Gulrotsaft Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hei. For å gjøre ting enklere for meg selv på jobb så trenger jeg å lage en epesifikk excel fil. Problemet er at jeg har null peiling på hvordan jeg skal gjøre det og å sende en forespørsel til IT avdelingen vil nok ta ALT for lang tid. Det jeg trenger er sikkert enkelt å fikse om man vet hvordan man gjør det. Litt usikker på hva som er kolonne og rad (jeg blander alltid de to sammen). I rad/kolonne A (nedover) så vil jeg det skal være dato og helst og kun dato skal være lovelig i datoformatet dd.mm.åååå I B kun spesifikke ord (FAX, PC, Printer, HHT eller Monitor) I C Navn (fritekst) og det samme i D I rad/kolonne 1 (bortover) vil jeg sette inn beskrivelse over hva som befinner seg nedover. Jeg vil også ha en "teller" i F (nedover) som går opp hver gang FAX, PC, Printer, HHt eller monitor blir brukt i B slik at om man bruker en av ordene får denne +1 slik at jeg kan holde oversikt. Jeg trenger også at dette gjentaes i 12 faner (Jan-Dec) samt at dokumentet er delt slik at jeg kan legge det på LAN og flere en meg kan benytte seg av dette. Er det noen som har tid til overs og kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Fjern .txt fra filnavnet: Bok1.xlsm.txt HTH. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Spenzer Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Hei. For å gjøre ting enklere for meg selv på jobb så trenger jeg å lage en epesifikk excel fil. Problemet er at jeg har null peiling på hvordan jeg skal gjøre det og å sende en forespørsel til IT avdelingen vil nok ta ALT for lang tid. Det jeg trenger er sikkert enkelt å fikse om man vet hvordan man gjør det. Litt usikker på hva som er kolonne og rad (jeg blander alltid de to sammen). I rad/kolonne A (nedover) så vil jeg det skal være dato og helst og kun dato skal være lovelig i datoformatet dd.mm.åååå I B kun spesifikke ord (FAX, PC, Printer, HHT eller Monitor) I C Navn (fritekst) og det samme i D I rad/kolonne 1 (bortover) vil jeg sette inn beskrivelse over hva som befinner seg nedover. Jeg vil også ha en "teller" i F (nedover) som går opp hver gang FAX, PC, Printer, HHt eller monitor blir brukt i B slik at om man bruker en av ordene får denne +1 slik at jeg kan holde oversikt. Jeg trenger også at dette gjentaes i 12 faner (Jan-Dec) samt at dokumentet er delt slik at jeg kan legge det på LAN og flere en meg kan benytte seg av dette. Er det noen som har tid til overs og kan hjelpe meg med dette? Hei Kort forklart en rad har flere kolonner, et excel dokument har flere rader. Se bilde: Endret 12. november 2012 av Spenzer Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Fjern .txt fra filnavnet: Bok1.xlsm.txt HTH. Beste hilsen Harald 1000 takk Harald. Hadde det gått å fikse telleren slik at den ser ut slik at i F så står det nedover PC, FAX, Printer, HHT, Monitor og i G teller på 1 ekstra hver gang man bruker en av disse i kolonne slik at på enden av hver måned så slipper jeg manuelt å telle hvor mange f.eks. PCer jeg har skrevet inn. La oss si jeg har skrevet det 23 ganger og da står det bak PC 23. Om du skjønner hva jeg mener? Edit: Det funker for all del fint nå og jeg må si at jeg ikke hadde kunnet mekke det slik selv. @Spenzer Takk, Skal prøve å holde tunga rett i munnen fra nå av Endret 12. november 2012 av ananashapå Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Altså at det står "FAX 4" istedetfor "4"? Endre formelen i F2 til dette: =HVIS(B2="";"";B2&" "&ANTALL.HVIS(B$2:B2;B2)) eller på engelsk =IF(B2="";"";B2&" "&COUNTIF(B$2:B2;B2)) Kopier nedover og i alle ark. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Tenkte mer slik at type gjenstand står statisk i en kolonne slik som på bildet her og at hver gang man putter inn ett av "ting" navnene så går antallet opp. Nesten slik som du har laget. Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Hei. i den kollonen hvor du i dag har skrevet 12 kan du skrive =ANTALL.HVIS(B$2:B$100;"pc"). så drar du cellen nedover og bytter ut pc med hvilken type du er ute etter. MVH Torbjørn Endret 12. november 2012 av Bigelk 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Blir dette "=antall.hvis" til bare "IF" på engelsk? =ANTALL.HVIS(B$2:B$100;"pc") Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Hei. Nei. jeg regner med at det blir "CountIF" formelen teller antall celler som inneholder ordet/verdien "pc" Hvis du skriver "Printer" i formelen vil den telle antall celler som inneholder ordet printer i kolonne B rad 2 til rad 100 Mvh Torbjørn Endret 12. november 2012 av Bigelk 1 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Takk for meget god hjelp Skal sjekke når jeg kommer på jobbi morgen tidlig om jeg får det til å funke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå