NgZ Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg vil vell heller påstå at å mene at det skal dekke noe annet enn det han nevner, vil være imopnerende dårlig ordvalg. Om du tror at "design" er noe som man putter på til slutt så mangler du fundamental kunnskap om hvordan produkter lages. Jeg ser den. Derfor jeg spesifiserte "med tanke på hva som har blitt omtalt som design så langt i tråden." Spesielt når han sammenlikner det med design av en brosjyre vs. printing av nevnte brosjyre. Da virker det ikke helt som om han vet hva design av et elektonisk produkt er. Her er det jo heller printing av kakeglasur og maskinen som gjordedet mulig det er snakk om. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Uffda, synd de definerer slike krav. Gjør at TIm Berners-Lee og Jonas Salk hadde gjort det heller dårlig i en slik kåring, som jo poengeter hvor verdiløs den definisjonen var - skrevet av noen inkompetente folk blendet av kapitalisme og uten et snev av kompetanse innen utviklingshistorie. En pris på slik vilkår fortjener ikke oppmerksomhet. Den er jo et hån til alle som har gjort livene bedre - ja til og med reddet liv - uten økonomiske motiver eller fortjeneste. Det er en pris basert på grådighet og egoisme fremfor altruisme Ja for ingen skal vel komme her og fortelle oss at internett var noe innovativt. Det er jo ikke fint, glatt, laget av plastikk med et halvspist eple på seg som er verdt milliarder. Endret 12. november 2012 av Vice 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Leste du resten av innlegget mitt eller la du kun merke til linken? Du må ha oversett blant annet «alt jeg finner er synsing, teorier og kommentarer». Jepp, og etter å ha diskreditert den anonyme posteen bak din teori som lattterlig, kom jeg med min gen (ogsåpostet før)sometter mitt syn er mr realistisk. At Samsung faktisk bruker skjermene i egne produkter taler jo også for at dette ikke er en Apple-nyvnning. Da hadde den nok også vært patentert for lenge siden. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Offtopic: Vanskelig å følge med til tider for tilskuere når sitatfunksjonen kun lister opp ett eneste svar og ikke flere. Mister konteksten. Men skjønner jo på den annen side at det hjelper mot "snøskred" av tekst. ...Om jeg gjorde meg forstått nå da Edit: Vet at multisitat er der, men ikke alle bruker den. Endret 12. november 2012 av gammalerik 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Eksempler på slike skjermer? Allerede linket tidligere i tråden. http://www.gsmarena.com/sharp_930sh-2768.php Et par punkter: * Skjermen var mindre enn iPhone - men det har lite med Retina og gjøre. Og det når definisjonen på ppi. * Skjermen var ikke Touch - men det har aldri vært poenget med retina skjermer * Står ingenting om fargekvaliteten - og selv om det har vært nevnt i en bisetning her og der av Apple, er det ikke det som er det Apple fokuserer på med retina merkenavnet. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Definisjonen på innovasjon er ganske åpen for tolkning. For meg har alltid innovasjon vært enten å finne på noe helt nytt eller å finne en ny måte å bruke et allerede eksisterende produkt på. Derfor kan jeg kalle den første iPhone en innovasjon fordi den ble den første smarttelefonen som slo an og fungerte på forbrukermarkedet, mens de neste modellene ikke er innovasjoner fordi de kun er oppgraderinger av et produkt som er mer eller mindre identisk. Vil derfor ikke kalle noen andre produkter som er designet marginalt tynnere enn forgjengeren med nøyaktig samme bruksmønster for innovativt. PS.. Samsung sin skjerm på Nexus 10 har høyere oppløsning enn iPad Vil ikke kalle det en innovasjon fordet. Er vel ikke Apple som har laget skjermen på iPad uansett så da er det i så fall noen andre som er “innovative”. Det er like viktig å få teknologien ut i et fungerende produkt, som i å finne opp teknologien i seg selv. Men jeg sier ikke at det ikke er innovativt å ikke finne det opp. Jeg tror dessuten folk glemmer at vi snakker om året 2011-2012 her, jeg mener da for all del ikke at Apple er det mest innovative selskapet gjennom tidene, og jeg mener det er mange andre selskaper som også har kommet med mye bra det siste året. Jaja, så deres innovasjon ligger i "skjerm med høy oppløsning" (som noen andre har laget for dem) og "tynneste laptop".. Skal ikke uttale meg om tynneste laptop, men såvidt jeg vet er det mange skjermer som har like høy ppi som både iphone og ipad. Jeg repeterer igjen: "Det er like viktig å få teknologien ut i et fungerende produkt, som i å finne opp teknologien i seg selv." Innovasjonen ligger ikke bare i skjerm med høyoppløsning, det ligger i helhetlige produkter som ingen andre ikke kan sammenlignes med, ihvertfall ikke på daværende tidspunkt produket ble lansert. F.eks: Retina MAC er langt mer enn "bare en maskin med høy oppløsning". Den er en maskin i et marked som gjør mye riktig der alle andre feiler, høy teknologi puttet i et enestående design av kvalitet de fleste ikke klarer å matche, en maskin av en type som forsatt kun er de eneste maskinene på markedet jeg kan si faktisk har en "fungerende" trackpad, takket være innovasjon. Når man må kjøpe en retina MAC for å putte inn windows, fordi det nettopp ikke finnes et tilsvarende windows alternativ, sier det seg selv at de gjør noe bedre all alle andre Endret 12. november 2012 av MrLG Lenke til kommentar
๖ۣۜBØΣП Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Til alle her inne: I Norge legger Regjeringen og Innovasjon Norge til grunn følgende brede definisjon for innovasjon: «en ny vare, en ny tjeneste, en ny produksjonsprosess, anvendelse eller organisasjonsform som er lansert i markedet eller tatt i bruk i produksjonen for å skape økonomiske verdier.» Schumpeter definerte økonomisk innovasjon i hans verk «The Theory of Economic Development» (1934). 1.Introduksjon av en ny vare ? det som konsumenter ikke allerede er kjent med ? eller av en forbedret kvalitet. 2.Introduksjon av en ny metode for produksjon, hvilket ikke er behøver være basert på en forskningsmessig nyvinning, og kan eksister som en ny måte å forvalte en vare kommersielt. 3.Åpningen av et nytt marked, det vil si et market inn i hvilket den spesifikke typen produksjon ikke har blitt introdusert tidligere, enten markedet har eksistert tidligere eller ikke. 4.Erobringen av en ny kilde av råvarere eller halvfabrikata, igjen uansett om denne kilden eksisterte tidligere eller om den er den første som er. 5.Utførelse av en ny organisasjon i hvilken som helst industri, som å bygge en monopol-posisjon (for eksepmepl ved å skape et trust) eller ved å bryte opp en monopolsituasjon. Kilde: http://www.innovativeprodukter.no/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=5&id=14&Itemid=13 q.e.d. Apple driver med innovasjon. Men det betyr ikke at andre IKKE driver med det! 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Allerede linket tidligere i tråden. http://www.gsmarena...._930sh-2768.php Et par punkter: * Skjermen var mindre enn iPhone - men det har lite med Retina og gjøre. Og det når definisjonen på ppi. * Skjermen var ikke Touch - men det har aldri vært poenget med retina skjermer * Står ingenting om fargekvaliteten - og selv om det har vært nevnt i en bisetning her og der av Apple, er det ikke det som er det Apple fokuserer på med retina merkenavnet. Som understreker poenget med at apple tar flere teknologier, og bruker det til å innovere. Denne telefonen er kansje langt fremme på teknologi, iom at det er en sharp så er det vell en teknologi show-off. Er det innovativt av sharp å bruke denne teknologien i en telefon. kansje. Men selv om de var "først" så er fremdeles apple like innovativ når de kombinerer den med touch, og 3,5" Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Jeg repeterer igjen: "Det er like viktig å få teknologien ut i et fungerende produkt, som i å finne opp teknologien i seg selv." Ja, akkurat der er jeg enig. Apple har vært gode på å pushe velfungerende teknologi ut til massene. De var de feks. de første som fikk pushet kapasitive skjermer ut i massemarkedet på telefoner. (Selv om de andre første gen. smarttelefoner faktisk hadde en meget god grunn til å beholde de gamle trykkskjermene). 1 Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) *host host* Bullshit *host host* "Innovativ", eneste de er innovative på er å saksøke selskaper som er bedre enn de. Endret 12. november 2012 av Lolliken 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (Selv om de andre første gen. smarttelefoner faktisk hadde en meget god grunn til å beholde de gamle trykkskjermene). kapasitiv skjerm og pølsefingre på Windows Mobile. Mmmmmm. Ikke akkurat første genrasjons smarttelefoner som var ute da iphone1 kom. både Htc og en annen produsent hadde telefoner med kapastiv skjerm og egenfikset UI som skall over WM, men er ikke sikker. 1 Lenke til kommentar
Novazane Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Så apple får innovasjonspris for å legge lite penger i å gjøre små forandringer på allerede eksisterende produkter som de så selger til blodpris?De får får prisen for å legge lite penger i å forandre produkter på en måte folk har bruk for, istedet for å legge inn tonnevis med ubrukelige funksjoner så folk skal tro at de har komt med mye nytt, og selger dem for en bestemt pris som er fornuftig sammenlignet med kvaliteten på produktet, og hva du får om du kjøper det. Mac er dyrt, men PC-produsenter som bruker Windows presser prisene ned ved å legge til gratisprogrammer som McAffee. Kan også si det som dette: Folk vil ha en tablet de kan gå på facebook og for å se på film. Noe som gjør at apple ikke trenger å tenke på annet enn skjermen dems... Sauer er bare sånn... Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 kjöpe höyopplöste skjermer fra samsung er vireklig innovativt. holde seg unna standard mini usb kontakten som er laget for å spare verden på söppel å i stedet införe en ny "lightening" kontakt er virkelig innovativt. Men mest innovativt av allt er nok det å kreve 29 dollar for den passende adapterens som egentlig koster 0,2 dollar å produsere å burde vaere standard tilbehör i nye iphone 5 pakken.. 3 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Nå ser det ut til at det finnes håp for å få i gang enormt innoverings-potensiale hos Apple: Apple adopterer visst nå i disse dager filosofien til google om at ansatte kan bruke 15-20% av arbeidstiden sin til personlige prosjekter, aka "leke" seg på jobb. Prosjektet kalles "Blue Sky". Ser ut til at prosjekter kan komme nedenfra og oppover i systemet og ikke omvendt som det har vært. Vil tro at innovasjoner vil skyte i været, samt øke trivselen for å beholde på kreativt personell Hele artikkelen på wall street journal :http://online.wsj.com/article_email/SB10001424127887324073504578115071154910456-lMyQjAxMTAyMDEwMjExNDIyWj.html Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 kjöpe höyopplöste skjermer fra samsung er vireklig innovativt. Enda mer innovativt er det at Samsung klarer å lage så forbaska gode skjermer UTEN å "klare" engang å putte det inn i sine egne produserte PCer.. det er jo ganske lættis 1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Nå ser det ut til at det finnes håp for å få i gang enormt innoverings-potensiale hos Apple: Apple adopterer visst nå i disse dager filosofien til google om at ansatte kan bruke 15-20% av arbeidstiden sin til personlige prosjekter, aka "leke" seg på jobb. Prosjektet kalles "Blue Sky". Ser ut til at prosjekter kan komme nedenfra og oppover i systemet og ikke omvendt som det har vært. Vil tro at innovasjoner vil skyte i været, samt øke trivselen for å beholde på kreativt personell Hele artikkelen på wall street journal :http://online.wsj.com/article_email/SB10001424127887324073504578115071154910456-lMyQjAxMTAyMDEwMjExNDIyWj.html Dess mer man tenker over dette, jo mer går det opp for meg hvilke enorme konsekvenser dette kan få for industrien. Det kan bli intet mindre enn en ny vår for apple, og kan på sikt bli måten å utligne veksten til android. Godt mulig at boomen fra 2007 kan gjentas. Følgende utsagn fortjener røde fonter med krigstyper: Om Blue Sky blir gjeldende over hele fjøla etter prøveperioden, er det godt mulig at vi er vitne til starten på en ny era her nå. Kanskje om ett år sitter jeg med en iPad ( ups, sa jeg dette? ) 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Dess mer man tenker over dette, jo mer går det opp for meg hvilke enorme konsekvenser dette kan få for industrien. Det kan bli intet mindre enn en ny vår for apple, og kan på sikt bli måten å utligne veksten til android. Godt mulig at boomen fra 2007 kan gjentas. Følgende utsagn fortjener røde fonter med krigstyper: Om Blue Sky blir gjeldende over hele fjøla etter prøveperioden, er det godt mulig at vi er vitne til starten på en ny era her nå. Kanskje om ett år sitter jeg med en iPad ( ups, sa jeg dette? ) Men, en viktig del av suksessen til Apple har vært at det har vær EN person som har vært ansvarlig, og ikke en komite. Altså. Steve Jobs, og nå J. Ive har vetorett, noe som gjør at produktet ikke lider under begrensninger som vanlige designere møter i hverdagen. Hos de fleste selskaper må man ingå kompromisser, og dermed blir det ikke "just right". Forhåpentligvis (og tydeligvis) vidrefører Apple dette nå, både med Blue Sky, og når Cook gjorde Ive til sjef på software avdelingen også. Endret 13. november 2012 av Zepticon Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hva er innovativt med dette?Er ikke innovasjon å skape noe nytt eller å fornye noe i større grad? Hvis det ikke da er innovativt å sette en ny standard på nettbrett, bærbare og stasjonære PCer, alt på ett år, som konkurrentene enda ikke mestrer å lage noe bedre, ja da vet ikke jeg. Der traff du faktisk spikeren på hodet. Og Apple lager en ny standard på nettbrett, bærbare og stasjonære i LANGT større grad enn.... Feks Windows 8, som bare forener disse, lar deg bruke samme programmer og brukergrensesnitt tvers over. Som gjør at plutselig spyr markedet ut touchskjermer på bærbare og stasjonære. Som har gjort at bærbare nå gjerne har helt nye muligheter og bruksområder, fordi man kan snu skjermen motsatt, og det blir et nettbrett, osv. Joda, jeg ser jo at høyere oppløsning på tynnere produkter absolutt er bedre innovasjon enn Windows 8... Mon tro om Apple revolusjonerer markedet neste år, og legger inn touch på sin bærbare PC, og kanskje til og med legger iOS på PCene, eller MacOS på iPad/iPhone? Fordi hvis de gjør det, vil nok markedet forandre seg helt, og det vil være en ny og fantastisk innovasjon. Og joda, iPad 10-tommer har god oppløsning, men allikevel lanserte de et produkt som ikke en gang var innovativt i 2010, for bare kort tid siden. Det var bittelitt mindre, da... Det er jo ganske innovativt? Jeg har ikke sjekket heller, men jeg får bare ta det for god fisk at Apple er best på disse størrelsene/tykkelsene, selv om jeg strengt tatt tviler :-) 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Feks Windows 8, som bare forener disse, lar deg bruke samme programmer og brukergrensesnitt tvers over. Som gjør at plutselig spyr markedet ut touchskjermer på bærbare og stasjonære. Og nettopp derfor er apple på toppen, og ikke microsoft. Apple gjør de rette valgene. Et av dem er å ikke bruke touch på "alt" men der det er hensiktsmessig. Om du tror at Apple ikke har tenkt på, eller ikke har mulighet til å inkludere touch i de bærbare eller stasjonære, så tar du skammelig feil. Problemet er at dette bare er en gimmick fra de som produserer skiten, for å få solgt det, og dermed sier det ingenting om det er nyttig eller ikke. Man kan jo bare se på 3D-TV, som produsentene har pushet steinhardt. Faktum er at det er nesten ingen som bruker det, Og enda færre som bytter ut TVn bare for å få 3D. På samme måte er tocuh en tech gimmich som kan selges frem til man klarer å lage høyere oppløsning på skejrmene billig nok. Touch på "vanlig" er nok samme steg mellom 1080 og "retina" som 3d er/var mellom FullHD og 4k/OLED. Altså produsentene må finne på noe for å slege nye skjermer, som ikke nødvendigvis er nyttig. Å gripe et marked som apple har valgt å overse er ikke innovasjon, og dersom Apple lanserer Mac's med touchskjerm uten å ha gjort noen fundamentale forandringer i hva en "Mac" er så skal jeg spise underbuksa mi Det er ikke hensiktsmessig eller ergonomisk rett å bruke touch på en dataskjerm, hverken bærbar eller stasjonær. Avstanden mellom eksternt tastatur og skjerm er for stor, og manipulering av skjerm blir derfor ikke komfortabelt. Skal touch være komfortabelt må ALT skje på skjermen, og da har du plutselig en tablet. Endret 13. november 2012 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Min påstand: Det er hva du tenker nå. Om et-tre år, vil touch på spesielt bærbare være en selvfølge. Greia er at med en bærbar har du også en tablet. Bare med tastatur, og gjerne litt større skjerm. Det betyr at dersom du har en bærbar, trenger du overhodet ikke en tablet. Hvorfor er det en negativ ting? Edit: Greit, la meg fikse litt... Det vil ikke være en selvfølge, men det vil være noe mange bruker, synes er praktisk, og det vil vokse, ikke bare fordi det er nytt, men fordi folk faktisk bruker det. Det er noe annet enn "retina" og "3D" og andre gimmicker. Joda, kanskje den kommer til å veie bittelitt ekstra, men det er jo ikke akkurat som om en iPad er sånn at du tar den med deg i særlig større grad enn en bærbar. Dessuten så tipper jeg at på stasjonær så kommer disse touchmulighetene til å bli brukt på en bedre måte. Se for eksempel på musene som er blitt lansert. Dette er sannsynlgivis bare en start. Musene blir bedre, tastaturene blir bedre, eller forandrer seg. Kanskje et touchfelt over eller ved siden av? Og kanskje vi får egne enheter. Rett og slett en skjerm eller "tablet" istedetfor mus og tastatur? Kanskje den kan fungere dobbelt, osv. Windows 8 forandrer markedet. Det er det ingen tvil om. Dersom du setter tvil på det, er det rett og slett fordi du ikke ønsker å se det. På samme måte som iPhone forandret markedet da den kom. Og prøver du å si til meg at det er så utrolig hensiktsmessig med disse oppløsningene? Da har jeg et spørsmål: Hvorfor er det hensiktsmessig å ha slike oppløsninger? Hvorfor er det IKKE bare å gjøre det fordi de kan? For med min Galaxy Xcover med 320 x 480 oppløsning, 158 ppi, har jeg aldri tenkt at jeg ikke klarer se hva ting skal forestille på skjermen min, eller at skjermen skulle vært skarpere så jeg kunne hatt flere detaljer. Jeg har aldri lurt på hva noe var, fordi oppløsninga var så lav. Er det virkelig hensiktsmessig? Eller er det kanskje bare et mellomsteg til det som virkelig er hensiktsmessig? Tror du Apple stopper på "retina"? Jeg tipper ikke, nemlig. Eller kanskje de fortsetter å kalle det retina, men at oppløsninga stiger og stiger. Og siden Apple bare driver med hensiktsmessig utvikling, er det rart at det største fokuset har vært disse retinadisplayene på samtlige enheter. Det er den aller største "innovasjonen" Apple har hatt de siste to årene. Jeg lurer også på hvordan du kan si at Siri IKKE er gimmick, og ikke bare et steg i en retning som har LANGT igjen å gå. Nei, du bommer nok der. Windows 8 innoverer og forandrer markedet. Og Apple driver IKKE bare med hensiktsmessig framdrift. Endret 13. november 2012 av Leifen18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå