd å utbedre feilen, noe du ikke kan gjøre før du har hovedkortet tilbake.

Lenke til kommentar

Det løper to frister parallelt, den ene på 2 år fra risikoen går over på kjøper, den andre på "rimelig tid" fra han "burde oppdaget feilen". 1 måned er i grenseland, men i en slik sak hvor ting bare "ikke fungerer" så burde han oppdaget det umiddelbart og klaget veldig fort.

Subsidiært er det altså ingen mangel, da feilen er oppstått etter at risikoen går over på ham (om det er i posten eller etter at han har fått det er ikke ditt problem, risikoens overgang skjer ved overlevering til fraktfører).

Så får han evt. dra deg til retten med det hele. Det kommer han nok ikke til å gjøre for småpenger. Så vidt jeg vet er det ingen presumsjonsregel i kjøpsloven om at mangelen skal anses å ha vært tilstede på overtagelsestidspunktet om den dukker opp/blir synlig innen de første 6 måneder, slik som det er i forbrukerkjøpsloven. Det er med andre ord opp til ham å bevise at mangelen var til stede ved risikoens overgang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra fyren etter jeg skrev at jeg må ha produktet tilbake først oghenviste til kjl §§31 og 32.

Dette skrev han:

Hva tror dere?

Ja hva mener du? Har han ødelagt hovedkortet eller har du? Eller har det blitt skadd underveis i posten?

Vil du være streng, kan du holde fast ved at kortet fungerte idet pakken gikk; du har levert et fungerende kort og har ikke noe ansvar for det som måtte være skjedd i ettertid.

Vil du ta konsekvensen av at det kan være du som har forårsaket feilen (f.eks. idet du løsnet hovedkortet eller pakket det ned), er det riktig av deg å tilby en sum.

Lenke til kommentar

Er det sikkert at hovedkortet i det hele tatt er defekt? Hvordan har kjøperen kommet til denne konklusjonen? Har han utelukket alle andre komponenter, og er han sikker på at komponentene normalt vil fungere sammen? Hva slags redegjørelse har han gitt?

Et hovedkort er noe av det siste jeg ville ha solgt brukt.

Lenke til kommentar

Er det sikkert at hovedkortet i det hele tatt er defekt? Hvordan har kjøperen kommet til denne konklusjonen? Har han utelukket alle andre komponenter, og er han sikker på at komponentene normalt vil fungere sammen? Hva slags redegjørelse har han gitt?

Er vel sånne spørsmål som dette som gjør at selger har rett på å få kortet tilbake for å sjekke det selv.. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Han har visst prøvd forskjellige oppsett og sier "ikke fungerer som det skal."

Jeg kan også nevne at 1 måned er IKKE fra jeg sendte det. Men jeg har datoen han fikk det utlevert, og datoen jeg fikk første mailen om at det ikke fungerte. Over 1 måned gikk det mellom der. Synes det er rart han ikke tok det i bruk før etter over en måned og så sier det ikke fungerer som det skal.

Men han virket litt irritert etter jeg skrev at jeg må skjekke kortet først før jeg gir ut noe penger.

Fikk bare "adresse og mobilnummer........."

Lurer på hva han skal med mobilnummeret mitt da men, han fikk nå det.

Så nå blir det spennende om det kommer i posten eller hva han gjør.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvis kortet er "som nytt" å ikke brukt mye (hvordan bruker man ett hovedkort lite?), så har du vel fortsatt garanti fra der du kjøpte det?

Jeg (som en helt vanlig person) ville sagt at han måtte sende meg hovedkortet på egen regning, eller så hadde jeg bare oversett hele fyren å sendt all e-posten i spam-filteret.

Lenke til kommentar

Vet ikke.. Han var ikke særlig interessert i å ha kvitteringen, jeg skrev at jeg kunne finne den men så var det slutt. Mailen etter der ble bare at jeg måtte overføre pengene eller bli politianmeldt.

Kjøpte det hos Datakjeden, som nå vel ikke finnes, er vel Amentio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...