Gå til innhold

"Kjapt" / kjappere kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Har et canon G9 kamera nå og er ute etter et nytt "kompaktkamera" hvis det finnes noen kameraer som er raskere.

Vil ikke ha speilreflaks.

Jeg har et kriterie på et nytt kamera og det er at skal gå liten tid fra jeg trykker på knappen til bildet blir tatt.

I mine øyne er alt annet sekundært siden jeg sannsynligvis ikke kan se noe forskjell.

Budsjettet er rundt 4000kr, men hvis det raskeste finnes til 1500 så tar jeg det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på det, men stemmer det at man ikke kan zoome? Litt skeptisk til det..

Du hadde jo ingen krav utover at det skulle være raskere enn G9, men tilbudet flageborg linker til er med en 3x zoom. Det er mulig gå bytte linse på J1 og den som følger stikker en del ut fra kameraet.

Lenke til kommentar

Huff ja, tenkte når jeg svarte på det forslaget at jeg motsa meg selv, siden jeg hadde "ingen" andre krav.. Vil helst ha et kamera med en fast linse. Kan ikke begrunne det forsåvidt.. Noen som har prøvd Nikon 1 J1? Ser de har kommet med en J2 også.

Men er åpent for alt! Prøver og sjekke om det er manuel zoom, finner ikke det ut.

Er det et bra kamera? Bortsett fra at det raske bilder?

Lenke til kommentar

Det er et av verdens raskeste kameraer avhengig av hvordan og hva man måler så du kan ikke feile der. Hovedproblemet at med objektiv så er det ikke veldig kompakt. Det er et systemkamera men uten speil. Til den prisen så er det et fantastisk kamera. Zoomen er "manuell" noe som er en stor fordel hvis man ikke må bruke kameraet med en hånd.

Skal du ha noe raskt som er betydelig mindre så prøv Sony RX100 som ligger i overkant av budsjettet ditt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er et av verdens raskeste kameraer avhengig av hvordan og hva man måler så du kan ikke feile der.

Nikon er raskest når Nikon måler, Olympus er raksest når Olympus måler og Panasonic er raskest når Panasonic måler. J1 har uansett, rask og sikker autofokus, klart bedre enn G9 og veldig mye for pengene. Personlig ville jeg heller hatt en Sony RX100 som Kristallo også anbefaler, men så koster det også mye mer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fant en test av RX100 på dinside.no og de skriver "Utløserforsinkelsen er i praksis fraværende uten blits, og ble målt til cirka 0,14s ved bruk av blits. Dette er også svært gode tall."

Er det tiden fra du trykker ned knappen til bildet blir tatt? Hvis det er det så er jo det utrolig bra??

Endret av olawestbye
Lenke til kommentar

Jeg støtter Sony RX100 anbefalningene. Har hatt RX100 siden lørdag og er meget overrasket. RX100 er et lite kompaktkamera med utrolige bildeegenskaper. Selv har jeg solgt alt av kameraer og optikk til fordel for RX100.

Høy ISO egenskapene er over all forventning. Kompaktkamera med brukelig ISO 6400 :eek:

Kameraet er noe glatt, men jeg håper noe slikt som dette vil hjelpe; LINK. Evt. så kan du kjøpe skinnveske, det finnes uoriginale på ebay til en billig penge. Billigere ladere og batterier finnes også på ebay, hvor gode disse er vet jeg ikke ennå.

Sjekk forskjellene på kamera størrelse...

RX100 vs. Canon G9

RX100 vs. Nikon J1 m/ 10-30mm

Endret av kelux
Lenke til kommentar

ja, må si at RX100 frister veldig.. tror jeg skal forslå at vi skal spleise på årets julegave for madamen..

Satser på at den kommer på "tilbud" før jul (like over 4000 kanskje, ser bort fra pixmania og AB pris), ja jeg tror på julenissen også :)

Endret av olawestbye
Lenke til kommentar

Jeg fikk min for 4500kr. (5150kr. inkl. 4 års tabbeforsiking) hos JP. De gjorde en tabbe med tilbudsavisen som gjelder 1.-15. nov. På forsiden står den priset til 4999kr. og noen sider bak står den til 4499kr. En grei selger gav meg den laveste prisen :)

Det er bedre å kjøpe en RX100 til 5K nå enn å kjøpe et dårligere kamera til 3K som du vil bytte etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...