Gå til innhold

Apple kåret til «mest Innovative selskap»

Anbefalte innlegg

Idiotiske retningslinjer mtp på vinner. Føler målingene ikke tok utgangspunkt i viktige punkt som brukermasse, grad av innovasjon, nytte for samfunnet, gratis / ikke gratis...For det er jo ikke til å legge skjul på at mange av de ekstremt gode tjenestene Google leverer (som er 1000000 ganger mer innovative en Apple sine) er gratis. Samtidig må jeg få si at tjenestene til google (analytics, google søkemotor, gmail, drive) mm definerer store deler av dagens Internett, det er ikke mange brukere der ute som ikke på et punkt er innom en av google's mange tjenester. Om vi tar Apple derimot tjener dem masse penger på teknologi som allerede finnes i en eller annen form, finnes det egentlig en Apple "nyvinning" som ingen andre har? Samtidig tjener Apple fett, for dem vet å ta blodpris for produktene sine, de har opparbeidet et solid varemerke med en stor brukermasse. Gratulerer, men dette er ikke innovativ på noen måte. Booz & CO vi er ikke interesserte i flere meningsløse målinger fra dere, start å mål noe som er relevant å viktig.

Antyder du at analytics og alt det andre som google lager er "gratis"? Du betaler i personopplysninger og klikk.

Uansett så kan ikke google vinne kåringen hvert år fordi de laget en søkemotor i 2001, og analytics i 2005 eller noe slikt. (random årstall). Skal Ford fremdeles vinne innovasjonspris for bilen?

Å angående "teknologi" som allerede finnes:

- Hvor mange forbruker produsenter bruker friction stir welding til å lage enehetene sine?

- Hvor mange bruker lasere til å CNC frese enhetene?

- Hvem lanserte nettopp den minste og desidert kraftigste smarttelefonen?

- Hvem var først ute med retinaskjermer på desktop/laptop?

Så du tar nok skammelig feil. Apple tar teknologi som allerede finnes (Nasa bruker friction stir welding på rakettene sine) og tilpasser den til bruk på forbrukerprodukter. De finner altså opp en ny produksjonsteknologi som gjør det mulig å bruke dette til å lage PC chassi til iMAC

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det er jo hele poenget er som det fleste ikke klarer å forstå, fornyelse er også innovasjon, de aller fleste på denne lista i denne kåringen har jo stortsett bare forbedringsprodukter de også. Det aller meste ER jo en forbedring, man finner ikke all verdens nytt i 2012.

Det går forsatt under definisjonen innovasjon, og her har tydligvis Apple "fornyet" mer enn de andre

Om man skal følge tankegangen her så skjønner jeg fint lite at et selskap som har 6-7 (?) hovedprodukter skal kunne komme bedre ut enn selskaper som Hitachi, Samsung, Panasonic som har produkter fra oljeboring-sektor, skipsverft, vaskemaskiner, stereoanlegg og hårfønere.. (som også fornyes årlig--->innoveres)

Lenke til kommentar

Ser 3M er på 3. Plass.

Hva er så Innovativt Med Kontor rekvisita?. :hmm:

Med forbehold om at du er ironisk :D

With over 84,000 employees, they produce more than 55,000 products, including: adhesives, abrasives, laminates, passive fire protection, dental products, electronic materials, medical products, car care products (such as sun films, polish, wax, car shampoo, treatment for the exterior, interior and the under chassis rust protection), electronic circuits and optical films.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig, så tidlig som på tidlig 2000-tallet kom det maskiner som var nesten like tynne, og det er vel diskutabelt om air var den tynneste ultraportable hittil når den kom (litt etter hvordan man måler skrå maskiner), og om den var det,så var forskjellen marginal.

AtW

Tja jeg har til gode å se noen like tynne maskiner som Air, da spesielt også den nye Air'en som kom for en stund siden nå, det var ihvertfall ingen andre maskiner som var like tynne som den på det tidspunktet.

Inncremtnal er ikke helt riktig innivasjon, Det apple gjør nå er og selge samme produkt med små endringer ikke noen radiakl endring, og det vil endte med Apple slik Nokia nå om de ikke nedrer seg.

http://www-bcf.usc.e...R/jennifer1.pdf

Hvilke produkter har Microsoft, Google og Samsung kommet med det siste året som ikke er dette? De ligger vel også på topplista i denne kåringen

Lenke til kommentar

Om man skal følge tankegangen her så skjønner jeg fint lite at et selskap som har 6-7 (?) hovedprodukter skal kunne komme bedre ut enn selskaper som Hitachi, Samsung, Panasonic som har produkter fra oljeboring-sektor, skipsverft, vaskemaskiner, stereoanlegg og hårfønere.. (som også fornyes årlig--->innoveres)

kvalitet > kvantitet

Apple sine redesigns har oftest mye større forbrukerimpakt enn forskjellen fra 2011 til 2012 modellen på panasonic sine [produktnavn].

• Liker 2
Lenke til kommentar

Antyder du at analytics og alt det andre som google lager er "gratis"? Du betaler i personopplysninger og klikk.

Uansett så kan ikke google vinne kåringen hvert år fordi de laget en søkemotor i 2001, og analytics i 2005 eller noe slikt. (random årstall). Skal Ford fremdeles vinne innovasjonspris for bilen?

Å angående "teknologi" som allerede finnes:

- Hvor mange forbruker produsenter bruker friction stir welding til å lage enehetene sine?

- Hvor mange bruker lasere til å CNC frese enhetene?

- Hvem lanserte nettopp den minste og desidert kraftigste smarttelefonen?

- Hvem var først ute med retinaskjermer på desktop/laptop?

Så du tar nok skammelig feil. Apple tar teknologi som allerede finnes (Nasa bruker friction stir welding på rakettene sine) og tilpasser den til bruk på forbrukerprodukter. De finner altså opp en ny produksjonsteknologi som gjør det mulig å bruke dette til å lage PC chassi til iMAC

En laser CNC? Mener du en laserkutter og en CNC? Det virker lite hensiktsmessig å ikke bruke freser på en CNC, selv om det er til aluminium. Laser egner seg vanligvis best til kutting, innskjæring, og hulltaking, ikke tradisjonelt CNC-arbeid. (kan det engang kalles en CNC uten fresing?)

AtW

Lenke til kommentar

kvalitet > kvantitet

Apple sine redesigns har oftest mye større forbrukerimpakt enn forskjellen fra 2011 til 2012 modellen på panasonic sine [produktnavn].

Enig, og det er vel også noe av poenget med kåringen, men jeg synes det også er viktig å si at mange av tingene Apple har gjort det siste året er faktisk gode forbedringer, selvom selfølgelig mange kjøper Apple fordi det er Apple.

Personlig eier jeg ikke et eneste Apple produkt, jeg har mye imot dem, men det siste året kan jeg faktisk pent være enig i denne kåringen, da de har gjort mye for nettbrett og PC-markedet, de har tatt det et viktig steg videre, og kan jeg se hvorfor de fortjener denne prisen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zepticon: Retina, som alle vet er ikke et produkt. Den gamle donkey-kong'en min fra nittenhundreogkrigen er også retina om jeg holder den langt nok unna.

Og penget ditt er?

1 - Du skjønner veldig godt hva jeg mener, ikke spill dummere enn du er.

2 - "It’s a larger Retina display. At 326 pixels per inch, it has a pixel density so high your eye can’t distinguish individual pixels." Så jo, Retina-display ER et produkt. Apple har definert det som et produktbeskrivende begrep, og derfor er ikke dokey-kongen din en "retina-skjerm".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja jeg har til gode å se noen like tynne maskiner som Air, da spesielt også den nye Air'en som kom for en stund siden nå, det var ihvertfall ingen andre maskiner som var like tynne som den på det tidspunktet.

Hvilke produkter har Microsoft, Google og Samsung kommet med det siste året som ikke er dette? De ligger vel også på topplista i denne kåringen

Det er mulig du ikke har sett det, men det betyr ikke at det ikke finnes. Sony VAIO X505 er jo ett kjent eksempel, og Sharp Actius MM10 Muramasas var visst også tynnere. (dette er maskiner som er eldre enn den første airen). Dell Adamo som kom i 2009 var jo (ihvertfall på det tykkeste), tynnere enn airen, før den ble oppdatert i slutten av 2010.

AtW

Og penget ditt er?

1 - Du skjønner veldig godt hva jeg mener, ikke spill dummere enn du er.

2 - "It’s a larger Retina display. At 326 pixels per inch, it has a pixel density so high your eye can’t distinguish individual pixels." Så jo, Retina-display ER et produkt. Apple har definert det som et produktbeskrivende begrep, og derfor er ikke dokey-kongen din en "retina-skjerm".

Om det er produktbeskrivelsen, så er den feilaktig.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

En laser CNC? Mener du en laserkutter og en CNC? Det virker lite hensiktsmessig å ikke bruke freser på en CNC, selv om det er til aluminium. Laser egner seg vanligvis best til kutting, innskjæring, og hulltaking, ikke tradisjonelt CNC-arbeid. (kan det engang kalles en CNC uten fresing?)

AtW

CNC er en maskin som benytter seg av datastyrte koordinater (computer numerical control) for å gjøre arbeid på en del. Og Apple bruker vell både tradisjonell fres til grovkutting, diamanter til å lage detaljer, og laser til å gjøre kut, og nano-detaljer (feks powerindikatoren på bluetooth tastaturene sine)

Fra wikipedia

Tools with CNC variants:

CNC Plasma Cutting

Drills

EDMs

Lathes

Milling machines

Wood routers

Sheet metal works (Turret Punch)

Wire bending machines

Hot-wire foam cutters

Plasma cutters

Water jet cutters

Laser cutting

Oxy-fuel

Surface grinders

Cylindrical grinders

3D Printing

Induction hardening machines

Lenke til kommentar

Og penget ditt er?

1 - Du skjønner veldig godt hva jeg mener, ikke spill dummere (WTF?)enn du er.

Du tar nok feil her. Apple har kommet med en definisjon, ikke et produkt. Produktet de lager følger kun en teori om betrakningsavstand og doser inn piksler etter dette behovet. Jfr THX. Som definisjonen på retina tilsier, så kan ikke jeg skimte piksler på donkey-kongen om jeg setter den langt nok unna.

Så, nei. Ikke noe nytt under sola her.

Endret av gammalerik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle den slags du siterer for en CNC, slik ordet vanligvis brukes av fagfolk i norge. Det står også under "CNC-like systems" på wikipedia-artikkelen du har tatt lista fra. Men greit nok, begrepet er jo ikke nødvendigvis klart, men jeg vil nå si de fleste bruker "CNC" uten nærmere spesifisering om en CNC-router/fres.

AtW

Lenke til kommentar
Sikker på det?
Ja. :)

Inntekt er ingen god målestokk for innovasjon.

Ser 3M er på 3. Plass.

Hva er så Innovativt Med Kontor rekvisita?. :hmm:

Som en annen bruker har allerede svart så passer 3M veldig godt på den lista. I nesten 100 år har de innovert innen ekstremt mange felt og produsert ekstreme mengder produkter i bruk over alt i dag. De har et stort innovasjonsbudsjett og de ansatte som driver med utvikling har mulighet til å bruke 15% av arbeidstiden på hva som helst, ikke ulikt hva Google ble kjent får å ha (de har det ikke nå lengre så vidt jeg vet). I følge en bok jeg leste et par år siden har/hadde de også et mål om å aldri la ett produkt stå for mesteparten av inntjeningen og jobber dermed stadig for å komme inn i nye markeder for å spre produktplasseringen.

http://www.fastcodesign.com/1663137/how-3m-gave-everyone-days-off-and-created-an-innovation-dynamo

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar nok feil her. Apple har kommet med en definisjon, ikke et produkt. Produktet de lager følger kun en teori om betrakningsavstand og doser inn piksler etter dette behovet. Jfr THX. Som definisjonen på retina tilsier, så kan ikke jeg skimte piksler på donkey-kongen om jeg setter den langt nok unna.

Så, nei. Ikke noe nytt under sola her.

- Retina ble brukt om en håndholdt enhet.

- Vi vet oppløsningen til øyet

- Vi vet hvor lang en 95 percentil amerikansk manns arm er.

- Vi kan da lett beregne hva som kreves for et retinadisplay.

Og ja, du gjør deg dum. Du vet utmerket godt va jeg sikter til når jeg sier retina, og velger å spore diskusjonen helt bort fra den faktiske saken. Og hva er vitsen med det? Har du ikke noen argumenter å komme med på det jeg sier? Annet enn å tørrjokke en definisjon som alle som har fulgt med i mobilverdnen de siste årene og 1% vellvilje skjønner?,

Faktum er, at apple var de første som i noen stor grad rullet ut høyopløste skjermer på desktop og laptop. Og om du tviler på graden av innovasjon, så kan du jo bare sette opp en graf over mengden høyoppløste laptoper på ene aksen, og de siste 3 årene på den andre, og så kan du merke av hvor på denne grafen apple sine retina macbooks ligger, og dermed observere den brå økningen i stigningstallet.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...