Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kokain og cannabis

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Problemet er mangesidig. Ett av problemene er at med et illegalt marked, så aner man egentlig ikke hva man får, hvor sterkt det er, hvordan det er produsert, hva det er spedd ut med osv. Gamblingen i innhold og styrke er skyld i at mange liv går tapt.

Kokain er dobbelt avhengighetsskapende, vet at den rusen man får gjør at man føler seg uovervinnelig noe som gjør at man tør mer, orker mer osv. Rusens følelse, kombinert med uovervinneligheten gjør at det er vanskeligere å slutte. Avhengighetsskapende er metamfetamin verstingen.

Hasj/marihuana er mye av det samme, dvs man vet ikke styrken og man vet heller ikke hvor mye man tåler. For noen kan omtrent en enkelt sigarett være nok om man er blandt de få som reagerer voldsomt, mens andre kan ha et høyt forbruk uten å ta mer skade enn f.eks tilsvarende høyt alkoholforbruk.

Medisinsk sett er marihuana sunnere enn alkohol, og de fleste kunne fint brukt det hele livet uten å utvikle psykose. Mange som røyker hasj og marihuana bruker også andre ting, så de som utvikler psykose vil ofte utvikle det av andre årsaker. De kan f.eks bruke hasj og marihuana som selvmedisinering av psykiske problemer.

Hovedproblemet med narkomarkedet, er at det er ulovlige produkter. Det fører til skyhøye priser, som gjør at folk blir kriminelle for å finansierer eget forbruk, og en gambling med hva det man kjøper inneholder og hva det er blandet ut med. Fyllstoffet kan være alt fra rottegift til hvetemel. Varierende styrke på det man kjøper gjør også at folk bommer når de inntar samme mengde uten å vite at det de inntar er mye sterkere. Dette ser man f.eks når politiet fengsler en langer. Da må kjøperne bytte langer, og får da ofte en med annen styrke, og da eksploderer overdoseantallene.Ett annet problem er at fremstilling ofte ikke skjer i de mest hygieniske omgivelsene.

Hadde man ovelatt til seriøse laboratorier å fremstille rene varer med gjevn styrke og trygge innholdsstoffer, og solgt dette på f.eks apotekene så hadde prisene vært lave og innholdet trygt. Dermed hadde man frigjort enogme ressurser i helsevesenet og politiet kunne konsentrert seg om andre ting.

Lenke til kommentar

Kokain forårsaker mange kraftige fysiologiske endringer som er skumle og du øker bl.a. risikoen for hjerteinfarkt betraktelig p.g.a innsnevring av blodårene som forsyner hjertet.

Cannabis har en tendes til å framprovosere angst over tid, og er du genetisk disponert kan du også utvikle psykose. Dette vet man ikke før det skjer. Det har med gener å gjøre som regulerer nevrotransmitteren dopamin. Får du genmodifisert cannabis går risikoen for psykose opp vesentlig fordi du mangler balanseringsstoff. Det finnes faktisk stoffer i cannabis som er antipsykotisk. Forsåvidt interessant at THC som er det viktigste stoffet i rusopplevelsen produseres i små mengder i morsmelk. Kanskje cannabis-røykere fikk for lite morsmelk i oppveksten ?

Endestasjonen ved narkotiabruk er sjelden bra, og det å holde seg unna det lønner seg i lengden.

Ankh har også mange bra poenger som tilsier at man burde tenke seg om to ganger før man ukritisk bruker det. Problemer med loven og konsekvensene det kan ha er også viktige faktorer man bør tenke igjennom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Cannabis er i allefall helt ufarlig, værste jeg har sett med folk som har tatt det er at de spyr og deretter sovner ved overdose.

Redigering: Når jeg mener cannabis mener jeg det rene som skudd nylighøstet fra en plante og ikke de harde klumpene langerene selger. Det er det nemmelig ikke sikkert at er så rent som medisinsk cannabis er.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cannabis er i allefall helt ufarlig, værste jeg har sett med folk som har tatt det er at de spyr og deretter sovner ved overdose.

Redigering: Når jeg mener cannabis mener jeg det rene som skudd nylighøstet fra en plante og ikke de harde klumpene langerene selger. Det er det nemmelig ikke sikkert at er så rent som medisinsk cannabis er.

Hvis du mener cannabis er helt ufarlig så går du mot en god del forskning og ikke minst folk sin praktiske erfaring. Mange er flinke til å dra fram at alkohol og nikotin er så mye værre og det er en skummel måte å rettferdiggjøre bruk av narkotika som er lovregulert.

Medisinsk bruk av cannabis har jeg gradvis blitt mer positiv til etter hvert som jeg skjønner realiteten til en del brukere, noe som også åpner seg en del rundt i verden, men det er også viktig å holde tunga rett i munnen i forhold til lovlighet.

Her er en sak i dagbladet om dette;

http://www.dagbladet.no/2012/05/27/nyheter/innenriks/narkotika/marihuana/21797802/

Det er en god grunn til at cannabis er regulert under narkotikaloven.

Lenke til kommentar

Hvis du mener cannabis er helt ufarlig så går du mot en god del forskning og ikke minst folk sin praktiske erfaring. Mange er flinke til å dra fram at alkohol og nikotin er så mye værre og det er en skummel måte å rettferdiggjøre bruk av narkotika som er lovregulert.

Medisinsk bruk av cannabis har jeg gradvis blitt mer positiv til etter hvert som jeg skjønner realiteten til en del brukere, noe som også åpner seg en del rundt i verden, men det er også viktig å holde tunga rett i munnen i forhold til lovlighet.

Her er en sak i dagbladet om dette;

http://www.dagbladet...huana/21797802/

Det er en god grunn til at cannabis er regulert under narkotikaloven.

Den gode grunnen er pågrunn av at den norske stat ikke monopoliserer cannabis er fordi dørmatta Norge må vente til at flere land enn Portugal og Nederland blir litt slækkere på det. Siden staten ikke tørr å monopolisere er det ikke noen økonomisk grunn til å legalisere det.

Jeg har vært vitne til at en persons hjerte stoppet av alkohol. Nikotin er giftigere en cyanid, og folk stryker med av nikotinslag i utide. Ved cannabis derimot sovner bare personen etter et par spy runder.

Cannabis er etter vitenskaplig definisjon ikke narkotika. Og uansett hvorfor i alle verden skulle staten nekte individer å putte kroppen sin full av rusmidler?(JO fordi vi betaler for dems medisinske behandlig.. og med det bør selvskading også bøtlegges og straffes med fengsel)

Hva har lovlighet med saken å gjøre? Yttringsfriheten sikrer oss at vi kan holde tunga så krøllete i munn om omtrent alt vi utaler oss om.

Lenke til kommentar

Kokain i seg selv er ikke så veldig giftig, men det har endel uheldige bivirkninger, og missbruk er veldig alvorlig. Overdose skal vel endel til, ihvertfall her i Norge hvor så og si alt er blanda ut noe veldig.

Men kokain øker belastningen på hjerte og andre vitale organer under rusen, og for personer med hjertesykdomer kan det få dødelig utgang, men sjansen er selvsagt veldig liten. Sjansen er jo også der for at du får noe annet en det du kjøper, har vært endel tilfeller der folk har fått pmma og dødd av det. Men det var vel amfetamin og ikke kokain det ble forvekslet med.

Har prøvd kokain endel ganger og røyket hasj i store mengder for endel år tilbake og anbefaler og holde seg unna begge deler. Man kan kanskje si at hasj er ufarlig fysisk sett (sett bort ifra kreft osv som man kan få av å trekke røyk ned i lungene), men man kan som sagt utvikle angst og depresjon og det er ikke kult. Kokainrusen er også way oppskrytt mener jeg, men det er kanskje individuelt.

Lenke til kommentar

Den gode grunnen er pågrunn av at den norske stat ikke monopoliserer cannabis er fordi dørmatta Norge må vente til at flere land enn Portugal og Nederland blir litt slækkere på det. Siden staten ikke tørr å monopolisere er det ikke noen økonomisk grunn til å legalisere det.

Jeg har vært vitne til at en persons hjerte stoppet av alkohol. Nikotin er giftigere en cyanid, og folk stryker med av nikotinslag i utide. Ved cannabis derimot sovner bare personen etter et par spy runder.

Cannabis er etter vitenskaplig definisjon ikke narkotika. Og uansett hvorfor i alle verden skulle staten nekte individer å putte kroppen sin full av rusmidler?(JO fordi vi betaler for dems medisinske behandlig.. og med det bør selvskading også bøtlegges og straffes med fengsel)

Hva har lovlighet med saken å gjøre? Yttringsfriheten sikrer oss at vi kan holde tunga så krøllete i munn om omtrent alt vi utaler oss om.

Skal være enig med deg at enkelte av argumentene er fornuftige, og jeg har selv sett på forskning som setter forskjellige rusmiddler opp mot hverandre, og alkohol og nikotin er relativt værre enn mye annet folk ruser seg på, men det som er vesentlig er lovreguleringen og de sosiale konsekvenser det får.

Argumentet om skadevirkninger fungerer svært dårlig ovenfor påtalemyndighetene som bare etterfølger loven. Lik det eller ikke lik det, sånn er realiteten.

Tradisjoner er ikke alltid like fornuftige.

Lenke til kommentar

Skal være enig med deg at enkelte av argumentene er fornuftige, og jeg har selv sett på forskning som setter forskjellige rusmiddler opp mot hverandre, og alkohol og nikotin er relativt værre enn mye annet folk ruser seg på, men det som er vesentlig er lovreguleringen og de sosiale konsekvenser det får.

Argumentet om skadevirkninger fungerer svært dårlig ovenfor påtalemyndighetene som bare etterfølger loven. Lik det eller ikke lik det, sånn er realiteten.

Tradisjoner er ikke alltid like fornuftige.

Man trenger jo ikke å konfrontere påtalemyndighetene med skadevirkningene hvis saken er henlagt.

Lik det eller ikke lik det, sånn er realiteten. ; )

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ikke påvist ett eneste dødsfall grunnet marihuana bruk.

Om man sammenligner det med dødsfall pga tobakk, alkohol, farmasøytiske medisiner, og slikt som gir deg diabetes, hjerte/kar sykdommer (dårlig mat som spammes i butikker) osv osv, så kan man jo tenke seg.

I tillegg skal vist hemp være vanvittig anvendelig, og utrolig kostnadseffektivt.

Og hva hadde skjedd om vi hadde legalisert marihuana?

Jo, mange av svartingene som løper rundt i Oslo og pusher dop (og i tillegg driter i om de selger til mindreårige eller ikke, så lenge pengene er ekte), mister markedet sitt, fordi de som bruker heller kjøper seg en blomsterpotte med jord og ei ultrafiolett lyspære.

I tillegg skal marihuana være fullstappet av medisinske kvaliteter. De kan jo ikke patenteres, så derfor er det logisk at de forbys. Hadde vi i tillegg hatt lov til å koke vår egen sprit, hadde jo mange sprit produsenter mistet inntekt. Og det går jo ikke.

Å kriminalisere det skaper et big business marked for kyniske bakmenn.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Det å brygge sin egen sprit kan jo være dødelig, så det er jo forståelig at det er ulovlig. Men en plante.. hvor vanskelig kan det være å gi den vann i ny og ne liksom?

Prøvde å sette meg inn i det å plante sine egne planter noen uker siden, skal si deg at det er ikke bare å vanne blomstrene i ny å ne,det er utrolig mye arbeid som skal til, jeg ga opp tanken ganske fort når jeg så hvor vanskelig det egentlig er.

Lenke til kommentar

Prøvde å sette meg inn i det å plante sine egne planter noen uker siden, skal si deg at det er ikke bare å vanne blomstrene i ny å ne,det er utrolig mye arbeid som skal til, jeg ga opp tanken ganske fort når jeg så hvor vanskelig det egentlig er.

Poenget er at selv om du ikke husker å vanne planten din så dør du ikke hvis det går skeis og du ikke vanner den til perfekte tider, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...